Pagina 55 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 09:52
door Suus
De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] wordt niet meer gesplitst en gecombineerd, dus dan kan er gewoon VIRM in rijden terwijl de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] weer hun ICM terugkrijgen.

Ik zie dat de 2300 met ICM gaat rijden. De 11100 heb ik nog niet kunnen vinden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 10:43
door reisthijs
11100 (Breda-Eindhoven) ben ik toevallig tegengekomen, dat wordt ICM.

Ik ben vooral benieuwd waar de Flirts uithangen, die ben ik nog niet tegengekomen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:38
door Nitein-Repart
Volgens Somda gaat Flirt rijden tussen Arnhem en Ede en Arnhem en Deurne. Dat betekent het einde van het luchtvervoer met dubbeldekkers tussen Arnhem en Ede en tussen Nijmegen en Wijchen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:10
door JWM
Wat is 2300? Lelystad - Dordrecht?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:12
door Nitein-Repart
Lelystad-Dordrecht is dacht ik de 2400, de 2300 is Dordrecht-Breda en die wordt volgens mij met een ICM-3 gereden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:24
door reisthijs
Met al die nieuwe treinseries is het wel zo handig om even het traject erbij te vermelden :!:

2300 is inderdaad de schrale-troost-pendeltrein Dordrecht-Breda.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:33
door MetroRET
[serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] (Rtd-Gn): ICM
600 (Rtd-Lw): ICM
[serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] (Gvc-Gn): VIRM
[serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie](Sgn-Mt): VIRM
[serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] (Asd-Bd): ICR
[serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] (Asd-Rtd): ICR
1100 (Gvc-Bd): ICR
[serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] (Asd-Amf(-Dv)): ICM
[serie=Intercity|2016|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] (Shl-Es): ICM
[serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] (Gvc-Es): ICM
1800 (Gvc-Lw): VIRM
[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] (Gvc-Ut): VIRM / ICM
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] (Asd-Gvc): VIRM
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] (Asd-Vs): VIRM
2300 (Ddr-Bd): ICM
2400 (Lls-Ddr): VIRM
[serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] (Asd-Alm): ICM
[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (Rtd-Ut): VIRM
[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] (Hdr-Nm): VIRM
[serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] (Shl-Nm): VIRM
[serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] (Hnk-Ledn): SLT
[serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] (Amr-Hlm): DDM-1
[serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] (Shl-Hrl): VIRM
[serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (Rsd-Zl): DDZ
[serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] (Utg-Rtd): SLT
[serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie] (Hlds-Rtd): SGM
[serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie] (Msw-Rtd): SGM
[serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] (Almo-Hfd): SLT
[serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] (Ah-Ht): FLIRT
4500 (Ekz-Asd): DDZ
[serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] (Gvc-Zl): SLT
[serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] (Utg-Asd): SLT
[serie=Stoptrein|2016|Uitgeest - Haarlem - Amsterdam Centraal4800[/serie] (Asd-Hn): SGM
[serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] (Alm-Ut): DDZ
[serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] (Gvc-Ddr): SGM
[serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] (Gvc-Ddr): SGM
[serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] (Tbu-Ehv): DDZ
[serie=Sprinter|2016|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] (Asd-Zvt): SGM
[serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] (Ut-Brn): DDAR
[serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] (Ut-Zl): DDZ
[serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] (Ut-Hfd): SLT
[serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] (Hfd-Avat): SLT
5900 (Ddr-Rsd): SGM
[serie=Stoptrein|2016|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] (Ut-Tl): SLT
[serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] (Ut-Wd): SLT
[serie=Sprinter|2016|Den Haag Centraal - Haarlem6300[/serie] (Gvc-Hlm): SLT / SGM
[serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] (Ehv-Wt): DDZ
6600 (Ddr-Ht): DDZ
6700 (Ht-O): FLIRT
6800 (Gvc-Gdg): SLT
6900 (Ut-Ht): SLT
[serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] (Apd-Aml(-Es): DDAR
7100 (Vdg-Rtd): SGM
7300 (Bkl-Vndc): SGM
[serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] (Asd-Rhn): SLT
[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (Ed-Ah): FLIRT
[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (Zp-Wc): SGM
7700 (Rtd-Gdg): SGM
7800 (Gvc-Ut): SLT
[serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] (Zl-Es): DM90
8100 (Zl-Gn): ICM
8500 (Zl-Kpn): DM90
8600 (Apn-Gd): FLIRT
[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] (Ut-Ledn): VIRM / ICM
8900 (Apn-Ledn): ???
[serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] (Lw-Mp): ICM
[serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] (Asd-Brusz): ICR / i6+i10
[serie=Thalys|2016|Amsterdam Centraal - Parijs Noord9300[/serie] (Asd-Paris): TGV
[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] (Ht-Dn): FLIRT
s9900 (Asd-Lille): TGV
[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] (Shl-Amfs): ICM
[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] (Gvc-Amfs): ICM
13500 (Ehv-Vl): VIRM
[serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] (Ekz-Asd): DDM-1

