Pagina 54 van 65
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 10:52
door Hans
Dat is alleen maar speculatie 'zonnig'.
Als je geen Qbuzz fan bent, prima. Maar dat is ondertussen wel duidelijk hoor.
Het feit ligt er dat Qbuzz heeft gewonnen en ze doen ongetwijfeld hun best om er iets van te maken.
Wie het ook gewonnen had, concessie start gaat altijd gepaard met problemen. Arriva, Transdev, of wie dan ook... allemaal beloven ze een nieuwe vloot, meer DRU's enz enz, maar zijn altijd afhankelijk van de toeleveranciers omtrent bussen, voldoende personeel, stallings-/laad faciliteiten. Daarin doen ze wellicht wel te rooskleurige voorspellingen (voor zichzelf).
Zowel aanbestedende overheid/dienst als inschrijvende vervoerders hebben beide schuld aan al die opstartproblemen. Aanbesteder wil het onderste uit de kan, vervoerder wil het beste bod. De realiteit van de werkelijke mogelijkheden is soms bij beide partijen ver te zoeken.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:05
door isadora
Klopt inderdaad, Zonnig heeft zijn mening over Qbuzz al zo breed uitgemeten, dat het bijna storend gaat worden.
Daarnaast vind ik, dat hele concessiegedoe helemaal niks.
Ik zie het liefst, dat er een Nederlandse busmaatschappij komt, die á la NS het gehele land bedient.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 11:09
door TomSteyl
We hebben die VSN-groep ooit natuurlijk gehad, die via voorgangers verwant is aan de NS (die heel wat busmaatschappijen in eigendom had). Ik vraag me af of het wel kan om 1 nationale maatschappij te hebben, dan zou je alle OV-autoriteiten hun bevoegdheid moeten afnemen.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 12:05
door Zonnig
Een VSN-groep nieuwe stijl zou een oplossing kunnen zijn echter de EU verbied dat.
Wat mij wel verbaasd is dat het NL OV (buiten de 3 grote steden na) geheel in buitenlandse handen is en dat er geen echt NL OV-bedrijf is en al helemaal geen één die ook buitenlandse aanbestedingen wint. Qbuzz begon ooit als een NL OV-bedrijf maar ja .... is u in Italiaanse handen.
Ik zou zeggen wie durft er een NL OV-bedrijf op te zetten > misschien een idee voor een nieuw topic.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 13:39
door iamthedutchdude
Op EBS na hebben alle huidige streekvervoerders een Nederlandse oorsprong: Keolis via Syntus, Arriva via VEONN en GADO, Transdev via Connexxion, Veolia, Novio en Hermes (allen rondom opsplitsen VSN) en Qbuzz als Nederlandse startup. Allen zijn uiteindelijk in buitenlandse handen gekomen. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat een dergelijk initiatief uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 13:54
door DPDelft
Waar NS de buitenlandse activiteiten heeft gestaakt (al dan niet gedwongen) is het voor veel buitenlandse (nationale) vervoerders een goede markt. Trenitalia is bijvoorbeeld heel veel aan het investeren in diverse HSL trajecten. De kennis van Qbuzz wordt weer gebruikt in aanbestedingen in bijvoorbeeld Italië.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 15:23
door Hainje
Het Vlaamse systeem acht ik nog altijd als het meest wenselijke.
Je voldoet er mee aan het Europese aanbestedingscircus (in Nederland zetten we veel meer stappen dan noodzakelijk), je kunt immers lijnenbundels aanbesteden en je houdt één loket voor alle communicatie.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 18:25
door Vinny
Ik zie zelf het meest in een structuur wat in de Duitstalige wereld een 'verkehrsvebund' heet. Een Nederlands equivalent is het OV-bureau Groningen-Drenthe.
https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsverbund
Die verzorgen naar de klant toe één loket en bewaken (tarief)éénheid. Binnen het verbond kunnen lijnen en gebieden worden aanbesteed.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 18:40
door The Greyhound
isadora schreef: ↑di 24 dec 2024, 11:05
Klopt inderdaad, Zonnig heeft zijn mening over Qbuzz al zo breed uitgemeten, dat het bijna storend gaat worden.
Daarnaast vind ik, dat hele concessiegedoe helemaal niks.
Ik zie het liefst, dat er een Nederlandse busmaatschappij komt, die á la NS het gehele land bedient.
Zoiets hebben we gehad met het streekvervoer met de VSN. Kostte de belastingbetaler bakken met geld en de dienstverlening scoot omhoog toen de aanbestedingen hun intrede deden.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 24 dec 2024, 18:49
door The Greyhound
Hainje schreef: ↑di 24 dec 2024, 15:23
Het Vlaamse systeem acht ik nog altijd als het meest wenselijke.
