Pagina 59 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 03:41
door Kampeerder
Tsja, dat er 20 bussen in Heerenveen bij schadeherstel staan kan Qbuzz ook niks aan doen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 11:55
door san1999der1
zone2000 schreef: za 18 jan 2025, 22:26 Lekker zo veel geleuter over een bijzaak *O*

Maarreh hebben ze nou niet gewoon te weinig bussen? Veel bussen die bij TD staan, ongetwijfeld nog wat aan de kant met schade?
Er zijn +-25 bussen dpor technische storingen en schades uit dienst tijdelijke

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 15:34
door omaylie
Van alle 162 gele Iveco's zijn ca. 25 defect en - nu komt het - rijdt de 1442 in Zuid-Holland Noord. Mij lijkt het dat ze dan eerder zo'n ex-Arriva ZHN bus naar Fryslân sturen om de tijdelijke tekorten op te vullen. Of zijn de tekorten in Fryslân minder ingrijpend dan?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 22:01
door ov'tje
De 1442 rijdt niet in Zuid-Holland, is een Volvo die zich in de tracker als Iveco vermomd heeft

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 22:27
door omaylie
Ja dat las ik net ook in het ZHN topic. Er is dus een mol actief. :twisted:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 16:47
door Jelmer
1442 rijdt volgens busposities momenteel op lijn 23 Heerenveen-Drachten.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 19:57
door Lijn 45
Kennelijk rijden er nu ook Intouro's (bij Arriva Touring?) in deze concessie.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 20:16
door Buschauffeur ZHN
Lijn 45 schreef: ma 20 jan 2025, 19:57 Kennelijk rijden er nu ook Intouro's (bij Arriva Touring?) in deze concessie.
Yep, blijven bij Arriva Touring, rijden wel voor Qbuzz om het materieeltekort tijdelijk op te vangen. Vandaar dat er twee chauffeurs meerijden, vergelijkbaar met de touringcarsituatie in ZHN de eerste week.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 21:45
door Meltrain
omaylie schreef: zo 19 jan 2025, 15:34 Van alle 162 gele Iveco's zijn ca. 25 defect en - nu komt het - rijdt de 1442 in Zuid-Holland Noord. Mij lijkt het dat ze dan eerder zo'n ex-Arriva ZHN bus naar Fryslân sturen om de tijdelijke tekorten op te vullen. Of zijn de tekorten in Fryslân minder ingrijpend dan?
ov'tje schreef: zo 19 jan 2025, 22:01 De 1442 rijdt niet in Zuid-Holland, is een Volvo die zich in de tracker als Iveco vermomd heeft
Laten we hiervan leren dat we niet blindelings afgaan op sites als OVinfo of Busposities en dat we zulke afwijkingen alleen benoemen als we ze daadwerkelijk met onze eigen ogen hebben waargenomen. :Y

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 12:00
door omaylie
Buschauffeur ZHN schreef: ma 20 jan 2025, 20:16
Lijn 45 schreef: ma 20 jan 2025, 19:57 Kennelijk rijden er nu ook Intouro's (bij Arriva Touring?) in deze concessie.
Yep, blijven bij Arriva Touring, rijden wel voor Qbuzz om het materieeltekort tijdelijk op te vangen. Vandaar dat er twee chauffeurs meerijden, vergelijkbaar met de touringcarsituatie in ZHN de eerste week.
Ik dacht dat de inzet van Arriva Touring juist losstaat van het materieeltekort? Ten minste, als deze op lijn 315 wordt ingezet.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 12:20
door Kampeerder
Die Intouro's worden niet voor deze concessie gebruikt.

In de concessie Fryslân worden enkele diensten vanuit Groningen gereden door Arriva Touring met onze bussen. Er staan een Setra en een Iveco Qliner gestald bij Arriva Touring en zij rijden daarmee enkele diensten op lijn 315.

In GD worden nu 5 omlopen door Arriva Touring gereden met Intouro's die bij Arriva Fryslân vandaan komen. Deze rijden nu zonder bestickering op de Groningse Qliners rond om het materieeltekort daar op te vangen. Er zijn van GD namelijk 5 Integro's en 12 Setra's naar Fryslân gegaan en er moeten nog 2 Setra's volgen, maar de vervangende MANs en Volvo's zijn nog niet volledig inzetbaar met voornamelijk veel storingen bij de MANs. De Intouro's staan gestald aan de Peizerweg maar worden wel gereden door chauffeurs van Arriva Touring, met een Qbuzz chauffeur ernaast.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 12:26
door Milco
Rijdt Arriva Touring dan alleen op 315 en 324 als er vanuit Groningen wordt gereden? Vooral 1 slag 315 Emmeloord lijkt mij nogal een aardig ritje zo heen en weer...