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 15:18
door marvinkok
We zien dus (planmatig) geen VIRM meer in Twente...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 15:29
door JWM
Lijkt mij niet meer dan terecht. Met name tussen Utrecht en Deventer wordt er met VIRM teveel capaciteit aangeboden.

Rijden straks alle treinen vanuit het noorden naar Rotterdam met ICM of blijft op drukke spitsritten VIRM?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:39
door Bemined
Suus schreef:De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] wordt niet meer gesplitst en gecombineerd, dus dan kan er gewoon VIRM in rijden
Kan ja, maar ICM is logischer, het zou namelijk wel de voorkeur hebben om op dezelfde corridor hetzelfde materieel in te zetten, bij verstoringen willen de 500/600/2800/1700/11700 nog wel eens op elkaar keren. Maar misschien dat er in april nog wijzigingen komen op dit gebied, dan komen de vier composities ICM uit de 11100 immers vrij om elders ingezet te worden. April zou er ook FLIRT in de 5200/6400 komen, dat scheelt weer vijf stellen DDZ4.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:43
door OmniLezer
SGM op 5000 en 5100. Dat wordt een hel. Echt een hel. Ik zie al hoeveel mensen er gaan blijven staan op Barendrecht en Zwijndrecht.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:45
door MetroRET
OmniLezer schreef:SGM op 5000 en 5100. Dat wordt een hel. Echt een hel. Ik zie al hoeveel mensen er gaan blijven staan op Barendrecht en Zwijndrecht.
Zolang met SGM7 of misschien zelfs SGM8 inzet.

SGM7 is namelijk gewoon gelijk aan SLT10.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:48
door Bemined
De laatste keer dat er SGM reed hier reden enkele spitstreinen met drie stellen gekoppeld, maar tot nu toe heb ik geen bewijs gevonden dat men dat weer gaat doen (nog geen diensten met tweede HC gevonden). Maar deze treinen zijn mogelijk iets rustiger nu omdat meer doorgaande reizigers van verder dan Dordrecht door de knip op de intercity zullen overstappen, nu is het soms sneller om in de sprinter te blijven zitten.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 19:34
door Bemined
MetroRET schreef:[serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] (Asd-Amf(-Dv)): ICM
+ 1 VIRM
MetroRET schreef:8900 (Apn-Ledn): ???
ICM

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 19:36
door reisthijs
Er komt definitief nog geen extra trein Leeuwarden-Meppel in dienstregeling 2017.

http://www.lc.nl/friesland/Vierde-trein ... 87767.html

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 19:54
door Bemined
Oeps, de NS blijkt vergeten te zijn de 4516 op zondag en de 4619 op zaterdag aan te vragen :oops: Men heeft deze treinen inmiddels alsnog aangevraagd voor wijzigingsblad februari, locov is het er niet mee eens en vraagt om herstel op dagplanniveau.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 19:55
door Chrysa
Hoe vergeet je zoiets? :')

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 19:55
door Frank
Op het NS-forum gaf men aan dat de ongelukkig dienstregeling aan Sprinters tussen Arnhem Centraal en Nijmegen ook niet echt de bedoeling was... Iig wel prettig dat men daar zo netjes reageert :D .

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:00
door Bemined
Chrysa schreef:Hoe vergeet je zoiets?
Als je met de hand een dienstregeling maakt en controleert kan ik het me wel voorstellen. Maar we leven in 2016, dan kun je toch per station een scriptje runnen dat nagaat of de bedientijden en intervallen aan de concessieeisen voldoen -o-

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:09
door Suus
Het gebeurt wel erg vaak tegenwoordig dat er treinen worden vergeten, het is elk jaar wel een keer raak. Controle zou wel beter moeten inderdaad.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:26
door Meltrain
MetroRET schreef: <overzicht van materieelinzet per treinserie>
Bedankt voor dit overzicht. :pos:
JWM schreef:Lijkt mij niet meer dan terecht. Met name tussen Utrecht en Deventer wordt er met VIRM teveel capaciteit aangeboden.

Rijden straks alle treinen vanuit het noorden naar Rotterdam met ICM of blijft op drukke spitsritten VIRM?
12 bakken VIRM is inderdaad ruim, maar 8 is wel het minimum. Ik gok dus dat het 10 bakken ICM zullen worden.

Bemined schreef:
Suus schreef:De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] wordt niet meer gesplitst en gecombineerd, dus dan kan er gewoon VIRM in rijden
Kan ja, maar ICM is logischer, het zou namelijk wel de voorkeur hebben om op dezelfde corridor hetzelfde materieel in te zetten, bij verstoringen willen de 500/600/2800/1700/11700 nog wel eens op elkaar keren. Maar misschien dat er in april nog wijzigingen komen op dit gebied, dan komen de vier composities ICM uit de 11100 immers vrij om elders ingezet te worden. April zou er ook FLIRT in de 5200/6400 komen, dat scheelt weer vijf stellen DDZ4.
In de 2800 rijdt nu VIRM-VI en dat is tijdens de spitsuren echt niet aan de ruime kant. Je moet dus minstens 8 à 9 bakken ICM inzetten en ik denk dat die niet voorradig zijn.
In de 2000 rijdt trouwens ook deels VIRM, maar keert die dan (bij verstoringen) niet op een van bovengenoemde series?
MetroRET schreef:
OmniLezer schreef:SGM op 5000 en 5100. Dat wordt een hel. Echt een hel. Ik zie al hoeveel mensen er gaan blijven staan op Barendrecht en Zwijndrecht.
Zolang met SGM7 of misschien zelfs SGM8 inzet.

SGM7 is namelijk gewoon gelijk aan SLT10.
10 bakken SLT is aan de ruime kant, al reis ik misschien relatief vroeg. 8 bakken SLT zou momenteel perfect zijn, dus dat komt neer op 6 bakken SGM. Het moeten er niet onverhoopt 5 worden, want dan voorzie ik wel problemen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:32
door Daniel
JWM schreef:Rijden straks alle treinen vanuit het noorden naar Rotterdam met ICM of blijft op drukke spitsritten VIRM?
Las elders dat er eigenlijk helemaal geen VIRM meer op Groningen - Rotterdam ging voorkomen, ben op zich wel benieuwd hoe men dat met ICM gaat aanpakken.

De lange slierten IRM in de (1)1700 zijn in de huidige situatie ook wel behoorlijk groot zelfs tussen Amersfoort en Utrecht, misschien op een enkele in de piek van de ochtendspits na, maar in de tijden dat daar nog ICM reed wilde NS nogal eens de andere kant op doorschieten. Er zijn periodes geweest met 6 bakjes ICM in een vroege spitstrein die dan al met staanplaatsen uit Apeldoorn kwam. Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
Wat wel weer beter kan met ICM is op de dag van de week afstemmen, want voor VIRM-12 op vrijdagochtend is overkill zelfs nog een understatement.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:41
door Bemined
De 520/524 in de ochtend en de 555/559 in de middag gaan inderdaad weer ICM worden volgens de diensten. De 524 en 559 zijn overigens al een tijdje weer ingekort terug naar 8 bakken VIRM (in het begin toen hier VIRM kwam waren dit er nog 12) dus dat valt nog wel te verenkeldekken.
Meltrain schreef:In de 2800 rijdt nu VIRM-VI en dat is tijdens de spitsuren echt niet aan de ruime kant. Je moet dus minstens 8 à 9 bakken ICM inzetten en ik denk dat die niet voorradig zijn.
Laatste periode voor de koppeling met de (1)1700 reed de 2800 integraal met ICM8, wat vrijwel evenveel zitplaatsen heeft als een VIRM6.

Maar in april staat er sowieso een grote wijziging te wachten, de Hoekse Lijn vervalt, Den Haag - Eindhoven wordt volledig ICR en er stroomt nog een partij FLIRT in waar nu tijdelijk DDZ gaat rijden. Er is dan dus SGM, ICM en DDZ opnieuw te verdelen over het land.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 20:44
door Daniel
Mwoh, de 559 kan toch nog behoorlijk vol zitten met z'n IRM-8. Al kan dat deels ook zo lijken doordat men hardnekkig probeert te voorkomen dat reizigers zich over de trein verspreiden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 17 nov 2016, 22:19
door VIRM
Is een ICM wel voldoende tussen Amsterdam C en Almere?
Daarnaast, wat voor DDZ komt er in de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] tussen Amsterdam en Enkhuizen?