Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Lijn4 schreef: do 13 jun 2024, 09:21
Ovspotteralkmaar schreef: do 13 jun 2024, 02:06 De 2099 rijdt nog steeds rond, het is alleen wel een naar mijn persoonlijke mening verschrikkelijker hok dan de rest van de BYD’s. Maarja je moet ook niet teveel verwachten want connexxion heeft het ding als “goedmakertje” gekregen van BYD
Hoe zijn de oudere BYD's eigenlijk voor de chauffeur eigenlijk? Spelen de problemen van een slechte zitpositie, tegensturen daarbij ook?
Ik zit liever in zo’n oude BYD dan die 2099.
Alleen met mijn lengte wil je überhaupt niet in zo’n ding rijden want het is niet echt erop gemaakt voor mensen van 1.90+
Mijn normale zitpositie kan ik in een BYD niet doen, zit ik vol met mijn knieën in het dashboard
Buschauffeur 🚌
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Heb mij door een bevriende chauffeur laten vertellen dat misschien de 73 weer teruggelegd gaat worden naar Uitgeest en dat de 71 Beverwijk - Alkmaar gaat rijden via Castricum over de route van de huidige 73 vanaf Hkerk Centrum en de 167 vanaf Castricum Station 👀
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Roeland
Berichten: 2453
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Per wanneer? december 2024 of pas bij de nieuwe concessie in 2028?
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Is mij niet bekend, we zullen zien.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door IIVQ »

Gaat niet gebeuren per december en per 2028 is er nog niet eens een PvE, laat staan dat duidelijk is wie er rijdt.
BusOV40
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Ik hoop in ieder geval een andere vervoerder dan Connexxion. Het bloedbad op de lijnen 2, 3 en 73 en R net lijnen is nog steeds niets hersteld. Andere regio's en vervoerders schalen weer op, Conexxion blijft bedroevend achter.
Stan_Bronstring
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ze zouden idd wel weer eens een keer mogen opschalen, ook buiten de spits zitten lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord soms echt bomvol. Wat ook niet helpt is dat Connexxion en haar dochterondernemingen hun materieel naar mijn mening niet heel optimaal inzetten. Zo is er in het wagenpark een aantal gelede bussen beschikbaar, namelijk de ex-IJsselmond Solarissen. Maar in plaats van dat deze naar de drukke randstad worden gehaald rijden ze in Veluwe Zuid. En al hoewel ik de drukte van de verschillende buslijnen zelf niet ken omdat ik daar slechts een enkele keer gereisd heb, denk ik zo dat de meeste lijnen al daar minder druk bezet zijn dan bijvoorbeeld lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord. Ik heb daarom een tijd terug bij Connexxion al geopperd om het materieel op te schuiven en bijvoorbeeld die Solarissen hier naartoe te halen in ruil voor een aantal 12m Citea’s of (desnoods) 13m Crossways. Hetzelfde geldt ook voor de ex-IJsselmond Citea XLE-145 wagens, die in Zeeland gaan rijden.

Maar ook binnen het gebied kan het gunstiger. Zo rijden enkele spitsritten van lijnen 3 en 73 met 18m bussen, maar die rijden helaas niet het hele traject. Vooral in de middag is dit te merken: de 12m bus naar Beverwijk en Castricum is propvol, terwijl de ritten met 18m die slechts van Haarlem station tot Velserbroek rijden een stuk minder bezet zullen zijn. Kan dat niet beter, vraag ik me dan af. Zouden die ritten bijvoorbeeld niet beter kunnen doorrijden naar Beverwijk? Het is namelijk wel zo dat die bussen van lijnen 7 en 8 afkomen dus ze zomaar in een andere omloop inzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Dus: als ze niet kunnen opschalen (wat natuurlijk de voorkeur heeft), moeten ze maar met grotere bussen gaan rijden vind ik. Ieder beetje helpt!
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 891
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door DPDelft »

Het uitwisselen van materieel kan niet altijd zomaar. Afspraken over milieu-eisen, maximale leeftijd of eisen voor eventuele overname door een volgende vervoerder zorgen dat niet al het materieel overal mag rijden. Daarnaast kan lokaal met gemeenten afspraken zijn gemaakt over maximale lengte van materieel op bepaalde routes.

Blijft voor de reiziger (en chauffeur) natuurlijk wel vervelend als het materieel niet past bij de reizigersvraag.
BusOV40
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Stan_Bronstring schreef: wo 19 jun 2024, 08:42 Ze zouden idd wel weer eens een keer mogen opschalen, ook buiten de spits zitten lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord soms echt bomvol. Wat ook niet helpt is dat Connexxion en haar dochterondernemingen hun materieel naar mijn mening niet heel optimaal inzetten. Zo is er in het wagenpark een aantal gelede bussen beschikbaar, namelijk de ex-IJsselmond Solarissen. Maar in plaats van dat deze naar de drukke randstad worden gehaald rijden ze in Veluwe Zuid. En al hoewel ik de drukte van de verschillende buslijnen zelf niet ken omdat ik daar slechts een enkele keer gereisd heb, denk ik zo dat de meeste lijnen al daar minder druk bezet zijn dan bijvoorbeeld lijnen 3 en 73 in Haarlem Noord. Ik heb daarom een tijd terug bij Connexxion al geopperd om het materieel op te schuiven en bijvoorbeeld die Solarissen hier naartoe te halen in ruil voor een aantal 12m Citea’s of (desnoods) 13m Crossways. Hetzelfde geldt ook voor de ex-IJsselmond Citea XLE-145 wagens, die in Zeeland gaan rijden.

Maar ook binnen het gebied kan het gunstiger. Zo rijden enkele spitsritten van lijnen 3 en 73 met 18m bussen, maar die rijden helaas niet het hele traject. Vooral in de middag is dit te merken: de 12m bus naar Beverwijk en Castricum is propvol, terwijl de ritten met 18m die slechts van Haarlem station tot Velserbroek rijden een stuk minder bezet zullen zijn. Kan dat niet beter, vraag ik me dan af. Zouden die ritten bijvoorbeeld niet beter kunnen doorrijden naar Beverwijk? Het is namelijk wel zo dat die bussen van lijnen 7 en 8 afkomen dus ze zomaar in een andere omloop inzetten lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Dus: als ze niet kunnen opschalen (wat natuurlijk de voorkeur heeft), moeten ze maar met grotere bussen gaan rijden vind ik. Ieder beetje helpt!
Connexxion is daarbij ook behoorlijk eigenwijs en rigide. Ik had voorgesteld om halte Marsmanplein te ontlasten lijn 385 tijdelijk te laten halteren op Marsmanplein. Dit zou dan tijdelijk zijn en geen extra reistijd kosten.
Dat gingen ze natuurlijk niet doen, dat past niet in de R Net formule. Terwijl tijdens Corona alles kon. Niet dat ze R Net formule ook volledig rijden, daarvoor zijn de frequenties te laag.
CamilleKreemers
Berichten: 4595
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

Waar is de te lage frequentie dan voor R-NET?
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door IIVQ »

De frequentieeisen zijn ma-za tot 19:00 (za tot 18:00) 4xpu, 's avonds en zondag 2xpu, gemiddelde snelheid >30km/h. En dat de lijn van 6:00-24:00 (za van 7, zo van 9) rijdt, uit m'n hoofd.
MetroRET
Berichten: 4114
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door MetroRET »

Ach... daar weten de betroffen vervoerders vaak creatief mee om te gaan.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Het is alsof ze er een sport van maken, wie kan er het minste aanbieden en het nog steeds R-NET noemen. Overigens snap ik ze wel, gestrektere routes, minder haltes en - als je je niets van de voorschriften aantrekt - ook nog eens een redelijk lage frequentie. Allemaal pegels die bespaard worden....

Spoiler: show
Overigens is dit uiteraard sarcastisch ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door IIVQ »

Vroeger was er een bureau dat de regels van R•NET onderhield, gekscherend de "R•NET-politie" genoemd. Maar nu is het aan de aanbestedende overheden en die zijn er niet allemaal even scherp in de leer in. R•NET-lijnen die alleen in de spits rijden en dan maar 2*PU in de tegenspitsrichting is natuurlijk wat mager als op hetzelfde traject geen andere R-NET-lijnen rijden.
Overigens mogen op uitlopers lagere frequenties geboden worden en mogen de frequenties ook door meerdere lijnen samen geboden worden.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Ik zag vandaag dat de buurtbus (481) een paar keer naar Spaarndam ging als lijn 12. Hebben ze in Haarlem tekort op die VDL busjes?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10308
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Milco »

Of wellicht tekort aan buschauffeurs?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Etienne
Donateur
Berichten: 8568
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Etienne »

Komt regelmatig voor dat op lijn 12 buurtbusjes ingezet worden; ook de oude 7224 van de buurtbus Zwaanshoek is al vaker daar gezien.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Milco schreef: di 25 jun 2024, 20:07 Of wellicht tekort aan buschauffeurs?
Ja dat maakte ik mee gisteren. Een rit van de 12 kwam gewoon niet opdagen. Pas een uur later kwam er een chauffeur
BusOV40
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

De meeste concessies hebben hun plannen al klaar voor december. Het valt me op dat Haarlen0Ijmond nog niets bekend heeft gemaakt. Terwijl er wel hoge noodzaak is weer (wat) uit te breiden op de verschillende lijn. Met name 2,3 en 73 die gehalveerd zijn de afgelopen jaren.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Blijven de Iveco’s van AML in Haarlem rijden? Zo ja worden er dan ook enkele wit gemaakt voor lijn 80 of blijven ze allemaal R-Net rood?
Stan_Bronstring
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ik heb geen idee, maar vraag me af of Connexxion moeite gaat steken in het omstickeren van die bussen. Ze worden nu immers al op lijn 80 ingezet, en de ‘tijdelijke’ Ebusco’s uit AML lijken ook maar lukraak op alle lijnen te worden ingezet, ook al zijn ze officieel R-Net.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Stan_Bronstring
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Sinds vanochtend rijdt er weer een nieuwe AML Ebusco in deze concessie. Het gaat om de 2059 die nu op lijnen 81 en 15 schijnt te rijden, aldus OVInfo en Busposities.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5889
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Pindatje schreef: di 29 okt 2024, 14:34 Blijven de Iveco’s van AML in Haarlem rijden? Zo ja worden er dan ook enkele wit gemaakt voor lijn 80 of blijven ze allemaal R-Net rood?
Ze worden (deels?) wit. :Y
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Ja ik zag m net in Amsterdam rijden, de kleuren passen wel bij de bus😄
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10308
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Milco »

Inmiddels is voor deze concessie de dienstregeling die vanaf december geldt te vinden in de ovinfo-app.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 55 gasten