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 13:03
door JeroenSpock
Kampeerder schreef: di 21 jan 2025, 12:20met een Qbuzz chauffeur ernaast.
Met een mobiele chipkaartlezer voor het in- en uitchecken.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 13:10
door Kampeerder
Milco schreef: di 21 jan 2025, 12:26 Rijdt Arriva Touring dan alleen op 315 en 324 als er vanuit Groningen wordt gereden? Vooral 1 slag 315 Emmeloord lijkt mij nogal een aardig ritje zo heen en weer...
Ja, al hebben ze ook wel eens pauze en/of buswissels in Heerenveen. Een slag Emmeloord is zo'n 3,5 uur ja, maar dan heb je bij terugkomst in Groningen wel weer pauze.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 21 jan 2025, 19:34
door miron
Weet iemand of het voorrang systeem bij stoplichten werkt of nog niet

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 22 jan 2025, 21:59
door san1999der1
Tot nu toe niet bij meeste stoplichten sta je gewoon zoals de auto evenlang en ook de ogen lichten reageren nog steeds niet vlotter

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 07:36
door Chauffeur Friesland
De KAR werkt nog niet. Provincie en gemeente pakken dit op

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 07:37
door isadora
Welke kar?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 09:59
door Tochjo

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 10:25
door Kampeerder
Er wordt gewerkt aan het werkend krijgen van KAR en er is wel zichtbaar vooruitgang. In Lemmer en Heerenveen is het nog steeds een ramp. In Sneek wordt volgens mij nog gebruik gemaakt van VETAG maar daar lijkt het redelijk goed te werken.

In Leeuwarden werkt het steeds beter, al zijn er nog steeds plekken waar het niet werkt. Deels ligt het ook aan de VRI's, zoals bij die achterlijk ingerichte kruising bij Westeinde waar het KAR signaal ruim op tijd wordt verstuurd, maar je alsnog pas wit licht krijgt als de weg voor je vers gevuld is met de auto's die je net over de busbaan hebt ingehaald en rechtsaf vanaf de busbaan nog steeds niet mogelijk is. En de busbaan naar het Europaplein door onze vrienden van de gemeente Leeuwarden is omgetoverd tot groenstrook :roll:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 12:17
door isadora
Tochjo schreef: do 23 jan 2025, 09:59 Korteafstandsradio.
:pos:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 12:22
door isadora
Verrekte onhandig voor een leek al die afkortingen op te moeten zoeken.
Maar deze keer dan maar ter nadere duiding:

VETAG staat voor "VEhicle TAGging".
VRI staat dan weer voor "verkeersregelinstallatie".

Dank u, graag gedaan.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 12:41
door Durashift
^^ tegenwoordig heb je ook iVRI; dát is een intelligente verkeersregelinstallatie welke kan communiceren met de omgeving.
(..)Slimme verkeerslichten gebruiken verschillende technologieën om verkeerssignalen op kruispunten dynamisch te veranderen als reactie op realtime verkeerspatronen en weersomstandigheden . Technologie die door slimme verkeerslichten wordt gebruikt, kan het volgende omvatten: Sensoren en camera's die het volume en de snelheid van naderend verkeer detecteren.(..)
Quote van Spectrum Enterprise, via Google, maar de link loopt dood.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maar goed, ergens snap ik dat van die niet werkende KAR ook niet. Het werkt met radiosignalen.
Nou, tot 14 december kwam bus X op dat kruispunt aan met een radiosignaal voor het verkeerslicht.
Vanaf 15 december komt bus Y op dat kruispunt aan. Bus Y heeft ook een radiosignaal in de bus (lijkt mij een vereiste voordat je begint te rijden in de concessie, toch?). Waarom accepteert de KAR dan kennelijk (nog) niet het radiosignaal van bus Y?

Wát zit er dan allemaal verstopt in dat radiosignaal dat het niet werkend is bij een concessieovergang?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 12:52
door Kampeerder
Het probleem is niet zozeer dat KAR aan de zijde van de VRI niet werkt, maar dat het KAR systeem door Qbuzz overal ingeregeld moet worden. KAR werkt met specifieke punten waarop de bus bij de betreffende VRI wordt ingemeld (X meter voor de VRI) en later weer afgemeld. Dat moet ook op de juiste manier afgesteld worden: meld je de bus te laat aan, dan duurt het te lang voordat het licht groen/wit wordt wat slecht is voor de doorstroming. Meld je de bus te vroeg aan, dan ziet de chauffeur het licht in de verte groen/wit worden en weer rood tegen de tijd dat de bus er is. Dan heb je ook nog plaatsen waar een bushalte vlak voor de VRI ligt, vaak aan een busbaan, waarbij de chauffeur zich handmatig voor KAR kan aanmelden - immers weet het systeem niet of de bus eerst nog bij de halte moet stoppen of niet. Dit betreft bijvoorbeeld de kruising Quatrebras en in Leeuwarden o.a. de haltes Henri Dunantweg en Westeinde. Lang verhaal kort, het KAR-systeem moet dus voor ieder verkeerslicht apart afgesteld worden om te zorgen dat de doorstroming goed is. Nu vind ik dat Qbuzz dat best vóór de concessiestart had kunnen doen en daarbij de tijd had moeten nemen om het overal goed te testen, maar goed.
isadora schreef: do 23 jan 2025, 12:22 Verrekte onhandig voor een leek al die afkortingen op te moeten zoeken.
Maar deze keer dan maar ter nadere duiding:

VETAG staat voor "VEhicle TAGging".
VRI staat dan weer voor "verkeersregelinstallatie".

Dank u, graag gedaan.
Excuus, dit zijn afkortingen die de meeste werknemers in het OV wel kennen maar anderen wellicht niet. VRI is dus gewoon een stoplicht. KAR/VETAG zijn systemen voor verkeerslichtbeïnvloeding door het OV (en hulpdiensten), waarbij VETAG een veel ouder systeem is dat volgens mij via detectielussen in de weg werkt. KAR werkt volledig draadloos met radiosignalen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 23 jan 2025, 13:47
door Durashift
^^ Helder, dank voor de uitleg. :pos: