Pagina 56 van 58
Re: Lelylijn
Geplaatst: wo 06 nov 2024, 22:49
door Treintje1989
Er komt nu geen vervolgonderzoek dus het verhaal is voor nu klaar. Wie weet in de toekomst maar ik heb er een hard hoofd in.
https://www.oogtv.nl/2024/11/noorden-kr ... aksenlijn/
Re: Lelylijn
Geplaatst: do 07 nov 2024, 00:05
door Dionysusnu
Misschien als we weer een links kabinet hebben. Wanneer? Geen idee.
Re: Lelylijn
Geplaatst: do 07 nov 2024, 06:59
door trolly
Zoals het gaat kunnen we over een jaar best een nieuw kabinet hebben. Ik zou er alleen niet al te veel op rekenen dat dat links gaat zijn, gezien het cordon sanitaire dat de VVD zo zorgvuldig rond de PvdA in stand weet te houden — want tja, links, dat is instabiel en gevaarlijk

Re: Lelylijn
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 10:05
door VIRM
Tja, in het hoofdlijnenakkoord stond dat er verder wordt gewerkt aan die twee spoorwegverbindingen. Kijken of BBB en NSC nu wel voor 'de regio' gaan opkomen?
Re: Lelylijn
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 10:41
door waldo79
Ik heb er weinig fiducie in dat het oprakelen van de Nedersaksenlijn iets is waarmee men opkomt voor de regio.
Re: Lelylijn
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 18:23
door Dionysusnu
VIRM schreef: ↑vr 08 nov 2024, 10:05
Tja, in het hoofdlijnenakkoord stond dat er verder wordt gewerkt aan die twee spoorwegverbindingen. Kijken of BBB en NSC nu wel voor 'de regio' gaan opkomen?
In zoverre wel dat ze kamervragen stellen:
https://www.oogtv.nl/2024/11/vragen-bbb ... oorlijnen/
Re: Lelylijn
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 21:38
door Durashift
Terecht besluit. Kost een godsvermogen en wát lever het op? Volgens de projectdirecteur "een toevoeging in de aantrekkelijkheid van het noorden"

Re: Lelylijn
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:14
door meneerh2o
VIRM schreef: ↑vr 08 nov 2024, 10:05
Tja, in het hoofdlijnenakkoord stond dat er verder wordt gewerkt aan die twee spoorwegverbindingen. Kijken of BBB en NSC nu wel voor 'de regio' gaan opkomen?
Het is maar net hoe je het noemt. Je kunt zeggen dat ze niet voor de regio opkomen, maar je kunt ook zeggen dat ze veel dringender zaken kunnen bedenken waar ze een bedrag van 13 miljard heel goed aan kunnen besteden.
Re: Lelylijn
Geplaatst: zo 10 nov 2024, 21:45
door VIRM
Als dit definitiefdefinitief niet doorgaat, zou er dan wel snel geld beschikbaar komen om de verbindingen op te waarderen? Zoals maatregelen nemen tussen Zwolle en Meppel, en het mogelijk maken van de derde en vierde IC tussen Groningen en de Randstad?
Re: Lelylijn
Geplaatst: zo 10 nov 2024, 22:28
door trolly
meneerh2o schreef: ↑vr 08 nov 2024, 22:14
Het is maar net hoe je het noemt. Je kunt zeggen dat ze niet voor de regio opkomen, maar je kunt ook zeggen dat ze veel dringender zaken kunnen bedenken waar ze een bedrag van 13 miljard heel goed aan kunnen besteden.
Daarmee impliceer je dus dat er sprake zou zijn van een afweging. Aangezien beide lijnen echter wel in het regeerakkoord genoemd worden gaat het hier simpelweg om een van de vele compleet willekeurige bezuinigingen van dit voortstrompelende kabinet. Zelfs als ze dertien miljard in hun handen gedrukt zouden krijgen, dan zouden ze nog niet in staat zijn daar iets zinnigs mee te doen.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 00:26
door Durashift
VIRM schreef: ↑zo 10 nov 2024, 21:45
Als dit definitiefdefinitief niet doorgaat, zou er dan wel snel geld beschikbaar komen om de verbindingen op te waarderen? (..)
Wil je (weer) compensatie geld voor de regio, net zoals met de Zuiderzeelijn destijds?
1x vind ik genoeg hoor.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 10:12
door Roeland
Je zou nog kunnen denken aan een Lelylijn-light-variant, bijvoorbeeld een combi van de volgende maatregelen:
* bochtafsnijding Meppel (bijv. nieuwe spoorlijn tussen Rollecate en Echten)
* doortrekken Kamperlijntje naar Emmeloord
* Q-liner 315 naar Lelystad herstellen (en vaker rijden, bijv. altijd 2x/uur, spits 4x/uur naar Lelystad, met goede aansluiting op IC's in Lelystad)
* en nog een paar van dit soort dingen
Daarmee geef je veel inwoners van het Noorden een significant beter OV-product (sneller en/of vaker van/naar de belangrijkste bestemmingen buiten de regio) tegen een veel lagere investering.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 10:29
door VIRM
Durashift schreef: ↑ma 11 nov 2024, 00:26
VIRM schreef: ↑zo 10 nov 2024, 21:45
Als dit definitiefdefinitief niet doorgaat, zou er dan wel snel geld beschikbaar komen om de verbindingen op te waarderen? (..)
Wil je (weer) compensatie geld voor de regio, net zoals met de Zuiderzeelijn destijds?
1x vind ik genoeg hoor.
Destijds heeft het noorden het geld gebruikt om het wegennet op te pimpen. Hoeveel daarvan hebben ze gebruikt voor het OV?
Met een stuk minder geld zou je wel verbeteringen kunnen doorvoeren (flessenhals Meppel - Zwolle, derde en vierde IC van Groningen naar de Randstad, makkelijker inpassen van een spitssprinter Amersfoort - Harderwijk).
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 11:35
door MaartenD
Roeland schreef: ↑ma 11 nov 2024, 10:12
Je zou nog kunnen denken aan een Lelylijn-light-variant, bijvoorbeeld een combi van de volgende maatregelen:
* bochtafsnijding Meppel (bijv. nieuwe spoorlijn tussen Rollecate en Echten)
* doortrekken Kamperlijntje naar Emmeloord
Jo! En dan doortrekken naar Lemmer en Stavoren! Dikke impuls voor het tourisme, snelle verbinding naar Zwolle, niet meer via Leeuwarden hoeven reizen.
* 160 of 200 op Zwolle - Groningen.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 14:24
door trolly
Ja.
Het dingetje is alleen dat dat ook loeiduur is, en over een lange periode veel hinder voor de reiziger betekent, terwijl de klusterfuck flessenhals Meppel-Zwolle niet wordt opgelost. Daarom is die Lelylijn dus juist een goed plan. Maar ja, inzicht in dat soort details is geen pré voor leden van dit kabinet.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 14:32
door Bemined
Meppel - Zwolle is vooral een politieke flessenhals, voor het spoorverkeer is dat helemaal niet zo'n groot knelpunt als men het voor doet stellen, zeker niet als de voorgestelde aanpassingen in Meppel doorgevoerd worden. Storingsgevoeligheid is wel iets wat aangepakt zal moeten worden, bijvoorbeeld door het verminderen van overwegen door te zetten. Maar Lelylijn is niet bedoelt om de vermeende flessenhals bij Meppel op te lossen.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 14:54
door trolly
Je kan allerlei maatregelen nemen om de doorstroming ter plekke te bevorderen — graag zelfs — maar zonder complete redundantie is en blijft Zwolle-Meppel een flessenhals voor het treinverkeer van en naar de noordelijke provincies. En inderdaad, daar is de Lelylijn een prima oplossing voor. Mij lijkt dat overigens ook geen punt om over in discussie te gaan, maar een simpele feitelijke constatering.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 14:59
door iamthedutchdude
Voor die redundantie is de Nedersaksenlijn een goedkopere oplossing dan de Lelylijn.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 15:05
door Bemined
Redundantie en flessenhalzen zijn twee verschillende begrippen. Niet echt een punt om in discussie over te gaan, maar gewoon een simpele feitelijke constatering dat je door termen door elkaar te halen langs elkaar heen gaat praten. Redundantie is leuk, maar geen miljardeninvestering waard.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:10
door trolly
Redundantie is inderdaad zo'n beetje het tegenovergestelde van flessenhals, goed opgemerkt. En die redundantie is uiteraard niet de enige reden. Dat is de bereikbaarheid van het noorden in bredere zin. Als dat wat jou betreft niks mag kosten bof je met kabinet Schoof I.
iamthedutchdude schreef: ↑ma 11 nov 2024, 14:59
Voor die redundantie is de Nedersaksenlijn een goedkopere oplossing dan de Lelylijn.
Zeker. Of je kan de Lelylijn enkelsporig en zonder bovenleiding aanleggen. Goedkoper kan het altijd.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:20
door TffpaA
Als je het dan zo nodig om "redundantie" te doen is, zou je inderdaad ook prima kunnen kijken naar een verviersporiging van het stukje Meppel-Zwolle(-splitsing Hanzeboog), net zoals men dat jaren geleden ook eens heeft gedaan voor het stukje Eindhoven-Boxtel. Goedkoop is dat niet, maar het zorgt er wel voor dat je meer treinen kunt laten rijden tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle en dat je daarbij wat flexibeler bent in het opzetten van je dienstregeling.
Levert vast ook minder gedoe op dan een heel nieuwe spoorlijn, wat - net als geheel nieuwe snelwegen - eigenlijk niet meer van deze tijd is.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:23
door trolly
Kan. En als dat viersporige traject er dan uit ligt is Groningen alsnog onbereikbaar per spoor

Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:26
door Bemined
Nee want binnenkort kun je weer via
Leer.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 16:33
door trolly
Ik ben ook erg voor de trekschuit hoor, maar hier gaat het eigenlijk meer over de Lelylijn.
Re: Lelylijn
Geplaatst: ma 11 nov 2024, 17:51
door TffpaA
trolly schreef: ↑ma 11 nov 2024, 16:23
Kan. En als dat viersporige traject er dan uit ligt is Groningen alsnog onbereikbaar per spoor
Dat kan, maar als er wat in of bij Groningen zelf gebeurt, heb je dat probleem natuurlijk ook.
Het lijkt me verder ook niet een scenario dat zich zo vaak voor zal doen. Tegelijkertijd voldoet een verviersporiging aan de eis van redundantie: in het waarschijnlijker scenario dat er op één van de sporen wat aan de hand is (een defecte trein, bijvoorbeeld), is er altijd nog treinverkeer mogelijk over dat andere spoor in dezelfde richting.