Pagina 544 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 07:53
door Etienne
Schijnbaar is de
1500 verlengd naar Utrecht en rijdt daar als
2000 verder naar Rotterdam en omgekeerd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 09:46
door cassie127
Klopt dit omdat er vanuit Weesp niet via Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Centraal gereden kan worden. Om toch voldoende capaciteit te bieden voor omreizigers rijdt de 1500 naar Utrecht waar de reizigers kunnen overstappen voor Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 21:21
door Suus
Alessandro schreef: ↑ma 31 mar 2025, 23:33
Volgensmij wel. De paar keren dat op
Rai was moest ik altijd een stapje omhoog doen om op het perron te lopen als ik uit de sprinter kwam. Snap niet dat ze dat nogsteeds niet hebben aangepast.
Op het oude gedeelte van Amsterdam RAI is er een vaste spoorbodem en een betonnen perron , waardoor aanpassen heel lastig is. Ze hebben het in het verleden wel overwogen, maar dan zou de bovenleiding weer te dicht bij de trein komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 21:27
door Daniel
Amsterdam RAI was toch al een keer aangepast? Of is dat weer teruggedraaid want ik herinner me iets met een snelheidsbeperking omdat treinen te dicht bij de overkapping van het station bleken te komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 22:15
door Alessandro
Suus schreef: ↑di 01 apr 2025, 21:21
Alessandro schreef: ↑ma 31 mar 2025, 23:33
Volgensmij wel. De paar keren dat op
Rai was moest ik altijd een stapje omhoog doen om op het perron te lopen als ik uit de sprinter kwam. Snap niet dat ze dat nogsteeds niet hebben aangepast.
Op het oude gedeelte van Amsterdam RAI is er een vaste spoorbodem en een betonnen perron , waardoor aanpassen heel lastig is. Ze hebben het in het verleden wel overwogen, maar dan zou de bovenleiding weer te dicht bij de trein komen.
Maar je moet toch aleen een stukje van het perron weg hakken om het iets lager te maken? Hoe lastig kan dat zijn?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 22:27
door Suus
Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 22:41
door Bemined
ProRail publiceert regelmatig een lijst over de toegankelijkheid van perrons. Meest recente staat hier, voor
Rai staat er en opleverdatum van eind 2027:
https://data.ndovloket.nl/prorail/Analy ... 02024.xlsx
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 01 apr 2025, 23:41
door Dionysusnu
Let wel dat dat alleen de perronhoogte betreft, zo staat Eindhoven Strijp-S er bijvoorbeeld als toegankelijk in.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 07:48
door VIRM
Suus schreef: ↑di 01 apr 2025, 22:27
Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling
Dat hoogteverschil kun je dan weer overbruggen met een hele kleine hellingbaan, zoals op de lage perrons van Amsterdam Sloterdijk is gedaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 08:00
door IIVQ
Suus schreef: ↑di 01 apr 2025, 22:27
Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling
Dat verschil kan je relatief makkelijk weer goedmaken met een kleine helling. Volgens mij hebben ze die op station
Asdz (zuidelijke perron) ook.
Maar, is er iets verkeerds gebouwd aan RAI of zijn de normen intussen gewijzigd?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 08:09
door trolly
Dat laatste dus. En "even acht centimeter beton weghakken" is makkelijker gezegd dan gedaan. Station RAI is een brugconstructie over de Europaboulevard. Zoiets bestaat uit liggers waar de sporen op rusten, en betonplaten tussen die liggers in: het perron. Die platen zijn hooguit 20 cm dik en er zit stalen wapening in. Als je daar de helft vanaf haalt kan je ze weggooien. Er zal vast wel een plannetje in de maak zijn om het perron te verlagen of het spoor te verhogen, maar heel simpel is het niet
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 13:15
door Suus
De Nederlandse norm was 84 centimeter boven de bovenkant rails, de Europese norm is 76 centimeter.
Vanochtend maakte de 5229 een ongeplande extra stop op Schiedam Centrum. Kwam goed uit, daardoor haalde ik de 2829 nog op Rotterdam Centraal, en daardoor weer de 1731 in Gouda en daardoor weer de 590 naar Okkenbroek in Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 13:25
door cassie127
Okkenbroek in de gemeente Deventer bedoel je...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 14:10
door T-hijs
Vanmorgen miste ik in
Cl op een haar na trein
6924 om op
Utvr te komen. Niet zo erg, dacht ik, want dat was maar één SLT-6 in plaats van de normaal ingezette 6+4-combi. Helaas vielen daarna zowel de
8824 als de
6926 uit. Dat betekende dat ik in plaats van de geplande vertrektijd van 8:19 pas om 8:59 weg had gekund. Toen heb ik maar de auto gepakt om op tijd op mijn werk in Utrecht Rijnsweerd te zijn; ik kreeg om 9:30 bezoek en de marge werd anders wel heel erg klein. Voorziet de regeling "Geld terug bij vertraging" daar ook in?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 15:00
door Durashift
Wat was de reden van het missen van die SLT-4?
Te laat vertrokken van huis?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 15:02
door Suus
cassie127 schreef:Okkenbroek in de gemeente Deventer bedoel je...
Jazeker. Ik heb het wandelen op het Marskramerpad richting Bad Bentheim weer opgepakt, maar in stukjes van circa 10 kilometer waardoor ik vanaf Deventer al drie etappes nodig heb gehad daar te komen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 19:03
door Dionysusnu
Alledaags: een los ICNG-vijfje in de hyperspits

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 01:58
door RobertT
in de 1100 is het de laatste dagen regelmatig losse vijfjes,ook in de drukke 1163!
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 11:32
door VIRM
Op Zwolle zag ik vanochtend op de actuele vertrektijden de Blauwnettrein naar Kampen van 07:17 met +10 staan. Aan de hand van de actuele vertrektijden zag ik dat de vertraging telkens meeging naar de volgende rit, en elke keer een paar minuten afnam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 12:39
door Roeland
Dat betekent dus 30 minuten vertraging voor reizigers uit Kampen die in Zwolle op de halfuurs IC-knoop willen overstappen.
Blijft de 141 op Kampen trouwens wachten, als de trein uit Zwolle vertraagd aankomt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 17:54
door henrivanderweijden
Altijd fijn als er weer eens een verstoring is op
Ut-
Ah. De 3200 rijdt dan als eerste niet. Als de reiziger geluk heeft dan heeft de 3000 een vervangende stop op
Klp...
Die 3000 rijdt 20 minuten na de 3200 in de richting
Ah en 10 minuten na de 3200 ri
Ut. Als je dan op
Klp stopt zijn ongeveer alle bus aansluitingen net weg.
Waarom stopt de 3100 niet? Die komen in beide richtingen rond -,00 en -,30 door
Klp en de reiziger heeft aansluitingen op de bus (50, 80 en 87) en vrijwel alle richtingen.
En begrijp me niet verkeerd he? Fijn dat er überhaupt een vervangende stop is maar het kan beter denk ik.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 18:15
door Dionysusnu
Eigenlijk dezelfde reden dat het in de normale dienstregeling niet de
3100 is: Past niet, althans niet makkelijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 03 apr 2025, 19:50
door Durashift
^^ dit was een week of wat geleden toch ook al besproken (d8 in het Utrecht draadje)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 04 apr 2025, 18:09
door IIVQ
Iemand probeert 17:50 een hele zware e-bike (geen fatbike, maar gezien de bouw en formaat accu vermoedelijk zeker weten een plaatloze en dus illegale speed pedelec*) in de fietsgoot omhoog naar spoor 4-5 te duwen. Hij valt bijna, drie keer. Ik zeg "Doe geen moeite, je mag toch niet met de trein mee.", wat overduidelijk wel gehoord maar genegeerd wordt. De trein is vol, dus ik ga op een klapzitje op het balkon met fietsplaatsen zitten, en ik moet zeggen dat die klapzitjes op ICNG heel confortabel zitten, nog fijner dan dat 4-zitsbankje.
Fietsmeneer komt binnen en staat naast z'n fiets op het balkon, ernstig alle mensen die door de trein lopen hinderend.
De HC zegt wel dat het niet mag, maar laat hem zonder boete verder reizen (en zegt de spitstijden ook nog eens verkeerd, "van vijf tot half zeven").
In dit stel ICNG 3212 staan alle binnendeuren, behalve die naar de 1e klas, permanent open.
*Riese&Müller Supercharger 2 van €6119.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 04 apr 2025, 18:42
door waldo79
Zijn fietsen zo prijzig?