Bakpapier schreef:Volgens mij heet dat station niet Dordrecht centraal, maar gewoon Dordrecht. Alleen Leiden, Den Haag, Utrecht en Amsterdam hebben een centraal station. Dit zijn dan ook de stations met de meeste reizigers van het land (met uitzondering van Schiphol, waarbij 'centraal' geen logische naam is, en Den Haag HS waarbij er in dezelfde plaats reeds een Centraal station ligt).
Qua grootte van de steden zouden steden als arnhem, nijmegen, eindhoven en amersfoort eigenlijk ook wel in aanmerking kunnen komen voor een Centraal station. Van mij mag men ook alle Centrums vervangen door Centraal, het verschil slaat nergens op (schiedam centraal, vlaardingen centraal, barneveld centraal, bekt lekker toch?)
Ben eerder voorstander van om de grootste stations in een beetje dorp/stad Hoofdstation te noemen, dus Amsterdam Hoofdstation, Amersfoort Hoofdstation, Apeldoorn Hoofdstation, Deventer Hoofdstation, Hengelo Hoofdstation, Enschede Hoofdstation. Beetje Duits model. Den Haag Centraal zou ik weer hernoemen in Den Haag Centrum, vanwege een gebrek aan een hoofdstation.
Naast dit punt nog een feit:
In Groningen en Leeuwarden is het aantal treindiensten van een particuliere vervoerder groter dan van de NS en in Zutphen komen drie vervoerders bij elkaar (NS, Syntus, Veoliua).