Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 7057
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Defecte trein volgens NS verstoringen, mogelijk dat die in enkele overwegaankondigingen defect heeft gestaan waarna de boel in storing ging omdat de slagbomen te lang gesloten waren.
Bemined
Berichten: 7057
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Tussen Gouda en Nieuwerkerk zit sinds vanmiddag een hardnekkige sectiestoring waardoor er maar één spoor beschikbaar is tussen Moordrecht en Nieuwerkerk. Het baanvak is inmiddels al twee keer een klein uur buiten dienst genomen voor een herstelpoging maar zonder succes. Tussendoor de twee buitendienststellingen mochten nog even snel twee intercity's passeren. Eindtijd is inmiddels verschoven naar 21:00. Ook hier lijken de overwegen in storing te liggen gezien het snelheidsprofiel van de treinen die doorgelaten worden.
JurgenH
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JurgenH »

Sorry_geen_dienst schreef: do 24 jul 2025, 14:41 Toen NS nog een nachtsprinter reed vanaf Ah naar Zp zijn ze ermee gestopt omdat die trein elke week gesloopt werd door de 'reizigers'.
Qbuzz heeft een paar maanden geleden overwogen te stoppen met nachtbussen, omdat daar ook allerlei incidenten op plaatsvonden: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175013 ... ht-stoppen

Tegelijkertijd rijdt Arriva al een behoorlijke tijd ook een aantal nachttreinen per week, daarover heb ik tot op heden nog niets gehoord van dergelijke incidenten.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Lange_Dre
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

Ik denk dat dit probleem per regio/provincie kan wisselen en of en hoeveel toezicht er in de bussen/ treinen is. In Den Haag rijd er op het Nachnet bijvoorbeeld ook stadaard een beveiliger mee op de bus. Ik kan mij voorstellen dat dit aardig wat verschil kan maken in hoe reizigers zich gedragen.
Etienne
Donateur
Berichten: 8567
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Een hardnekkige seinstoring tusen Rotterdam en Gouda vanmiddag. Alleen de 2800 rijdt nog en gedeeltelijk enkelspoor (zoals ik bij Moordrecht kon zien). De 2863 stond vooralsnog wel op de planning, maar deze werd toch opgeheven vlak voor vertrektijd. Nu had ik echter geen zin om daarop te wachten en ben daarom maar met de 1156 naar Den Haag Centraal gereisd en kon door te rennen aldaar nog de 6969 naar Gouda halen, deze vertrok overigens met +2 omdat er veel omreizigers waren.
Uiteindelijk op tijd in Gouda aangekomen en de 2865 was met ruim +10 nog niet eens binnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Vanmorgen ingecheckt op Dvd via het brede poortje. Éen blad van de deur ging van mij af, de andere kwam naar mij toe.
De 5-baks ICNG stopte bij bakbord 4, terwijl ze meestal bij 6 of tussen 4 en 6 in stoppen.
cassie127
Berichten: 7397
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

ICNG-5 is gelijk aan 4 bakken en een ICNG-8 is gelijk aan 6-7 bakken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar
Berichten: 686
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Een ICNG5 dient inderdaad bij de 4 neergezet te worden en een ICNG8 bij de 6 (het past allemaal precies). Combinaties uiteraard bij een optelsom daarvan.
Helaas zie ik zelf ook nog veel te vaak dat machinisten de trein veel te ver doorrijden (ook bij SLT/SNG met de kortere bakken), waardoor de reizigers een heel eind moeten lopen, erg onhandig.

Overigens aan de andere kant is het ook knap jammer dat op maar heel weinig stations de treinlengteborden echt goed staan. Een beruchte is bijvoorbeeld Koog Bloemwijk ad Zaan, waar al zo lang ik machinist ben de borden én veel te ver weg staan, én de meest voorkomende treinlengtes missen, waardoor de treinen helemaal doorrijden naar het einde van het perron in de richting Uitgeest.
Geheel volgens handboek overigens, ik kan het de collega's niks kwalijk nemen. Zelf denk ik er echter maar een mooi virtueel treinlengtebord bij, zodat de trein nog een beetje op een normale plaats stopt.
VIRM
Berichten: 8359
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Etienne schreef: do 24 jul 2025, 19:22 Een hardnekkige seinstoring tusen Rotterdam en Gouda vanmiddag. Alleen de 2800 rijdt nog en gedeeltelijk enkelspoor (zoals ik bij Moordrecht kon zien). De 2863 stond vooralsnog wel op de planning, maar deze werd toch opgeheven vlak voor vertrektijd. Nu had ik echter geen zin om daarop te wachten en ben daarom maar met de 1156 naar Den Haag Centraal gereisd en kon door te rennen aldaar nog de 6969 naar Gouda halen, deze vertrok overigens met +2 omdat er veel omreizigers waren.
Uiteindelijk op tijd in Gouda aangekomen en de 2865 was met ruim +10 nog niet eens binnen.
Ik zat gisteren in de 559 die ongetwijfeld ook wat omreizigers had. Die liep +4 op tussen Gouda en Utrecht vanwege een goederentrein. Ik ben benieuwd waar die dan vandaan kwam.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Jultar schreef: vr 25 jul 2025, 13:05 Een ICNG5 dient inderdaad bij de 4 neergezet te worden en een ICNG8 bij de 6 (het past allemaal precies). Combinaties uiteraard bij een optelsom daarvan.
Helaas zie ik zelf ook nog veel te vaak dat machinisten de trein veel te ver doorrijden (ook bij SLT/SNG met de kortere bakken), waardoor de reizigers een heel eind moeten lopen, erg onhandig.
Ah ik dacht dat een 5-baks met 110m nét te lang was voor een 4-baksbord.
En voor mij is het gunstig als ze (ri Hvs) bij het 6-baksbord of verder stoppen, ik kom van ingang Rijksstraatweg (op station Dvd).
Het brede NS-poortje deed trouwens ook bij anderen vanmiddag een blad naar je toe en de andere van je af.
Bemined
Berichten: 7057
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Treinlengteborden gaan uit van 27,5 meter per bak, dus de 4 en 6 staan op respectievelijk 110 en 165 meter wat precies goed is voor ICNG.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: vr 25 jul 2025, 18:40 Het brede NS-poortje deed trouwens ook bij anderen vanmiddag een blad naar je toe en de andere van je af.
Wel fijn om te weten dat 't niet persoonlijk is :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Etienne
Donateur
Berichten: 8567
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De 4058 vertrok vandaag met +8 uit Rotterdam Centraal. De treindienstleider had daarop geanticipeerd en had die trein op Rotterdam Noord Goederen neergezet, zodat de 2063 er met een kleine vertraging langszij kon gaan. :)
Dat er verderop dan een trein uitvalt tussen Amsterdam en Uitgeest is dan weer het andere nadeel.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re.tep
Berichten: 329
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Waarbij later is geprobeerd met deze SLT6 (ipv SLT8) alsnog Uitgeest te bereiken, maar de 304060 kreeg toen +15 en werd te Wormerveer opgeheven, dus die wist ook Uitgeest niet te bereiken. Toen maar als 4075 naar Rotterdam.
en-es
Berichten: 5543
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Business as usual in Hilversum. Twee lege koplopers houden spoor 3 bezet waardoor de IC naar Hannover vertraging oploopt. En zojuist een bericht over een beschadigde spoorbrug tussen Amsterdam Muiderpoort en Centraal.
Re.tep
Berichten: 329
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Klopt, er is een vrachtwagen tegen de spoorbrug Oosterdokskade gereden.
West
Berichten: 72
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door West »

Jultar schreef: vr 25 jul 2025, 13:05 Een ICNG5 dient inderdaad bij de 4 neergezet te worden en een ICNG8 bij de 6 (het past allemaal precies). Combinaties uiteraard bij een optelsom daarvan.
Helaas zie ik zelf ook nog veel te vaak dat machinisten de trein veel te ver doorrijden (ook bij SLT/SNG met de kortere bakken), waardoor de reizigers een heel eind moeten lopen, erg onhandig.

Overigens aan de andere kant is het ook knap jammer dat op maar heel weinig stations de treinlengteborden echt goed staan. Een beruchte is bijvoorbeeld Koog Bloemwijk ad Zaan, waar al zo lang ik machinist ben de borden én veel te ver weg staan, én de meest voorkomende treinlengtes missen, waardoor de treinen helemaal doorrijden naar het einde van het perron in de richting Uitgeest.
Geheel volgens handboek overigens, ik kan het de collega's niks kwalijk nemen. Zelf denk ik er echter maar een mooi virtueel treinlengtebord bij, zodat de trein nog een beetje op een normale plaats stopt.
Doe je goed! Zo doe ik het zelf ook. Helaas zien we ook bij het overnemen van materieel steeds vaker dat de collega niet netjes stopt waar ik sta te wachten, maar gewoon doorrijd naar het bordje 6 met zes bakken SNG die je vaak al heel kort na het bordje 4 goed kwijt kan. Jammer genoeg kauwt de tablet het op die manier voor.
Bjarne
Berichten: 63
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 18:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bjarne »

en-es schreef: za 26 jul 2025, 10:26 Business as usual in Hilversum. Twee lege koplopers houden spoor 3 bezet waardoor de IC naar Hannover vertraging oploopt. En zojuist een bericht over een beschadigde spoorbrug tussen Amsterdam Muiderpoort en Centraal.
Voor de volledigheid: lege Koplopers waren onderweg naar Amsterdam en zijn vanwege de beschadigde brug in Hilversum gekeerd. Evengoed werd de Berlijner opgehouden op Amsterdam Centraal vanwege hetzelfde voorval ;)
Re.tep
Berichten: 329
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

West schreef: za 26 jul 2025, 10:56 Jammer genoeg kauwt de tablet het op die manier voor.
Niet de tablet de schuld geven :N maar eventueel de regelgeving. Gokken doen we in het casino volgens de VVRV examen regeltjes.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10300
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Ik zie dat de 2200 dit weekend via Schiphol rijdt, de 2100 naar Zandvoort rijdt naast de 5400 en een extra Intercity, maar dat er tussen Haarlem en Leiden wel gewoon sprinters rijden. Heeft dit te maken met werkzaamheden ergens of is er een evenement gaande waardoor er een afwijkende lijnvoering is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Re.tep
Berichten: 329
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Klopt, Haarlem <>Leiden, geen IC treinen, wel Sprinter 6300 door werkzaamheden.
En de IC 2100 rijdt Amsterdam <>Zandvoort
En de IC 2200 via Schiphol
En de 15400 en 25400 rijden niet.
Bemined
Berichten: 7057
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Resteert de vraag welke werkzaamheden de aanleiding vormen. Enige werkzaamheden die ik zo snel kan vinden zijn te Amsterdam Zuid waar twee sporen buiten dienst zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13810
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Ik ben wel benieuwd waar die werkzaamheden zijn. Op Voorhout, Hillegom en Heemstede-Aerdenhout worden beide perronsporen gebruikt dus beide sporen zijn gewoon in dienst. In Haarlem worden alle perronsporen (muv de kopsporen) ook gebruikt. Op Amsterdam Centraal worden de treinen van/naar Haarlem gewoon afgewikkeld op spoor 1 en 2a.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Bemined
Berichten: 7057
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Intercity's tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch hebben ruim twee uur stilgelegen, krijg de indruk dat er een goederentrein in de dive-under bij Lunetten gestrand was die er niet meer zelfstandig in een geheel uit kon komen.
Selivio
Berichten: 579
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Selivio »

Vrij correcte indruk... :s
Grt. Stefan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten