Pagina 55 van 59
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 08:21
door BusOV40
Opmerkelijk dat wijzigingen nergens te vinden zijn. Betekent dat dan dat er niets wijzigt? Haarlem heeft nog veel versoberingen en afschalingen terug te draaien.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 08:46
door Milco
Gewoon een kwestie van geduld hebben; de wijzigingen moeten nog toegelicht worden op de website van de vervoerder. Ik zie weinig veranderingen in HIJ, enkel een nieuwe spits- of schoolbus 572 tussen Heemskerk en Wijk aan Zee.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 09:14
door Stan_Bronstring
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 10:34
door ThatPCDude
Dat er weinig uitval is is omdat er bijna niks rijdt natuurlijk
Daarnaast, die 572 heeft wel een interessante route zeg. Stukjes van zowel de 72, 71 en 78 als een klein nieuw stukje via de Breestraat en Meerplein. En maar twee ritten per dag! Eentje naar Wijk aan Zee (09:01 Hkerk Centrum - WaZ Julianaplein 09:53) en eentje weer terug (15:06 WaZ Heliomare - Hkerk Centrum 15:47). Ik schat dat dit een schoolbus is voor leerlingen van Heliomare in Wijk aan Zee
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 12:05
door BusOV40
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 09:14
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
Op de lijn 2, 3 en 73 zijn de frequenties gehalveerd. Dat is al jaren zo. Andere regio's zijn alweer aan het opschalen. Ook komende dienstregeling gaat er blijkbaar niet veel veranderen. Connexxion heeft geen haast lijkt. En ook de overheden slikken het inmiddels heilige mantra 'er is geen personeel' voor zoete koek en leggen OV bedrijven geen strobreed in de weg.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 12:10
door Stan_Bronstring
Bij mijn weten zijn de frequenties op lijn 73 in 2022, bij de grote verschralingen, niet gehalveerd. Ik weet wel dat een aantal spitsritten toen is komen te vervallen maar dat is vorig jaar al hersteld. Het enige probleem wat ik nu zie in lijn 73 is dat hij op zondag maar 2x per uur rijdt en dat lijkt de keren dat ik op zondag meereis vanuit velserbroek richting het station van haarlem toch wel te weinig gezien de drukte in de bus.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 16:59
door TheAgedGamerYt
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 09:14
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
Ik zie de de opschalingen van de lijnen 2, 3, 73 en 385 niet meer gebeuren vanwege bezuinigingen.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 18:07
door CSA2
Gaat ook niet meer gebeuren, is aan de volgende vervoerder die gouden bergen gaat beloven...
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:09
door BusOV40
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 12:10
Bij mijn weten zijn de frequenties op lijn 73 in 2022, bij de grote verschralingen, niet gehalveerd. Ik weet wel dat een aantal spitsritten toen is komen te vervallen maar dat is vorig jaar al hersteld. Het enige probleem wat ik nu zie in lijn 73 is dat hij op zondag maar 2x per uur rijdt en dat lijkt de keren dat ik op zondag meereis vanuit velserbroek richting het station van haarlem toch wel te weinig gezien de drukte in de bus.
U vindt op lijn 2, 3 en 73 (op zondag) van 4 bussen per uur naar 2 geen halvering? Opmerkelijk.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:30
door Milco
Ik zie op lijn 3 vanaf 15 december 4 bussen per uur op zondag tussen station Haarlem en Delftplein…
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:46
door Stan_Bronstring
BusOV40 schreef: ↑vr 08 nov 2024, 19:09
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 12:10
Bij mijn weten zijn de frequenties op lijn 73 in 2022, bij de grote verschralingen, niet gehalveerd. Ik weet wel dat een aantal spitsritten toen is komen te vervallen maar dat is vorig jaar al hersteld. Het enige probleem wat ik nu zie in lijn 73 is dat hij op zondag maar 2x per uur rijdt en dat lijkt de keren dat ik op zondag meereis vanuit velserbroek richting het station van haarlem toch wel te weinig gezien de drukte in de bus.
U vindt op lijn 2, 3 en 73 (op zondag) van 4 bussen per uur naar 2 geen halvering? Opmerkelijk.
Dat vind ik zeker wel een halvering. Echter, als ik de wiki zo nalees reed lijn 73 ook voor de verschralingen uit 2022 al 2x per uur op zondag de gehele route (het zou kunnen dat hij binnen Haarlem wel vaker reed).
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 20:33
door BusOV40
Op zondag reed lijn 73 overdag in ieder geval 4 x per uur inderdaad. Als inwoner van Haarlem Noord merk je de consequenties
Ik had geopperd lijn 385 tijdelijk te laten stoppen bij halte Marsmanplein om deze te ontlasten. Paste niet in de R-net formule….
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: za 09 nov 2024, 05:21
door Ovspotteralkmaar
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 09:14
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
In de app ovinfo is het een en ander al bekent, de 73 gaat in de avond uren door de weeks en op zaterdag avond weer tot in de late uren 4x per uur rijden waar van 2x tot Delftplein en 2x richting Beverwijk en verder.
Lijn 3 gaat in het weekend weer 4x per uur rijden, 2x tot Delftplein en 2x naar IJMuiden
En lijn 80 gaat in de zomer maanden weer op zondag elk kwartier rijden
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: za 09 nov 2024, 09:17
door Stan_Bronstring
Dan gaat het gelukkig weer een beetje de goede kant op.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 15:06
door BusOV40
Ovspotteralkmaar schreef: ↑za 09 nov 2024, 05:21
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 09:14
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
In de app ovinfo is het een en ander al bekent, de 73 gaat in de avond uren door de weeks en op zaterdag avond weer tot in de late uren 4x per uur rijden waar van 2x tot Delftplein en 2x richting Beverwijk en verder.
Lijn 3 gaat in het weekend weer 4x per uur rijden, 2x tot Delftplein en 2x naar IJMuiden
En lijn 80 gaat in de zomer maanden weer op zondag elk kwartier rijden
Lijn 3 in het weekend 4 x per uur en doordeweeks dan slechts elk half uur?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 15:52
door Milco
Volgens mij gaat er doordeweeks ook vaker gereden worden op een deel van het traject. Je zou de dienstregeling in de ovinfo-app kunnen raadplegen natuurlijk.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:37
door Styyx
BusOV40 schreef: ↑ma 11 nov 2024, 15:06
Lijn 3 in het weekend 4 x per uur en doordeweeks dan slechts elk half uur?
Klinkt inderdaad te raar maar op OVinfo zie ik dat ook staan.
Op zaterdag van ca. 10:00 tot 17:30 4x/uur waarvan 2 doorrijden naar IJmuiden. Doordeweeks in de daluren gewoon 2x per uur, ook binnen Haarlem. Er zijn wel wat spitsritten tussen 06:45-08:00 en 15:30-18:30 die het 4x per uur binnen Haarlem maken, maar dalfrequentie is op zaterdag hoger.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 18:36
door Ovspotteralkmaar
BusOV40 schreef: ↑ma 11 nov 2024, 15:06
Ovspotteralkmaar schreef: ↑za 09 nov 2024, 05:21
Stan_Bronstring schreef: ↑vr 08 nov 2024, 09:14
Jammer dat de afschalingen op lijnen 3 en 73 nog niet worden teruggedraaid. Misschien dat ze ergens later dit jaar weer gaan opschalen? Een ding is wel fijn in deze regio: er is weinig rituitval vanwege personeelstekort.
In de app ovinfo is het een en ander al bekent, de 73 gaat in de avond uren door de weeks en op zaterdag avond weer tot in de late uren 4x per uur rijden waar van 2x tot Delftplein en 2x richting Beverwijk en verder.
Lijn 3 gaat in het weekend weer 4x per uur rijden, 2x tot Delftplein en 2x naar IJMuiden
En lijn 80 gaat in de zomer maanden weer op zondag elk kwartier rijden
Lijn 3 in het weekend 4 x per uur en doordeweeks dan slechts elk half uur?
Lijn 3 is door de weeks in de spits uren echt alleen druk, daar buiten is het wat rustiger. In het weekend is juist lijn 3 druk overdag. Dat zal wel een van de redenen zijn waarom de buslijn doordeweeks elk half uur zal blijven rijden, met uitzondering de spits ritten
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 18:44
door Milco
Doordeweeks is de spits vaak drukker dan de daluren vanwege forensenverkeer, terwijl op zaterdagen het soms drukker kan zijn dan in de doordeweekse daluren vanwege recreatie. Wellicht dat er daarom op zaterdag vaker wordt gereden dan in de doordeewekse daluren?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 21:06
door Stan_Bronstring
Gezien de drukte in de bussen vanaf Velserbroek en Haarlem noord richting het station in de weekenden is het inderdaad wel logisch dat ze lijn 3 eerst in het weekend willen opschalen, doordeweeks zijn de bussen in de daluren idd minder druk. Hopelijk wordt er in een later stadium de doordeweekse daluren ook opgeschaald zodat ook de kleinere haltes in haarlem noord overdag altijd 4x per uur bediend worden (desnoods met kleinere bussen voor de ritten binnen Haarlem noord ten behoeve van de efficiëntie).
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 12 nov 2024, 07:59
door BusOV40
Styyx schreef: ↑ma 11 nov 2024, 16:37
BusOV40 schreef: ↑ma 11 nov 2024, 15:06
Lijn 3 in het weekend 4 x per uur en doordeweeks dan slechts elk half uur?
Klinkt inderdaad te raar maar op OVinfo zie ik dat ook staan.
Op zaterdag van ca. 10:00 tot 17:30 4x/uur waarvan 2 doorrijden naar IJmuiden. Doordeweeks in de daluren gewoon 2x per uur, ook binnen Haarlem. Er zijn wel wat spitsritten tussen 06:45-08:00 en 15:30-18:30 die het 4x per uur binnen Haarlem maken, maar dalfrequentie is op zaterdag hoger.
Gewoon elk half uur was eerder niet, lijn 3 reedt elk kwartier. Mensen zijn gewoon de bus uitgejaagd dus ik snap dat elk half uur nu 'gewoon' wel volstaat. Als inwoner van Haarlem Noord beaam ik dat bus 3 niet langer een aantrekkelijk alternatief is, dus we gaan nu gewoon met de auto naar het centrum.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 12 nov 2024, 13:01
door Meltrain
Kunnen ze lijn 73 niet gewoon bij alle haltes laten stoppen? Dan komt er alsnog 4x/uur een bus bij die haltes.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 12 nov 2024, 13:26
door Stan_Bronstring
Dat zou ik persoonlijk een heel slecht idee vinden. Lijn 73 is nu een redelijk snelle lijn en dat zou ik graag zo houden, ook omdat er reizigers uit beverwijk in zitten en die zouden anders echt wel een paar minuten langer onderweg zijn. Als inwoner van velserbroek neem ik ook veel liever de 73 omdat die in Haarlem noord veel minder stops heeft.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 12 nov 2024, 14:12
door BusOV40
Meltrain schreef: ↑di 12 nov 2024, 13:01
Kunnen ze lijn 73 niet gewoon bij alle haltes laten stoppen? Dan komt er alsnog 4x/uur een bus bij die haltes.
Ik heb Connexxion geopperd om dat tijdelijk te doen en om lijn 385 tijdelijk op halte Marsmanplein te laten stoppen. Dat kon niet. Men verschraald en versobert liever dan dat men creatief is. Wellicht heeft dat te maken dat bij creatieve ideeën er mogelijk minder bezuinigd kan worden.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 12 nov 2024, 14:15
door Milco
Een bus op meerdere haltes extra laten stoppen kost meer tijd dan beschikbaar in de dienstregeling en zorgt wellicht voor nog drukkere bussen als de sneldienst nu al druk zou zijn. Extra tijd vrijmaken om de stops in te passen kost weer aansluitingen die niet gehaald worden.
Keuzes…