Pagina 573 van 573

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 jul 2025, 21:37
door IIVQ
Bemined schreef: wo 09 jul 2025, 15:43 Trein 4055 rijdt toch wel en mag als eerste reizigerstrein weer van Gouda naar Rotterdam, goederenverkeer was al een half uur eerder hervat.
Ik heb het niet afgewacht en ben met de IC naar Shl, grijsrijdend met de ICD naar Rtd, alwaar mijn trein ri Rtn met +10 vertrok, dus waarschijnlijk keerde die op de 4055.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 jul 2025, 23:23
door Silo
Geen idee hoelaat en op welke dag dit was, maar ik vind het erg verklaarbaar.

Overdag, tussen 07:00 en 21:00 uur van Hfdo naar spoor 1 op Hfd komen (vanaf spoor 4 kun je alleen linkerspoor richting Nvp, dat is onwenselijk) en daar met de normen voor keren (al gauw minimaal 4 minuten met dezelfde machinist, afhankelijk van treinlengte en materieel) richting Leiden Centraal is niet mogelijk door de doorkomsten van leeg materieel van 700/800 vanaf Shl en 4100 van/naar Hfdm. Dan nog alle doorkomsten/aankomsten/vertrek van de 3100/3200/3500/4100/5700/8100/8200/8300 op Hfd en alle series die de HSL op moeten. En als er een gat is zit je ook nog met de opening verderop van de brug over de Ringvaart. Dat pas niet, we rijden door;

Keren op Schiphol en rechterspoor uitkomen is niet mogelijk door gebrek aan wissels, om over alle eerder genoemde series maar te zwijgen. Nog een stukje verder;

Doorwisselen en keren op de corridor Shl-Asdz-Rai is ook niet te doen vanwege de treinenloop en gebrek aan infra… dan is de eerste de beste mogelijkheid om keren op het keerspoor bij Dmnz.

Ja, dit zijn extra kilometers maar het heeft waarschijnlijk niet anders gekund en het belang van die materieelverplaatsing weegt dan zwaarder. Er wordt niet klakkeloos en zonder reden voor de lol met leeg materieel rondgereden.
Re.tep schreef: wo 09 jul 2025, 21:15 Nog een leuke dan:

Leeg mat: Hoofddorp Opstel > Schiphol > Diemen Zuid > Schiphol > Leiden _O_

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 13:11
door trolly
trolly waardeert bovenstaande post, maar denkt dat het de leesbaarheid ten goede zou komen het citaat bovenaan zou staan

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 13:21
door ITF
ITF deelt deze zelfde mening met Trolley

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 13:25
door trolly
trolly schreef: do 10 jul 2025, 13:11 trolly waardeert bovenstaande post, maar denkt dat het de leesbaarheid ten goede zou komen het citaat bovenaan zou staan
trolly denkt dat het de leesbaarheid van het hierboven geciteerde bericht ten goede zou komen als er een "als" zou staan tussen "komen" en "het citaat"

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 13:42
door Dionysusnu
Dionysusnu denkt dat trolly dat in het verkeerde topic schrijft, maar het ook op een simpelere manier had kunnen oplossen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 13:42
door Re.tep
De reactie van Silo geeft mooi aan hoe bekrompen en volgepland de infra tegenwoordig is, dat er volgens de deskundigen (?) er geen één trein meer tussen past.
Hierdoor moet een lege trein niet alleen vele extra kilometers maken, de personeelskosten stijgen en het lege materieel Hoofddorp > Diemen Zuid > Hoofddorp, één der drukste trajecten in Nederland, verder moet belasten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 14:01
door Re.tep
Na wat rookontwikkeling in een Eurostar rond 09.45 uur is de HSL zuid gestremd tot ongeveer 15.00 uur. Bij het afslepen is er nu luchtlekkage.
De reizgers zijn na ongeveer 4 uur oponthoud weer terug in Rotterdam en mogen het opnieuw proberen richting Brussel en Parijs.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 14:12
door Suus
Rijnmond bericht al enkele uren over dit incident.

Eerst zou de trein ontruimd worden, dat is niet gebeurd want ze zouden de trein gaan wegslepen. Toen werd het te warm in de trein, en is de trein alsnog geëvacueerd. Maar het was eigenlijk meteen toch wel duidelijk dat de trein nooit Parijs zou gaan halen, dus ik vraag mij af waarom het nog zo lang geduurd voor het besluit tot evacuatie viel. Op de HSL wil je niet gestrand staan, in die betonbak is het al snel dubbel zo heet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 14:28
door MdJ
Re.tep schreef: do 10 jul 2025, 13:42 De reactie van Silo geeft mooi aan hoe bekrompen en volgepland de infra tegenwoordig is, dat er volgens de deskundigen (?) er geen één trein meer tussen past.
Hierdoor moet een lege trein niet alleen vele extra kilometers maken, de personeelskosten stijgen en het lege materieel Hoofddorp > Diemen Zuid > Hoofddorp, één der drukste trajecten in Nederland, verder moet belasten.
Ik denk niet dat de kosten van die eenmalige beweging (aan bakkm en personeelskosten van de reservemachinist) opwegen tegen de kosten van beheer van de infra.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 15:03
door Re.tep
die eenmalige beweging
Dagelijks worden er landelijk hele machinisten diensten gevuld met dit soort lege ritten tussen de verschillende emplacementen en onderhoudslocaties in den lande, en daarbij wordt hoe langer hoe meer tegen infrabeperkingen en diverse normen aangelopen.
Waarbij ik slechts 3 voorbeeldjes gaf ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 16:42
door Suus
Ik kwam een half uurtje geleden met de 2348 terecht in een authentieke treinfile. Vlak nadat de trein de tunnel van Delft uit was meldde de machinist een rood sein, met treinen voor en naast ons die ook stil stonden. Het treinverkeer bleek kortdurend stilgelegd te zijn vanwege personen op het spoor. Uiteindelijk 9 minuten vertraging bij aankomst op Schiedam Centrum, waar op spoor 4 de al meer dan een half uur vertraagde 1150 naar Den Haag Centraal een extra stop leek te maken :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 jul 2025, 17:14
door Bemined
Re.tep schreef: do 10 jul 2025, 14:01 Na wat rookontwikkeling in een Eurostar rond 09.45 uur is de HSL zuid gestremd tot ongeveer 15.00 uur.
Wel bijzonder dat trein 9524 er nog rechterspoor omheen mocht dan, of was de trein in eerste instantie slechts gestrand en werd de rookontwikkkeling pas later ontdekt? Trein 9531 werd wel tegengehouden en leek zelfs teruggestuurd te worden naar België (i.p.v. kopmaken en alsnog bij Breda de HSL af te gaan). Overigens had deze Eurostar 9322 dubbel pech want hij was eerder tussen Schiphol en Rotterdam al omgeleid vanwege de gestrande ICD 1820 om vervolgens dus zelf te stranden.