Pagina 58 van 59
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 19:06
door Stan_Bronstring
Ik vraag me af of de prestaties in de voorgaande concessie überhaupt mogen worden meegewogen bij de gunning. Ik denk eigenlijk van niet, anders heeft de zittende vervoerder bij een goede prestatie wel veel voordeel. Wat mij betreft is een andere vervoerder zeker welkom na 2028. Qbuzz zie ik echt wel zitten. Maar goed, we weten nu ook niet of die interesse hebben om hier te gaan rijden.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 21:47
door Ovspotteralkmaar
TheAgedGamerYt schreef: ↑za 12 apr 2025, 15:05
Vandaag zat lijn 73 richting Schalkwijk Centrum al bij Haarlem Noord bomvol, de haltes Winkelcentrum Marsmanplein, Minahassastraat en Julianapark blijven op elke dag van de week drukke haltes.
En toch zal er waarschijnlijk tot 2028 niet opgeschaald worden.
Op dit moment wordt er voor 88% gereden, het is de bedoeling na September(Einde hoogzomer dienstregeling) om naar de 94% te gaan.
Pin mij er nog niet op vast dat het gaat gebeuren, er moet nog wel meer personeel voor komen.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 08:25
door BusOV40
Dat zou een nooit vooruitzicht zijn. En waar zou die uitbreiding van 6% dan gerealiseerd worden?
Ik heb me altijd afgevraagd waarom lijn 385 niet tijdelijk extra stopt bij Marsmanplein. Dat zou die halte al kunnen ontlasten. Ik heb dat wel eens voorgelegd aan Connexxion, dat was niet mogelijk want dat paste niet in de R-net formule. Wat vreemd is want tijdens COVID kon alles.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 21:51
door TheAgedGamerYt
Stan_Bronstring schreef: ↑za 12 apr 2025, 22:32
Ik hoop echt dat er vanaf 2028 grotere bussen voor lijn 73 komen, dan is opschalen ook iets minder dringend maar kan het capaciteitsprobleem wel deels worden ondervangen.
Ik heb nooit begrepen waarom ze Solaris 9374 niet hebben gehouden en die 2 18M Ebusco's niet vaker gebruiken dan alleen korte spitsritten.
Overigens komt het nu vaker voor dat er kleine VDL Citea LLE-99 bussen ingezet worden op de lijnen 3 en 73, zelfs in de spits.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:32
door Ovspotteralkmaar
TheAgedGamerYt schreef: ↑ma 14 apr 2025, 21:51
Stan_Bronstring schreef: ↑za 12 apr 2025, 22:32
Ik hoop echt dat er vanaf 2028 grotere bussen voor lijn 73 komen, dan is opschalen ook iets minder dringend maar kan het capaciteitsprobleem wel deels worden ondervangen.
Ik heb nooit begrepen waarom ze Solaris 9374 niet hebben gehouden en die 2 18M Ebusco's niet vaker gebruiken dan alleen korte spitsritten.
Overigens komt het nu vaker voor dat er kleine VDL Citea LLE-99 bussen ingezet worden op de lijnen 3 en 73, zelfs in de spits.
Omdat de Solarissen Uit AML zouden verdwijnen, zou de werkplaats in Haarlem nog maar 1 Solaris hebben, het bedrijf vond dat niet handig. Dus er is van materieel gewisseld omdat een Citaro handiger was. Aangezien AML toendertijd ook nog allemaal Citaro's had
Dat komt omdat er een Hoog materieel te kort is, en ja het is vervelend maar liever een bus die wel rijdt dan een die niet rijdt.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: di 20 mei 2025, 20:12
door omaylie
Ligt het aan mij of hebben de 2018 BYDs dezelfde lijnfilm update gehad als bij alle Arriva bussen?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 01:48
door Dionysusnu
Interessante ontdekking in het PvE van de toekomstige concessie NWNH: Er zijn plannen om in 2025
lijn 244 weer in te voeren, al dan niet verlengd naar IJmuiden/Beverwijk.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 06:09
door ThatPCDude
Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 14:41
door BusOV40
Dionysusnu schreef: ↑zo 01 jun 2025, 01:48
Interessante ontdekking in het PvE van de toekomstige concessie NWNH: Er zijn plannen om in 2025
lijn 244 weer in te voeren, al dan niet verlengd naar IJmuiden/Beverwijk.
Nu rijdt Connexxion nog steeds verschraalde en uitgeklede dienstregelingen in Haarlem-IJmond. Ook zijn er consessies gestart in bijvoorbeeld Waterland en Noord Holland waarin in meer beloofd dan men kon waarmaken.
Is het van invloed op de gunning dat Connexxion nog steeds met uitgeklede dienstregelingen rijdt of mag dat niet?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 16:12
door Dionysusnu
BusOV40 schreef: ↑zo 01 jun 2025, 14:41
Is het van invloed op de gunning dat Connexxion nog steeds met uitgeklede dienstregelingen rijdt of mag dat niet?
Dat weten we nog niet; De gunningscriteria voor NWNH worden pas later bekend. Maar over het algemeen zijn prestaties in het verleden daar niet deel van, dus nee: Dat heeft waarschijnlijk geen invloed.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 17:43
door Citea
Wordt lijn 244 voorzien als een directe lijn van Beverwijk/Heemskerk via de A9 naar de zuidas of ook door Velserbroek en delen van Haarlem?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 17:49
door ThatPCDude
Dat is aan de inschrijvers

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 19:02
door Dionysusnu
Als we het hebben over de lijn van 2025 dan zijn de inschrijvers niet zo relevant

. Maar het wordt in ieder geval Haarlem Delftplein - Haarlem Nieuw-Zuid – A9 – Amsterdam Amstelveenseweg – Amsterdam Zuid. Het wordt (net als voorheen) een spitslijn. In een ander deel van het PvE wordt specifiek Beverwijk genoemd als beginpunt, maar ik vind het niet helemaal duidelijk of dat ook bij de introductie dit jaar al het geval is. Velserbroek wordt niet genoemd, maar ook niet uitgesloten.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: zo 01 jun 2025, 19:07
door BusOV40
Ik begreep dat er mogelijk aan het einde van de zomer weer verder wordt opgeschaald. Is er al meer duidelijk wat dit gaat worden?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 11:55
door Roeland
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 12:59
door BusOV40
Jammer dat het Vervoerplan zelf nog niet te vinden is. Spijtig dat lijn 2 verder wordt uitgekleed. En aan de andere kant fijn dat lijn 244 terug keert. Ik ben benieuwd naar de overige wijzigingen c.q. verbeteringen.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 13:13
door Daan!
De vorige lijn 244 behoorde tot AML. Gaat de lijn over naar H-IJ?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 14:48
door CamilleKreemers
ThatPCDude schreef: ↑zo 01 jun 2025, 06:09
Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Denk jijj dan aan Heemskerk - Beverwijk - A9 - Amsterdam Zuid?
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 14:56
door Roeland
Een buslijn vanaf Beverwijk/Heemskerk via Haarlem-noord kan qua reistijd toch niet concurreren met de treinreis Beverwijk / Heemskerk - Sloterdijk, en vandaar met de metro naar de Zuidas? Vanaf station Heemskerk duurt die reis naar de Zuidas nu ca. 55 minuten.
Behalve wanneer zo'n buslijn vanaf Beverwijk meteen de A9 op gaat en dan non-stop naar Amsterdam zou rijden...
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 16:34
door ThatPCDude
CamilleKreemers schreef: ↑wo 04 jun 2025, 14:48
ThatPCDude schreef: ↑zo 01 jun 2025, 06:09
Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Denk jijj dan aan Heemskerk - Beverwijk - A9 - Amsterdam Zuid?
Soort van. Maad als we dan toch bezig zijn van Hkerk Centrum over de Jan Ligthartstraat en Duitslandlaan naar station Hkerk, over een busbaan naar de Spoorsingel naar Bwijk station en dan de A22 en A9 op richting Haarlem of A'dam.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 18:48
door CSA2
Heemskerk-Amsterdam Zuid duurt met de trein ongeveer een uur. De bus gaat echt niet sneller zijn....Zeker niet als je via Nieuw-Zuid (oftewel Schalkwijk maar de slechte naam verzinnen we iets nieuws voor zodat mensen er wel willen wonen) zou moeten rijden.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 19:11
door ThatPCDude
Mocht je het niet doorhebben: ik was niet serieus.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 20:37
door Dionysusnu
Daan! schreef: ↑wo 04 jun 2025, 13:13
De vorige lijn 244 behoorde tot AML. Gaat de lijn over naar H-IJ?
In de nieuwe concessie in ieder geval wel. Ik verwacht dat de implementatie dit jaar ook onder H-IJ zal vallen.
In de reactie van het Rocov wordt overigens genoemd dat lijn 244 via de Friese Varkenmarkt gaat rijden.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 08:42
door BusOV40
Ik hoop dat N30 en N97 ook weer hun oorspronkelijke frequenties gaan rijden.
Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 18:14
door Citea
Beetje off topic maar ik vind de naam Nieuw Zuid ook maar niks.
Had het dan simpelweg Haarlem Zuid genoemd, of Europaweg/Schipholweg zoals het nu heet.