Je voldoet er mee aan het Europese aanbestedingscircus (in Nederland zetten we veel meer stappen dan noodzakelijk), je kunt immers lijnenbundels aanbesteden en je houdt één loket voor alle communicatie.
Lijnenbundels aanbesteden is inderdaad ideaal. Dan heb je met aanbesteding niet steeds een big bang waarbij een heel groot gebied de dupe wordt van het geklungel van een vervoerder. In Oostenrijk gebeurt dit ook waarbij de Länder (provincies) zorgen voor de coördinatie en de huisstijl (wat daar helaas ook wel eens leidt tot Rrreis achtige taferelen). Zo zijn er rondom Innsbruck vorig jaar een aantal bundels aanbesteed, waarbij ook gold dat 1 bedrijf niet alle bundels mocht krijgen. Lange express lijnen zoals van Innsbruck naar Lienz en Reutte zijn zelfs helemaal los aanbesteed.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 11:28
door ov'tje
Groninger Stadsbus 7003 rijdt momenteel op Ameland rond
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 11:29
door Milco
Dat doet hij al enkele dagen inderdaad. Mogelijk om de ex-Arriva Citea's vrij te spelen voor ombouw?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 11:31
door Heel_Holland_Spot
Ik had ergens gelezen (volgens mij Facebookgroep OV bussen in de Benelux) dat er twee ex-Arriva's defect zijn.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:16
door Meltrain
Weet iemand wat de prijzen zijn van de (dal)dagkaarten?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:53
door Milco
Even kijken op de website van Qbuzz Friesland:
https://qbuzz.frl/tarievenoverzicht
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 12:09
door miron
Is de nalevering van de ivecos. Al gespot of nog niet .
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 12:11
door Meltrain
Dat overzicht had ik nog niet gezien.
De prijzen staan namelijk
niet op
https://qbuzz.frl/dalendagkaarten, waar je ze wel zou verwachten.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 12:40
door san1999der1
miron schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:09
Is de nalevering van de ivecos. Al gespot of nog niet .
Komen volgende 4-6 ivecos bij hellaas nog zonder apparatuur eerst tablets
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 13:04
door Meltrain
Het valt me op dat de nummering van de K7's op
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... 2025-2034) en
BYD K7 niet overeenkomen. Weet iemand wat juist is?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 13:10
door Milco
Volgens Busposities (
https://busposities.nl/materieel/QBZ/BYDK7U) rijden enkel de nummers 1075 - 1077 bij Qbuzz, dus ik heb de pagina BYD K7 zojuist daarop aangepast.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 13:30
door TomSteyl
iamthedutchdude schreef: ↑di 24 dec 2024, 13:39
Op EBS na hebben alle huidige streekvervoerders een Nederlandse oorsprong: Keolis via Syntus, Arriva via VEONN en GADO, Transdev via Connexxion, Veolia, Novio en Hermes (allen rondom opsplitsen VSN) en Qbuzz als Nederlandse startup. Allen zijn uiteindelijk in buitenlandse handen gekomen. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat een dergelijk initiatief uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan.
Arriva is natuurlijk ons land binnengekomen door de overname van de concessie Heuvelland van Vancom en iets later de overname van Groningen Stad, wederom van Vancom (die het kort daarvoor had overgekocht van de gemeente Groningen). VEONN en de rest zijn allemaal pas later gekomen.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 15:04
door omaylie
san1999der1 schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:40
miron schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:09
Is de nalevering van de ivecos. Al gespot of nog niet .
Komen volgende 4-6 ivecos bij hellaas nog zonder apparatuur eerst tablets
Wacht, komen er Iveco's bij bovenop de 162 lagevloer Iveco's die oorspronkelijk zijn besteld? Of zijn dit de Iveco's van de oorspronkelijke bestelling die nog in dienst moeten komen?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 15:33
door Lijn 45
Het lijkt me dat dit Qliers zijn. Die zijn er nog lang niet allemaal.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 15:43
door Milco
Er is bij mij niets bekend over een nalevering bovenop de reeds bestelde en grotendeels geleverde aantallen bussen. Van alle drie de series Iveco's ontbreken er nog bussen welke de komende periode dus nog worden geleverd.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 15:53
door san1999der1
omaylie schreef: ↑zo 29 dec 2024, 15:04
san1999der1 schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:40
miron schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:09
Is de nalevering van de ivecos. Al gespot of nog niet .
Komen volgende 4-6 ivecos bij hellaas nog zonder apparatuur eerst tablets
Wacht, komen er Iveco's bij bovenop de 162 lagevloer Iveco's die oorspronkelijk zijn besteld? Of zijn dit de Iveco's van de oorspronkelijke bestelling die nog in dienst moeten komen?
Iveco qliners moet nog groot deel van komen en klein aantal streek