Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ovspotteralkmaar schreef: ↑do 13 jun 2024, 02:06
De 2099 rijdt nog steeds rond, het is alleen wel een naar mijn persoonlijke mening verschrikkelijker hok dan de rest van de BYD’s. Maarja je moet ook niet teveel verwachten want connexxion heeft het ding als “goedmakertje” gekregen van BYD
Hoe zijn de oudere BYD's eigenlijk voor de chauffeur eigenlijk? Spelen de problemen van een slechte zitpositie, tegensturen daarbij ook?
Ik zit liever in zo’n oude BYD dan die 2099.
Alleen met mijn lengte wil je überhaupt niet in zo’n ding rijden want het is niet echt erop gemaakt voor mensen van 1.90+
Mijn normale zitpositie kan ik in een BYD niet doen, zit ik vol met mijn knieën in het dashboard
Heb mij door een bevriende chauffeur laten vertellen dat misschien de 73 weer teruggelegd gaat worden naar Uitgeest en dat de 71 Beverwijk - Alkmaar gaat rijden via Castricum over de route van de huidige 73 vanaf Hkerk Centrum en de 167 vanaf Castricum Station
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Ik hoop in ieder geval een andere vervoerder dan Connexxion. Het bloedbad op de lijnen 2, 3 en 73 en R net lijnen is nog steeds niets hersteld. Andere regio's en vervoerders schalen weer op, Conexxion blijft bedroevend achter.
Ze zouden idd wel weer eens een keer mogen opschalen, ook buiten de spits zitten lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord soms echt bomvol. Wat ook niet helpt is dat Connexxion en haar dochterondernemingen hun materieel naar mijn mening niet heel optimaal inzetten. Zo is er in het wagenpark een aantal gelede bussen beschikbaar, namelijk de ex-IJsselmond Solarissen. Maar in plaats van dat deze naar de drukke randstad worden gehaald rijden ze in Veluwe Zuid. En al hoewel ik de drukte van de verschillende buslijnen zelf niet ken omdat ik daar slechts een enkele keer gereisd heb, denk ik zo dat de meeste lijnen al daar minder druk bezet zijn dan bijvoorbeeld lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord. Ik heb daarom een tijd terug bij Connexxion al geopperd om het materieel op te schuiven en bijvoorbeeld die Solarissen hier naartoe te halen in ruil voor een aantal 12m Citea’s of (desnoods) 13m Crossways. Hetzelfde geldt ook voor de ex-IJsselmond Citea XLE-145 wagens, die in Zeeland gaan rijden.
Maar ook binnen het gebied kan het gunstiger. Zo rijden enkele spitsritten van lijnen 3 en 73 met 18m bussen, maar die rijden helaas niet het hele traject. Vooral in de middag is dit te merken: de 12m bus naar Beverwijk en Castricum is propvol, terwijl de ritten met 18m die slechts van Haarlem station tot Velserbroek rijden een stuk minder bezet zullen zijn. Kan dat niet beter, vraag ik me dan af. Zouden die ritten bijvoorbeeld niet beter kunnen doorrijden naar Beverwijk? Het is namelijk wel zo dat die bussen van lijnen 7 en 8 afkomen dus ze zomaar in een andere omloop inzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Dus: als ze niet kunnen opschalen (wat natuurlijk de voorkeur heeft), moeten ze maar met grotere bussen gaan rijden vind ik. Ieder beetje helpt!
Het uitwisselen van materieel kan niet altijd zomaar. Afspraken over milieu-eisen, maximale leeftijd of eisen voor eventuele overname door een volgende vervoerder zorgen dat niet al het materieel overal mag rijden. Daarnaast kan lokaal met gemeenten afspraken zijn gemaakt over maximale lengte van materieel op bepaalde routes.
Blijft voor de reiziger (en chauffeur) natuurlijk wel vervelend als het materieel niet past bij de reizigersvraag.
Stan_Bronstring schreef: ↑wo 19 jun 2024, 08:42
Ze zouden idd wel weer eens een keer mogen opschalen, ook buiten de spits zitten lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord soms echt bomvol. Wat ook niet helpt is dat Connexxion en haar dochterondernemingen hun materieel naar mijn mening niet heel optimaal inzetten. Zo is er in het wagenpark een aantal gelede bussen beschikbaar, namelijk de ex-IJsselmond Solarissen. Maar in plaats van dat deze naar de drukke randstad worden gehaald rijden ze in Veluwe Zuid. En al hoewel ik de drukte van de verschillende buslijnen zelf niet ken omdat ik daar slechts een enkele keer gereisd heb, denk ik zo dat de meeste lijnen al daar minder druk bezet zijn dan bijvoorbeeld lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord. Ik heb daarom een tijd terug bij Connexxion al geopperd om het materieel op te schuiven en bijvoorbeeld die Solarissen hier naartoe te halen in ruil voor een aantal 12m Citea’s of (desnoods) 13m Crossways. Hetzelfde geldt ook voor de ex-IJsselmond Citea XLE-145 wagens, die in Zeeland gaan rijden.
Maar ook binnen het gebied kan het gunstiger. Zo rijden enkele spitsritten van lijnen 3 en 73 met 18m bussen, maar die rijden helaas niet het hele traject. Vooral in de middag is dit te merken: de 12m bus naar Beverwijk en Castricum is propvol, terwijl de ritten met 18m die slechts van Haarlem station tot Velserbroek rijden een stuk minder bezet zullen zijn. Kan dat niet beter, vraag ik me dan af. Zouden die ritten bijvoorbeeld niet beter kunnen doorrijden naar Beverwijk? Het is namelijk wel zo dat die bussen van lijnen 7 en 8 afkomen dus ze zomaar in een andere omloop inzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Dus: als ze niet kunnen opschalen (wat natuurlijk de voorkeur heeft), moeten ze maar met grotere bussen gaan rijden vind ik. Ieder beetje helpt!
Connexxion is daarbij ook behoorlijk eigenwijs en rigide. Ik had voorgesteld om halte Marsmanplein te ontlasten lijn 385 tijdelijk te laten halteren op Marsmanplein. Dit zou dan tijdelijk zijn en geen extra reistijd kosten.
Dat gingen ze natuurlijk niet doen, dat past niet in de R Net formule. Terwijl tijdens Corona alles kon. Niet dat ze R Net formule ook volledig rijden, daarvoor zijn de frequenties te laag.
De frequentieeisen zijn ma-za tot 19:00 (za tot 18:00) 4xpu, 's avonds en zondag 2xpu, gemiddelde snelheid >30km/h. En dat de lijn van 6:00-24:00 (za van 7, zo van 9) rijdt, uit m'n hoofd.
Het is alsof ze er een sport van maken, wie kan er het minste aanbieden en het nog steeds R-NET noemen. Overigens snap ik ze wel, gestrektere routes, minder haltes en - als je je niets van de voorschriften aantrekt - ook nog eens een redelijk lage frequentie. Allemaal pegels die bespaard worden....
Vroeger was er een bureau dat de regels van R•NET onderhield, gekscherend de "R•NET-politie" genoemd. Maar nu is het aan de aanbestedende overheden en die zijn er niet allemaal even scherp in de leer in. R•NET-lijnen die alleen in de spits rijden en dan maar 2*PU in de tegenspitsrichting is natuurlijk wat mager als op hetzelfde traject geen andere R-NET-lijnen rijden.
Overigens mogen op uitlopers lagere frequenties geboden worden en mogen de frequenties ook door meerdere lijnen samen geboden worden.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 27-07-2025NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
De meeste concessies hebben hun plannen al klaar voor december. Het valt me op dat Haarlen0Ijmond nog niets bekend heeft gemaakt. Terwijl er wel hoge noodzaak is weer (wat) uit te breiden op de verschillende lijn. Met name 2,3 en 73 die gehalveerd zijn de afgelopen jaren.
Ik heb geen idee, maar vraag me af of Connexxion moeite gaat steken in het omstickeren van die bussen. Ze worden nu immers al op lijn 80 ingezet, en de ‘tijdelijke’ Ebusco’s uit AML lijken ook maar lukraak op alle lijnen te worden ingezet, ook al zijn ze officieel R-Net.
Sinds vanochtend rijdt er weer een nieuwe AML Ebusco in deze concessie. Het gaat om de 2059 die nu op lijnen 81 en 15 schijnt te rijden, aldus OVInfo en Busposities.
Pindatje schreef: ↑di 29 okt 2024, 14:34
Blijven de Iveco’s van AML in Haarlem rijden? Zo ja worden er dan ook enkele wit gemaakt voor lijn 80 of blijven ze allemaal R-Net rood?
Inmiddels is voor deze concessie de dienstregeling die vanaf december geldt te vinden in de ovinfo-app.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 27-07-2025NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!