Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Re.tep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Ik ben geen deskundige, maar het het aantal verstoringen neemt schrikbarend toe. Het is hoe langer hoe moeilijker voor de vervoerders om de treindienst nog normaal uit te voeren.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Keolis heeft gisteren een aanvraag ingediend voor een aantal nachttreinen tussen Zwolle en Nijmegen.

Als materieel zouden Mat64, Flirt of getrokken rijtuigen een optie zijn.

Zie: https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... e-nijmegen
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Een nachttrein met Mat '64? Sign me up :Y
(Al is een Flirt vele malen handiger, denk ik.)
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Mogen ze de (Blauwnet) Flirts hiervoor wel eens gebruiken van de leasemaatschappij? Hengelo- Oldenzaal Carnavals trein mocht een paar jaar terug ook niet hoorde ik.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Anders zijn er altijd nog de 2 valleilijn FLIRTs.
Bemined

Bericht door Bemined »

Zouden die getrokken rijtuigen de DDAR bakken zijn? (A)
MaartenD

Bericht door MaartenD »

ICR kopen en opknappen :Y

Maar in alle ernst: dit geeft gewoon aan dat ze nog niet weten waarmee ze gaan rijden en hun opties open houden.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Bemined schreef: wo 23 jul 2025, 11:29 Zouden die getrokken rijtuigen de DDAR bakken zijn? (A)
Er staat: "door locomotief getrokken treinstel". Ik vraag me wel af of dat dan rijtuigen zijn of daadwerkelijk een treinstel is.

Het lijkt me gezien de tijden en startplekken dat Arnhem - Zwolle - Nijmegen door een RRReis-trein (dus van de Valleilijn) gereden wordt en dat Zwolle - Nijmegen - Zwolle door een Flirt3 van Zwolle - Kampen/Enschede gereden wordt
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
VIRM

Bericht door VIRM »

Hadden ze niet ooit eens een plan voor een nachttrein tussen Enschede en Zwolle via Deventer? Ik meende dit ooit ergens te hebben gelezen, maar ik kan mij vergissen.
Bemined schreef: wo 23 jul 2025, 11:29 Zouden die getrokken rijtuigen de DDAR bakken zijn? (A)
Je weet wat OV-hobbyisten met een slok op gaan brallen in de trein he? "DDAR staat een paard in de gang!"

;)
Beul van de blindegeleidelijn
Hainje

Bericht door Hainje »

MaartenD schreef: wo 23 jul 2025, 11:39 ICR kopen en opknappen :Y
Afaik zijn die al verkocht aan een exploitant welke ze wil opknappen en er nachttreinen mee wil gaan rijden. Ik moet je even verschuldigd blijven wie dat dan is.
VIRM schreef: wo 23 jul 2025, 13:18
Je weet wat OV-hobbyisten met een slok op gaan brallen in de trein he? "DDAR staat een paard in de gang!"

;)
Stop horsing around bro 🐴
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Gydo
Contacteer:

Bericht door Gydo »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 23 jul 2025, 12:01
Er staat: "door locomotief getrokken treinstel". Ik vraag me wel af of dat dan rijtuigen zijn of daadwerkelijk een treinstel is.

Het lijkt me gezien de tijden en startplekken dat Arnhem - Zwolle - Nijmegen door een RRReis-trein (dus van de Valleilijn) gereden wordt en dat Zwolle - Nijmegen - Zwolle door een Flirt3 van Zwolle - Kampen/Enschede gereden wordt
De Flirts van Blauwnet mogen niet op andere trajecten worden ingezet buiten Zl-Es/Kampen. Dus de twee Flirts van RRReis is de enige optie voor de mogelijke ingezette Flirt die genoemd is in de aanvraag bij ACM.

En ik weet niet of de Mat'64 wel ingezet kan worden, dan krijgt ie nog meer kilometers op zn teller en is er wel genoeg capaciteit in zo'n stel?

Mij lijkt DD-AR met de 1765 en een Flirt van de Valleilijn logischer. Ik ben benieuwd of het een succes wordt, ik hoop het wel.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Dat wordt nog een dure grap, de 1765 is defect en uit de keuring, maar er zijn nog meer 1700den beschikbaar.
Selivio

Bericht door Selivio »

Er zijn nog meer 1700den beschikbaar? Zoveel niet meer hoor. En ik denk (eigenlijk weet ik dat wel zeker) dat het een duurder grapje wordt om de DDar's weer een beetje fatsoenlijk te krijgen, dan om de 1765 weer werkend te krijgen...
Grt. Stefan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Gydo schreef: wo 23 jul 2025, 15:33En ik weet niet of de Mat'64 wel ingezet kan worden, dan krijgt ie nog meer kilometers op zn teller en is er wel genoeg capaciteit in zo'n stel?
In de nachttrein Amsterdam - Alkmaar blijken maar 30 mensen per rit te zitten. Zelfs als deze nachttrein 5x zo succesvol wordt past dat makkelijk in een plan Vtje. En ik heb echt mijn twijfels over het aantal nachtelijke reizigers in Wijhe, Brummen en Velp.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Gydo
Contacteer:

Bericht door Gydo »

Hainje schreef: wo 23 jul 2025, 14:03
MaartenD schreef: wo 23 jul 2025, 11:39 ICR kopen en opknappen :Y
Afaik zijn die al verkocht aan een exploitant welke ze wil opknappen en er nachttreinen mee wil gaan rijden. Ik moet je even verschuldigd blijven wie dat dan is.
De 72 ICRmh rijtuigen die door TCS van de NS zijn overgenomen in 2023/2024 zijn verkocht aan het Oostenrijkse Leo Mobility, die gaat de rijtuigen verhuren aan de Hongaarse spoorwegen (MAV-Start), en al het andere te koop staande ICRmh staat aan de kant op o.a. Ahgons.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Gydo schreef: wo 23 jul 2025, 15:33 De Flirts van Blauwnet mogen niet op andere trajecten worden ingezet buiten Zl-Es/Kampen. Dus de twee Flirts van RRReis is de enige optie voor de mogelijke ingezette Flirt die genoemd is in de aanvraag bij ACM.
Wat maakt de blauwnet flirts nou eigenlijk anders dan de blauwnet GTW's van Arriva, in de zin van: Waarom mag Arriva ze wel inzetten voor de nachttreinen naar Schiphol, en Keolis haar treinen niet?
Heel_Holland_Spot

Keolis leaset de treinen en mag volgens het contract ze niet inzetten op andere lijnen.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Protos zou ook kunnen lijkt mij?

Maar vanaf Amersfoort ben je ook zo in Zwolle.
Heel_Holland_Spot

Klopt, dat kan inderdaad ook (lijkt mij). Protos staat alleen niet benoemd in het document.
VIRM

Bericht door VIRM »

De 622 kreeg in Zwolle een materieelwissel: de DDZ4 werd op hetzelfde spoor ingeruild voor een VIRM6, die onder treinnummer 300622 de rit af heeft gemaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Selivio schreef: wo 23 jul 2025, 16:13 En ik denk (eigenlijk weet ik dat wel zeker) dat het een duurder grapje wordt om de DDar's weer een beetje fatsoenlijk te krijgen, dan om de 1765 weer werkend te krijgen...
Heb je de offertes voor herstel al kunnen inzien ? Hoe hoog zijn de kosten en wat maakt het herstel van de rijtuigen zo duur ?
dennistd

Bericht door dennistd »

JurgenH schreef: wo 23 jul 2025, 10:15 Keolis heeft gisteren een aanvraag ingediend voor een aantal nachttreinen tussen Zwolle en Nijmegen.

Gezien de dienstregeling lijkt het me waarschijnlijk dat rit 2/3 met materieel van de Kippenlijn gereden wordt (begin Arnhem, eind Nijmegen) en dat rit 1/4 met materieel van Zwenzwoka gereden wordt (begin en eind Zwolle). Alleen tot op heden mag dat laatste iig niet van het leasecontract.
htm_tram

Bericht door htm_tram »

JurgenH schreef: wo 23 jul 2025, 10:15 Keolis heeft gisteren een aanvraag ingediend voor een aantal nachttreinen tussen Zwolle en Nijmegen.

Bij gebrek aan ambitie van de nationale vervoerder kan je dit soort initiatieven alleen maar toejuichen :trein: hoop oprecht dat het een succes wordt.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Toen NS nog een nachtsprinter reed vanaf Ah naar Zp zijn ze ermee gestopt omdat die trein elke week gesloopt werd door de 'reizigers'.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Is er nou alweer een overwegstoring tussen Apeldoorn en Deventer? Ik hoor zo onderhand elke week wel de treinen tyfoneren bij elke overweg in Twello..
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Plaats reactie