Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
waldo79
Berichten: 8577
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door waldo79 »

Dank voor de duiding.
zone2000
Berichten: 628
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

de voorstellenbrief van de werkgevers
https://www.fnv.nl/getmedia/41621152-0b ... V-2025.pdf
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3883
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

Voorzichtig positief cao-resultaat openbaar vervoer

https://www.cnv.nl/vervoer/stads-en-str ... 025-05-20/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3883
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

CNV-leden stemmen in met onderhandelingsresultaat cao OV

Een overtuigende meerderheid van de CNV-leden steunt het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Openbaar Vervoer. Dat blijkt uit de ledenraadpleging wij afgelopen weken hebben gehouden.
https://www.cnv.nl/vervoer/stads-en-str ... 025-06-20/
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6623
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Vandaag is ook de laatste stemming dag voor de FNV.
Ben benieuwd.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Die hebben ingestemd, dus de CAO OV (streekvervoer) april 2025-juni 2026 is geldig geworden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13814
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Wubbo »

Dus een loonstijging van 2% per september 2025 en maximaal 2% per januari 2026 (de brief is daar niet helemaal duidelijk over) is in het streekvervoer kennelijk voldoende voor de vakbonden en haar leden. Dan zou de 4% per maart 2025 en 2,75% per maart 2026 zoals in het eindbod van NS staat toch voldoende moeten zijn.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
flipje
Berichten: 1318
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door flipje »

In de looptijd van vijftien maanden stijgen de lonen met in totaal 6,5%:

1,5% met terugwerkende kracht per april 2025
3% per oktober 2025
2% per april 2026
Redelijk vergelijkbaar met het bod wat de NS heeft liggen.
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Dat is samen (ruim) 6,63%, niet 6,5%
Die 0,13% maakt op mijn maandloon toch zo'n €4,43 (netto) uit ;-)
gkw1969
Berichten: 2525
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door gkw1969 »

Het is niet geheel ondenkbaar dat er binnenkort toch weer acties in het streekvervoer gaan plaatsvinden.
De werkgevers hebben een ander inzicht in een CAO afspraak dan de vakbonden:

Afbeelding
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Re.tep
Berichten: 329
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Re.tep »

Wubbo schreef: di 24 jun 2025, 11:54 Dan zou de 4% per maart 2025 en 2,75% per maart 2026 zoals in het eindbod van NS staat toch voldoende moeten zijn.
Dat kan je natuurlijk nooit zo bekijken, je weet immers niet wat het salaris was, dus of er niet een flinke achterstand was in het salaris.
Kijk maar eens wat er afgelopen tijd bij de HTM gebeurd is, daar was de salarisachterstand enorm.
cassie127
Berichten: 7404
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door cassie127 »

De vakbonden geven echter (en dat moet ik ook toegeven) een veel slechter beeld van de loonstijging ten opzichte van de inflatie en geven ook niet duidelijk aan naar welke trede ze hebben gekeken om deze achterstand te weergeven, er zit nogal een verschil in of je de cijfers baseert op schaal 56 11 of 56 E. Die E trede is een stuk minder hard gestegen als de rest mede door de minimaal × bedrag en daarna max 4% verhogingen die er geweest zijn. Daardoor is iemand in 56 11 procentueel veel meer gaan verdienen als iemand in 56 E.

Maar ga je van de gemiddeldes uit (op basis van de trede die het meest in het midden zit) dan loopt het loonbod gewoon in lijn met de inflatie, iets wat de media ook al meermaals duidelijk gemaakt heeft in grafieken en diagrammen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40814
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Daniel »

Gezien de vakbonden toch relatief veel oudere leden zullen kennen (en het OV in het algemeen veel oudere medewerkers heeft) is er inderdaad best een gerede kans dat vele vakbondsleden in die E-trede zullen zitten.
Als jonge machinist/conducteur is de kans dat je aan het eind van je schaal zit immers vrij klein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

gkw1969 schreef: za 26 jul 2025, 10:35 Het is niet geheel ondenkbaar dat er binnenkort toch weer acties in het streekvervoer gaan plaatsvinden.
Voor dit soort zaken is er de VCSA (Vaste Commissie voor Sociale Aangelegenheden), een commissie die zich uitspreekt over als er een verschil in interpretatie is tussen werkgever(s) en werknemers over de CAO, zie artikel 4 CAO.

Voor zoiets gelijk gaan staken is een beetje overkill.
gkw1969
Berichten: 2525
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door gkw1969 »

Dat weet ik wel, maar er moet overeenstemming komen over de juiste tekst en daar gaat de VCSA m niet over, dat is nog aan partijen. En als werkgevers dwars blijven liggen hierin, een actie die niet logisch is omdat het voor hun extra werk is en daarmee extra kosten mee gemoeid zijn. Zijn acties het enige middel om dit op te lossen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten