Normaal keert de 500 op de 500 en de 700 op de 700 in Gn, op enkele uitzonderingen na. Vanaf as zaterdag zijn de werkzaamheden Asn-Hgv voorbij maar blijft de 500 op de 700 en andersom keren op spoor 7. Geen idee waarom er dan een korte kering in Gn is maar waarschijnlijk door werkzaamheden op station Gn. De twee VIRM omlopen gaan dus ook zowel in de 500 als 700 rijden (op zaterdag). Vanaf maandag keert men wel weer lang en wordt spoor 3b ook weer gebruikt.Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 19 feb 2025, 20:07 In Groningen wordt normaal gesproken op de eigen treinserie gekeerd.
De 700 (Schiphol-Groningen) wordt met ICMm gereden.
De 500 (Den Haag-Groningen) wordt met DDZ/VIRM gereden.
Nu keren ze op elkaar en rijden de materieeltypes ook door elkaar.
Of het invloed heeft op de lengte van het materieel durf ik niet te zeggen.
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Laatst gewijzigd door Treintje1989 op do 20 feb 2025, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Perron 3b/4b zijn tot maandag buiten dienst vanwege werkzaamheden op het perron daar, waardoor NS alleen sp 6b en 7 kan gebruiken voor zowel IC als de Spr.
Grt. Stefan
-
-
Vanmorgen op Asb, was de IC naar Venlo (uit Shl) om 6:32 gepland op spoor 7 en de IC naar Nijmegen (beginnend in Asb) om 6:34 op spoor 8. De Spr naar Rtd 4021 (die ook begint in Asb) was gespoorwijzigd naar spoor 8, óók om 6:34. Ik dacht al: dat is een lang stuk "verkeerd spoor" rijden, maar deze trein stond al te wachten ter hoogte van Amsterdam ArenA (de voetbalhalte) en was kennelijk gekeerd via Dmnz, dat had ik nog niet eerder meegemaakt, of begonnen op de Wgm vanwege storing, ze hadden al een uur eerder moeten beginnen.
Toen de trein aankwam was er ingangscontrôle, dat werd omgeroepen via de buitenspeakers van de SLT, via een deur vrij vooraan het voorste stel, dus een halve volksverhuizing. Ik vroeg de HC waarom en hij was vorige week aangevallen, dus hij controleerde nu de eerste treinen op grote stations. Ik neem aan dat hij bewust een deur dicht bij de Mcn koos.
Ik had ingangscontrôle al een hele tijd niet meer meegemaakt en de buitenspeakers van SLT nog nooit!
Een meneer (die een beetje mank liep en vrij achteraan stond) was er niet over te spreken en bleef er een tijd over doorzeuren.
Vertrek met uiteindelijk slechts +3. In Holendrecht mocht iedereen die wilde (toch zeker 10 m/v) naar het achterste stel, en legde hij uit waarom, en dat de automatische omroepinstallatie in het achterste stel defect was, en heeft vervolgens alle stations netjes omgeroepen (incl te Wdn een Spr 8824 naar Den Bosch die niet stopt de Vleuten en Leidsche Rijn ... 24 minuten later).
Toen de trein aankwam was er ingangscontrôle, dat werd omgeroepen via de buitenspeakers van de SLT, via een deur vrij vooraan het voorste stel, dus een halve volksverhuizing. Ik vroeg de HC waarom en hij was vorige week aangevallen, dus hij controleerde nu de eerste treinen op grote stations. Ik neem aan dat hij bewust een deur dicht bij de Mcn koos.
Ik had ingangscontrôle al een hele tijd niet meer meegemaakt en de buitenspeakers van SLT nog nooit!
Een meneer (die een beetje mank liep en vrij achteraan stond) was er niet over te spreken en bleef er een tijd over doorzeuren.
Vertrek met uiteindelijk slechts +3. In Holendrecht mocht iedereen die wilde (toch zeker 10 m/v) naar het achterste stel, en legde hij uit waarom, en dat de automatische omroepinstallatie in het achterste stel defect was, en heeft vervolgens alle stations netjes omgeroepen (incl te Wdn een Spr 8824 naar Den Bosch die niet stopt de Vleuten en Leidsche Rijn ... 24 minuten later).
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 20 feb 2025, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb nu ook een ICM11 in de 520, waarvan zeven bakken in Zwolle begonnen vanochtend.Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 19 feb 2025, 20:07 In Groningen wordt normaal gesproken op de eigen treinserie gekeerd.
De 700 (Schiphol-Groningen) wordt met ICMm gereden.
De 500 (Den Haag-Groningen) wordt met DDZ/VIRM gereden.
Nu keren ze op elkaar en rijden de materieeltypes ook door elkaar.
Of het invloed heeft op de lengte van het materieel durf ik niet te zeggen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
-
Blijkbaar hebben ze SLT nodig voor de huidige sprinterseries. En daar gaat weleens het een en ander defect waardoor het regelmatig voorkomt dat er SNG op de 8800 bijvoorbeeld rijdt of dat er met losse stellen ipv dubbele stellen wordt gereden.
Overigens beweerde iemand op somda dat er met losse ICM stellen werd gereden omdat het vakantie in het noorden van Nederland was...

-
Bijzonder verhaal.IIVQ schreef: ↑do 20 feb 2025, 07:02 Vanmorgen op Asb, was de IC naar Venlo (uit Shl) om 6:32 gepland op spoor 7 en de IC naar Nijmegen (beginnend in Asb) om 6:34 op spoor 8. De Spr naar Rtd 4021 (die ook begint in Asb) was gespoorwijzigd naar spoor 8, óók om 6:34. Ik dacht al: dat is een lang stuk "verkeerd spoor" rijden, maar deze trein stond al te wachten ter hoogte van Amsterdam ArenA (de voetbalhalte) en waskennelijk gekeerd via Dmnz, dat had ik nog niet eerder meegemaakt, ofbegonnen op de Wgm vanwege storing, ze hadden al een uur eerder moeten beginnen.

Heb zelf helaas vaak genoeg gehad dat de binnenschermen van de SLT op wit stonden waarbij er én geen omroep was én verder geen enkele reisinformatie dus mocht je je maar gokken waar je je bevond want 9/10 wordt er niet handmatig omgeroepen door de HC/MCN.

-
Dat is iets wat ik ook heel vaak in de SNG heb. Twee stellen gekoppeld, maar eentje maar heeft reisinfo, of allebei niet. Komt steeds minder voor dat allebei wel werkende reisinfo hebben.
-
Misschien op het stuk Zwolle - Hoogeveen?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Toen we in Gouda waren deed de reisinfo het ineens weer, en dat riep deze HC dan ook om.hauptbahnhof schreef: ↑do 20 feb 2025, 15:30 Dat is iets wat ik ook heel vaak in de SNG heb. Twee stellen gekoppeld, maar eentje maar heeft reisinfo, of allebei niet. Komt steeds minder voor dat allebei wel werkende reisinfo hebben.
Ik vraag mij trouwens af of het bij ingangscontrole niet reizigersvriendelijker is om dat van te voren op de schermen (op het perron) te tonen en om te roepen, zodat mensen weten waar ze moeten zijn, of dat treinpersoneel dat juist niet zou willen.
====
Op Asb spoor 6/7 stonden de 2 roltrappen omlaag op halve snelheid, desondanks konden de 4 poortjes naar buiten het nauwelijks bolwerken.
- mave94
Vanmiddag ging ik een middagje op en neer van Den Haag naar Amsterdam voor een afspraak, maar dat ging niet zo eenvoudig.
Op de heenreis was er een dier op het spoor tussen Leiden C. en Den Haag HS. Daarom reden er geen treinen tussen Leiden C. en Mariahoeve. Er waren werkzaamheden, dus reizen via Gouda was ook niet echt een optie. Ik stapte in de eerstvolgende IC van Den Haag HS naar Rotterdam C., welke met +29 vertrok. Op Rotterdam C. kon ik nog net de overstap op de ECD halen, welke met +35 vertrok, omdat deze was omgeleid via Roosendaal door een defecte trein. Uiteindelijke 43 minuten later dan gepland aangekomen op Amsterdam Zuid.
Als ik het reisadvies van de NS app had gevolgd dan was ik te laat voor mijn afspraak geweest. Die zei dat ik moest blijven wachten tot de eerstvolgende IC naar Amsterdam Zuid weer zou rijden.
Op de terugreis was het iets minder bont. De directe IC van Amsterdam C. naar Den Haag HS via Haarlem was uitgevallen. Ik besloot om de sprinter naar Schiphol te nemen en daar over te stappen op de IC naar Den Haag HS. De vorige sprinter was uitgevallen, dus het was als sardientjes naar Schiphol Airport. Uiteindelijk slechts 8 minuten later aangekomen op Den Haag HS.
Op de heenreis was er een dier op het spoor tussen Leiden C. en Den Haag HS. Daarom reden er geen treinen tussen Leiden C. en Mariahoeve. Er waren werkzaamheden, dus reizen via Gouda was ook niet echt een optie. Ik stapte in de eerstvolgende IC van Den Haag HS naar Rotterdam C., welke met +29 vertrok. Op Rotterdam C. kon ik nog net de overstap op de ECD halen, welke met +35 vertrok, omdat deze was omgeleid via Roosendaal door een defecte trein. Uiteindelijke 43 minuten later dan gepland aangekomen op Amsterdam Zuid.
Als ik het reisadvies van de NS app had gevolgd dan was ik te laat voor mijn afspraak geweest. Die zei dat ik moest blijven wachten tot de eerstvolgende IC naar Amsterdam Zuid weer zou rijden.

Op de terugreis was het iets minder bont. De directe IC van Amsterdam C. naar Den Haag HS via Haarlem was uitgevallen. Ik besloot om de sprinter naar Schiphol te nemen en daar over te stappen op de IC naar Den Haag HS. De vorige sprinter was uitgevallen, dus het was als sardientjes naar Schiphol Airport. Uiteindelijk slechts 8 minuten later aangekomen op Den Haag HS.
-
Ik heb gisteren ook iets meer dan 2 uur erover gedaan om van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Zuid te reizen met de ECD/ICDatroffa010 schreef: ↑wo 19 feb 2025, 13:01 Gaat lekker vandaag met de Intercity direct. Om 10:35 aangekomen met metrolijn D bij Rotterdam Centraal. We hebben samen met een klasgenoot net trein 1839 van 10:41 vanaf Rotterdam Centraal kunnen redden die uiteindelijk is komen te vervallen en er werd niks omgeroepen waardoor we trein 2433 net hebben gemist. Daarna moest iedereen trein 1841 van 11:11 gaan pakken die op het laatste moment ook weer kwam te vervallen. Vervolgens moest iedereen weer uit de trein en trein 9535 van 11:21 uur pakken, die vanwege een defecte trein op de HSL om ging rijden via de Oude Lijn. Ten slotte hebben we nabij Amsterdam Zuid een kwartier stil moeten staan vanwege een persoon op het spoor, waardoor we pas om 12:47 bij Amsterdam Zuid aankwamen, terwijl we eigenlijk om 11:14 uur bij Amsterdam Zuid hadden moeten aankomen.

-
- Donateur
- Contacteer:
Vanuit Rotterdam naar Gouda was vanmiddag een uitdaging; de hele boel was verstoord door technisch onderzoek eerder op de dag. Toen ik om 16:55 aankwam op Rotterdam Centraal was daar de 2063 uitgevallen, aanvankelijk stond de 2863 wel op de planning te gaan rijden met een kleine plus; niets bleek minder waar. De 4058 had technische problemen en kreeg alvast een vertrekvertraging van +12 mee. Dat geeft te kennen dat de 2065 als eerste mocht vertrekken, maar op vertrektijd had deze ook technische problemen volgens de omroep en werd met +6 eveneens opgeheven.
Dan maar met z'n alleen in de 2865, die weliswaar met een ICM10 reed, maar op Alexander vele reizigers moest achterlaten...
Dan maar met z'n alleen in de 2865, die weliswaar met een ICM10 reed, maar op Alexander vele reizigers moest achterlaten...
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
De reisplanner is praktisch waardeloos bij verstoringen, vooral omdat treinen pas laat opgeheven worden. Alternatieve opties worden dus niet gegeven, aangezien die meestal meer dan <interval tot volgende trein> langzamer zijn.
Als er geen alternatief per spoor is, kan je in ieder geval nog de modaliteit trein uitzetten, dan krijg je soms wel nuttige busopties.
-
Ik ben om 16:29 vam Rtn naar Asb gereisd. Tot Gd geen problemen, we moesten 3mn wachten om Gd binnen te komen en daar ook nog even stilgestaan, en tussen Gdg en Wd een heel stuk 60 gereden, maar ik zag niet waarom. Uiteindelijk waren we weer op tijd bij Abcoude maar weer +4 bij Asb — waar instappende reizigers richting het zuiden extreem horkerig zich maar binnen drukten zonder zich om uitstappers te bekommeren, 4 minuten voor vertrek.
-
De 2 vertrek assistenten van de 4384 hadden het drukker om te klagen over hun teammanager die moeilijk deed over het verzuim van 1 van de 2. Ze konden nog net de vertrek procedure doen. Reizigers informeren over waarom Den Haag Mariahoeve het eindpunt is, waar de vervangende bussen vertrekken was allemaal te veel gevraagd. En de vakbond maar janken over de 2e man. Doe dan ook gewoon je werk ofzo
ohja 3 bakken SNG is wat weinig als je de reizigers op Leiden de intercity uitgooid en met de sprinter laat gaan. Maarja de concessie is binnen geharkt...

ohja 3 bakken SNG is wat weinig als je de reizigers op Leiden de intercity uitgooid en met de sprinter laat gaan. Maarja de concessie is binnen geharkt...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
Denk niet dat de materieelplanners de planning baseren op het wel of niet ingegaan zijn van een nieuwe concessie.
- Suus
- Contacteer:
Ik ben ondertussen een beetje gewend aan de liften van de metro in Rotterdam. De liften die ik tot nu toe heb gevonden hebben allemaal letters als verdiepingen. S, H en P komen voor, voor Straat, Hal en Perron. Er zijn liften tussen S en H, tussen S e P, en tussen H en P.
Ik was vandaag op station Schiedam Centrum en natuurlijk is dat station al wat typisch ingedeeld, maar de liften maken er ook wel een potje van. Officieel, volgens bordjes op de 2e lift van de 4 in het spoorgedeelte zijn de etages. Dat is 0: stationshal, 1: tunnel, 2: perron voor de trein en 3: perron voor de metro.
De eerste lift tussen de stationshal en metrospoor 2 en 20 hebben als liftknoppen 0 en P. Overigens, als je naar 0 gaat geeft de lift als bestemming S op het display.
De tweede lift naar alle vier de etages heeft als liftknoppen 0, 1, P en 3. P is dan treinspoor 1 en 3 metrospoor 1.
De derde en vierde lift, tussen de tunnel en respectievelijk treinspoor 2/3 en spoor 5 hebben als knoppen 0 en 1.
Het is niet echt logisch zeg maar
Ik was vandaag op station Schiedam Centrum en natuurlijk is dat station al wat typisch ingedeeld, maar de liften maken er ook wel een potje van. Officieel, volgens bordjes op de 2e lift van de 4 in het spoorgedeelte zijn de etages. Dat is 0: stationshal, 1: tunnel, 2: perron voor de trein en 3: perron voor de metro.
De eerste lift tussen de stationshal en metrospoor 2 en 20 hebben als liftknoppen 0 en P. Overigens, als je naar 0 gaat geeft de lift als bestemming S op het display.
De tweede lift naar alle vier de etages heeft als liftknoppen 0, 1, P en 3. P is dan treinspoor 1 en 3 metrospoor 1.
De derde en vierde lift, tussen de tunnel en respectievelijk treinspoor 2/3 en spoor 5 hebben als knoppen 0 en 1.
Het is niet echt logisch zeg maar

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ik ben vandaag gecontroleerd in een trein waar ik niet mee gereisd heb!
Ik stond op Hfd te wachten op de trein naar Dmnz (en Lls) en er kwam een koude bries opzetten, dus ben ik in de èrportsprinter gaan staan tot vlak voor vertrek zodat ik maar 2 ipv 9mn in de kou hoefde te wachten, en daarin werd ik gecontroleerd. (En ik had na 23,8km in de benen geen zin om op Shl van perron te wisselen met risico op trein missen)
Overigens had de sprinter uit Ldn naar Lls een echte achterlichtaansluiting op de airportsprinter, of niet eens, de kop van de Spr uit Ldn is voor de kont van de APS geweest.
En die APS heeft een rare frequentie, 11-4-6-9-11-4-6-9.

Ik stond op Hfd te wachten op de trein naar Dmnz (en Lls) en er kwam een koude bries opzetten, dus ben ik in de èrportsprinter gaan staan tot vlak voor vertrek zodat ik maar 2 ipv 9mn in de kou hoefde te wachten, en daarin werd ik gecontroleerd. (En ik had na 23,8km in de benen geen zin om op Shl van perron te wisselen met risico op trein missen)
Overigens had de sprinter uit Ldn naar Lls een echte achterlichtaansluiting op de airportsprinter, of niet eens, de kop van de Spr uit Ldn is voor de kont van de APS geweest.
En die APS heeft een rare frequentie, 11-4-6-9-11-4-6-9.
- mave94
Dat was mij laatst ook opgevallen toen ik de liften op Schiedam Centrum moest gebruiken. Er zit gewoon geen consistentie in, vooral omdat de stationshal ook lager ligt dan de passage. Ik heb ook op goed geluk de juiste knop ingedrukt, maar er staat dus geen informatie hoe ik mij via de liften door het station moet navigeren.
Daarnaast is het ook weinig praktisch, wat deels door de indeling van het station komt. Stel dat je vanaf spoor 3 wil overstappen op de metro richting Rotterdam, dan heb je dus drie liften nodig. Eerst naar de passage, dan naar de stationshal en als laatste naar het metroperron.
-
-
Afgelopen vrijdag naar België, met de ICD van 11.34 van Asdz naar Rtd, alwaar overstappen op de 1100 naar Bd en dan de EC. De ICD kwam ruim op tijd aan in Rtd en ik had de EC van 12.09 daar nog makkelijk kunnen halen, maar dat besefte ik pas toen ik al in de 1100 zat en mijn grote rugzak daar in het rek had gedaan. In 50 seconden zou ik niet meer met bagage en al twee perrons verderop komen, dus dan maar blijven zitten. Dan is het wel wrang als je vlak voor Bd drie minuten stilstaat (de EC was gespoorwijzigd van 5 naar 8 en mijn 1100 van 3 naar 6), en van de EC alleen nog maar de achterlichten ziet, ook al is dat nou eenmaal het risico dat je neemt als je deze verbinding kiest. Gelukkig was het voldoende mooi weer voor een uurtje zonnen op het perron, maar ik had geen tijd meer over om nog een ommetje over Belgisch spoor te maken.
Maar die mogelijke overstap op Rtd moet ik voor de volgende keer wel onthouden.
Voor de terugweg op zondagavond kon ik gelukkig een lift regelen vanwege de staking.
Maar die mogelijke overstap op Rtd moet ik voor de volgende keer wel onthouden.
Voor de terugweg op zondagavond kon ik gelukkig een lift regelen vanwege de staking.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-