Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Het is vooral vliegen afvangen _O-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Re.tep schreef: ma 21 jul 2025, 21:11 Maar gebruiken jullie die WiFi dan ?
Dat schiet toch niet op, zeker als een trein wat voller is.
Dan is het toch redelijk normaal om 4G of beter te gebruiken ?
Ik gebruik altijd de wifi als die er is. Ik had een databundel van 5 GB en als je al wat meer online domme dingen zit te doen dan gaat dat er wel zo doorheen. En vooral als ik met de laptop wil werken, dat zal ik nooit op mijn databundel doen want als ik dat via een hotspot met de telefoon doe en die gaat dan updates downloaden, daar heb ik totaal geen zin in.

Dus ja, wifi in een trein heeft voor mij echt meerwaarde.
en-es

Bericht door en-es »

Ik gebruik WiFi overal waar het wordt aangeboden zolang het gratis is.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

MaartenD schreef: di 22 jul 2025, 08:41 En vooral als ik met de laptop wil werken, dat zal ik nooit op mijn databundel doen want als ik dat via een hotspot met de telefoon doe en die gaat dan updates downloaden, daar heb ik totaal geen zin in.
Mijn Windows laptop herkend op de één of andere manier mijn hotspot als netwerk met gebruikskosten. Synchronisatie van OneDrive e.d. worden dan stilgezet.
Hoewel ik in principe altijd mijn eigen 5G gebruik, met hotspot, loopt mijn telefoon er wel snel door leeg.
Qua veiligheid vertrouw ik mijn eigen hotspot meer dan de openbare wifi 😅
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Openbare WiFi netwerken of netwerken met minimale beveiliging benader ik met een VPN.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

en-es schreef: di 22 jul 2025, 08:46 Ik gebruik WiFi overal waar het wordt aangeboden zolang het gratis is.
Gewoon verwerkt in de prijs van je treinkaartje. Het lijkt gratis, maar dat is het natuurlijk niet. Je moet eens inschatten hoe veel apparatuur in elke trein nodig, het onderhoud en storingsherstel kost op jaarbasis voor deze in wezen bedrijfsvreemde service.
Het zou een mooie bezuiniging zijn, en ieder zijn/haar eigen entertainment te laten betalen.
Jef400

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: di 22 jul 2025, 08:14 De reacties hier beginnen ondertussen toch ook wel een soort cabaret te worden :')
En nog gratis ook!!! :trein:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM

Bericht door VIRM »

Re.tep schreef: di 22 jul 2025, 07:48 Zit er dan entertainment bij iedere stoel in een vliegtuig, of alleen op de zeeer lange vluchten.
Anderzijds, moet de NS nou ook nog entertainment gaan verzorgen, dat gaat zeker wat met de ticketprijs doen?
Kijk eens uit het raam, rustgevend en Nederland is best mooi. Kom je lekker tot rust.
Op lange vluchten heb je sowieso vaak schermpjes en wifi. En bij sommige maatschappijen ook op korte vluchten. Maar ik reageer alleen op je bericht over dat vliegtuigen nauwelijks wifi hebben. De trend is juist het tegengestelde.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es

Bericht door en-es »

Mijn ervaring is dat je moet betalen voor WiFi in vliegtuigen. De enige keer dat ik niet betaalde was met Jetblue naar en van Boston.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Je zou het niet verwachten, maar WiFi bestaat al weer 25 jaar "voor de gewone mens". Dus eigenlijk loopt de luchtvaartbranche erg achter vergeleken met de bus, metro en trein.
Maar in NL mogen we niet klagen, in Deutschland is het 4G internet veel slechter en soms amper aanwezig en een Belgische trein heeft geloof ik nooit WiFi.
Gorott

Bericht door Gorott »

Ik heb m’n hotspot “Wifi in de trein die wel werkt” genoemd, want 9 van de 10 keer doet die wifi in de trein het niet. En als 'ie het wel doet, is ’t nog onbeveiligd ook.

Tegenwoordig gaat je telefoon makkelijk een dag mee, dus dat beetje extra batterijverbruik maakt echt niet uit. En als 'ie toch snel leegloopt: gebruik je telefoon wat minder, of maak 'm eens goed schoon. Die 20.000 apps helpen ook niet echt. En kijk eens lekker uit het raam, als dat tenminste niet vies is. :p
Veel leuker dan dat beeldschermpje.
Laatst gewijzigd door Gorott op di 22 jul 2025, 09:48, 4 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

JurgenH schreef: di 22 jul 2025, 08:57
MaartenD schreef: di 22 jul 2025, 08:41 En vooral als ik met de laptop wil werken, dat zal ik nooit op mijn databundel doen want als ik dat via een hotspot met de telefoon doe en die gaat dan updates downloaden, daar heb ik totaal geen zin in.
Mijn Windows laptop herkend op de één of andere manier mijn hotspot als netwerk met gebruikskosten.
Dat kun je zelf instellen. Ik meen dat ik dat ook heb gedaan.
Ik gebruik ook liever wifi in de trein dan mijn eigen hotspot. Dan gaat mijn telefoonaccu veel langer mee en vaak is de dekking beter. Bij NS is de kwaliteit helaas wel zeer variabel, dus als ik niet eens mijn mail of dit forum :) kan lezen, dan pak ik toch mijn eigen hotspot.
VIRM

Bericht door VIRM »

Re.tep schreef: di 22 jul 2025, 09:37 Je zou het niet verwachten, maar WiFi bestaat al weer 25 jaar "voor de gewone mens". Dus eigenlijk loopt de luchtvaartbranche erg achter vergeleken met de bus, metro en trein.
Ik weet het niet hoor. Maar een vliegtuig gaat vaak rond de 900 kilometer per uur en brengt je in een halve dag letterlijk naar de andere kant van de aarde. Dat vergt wat van satellieten of nogal wat grondstations. Daarnaast moet het ook een beetje betaalbaar zijn, want anders gaat niemand dat gebruiken. ;)
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: di 22 jul 2025, 09:08
en-es schreef: di 22 jul 2025, 08:46 Ik gebruik WiFi overal waar het wordt aangeboden zolang het gratis is.
Gewoon verwerkt in de prijs van je treinkaartje. Het lijkt gratis, maar dat is het natuurlijk niet. Je moet eens inschatten hoe veel apparatuur in elke trein nodig, het onderhoud en storingsherstel kost op jaarbasis voor deze in wezen bedrijfsvreemde service.
Het zou een mooie bezuiniging zijn, en ieder zijn/haar eigen entertainment te laten betalen.
Zo bedrijfsvreemd is wifi tegenwoordig niet. Je kunt rustig met oortjes in muziek luisteren. Daardoor is het rustiger in de trein en minder agressie naar de conducteur. Dat wil je toch?
Gr BasG
Gorott

Bericht door Gorott »

Ik denk niet dat wifi invloed heeft op agressie naar treinpersoneel...
De wifi doet het immers vaker niet dan wel.
Bovendien je kunt ook prima muziek luisteren zonder wifi *bus*
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Re.tep schreef: zo 20 jul 2025, 10:04
Rikkel schreef: vr 18 jul 2025, 13:37 Iemand enig idee welke treinstel dit was? Noordned GTW zo te zien.
De Arriva 348 (Evert van Benthem) staat nu met afgeplakt ramen en interieurschade door oa heel veel glas buiten dienst te wachten op herstel.
Waar staat deze nu, weet je dat?
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Re.tep schreef: di 22 jul 2025, 09:08
Stoelen zijn ook niet gratis, armleuninkje ook niet, wc niet, banken op het station niet. Je kunt alles wel uitkleden tot het absolute minimum, maar is dat echt wat je wil?

Gratis is hier in de zin van "je hoeft er niet voor bij te betalen". Uiteraard is niets gratis, je betaalt voor je vervoer, je betaalt voor het comfort.
Ik wil graag wat meer comfort. Voor mij is het een service die ik zeer op prijs stel.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De schermen in de voorste bak van de 8638 zijn vanmorgen (?) om 9:57 vastgelopen, ongeveer een kwartier voordat de trein Ehv zou bereiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dat kan je inmiddels wel alledaags noemen, ja :Y
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Je zou denken dat NS na meer dan 10 jaar OBIS inmiddels wel genoeg ervaring heeft met het weergeven van reisinformatie in de treinen.

Blijkbaar is het toch erg lastig allemaal.
Laatst gewijzigd door JurgenH op di 22 jul 2025, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Gorott

Bericht door Gorott »

Het probleem met de vastlopende overstapmogelijkheden in de trein is ook nog steeds niet opgelost. Dus dan maar lekker overstappen op de intercity van 14:27 naar Zwolle, op perron 3a in station Middelburg om 16:31. :p
mave94

Bericht door mave94 »

Vanmiddag was er weer een defect spoor bij Rotterdam. Om 17:16 kwam ik op Den Haag HS aan met IC 3554. Er werd met een een VIRM-4 gereden, in de spits. Helaas zouden door dat defecte spoor de komende 45 minuten geen treinen naar Rotterdam vertrekken. Alle reizigers probeerden zich in de trein te proppen, terwijl het treinpersoneel reizigers uit de trein probeerde te krijgen omdat de deuren anders niet dicht konden. Uiteindelijk konden zeker 100 reizigers niet mee ... :')

Edit: Ik lees nu dat er vanavond helemaal geen treinen meer rijden door een spoedreparatie, dus dit was één van de laatste rechtstreekse treinen van de dag :Y
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Vanaf 23.15 uur is het trein volgens planning weer opgestart.
VIRM

Bericht door VIRM »

mave94 schreef: di 22 jul 2025, 21:18 Vanmiddag was er weer een defect spoor bij Rotterdam. Om 17:16 kwam ik op Den Haag HS aan met IC 3554. Er werd met een een VIRM-4 gereden, in de spits. Helaas zouden door dat defecte spoor de komende 45 minuten geen treinen naar Rotterdam vertrekken. Alle reizigers probeerden zich in de trein te proppen, terwijl het treinpersoneel reizigers uit de trein probeerde te krijgen omdat de deuren anders niet dicht konden. Uiteindelijk konden zeker 100 reizigers niet mee ... :')

Edit: Ik lees nu dat er vanavond helemaal geen treinen meer rijden door een spoedreparatie, dus dit was één van de laatste rechtstreekse treinen van de dag :Y
Ben ik het, of is het aantal technische onderzoeken en spoedreparaties de laatste tijd behoorlijk aan het toenemen?
en-es

Bericht door en-es »

Die indruk heb ik ook. Maar de deskundigen onder ons kunnen dat vast wel haarfijn uitleggen. :Y
Plaats reactie