Pagina 60 van 62

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 14:04
door VIRM
'Levensgevaarlijke situaties' met Twente-fans op station: Keolis eist maatregelen, anders geen trein
Duwen, trekken en te veel mensen te dicht op elkaar: na afloop van wedstrijden van FC Twente ontstaan er zulke gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, dat vervoerder Keolis de veiligheid op sommige momenten niet meer zegt te kunnen garanderen. Zolang er geen extra maatregelen worden genomen, wil Keolis bij late voetbalwedstrijden geen supporters meer vervoeren.
Machinisten maken zich zorgen over gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, na afloop van een wedstrijd van FC Twente. "Er staan te veel mensen op een te klein gebied op het perron te dringen om een plekje te bemachtigen in de laatste treinen", schrijft Keolis in een evaluatie. "Ze lopen daarmee kans voor de trein te stappen of door de massa voor de trein geduwd te worden."
Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen laat desgevraagd weten dat er al 'levensgevaarlijke situaties' zijn gebeurd, zoals personen op het spoor. Hoe vaak dat is voorgekomen, kan ze niet zeggen. "Maar elk incident is er een te veel."

Bron en meer: RTV Oost

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:09
door umbusko
Die woordvoerder maakt zich er wel heel makkelijk vanaf. "Ieder incident is één te veel" (ja duh), "maar ik kan niet zeggen hoeveel incidenten er waren." "Treinen langer laten doorrijden is niet gemakkelijk, want soms zijn er al werkzaamheden gepland", maar er niet bij vertellen of op de datum van de aangehaalde wedstrijd er daadwerkelijk werkzaamheden zijn gepland. "Het station afsluiten met poortjes als het maximumaantal reizigers is bereikt", zonder enige verdere reflectie hoe dat in zijn werk zou moeten gaan, wie dat regelt, wie dat betaalt en hoe de supporters wel thuiskomen.

En een enorme kans voor open doel (pun intended) laat ze liggen, namelijk om te zeggen: het is onverantwoord om dit soort mensenmassa's puur op het bordje van de vervoerder te leggen, de veroorzakers van die massa (voetbalbond, gemeente) moeten hun verantwoordelijkheid nemen en ons hierin helpen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 17:16
door BasGeluk
Precies dat. Voetbalwedstrijden worden steeds meer maatschappij ontwrichtend. Waarom kan dat zo doorgaan en moet alles en iedereen ervoor wijken?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 17:59
door Jonkervoort
Dat lijkt mij in dit geval een hele vreemde redenering. Het probleem lijkt hier gewoon dat het station niet groot genoeg is voor de hoeveelheid passagiers, en/of dat Keolis niet in staat is om in te springen op reizigerspieken.

Dit station is gebouw naast een evenementenlocatie (in dit geval een stadion), dan hoort daar qua perroncapaciteit rekening gehouden mee te worden. Het station en stadion zijn vrijwel gelijktijdig gebouwd, dus toen het station gebouwd werd was dat al bekend. Sterker nog: het stadion is uiteindelijk beduidend minder groot geworden dan gepland.

Bij bijvoorbeeld station Bijlmer ArenA is daar ook rekening mee gehouden, en de NS laat daar ook extra treinen stoppen bij wedstrijden of evenementen, dito met bijvoorbeeld Zandvoort. Keolis kijkt wel heel erg makkelijk naar anderen in deze...

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 18:12
door VIRM
Bijlmer ArenA is ook niet altijd even het goede voorbeeld, iets met een solo VIRM4 in de avonduren na een volle Ziggo Dome is niet handig. ;)

Maar kunnen ze het station niet uitbreiden en is er mogelijkheid dat NS er ook stopt?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 21:45
door Wutru4
Een bijzonder verhaal van Keolis...

Al helemaal als je je bedenkt dat er rondom de thuiswedstrijden van FC Twente gebruikt wordt gemaakt van tourniquetpoorten en een speciale tunnel (hier te zien: https://maps.app.goo.gl/iPh4vR7PFEJPkeD47) om supporters gecontroleerd naar de perrons te leiden. De normale perronopgangen zijn dan afgesloten met hekken. Rondom de tourniquetpoorten staat voldoende personeel van zowel NS als Keolis om dit alles in goede banen te leiden, blijkbaar gaat er toch ergens iets fout.
VIRM schreef: do 12 sep 2024, 18:12 Maar kunnen ze het station niet uitbreiden en is er mogelijkheid dat NS er ook stopt?
De NS Intercity's tussen Hengelo en Enschede stoppen rondom de thuiswedstrijden van FC Twente ook op Enschede Kennispark.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 22:03
door Daniel
Wutru4 schreef: do 12 sep 2024, 21:45 De NS Intercity's tussen Hengelo en Enschede stoppen rondom de thuiswedstrijden van FC Twente ook op Enschede Kennispark.
De laatste tijd niet meer toch? Al een tijdje niet meer op de borden gezien althans.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 12 sep 2024, 22:45
door Wutru4
Daniel schreef: do 12 sep 2024, 22:03 De laatste tijd niet meer toch? Al een tijdje niet meer op de borden gezien althans.
Ik dacht van wel. Voor de wedstrijd van aankomende zaterdag staan ze in ieder geval wel weer in de reisplanner

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: vr 13 sep 2024, 12:16
door dennistd
Wutru4 schreef: do 12 sep 2024, 21:45 Een bijzonder verhaal van Keolis...

Al helemaal als je je bedenkt dat er rondom de thuiswedstrijden van FC Twente gebruikt wordt gemaakt van tourniquetpoorten en een speciale tunnel (hier te zien: https://maps.app.goo.gl/iPh4vR7PFEJPkeD47) om supporters gecontroleerd naar de perrons te leiden. De normale perronopgangen zijn dan afgesloten met hekken. Rondom de tourniquetpoorten staat voldoende personeel van zowel NS als Keolis om dit alles in goede banen te leiden, blijkbaar gaat er toch ergens iets fout.
Die poortjes zijn er alleen voor controle op vervoersbewijzen, niet om een maximaal aantal reizigers op het station toe te laten. En dat laatste is vooral het probleem lees ik zo. Veiligheid op het station is trouwens ook een NS-aangelegenheid (als eigenaar), niet het pakkie-an van Keolis. Die is alleen verantwoordelijk in de trein.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 08:58
door VIRM
Volgens dit artikel van Stadshagen Nieuws is er een treinstel van Keolis aan de verkeerde kant van de werkzaamheden tussen Zwolle en Enschede beland, waardoor het Kamperlijntje tijdens de spits met een enkel treinstel rijdt.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 13:42
door cassie127
Terwijl NS ondertussen aan de Enschedese kant van de werkzaamheden weer te weinig materieel heeft staan.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 15:12
door Gamma
En waarop baseer je dat?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 21:25
door iamthedutchdude
Het is cassie127, dus zal wel interne informatie van de NS-bijsturing zijn ;)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 21:34
door ArrivaBas
Waar zitten die werkzaamheden precies? Het lijkt mij sterk dat er geen mogelijkheid is om via een andere route een extra treinstel in Zwolle te krijgen, tenzij heel Almelo en/of Hengelo eruit ligt.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 21:40
door Dionysusnu
Moet je eens raden: Heel Almelo ligt er uit ;)
Je zou natuurlijk een dieseltje kunnen vragen om een stel via Zutphen-Goor-Hengelo te slepen, maar ik denk dat de vervoerders gewoon accepteren om een paar weken wat drukkere treinen te bieden op de betreffende trajecten.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 21:52
door jelmerrr
Vanaf morgen heel Wierden, de rest bij Almelo rijdt dan weer. In Wierden gaan ze namelijk wissels weghalen. Ik hoorde onder andere om van spoor 3 op rechterspoor naar Almelo te kunnen gaan.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 22:01
door cassie127
Klopt, beide wissels aan de Almelose zijde van Wierden verdwijnen. Op het wissel voor spoor 2/3 na.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 22:35
door Wubbo
En dat wissel wordt geschikt voor hogere snelheden, waardoor de overloopwissels niet meer passen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 14:50
door iamthedutchdude
Oftewel: de 7900 en 17900 richting Es kunnen niet meer incidenteel over spoor 2 of 3 binnen worden genomen zonder het hele stuk naar Almelo linkerspoor te moeten rijden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 15:09
door cassie127
Klopt nou kruist de 7900 de 17900 doordeweeks (overdag) te Wdn en rijdt de 7000 dan vaak ook al tussen Aml en Wdn waardoor links rijden of vanaf spoor 3 naar rechterspoor gaan sowieso al eerder de uitzondering was omdat je dan andere treinen in de wet zit.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 15:47
door Gamma
Bij een kleine vertraging van de IC uit het westen wordt de 7900 binnengenomen op spoor 3 om dan achter de IC naar Aml te gaan. Nu moet die trein voor de inrijder wachten óf gaat die stopper vaker voor de IC uit. Hoera.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 17:18
door Daniel
Wat jij beschrijft is overigens ook niet ideaal: als je de 7900 richting Enschede op spoor 3 laat wachten tot de iets vertraagde IC voorbij is rijd je al heel snel de 7000 richting Deventer in de weg bij het overkruisen na vertrek (die komt 4 minuten na gepland vertrek 7900 > Enschede binnen)

Dan kan je nog beter de IC er in Almelo voorbij laten, al is dat qua wissels niet ideaal.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 18:29
door cassie127
De 7900 zit richting Almelo ook wat ruim in haar rijtijdntussen Wdn e Aml dus een lichte vertraging van de IC kan de 7900 nog enigzins goedmaken.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 19:11
door Gamma
Daniel schreef: ma 30 sep 2024, 17:18 Wat jij beschrijft is overigens ook niet ideaal: als je de 7900 richting Enschede op spoor 3 laat wachten tot de iets vertraagde IC voorbij is rijd je al heel snel de 7000 richting Deventer in de weg bij het overkruisen na vertrek (die komt 4 minuten na gepland vertrek 7900 > Enschede binnen)
Dat gaat in de praktijk al jaren prima door lichte rijtijdspeling van beide series.
Daniel schreef: ma 30 sep 2024, 17:18 Dan kan je nog beter de IC er in Almelo voorbij laten, al is dat qua wissels niet ideaal.
Haha, hoe dan? Je kunt dan maar 1 perronspoor gebruiken omdat in de andere richting de stoptrein naar Nijverdal en de IC richting Deventer achter elkaar aankomen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 19:27
door Dionysusnu
Met de perronfases op spoor 2?