Pagina 57 van 61
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 10:42
door Gydo
Nitein-Repart schreef: ↑do 26 dec 2024, 08:37
Ik denk dat fogeltje doelt op de twee Arriva-nachttreinen naar Schiphol (1 vanuit Maastricht en 1 vanuit Groningen).
Ik hoop dat Arriva nog een keer een nachttrein Schiphol-Enschede via Amersfoort, Arnhem en Deventer gaat rijden. Blijkbaar zijn de nachttreinen Schiphol-Maastricht/Groningen toch een redelijk succes.
Marc schreef: ↑wo 25 dec 2024, 13:20
Er is een wonder gebeurd! De RE18 rijdt weer tussen Maastricht en Heerlen en zelfs 2x per uur. Kijken hoe lang het duurt...
De uitval is verplaatst naar de RS15 tussen Sittard en Heerlen welke nu 1x per uur rijdt in plaats van 2x per uur.
Als je via
Ah en
Dv wil is dat om en trouwens moet er kop worden gemaakt in Deventer.
Misschien leuk voor bijvoorbeeld de kerstmarkt in Duitsland/Aken, maar ook voor de rest van het jaar:
een tweede treinstel in de nachttrein naar Maastricht mee laten rijden van Schiphol tot Sittard, daar gesplitst en dan naar Heerlen en Aachen Hbf:)
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 12:03
door fogeltje
Nitein-Repart schreef: ↑do 26 dec 2024, 08:37
Ik denk dat fogeltje doelt op de twee Arriva-nachttreinen naar Schiphol (1 vanuit Maastricht en 1 vanuit Groningen).
Het cherrypick willen rijden tussen Zwolle en Groningen.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 12:11
door Ivan
Gydo schreef: ↑do 26 dec 2024, 10:42
Als je via
Ah en
Dv wil is dat om en trouwens moet er kop worden gemaakt in Deventer.
Dat betekent wel een rechtstreekse verbinding tussen Amersfoort en Arnhem via het kippenlijntje
Ik vlieg al
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 13:19
door BasGeluk
fogeltje schreef: ↑wo 25 dec 2024, 17:57
Arriva heeft het druk om als cowboy de krenten uit de NS-pap te willen vissen ipv te zorgen dat hun bestaande lijnen gewoon stabiel en goed lopen.
Laten we niet vergeten dat Arriva de lijnen in de Achterhoek rijdt die NS wilde opheffen. Arriva rijdt 2x zo vaak (stabiel) en met volle treinen (goed). Als het aan NS had gelegen waren deze trajecten nu een fietspad.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 13:45
door Hainje
Ja alleen Syntus zat daar nog wel tussen, niet teveel eer aan Arriva toeschrijven.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 14:02
door waldo79
waldo79 waardeert deze post.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 15:37
door Z2N
Vergeet ook niet de hele bak aan extra subsidie die kwam bij de decentralisatie.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 17:58
door Ivan
Ik vroeg me ook al af waarom een Arriva het kennelijk wel kan, en een NS niet.
Een berg extra subsidie klinkt als een logisch antwoord..
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 18:33
door waldo79
Olifant in de kamer: eenmansbediening komt niet van de grond bij NS

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 19:46
door Dionysusnu
Jawel hoor, de airportsprinter heeft het, en daarmee lijkt het tot nu toe best goed te gaan.
NB: het gaat alleen om eenmansbediening, de conducteur blijft volgens mij wel aanwezig.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 20:19
door waldo79
Eh ja, maar wel onder een nieuwe concessie hoofdrailnet. In 2016 toen de Limburgse stoptreinen werden afgesplitst was het nog niet zover.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 20:24
door Dionysusnu
Dan had je je bericht in verleden tijd moeten zetten
(De concessiewisseling heeft overigens niet veel met de airportsprinter te maken)
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 26 dec 2024, 22:01
door BasGeluk
Dionysusnu schreef: ↑do 26 dec 2024, 19:46
Jawel hoor, de airportsprinter heeft het, en daarmee lijkt het tot nu toe best goed te gaan.
NB: het gaat alleen om eenmans
bediening, de conducteur blijft volgens mij wel aanwezig.
Is dat dan een werkgelegenheidsproject?
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 02:16
door Ivan
Het is geloof ik voornamelijk ter serviceverlening, kaartcontrole en dat soort van dingen.
Daarnaast moet er bij 2 treinstellen sowieso in ieder stel personeel aanwezig zijn wegens evacuatie en dergelijke. Of geldt dat niet in de schipholspoortunnel?
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 05:25
door Anderzam
Marc schreef: ↑wo 25 dec 2024, 13:20
Er is een wonder gebeurd! De RE18 rijdt weer tussen Maastricht en Heerlen en zelfs 2x per uur. Kijken hoe lang het duurt...
Ennnn de RE18 ligt eruit tot aan 1 januari.

Officiële reden: beperking in de materieelinzet.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 06:44
door Marc
Ze hebben het twee dagen volgehouden

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 09:17
door waldo79
Dionysusnu schreef: ↑do 26 dec 2024, 20:24
Dan had je je bericht in verleden tijd moeten zetten
(De concessiewisseling heeft overigens niet veel met de airportsprinter te maken)
Tsssk, slakken en zout

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 11:23
door Ivan
Daar hebben we een mooie toppique voor

Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 12:12
door waldo79
Goed, terug naar Limburg.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 19:37
door ICE11
Gydo schreef: ↑do 26 dec 2024, 10:42
Misschien leuk voor bijvoorbeeld de kerstmarkt in Duitsland/Aken, maar ook voor de rest van het jaar:
een tweede treinstel in de nachttrein naar Maastricht mee laten rijden van Schiphol tot Sittard, daar gesplitst en dan naar Heerlen en Aachen Hbf:)
Zo gek is deze idee niet. Immers kwam begin november van het Limburgse parlament de opdracht voor een onderzoek of de laatste RE18 uit Aachen kan doorijden tot Sittard met daar overstap op de nachttrein naar Schiphol:
https://www.aachener-zeitung.de/region- ... 20538.html
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 19:42
door ICE11
AnderzamNL schreef: ↑vr 27 dec 2024, 05:25
Ennnn de RE18 ligt eruit tot aan 1 januari.

Officiële reden: beperking in de materieelinzet.
....en zuginfo.nrw en Hafas (welke deze info overneemt) noemen inmiddels ook lijn 44 als alternatief tussen Aachen en Heerlen!

Langere tijd noemde men alleen de verbinding via Gulpen met lijnen 350 en 658, zonder enkele opmerking dat de 658 alleen op schooldagen rijdt.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 28 dec 2024, 09:21
door TomSteyl
Misschien een wilde gedachte: zou het niet een idee zijn om de spanningssluis te verplaatsen naar iets ten zuiden van Eijsden, zodat minstens dat station bediend kan worden met materieel dat uitsluitend Nederlandse spanning lust? Die hele RE18 begint de flop van dit decennium te worden, mede door alle perikelen in België en Duitsland.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 28 dec 2024, 09:31
door ZO6176
Maar dan zou er meer moeten worden aangepast. Volgens mij kan je in Eijsden niet keren
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 28 dec 2024, 09:51
door TomSteyl
Een keerspoor heb ik daar sowieso al eerder geopperd. Heb vaak het idee dat de Belgen en Duitsers iets wijzer zijn in de voorzieningen rondom grensovergangen. In Eygelshoven Markt is er vgs mij ook geen keermogelijkheid, dat beperkt zo'n lijn als er bijvoorbeeld een storing of staking in de buurlanden is.
Voor bijvoorbeeld Venlo had ik ook al een idee om het gedeelte van de Maaslijn meer aan de zuidzijde van het emplacement te situeren, zodat er geen moeilijke constructie gebouwd moet worden ivm de kruising met de Duitse spanning. Je hebt dan ineens meer capaciteit in Venlo en je kunt dan direct denken aan een zuidelijke ingang (via de Emmastraat/Sloterbeekstraat). Overstap op de IC naar Eindhoven kan ook in Blerick gebeuren.
Re: Limburg: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 28 dec 2024, 10:48
door MaartenD
TomSteyl schreef: ↑za 28 dec 2024, 09:21
Misschien een wilde gedachte: zou het niet een idee zijn om de spanningssluis te verplaatsen naar iets ten zuiden van Eijsden, zodat minstens dat station bediend kan worden met materieel dat uitsluitend Nederlandse spanning lust? Die hele RE18 begint de flop van dit decennium te worden, mede door alle perikelen in België en Duitsland.
Er is ongetwijfeld een reden dat ze indertijd besloten hebben de spanningssluis voor het laatste staton in Nederland aan te leggen. Ik heb eens gehoord dat de afstand te ver was voor het bestaande onderstation in Maastricht. Als dat zo is en je wil de spanningssluis verleggen dan moet er dus ook nog een extra onderstation bij komen.