Pagina 524 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 17:23
door Suus
Misschien anders experimenteren, met twee overlappende diensten in de tussenliggende dorpen en geen doorgaande bussen Amersfoort - Veenendaal meer, maar Amersfoort - Renswoude die aansluit op treinen in Amersfoort en Woudenberg - Veenendaal die aansluit in De Klomp (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 17:45
door Dennenboom
Want behalve Daniel is er niemand die met de bus van Amersfoort naar Veenendaal gaat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 18:03
door T-hijs
Vast niet, want dat heeft NS ontmoedigd door op Klp niet goed aan te sluiten op de bussen... :trein: *bus*

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 20:53
door Treintje1989
De 6172 heeft een aanrijding gehad tussen Zl en Mp. Mijn 567 had hem vlak daarvoor nog net gekruist. We hebben alleen kort stilgestaan en mochten daarna door. De rest heeft wel pech. De 6167 en 867 zijn op de vrije baan gekeerd en retour Zl gegaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 21:10
door Daniel
Wubbo schreef: zo 19 jan 2025, 15:04 Voor zover ik terug kan zien is er geen twijfel geweest over het wel/niet rijden van deze treinserie in 2025. Ze zijn onderdeel van de concessie en een belangrijk onderdeel van de dienstregelingsstructuur van dienstregeling 2025. Er is ook besluitvorming over het rijden van de 5e/6e Sprinter Den Haag - Rotterdam, die niet zinvol kan rijden in een kwartierstructuur IC's. Is allemaal al in de loop van 2023 besloten.
Ik heb me een jaar vergist zie ik inderdaad... kom net een advies op de aansluitingen in drgl 2024 tegen wat het al over de afwijkende vrijdagsdienst heeft. Is dus dat jaar geweest waarbij de duidelijkheid pas laat kwam.
En ik kan het vervolg ook wel uittekenen: in een van de komende jaren gaat de 3200 ook op vrijdag rijden, dan ook op zaterdag, en tot slot ook op zondag.
Wat natuurlijk op zich een verbetering is, gezien je dan tenminste consequent elke dag dezelfde aansluitingen hebt.
Dan was dit het uitgelezen moment om weer eens met die kwartierdiensten te gaan experimenteren, gezien de reizigersspreiding vanuit de trein.
Daar is dan ook al in de advisering op dienstregeling 2025 voor gepleit, maar er zat dit jaar nog wat vast op de personeelstekorten.
Suus schreef: zo 19 jan 2025, 17:23 Misschien anders experimenteren, met twee overlappende diensten in de tussenliggende dorpen en geen doorgaande bussen Amersfoort - Veenendaal meer, maar Amersfoort - Renswoude die aansluit op treinen in Amersfoort en Woudenberg - Veenendaal die aansluit in De Klomp (A)
Dan kan je beter een kwartiersdienst rijden, da's aantrekkelijker voor het vele dakpanvervoer op deze lijn dan twee bussen op 5 minuten achter elkaar.
Dennenboom schreef: zo 19 jan 2025, 17:45 Want behalve Daniel is er niemand die met de bus van Amersfoort naar Veenendaal gaat?
Ik ben al een tijdje niet de enige meer ;) En wat ik al meermaals in die bus heb opgevangen: er blijkt een grote aversie tegen overstappen in Amersfoort te zijn in de Vallei, op een of andere manier wil iedereen liever via De Klomp richting Utrecht. Maargoed, we zitten ondertussen aardig ver buiten het onderwerp hier...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 21:27
door IIVQ
Er is kennelijk een verstoring ten zuiden van Mp, de 500 stopt overal tussen Gn en Mp en de 6100 is opgeheven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 21:30
door Treintje1989
Zie mijn vorige bericht ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 07:42
door Daniel
Treinverkeer plat na aanrijding met graafmachine bij Bunnik
Bunnik - Een trein bij Bunnik is vanmorgen rond 06.00 uur tegen een graafmachine gereden op de overgang bij de Stationsweg. De intercity, die onderweg was naar Arnhem, heeft veel schade en kan niet verder.
Zo'n 25 passagiers in de trein zijn ongedeerd. De machinist raakte wel lichtgewond, meldt een woordvoerder van de NS.

Lees verder

Als ik het bovenleidingportaal op de onderste foto zo die gaat die stremming nog wel even duren...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 07:55
door Etienne
Storing is inmiddels verlengd tot morgenochtend 02:00.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 09:02
door VIRM
De 622 moest tussen Harderwijk en Amersfoort een stuk langzamer rijden door 'een sectiestoring op het baanvak', aldus het jargon van de machinist. Aankomst in Amersfoort was met +4, vertrek met +6. Bij vertrek in Utrecht werd er omgeroepen dat de vertraging kwam ''door omstandigheden'.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 09:05
door en-es
In het teken van duidelijkheid werd gisteravond op Schiphol de trein van 22.41 naar Schothorst dusdanig aangegeven: ICD naar Schothorst rijdt niet, extra IC naar Schothorst. Dat bleek een behoorlijk volle ICNG te zijn. Een jongedame was niet zo tevreden over mijn verzoek haar tas van de zitplaats te halen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 10:08
door Roeland
Daniel schreef: za 18 jan 2025, 18:16 De huidige dienstregeling helpt echter niet om de reizigers te spreiden, immers is er in Arnhem en Ede-Wageningen eerder een 11/13/6 interval dan een 10-minutendienst en liggen de frequenties van aankomend OV te laag om reizigers over de beschikbare treinen te spreiden.
Dat interval komt ook omdat je op Utrecht in een '10-frequentie wilt aansluiten op de ETMET Eindhoven - Amsterdam en op Arnhem en Nijmegen in een '15-frequentie wilt aansluiten op de regionale treinen v/n Doetinchem en Boxmeer.
Doordat de 3100 nu met de andere in een 13/6 interval rijdt, sluit je in Arnhem en Nijmegen redelijk aan op de regionale sprinters en rijd je in Utrecht mooi in een '10-frequentie.
En op Ede-Wageningen kan een bus ongeveer ieder kwartier mooi aansluiten op de 3000 en 3100 die samen bijna een kwartiersdienst rijden.

Daarnaast wil je ook nog eens dat je doorgaande trein v/n Nijmegen ook de snelste trein is, dus de 3000 standaard op Db en Klp laten halteren, past hier niet goed in.

Maar voor de (bus)aansluitingen op Klp is deze dienstregeling inderdaad niet optimaal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 10:38
door Suus
Daniel schreef: ma 20 jan 2025, 07:42 Treinverkeer plat na aanrijding met graafmachine bij Bunnik
Bunnik - Een trein bij Bunnik is vanmorgen rond 06.00 uur tegen een graafmachine gereden op de overgang bij de Stationsweg. De intercity, die onderweg was naar Arnhem, heeft veel schade en kan niet verder.
Zo'n 25 passagiers in de trein zijn ongedeerd. De machinist raakte wel lichtgewond, meldt een woordvoerder van de NS.

Lees verder

Als ik het bovenleidingportaal op de onderste foto zo die gaat die stremming nog wel even duren...
Volgens mij mogen we van geluk spreken dat de intercity richting Arnhem en niet richting Utrecht ging, want de trein lijkt nu van voren slechts deels geschampt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 12:23
door Daniel
Roeland schreef: ma 20 jan 2025, 10:08 Daarnaast wil je ook nog eens dat je doorgaande trein v/n Nijmegen ook de snelste trein is, dus de 3000 standaard op Db en Klp laten halteren, past hier niet goed in.
De snelste trein is toch juist de 3100? Die stopt immers alleen op Ede-Wageningen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 13:12
door Bemined
Er zijn beelden van de aanrijding online gedumpt: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100113185_d050c110

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 16:09
door Meltrain
Waarom rijdt de 3100 niet tussen Den Haag en Utrecht?
Ik snap dat hij niet tussen Utrecht en Arnhem kan rijden, maar waarom rijdt hij ook niet op de rest van het traject?
Tussen Leiden en Schiphol is de 3500 nu de enige Intercity en daarnaast vond iemand het ook nog een goed idee om in de 3552 slechts een losse VIRM-IV in te zetten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 16:24
door Daniel
Ik vermoed dat Utrecht Centraal wat vol zit met kerende treinen. Immers moeten de 3000, 7300 en 7400 daar nu keren en dat kan vanuit Amsterdam alleen op spoor 14 en 15.

En bij Schiphol zit je natuurlijk nog met beperkingen door werkzaamheden waardoor ze er waarschijnlijk geen kerende trein bij kunnen hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 16:39
door Meltrain
De 3100 en 7300 lijken ongeveer tegelijk in Breukelen te zijn. Is het geen optie om die twee treinseries tijdelijk aan elkaar te knopen?
Dan heb je dus een IC Den Haag Centraal - Schiphol Airport - Utrecht Centraal die ook te Breukelen, Maarssen en Utrecht Zuilen stopt.

En is het anders niet mogelijk om te keren via het opstelterrein aan de zuidoostzijde?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 16:42
door Bemined
Meest voor de hand liggende manier van keren bij een volledige stremming richting Driebergen lijkt me sprinters op spoor 14 en intercity's aankomst op spoor 15, omrijden via 102/103 en vertrek vanaf spoor 7. Mogelijk dat je er nog wel wat goederentreinen tussendoor moet zien te proppen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 17:07
door Dionysusnu
Meltrain schreef: ma 20 jan 2025, 16:39 De 3100 en 7300 lijken ongeveer tegelijk in Breukelen te zijn. Is het geen optie om die twee treinseries tijdelijk aan elkaar te knopen?
Dan heb je dus een IC Den Haag Centraal - Schiphol Airport - Utrecht Centraal die ook te Breukelen, Maarssen en Utrecht Zuilen stopt.
In ieder geval punten voor de creativiteit, maar ik vrees dat het niet uitkomt, vooral in zuidelijke richting niet. De 3100 rijdt Bkl pas 2 minuten later voorbij dan dat de 7300 vertrekt. Reken dan ruwweg 2 minuten extra om te stoppen, en evt met een VIRM de rijtijden te halen, en dan ben je +4 en heb je nog maar 4 minuten keertijd in Utrecht. Je zou ook sprintermaterieel kunnen inzetten*, maar dat is wel lastig om op te starten als de 3100 normaal IC-materieel gebruikt.
*dat is ook fijner voor de toegankelijkheid voor de stops Bkl-Ut, waar normaal al toegankelijk materieel rijdt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 17:49
door VIRM
Mijn 665 werd in Den Haag Centraal net gespoorwijzigd van 4 naar 1. Op 4 werd namelijk de 500 van een halfuur eerder met +29 binnengenomen, en die moest worden weggerangeerd. De 665 vertrok met +5, omdat er nog een IC uit Eindhoven en Sprinter uit Dordrecht voorlangs moestten kruisen. In de tussentijd knuffelde een trein op spoor 3 nogal hardhandig met het stootjuk....

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 18:31
door Treintje1989
De 560 werd te Ut opgeheven ivm een defect. De kerende 571 wordt vanaf Gvc ingezet met de 8651. Deze heeft vandaag ook de 528, 539 en 552 gereden en is daarna door DDZ vervangen welke ook gepland is in deze omloop. Maar hij mag nu alsnog weer aan de bak. Dus wel IRM in de 500 ondanks dat men de geplande inzet per vandaag kennelijk geschrapt heeft. Ook de 8736 is te vinden waar hij niet hoort want hij rijdt nu 766 ipv ICM.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 19:35
door Dionysusnu
VIRM schreef: ma 20 jan 2025, 17:49 Mijn 665 werd in Den Haag Centraal net gespoorwijzigd van 4 naar 1. Op 4 werd namelijk de 500 van een halfuur eerder met +29 binnengenomen, en die moest worden weggerangeerd. De 665 vertrok met +5, omdat er nog een IC uit Eindhoven en Sprinter uit Dordrecht voorlangs moestten kruisen. In de tussentijd knuffelde een trein op spoor 3 nogal hardhandig met het stootjuk....
De 5256, om 17:44?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 21 jan 2025, 07:34
door VIRM
Nee, het rammen van het stootjuk was denk ik rond 17:20.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 21 jan 2025, 11:10
door Dionysusnu
Dan was het waarschijnlijk de 5254