Pagina 7 van 8
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 15:55
door ITF
Die nieuwe tweede beneluxtrein, begint die in Rotterdam? Of rijdt ie door naar Schiphol en Amsterdam / een van de noord-oost eindpunten?
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 16:17
door Cas
Het plan dat eerder door NS in een enquête was voorgelegd stelde voor dat ie naar Rotterdam zou doorrijden, dus de route van de huidige Benelux zonder het laaste deel naar Schiphol/Amsterdam.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:38
door Vinny
Ik ben nog altijd van mening dat die trein van/naar Den Haag zou moeten rijden. Dan heeft Den Haag zijn hoogwaardige internationale trein weer terug.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:42
door verfmeer
Is er met 6 IC's tussen Leiden en Rotterdam nog wel nog wel genoeg ruimte op Den Haag HS voor een extra kruisende trein richting Den Haag Centraal?
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:46
door Suus
Op het moment is het daar minder druk omdat de s3200 slechts 8 treinen per week heeft, maar op Den Haag Centraal is niet zomaar extra ruimte voor een extra trein van/naar HS.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 20:49
door Bemined
Het gaat natuurlijk wel over 2025, dan rijdt de
3200 hopelijk weer en zou ook de spoorverdubbeling van Delft en het vernieuwde emplacement van Den Haag Centraal (met aangesloten sporen 11/12) in dienst moeten zijn.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 01 feb 2023, 22:28
door SuperGhost
Dan nog houdt je dan de kruising bij Den Haag HS als bottleneck.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: do 02 feb 2023, 16:18
door April064
Als de
1100 1x/uur rijdt en de tweede beneluxtrein in het andere halfuur rijdt (met op
Rtd een overstap op een trein naar
Ehv) moet dat makkelijk passen.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: do 02 feb 2023, 17:13
door Bemined
Als de Benelux 10 minuten achter de
1100 aan rijdt moet het ook geen probleem zijn, dankzij de strakke tienminutendienst moet een overkruising exact 10 minuten later ook passen. De sprinter krijgt dan wel 1x per uur een langere haltering in HS maar dat lijkt op het eerste oog ook nog te passen met de overkruising in CS.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: zo 26 feb 2023, 22:20
door tjoektjoek
Mocht de spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam er komen, dan zou er helemaal geen probleem moeten zijn volgens mij. Dan kan de frequentie van de IC's ook omhoog.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: zo 26 feb 2023, 23:08
door Bemined
Dat duurt nog wel een jaartje of 15.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 11:54
door VIRM
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 12:02
door en-es
Dat krijg je als er geen fatsoenlijke treinverbinding is en niemand daarin wil investeren.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 12:05
door Daniel
Definieer fatsoenlijk: Rotterdam - Luxemburg is één overstap maar immers. Zou hooguit sneller kunnen.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 12:12
door Z2N
Rotterdam - Luxemburg is per spoor binnen 4 uur te doen, door die overstap duurt het echter een uur langer.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 12:18
door en-es
In de 70er jaren kon het in 4 uur met de TEE Edelweiss. Of een dergelijke verbinding nu ook haalbaar is?
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 12:24
door Daniel
Net even bij DB in de planner gekeken: het kan één keer per dag in 4u19 met Eurostar Red naar Brussel Zuid en dan de IC naar Luxemburg.
Op andere momenten duurt die combi 4u49.
Met de IC Brussel is de overstaptijd vrijwel gelijk echter op Brussel Noord, dus je elimineert een dubbel stuk. Dat doet me toch vooral concluderen dat de meeste traagheid in het bereiken van Brussel zit.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 14:45
door Suus
4u05m zou moeten lukken als de snelle IC Brussel in Brussel-Noord zou stoppen (is vooralsnog niet gepland) en de IC Brussel - Luxemburg een aanzienlijk deel van de tijdbuffer wordt geschrapt (moet minstens een kwartier zijn), de lange stops (7 minuten in Libramont en Arlon) worden ingekort en de snelheidsverhoging naar 160 km/uur ten zuiden van Namen daadwerkelijk wordt verwerkt in de dienstregeling.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: di 09 jul 2024, 16:06
door rvdborgt
Het plan is wel dat er weer snellere treinen van Brussel naar Luxemburg komen, met weer minder stops dan de gewone IC.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 08:17
door Willem
Die trein moet alleen in Namen, Libramont en Aarlen stoppen.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 08:45
door Roeland
Mag ik hieruit een algemene conclusie trekken:
Dat allerlei internationale verbindingen beter worden, wanneer onze internationale basisverbindingen:
* Amsterdam - Brussel - Parijs
* Amsterdam - Hannover - Berlijn
* Amsterdam - Oberhausen - Frankfurt
sneller en/of vaker gaan rijden?
Dan krijg je bijv. ieder uur een fatsoenlijke overstap naar Luxemburg, maar ook naar allerlei (middel)grote steden in Duitsland, Zwitserland en verder.
Dat werkt m.i. beter dan 3x per dag een rechtstreekse Luxemburg-express en 2x per dag een rechtstreekse Hamburg-trein en 1x per dag een rechtstreekse ICE naar Lötchenbrücke.
Waarmee je dan wellicht een concurrerende reis t.o.v. vliegreizen kunt bieden.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 09:15
door umbusko
Op zich denk ik dat ook, al kunnen rechtstreekse verbindingen ook wel heel aantrekkelijk zijn. (Dat merk ik bijvoorbeeld zelf: als ik een rechtstreekse trein Aachen - Berlin kan boeken, heb ik daar graag wat extra reistijd voor over als het betekent dat ik niet in het drukke Köln Hbf over hoef te stappen.) Het verbeteren van de basisverbindingen, betekent niet per se dat je die niet een paar keer door kunt trekken of af kunt buigen.
Maar het belangrijkste lijkt me dat je gemakkelijk en tegen een goede prijs doorgaande kaartjes kunt kopen, ook last-minute. Te vaak nog zie ik vragen voorbijkomen van mensen die denken dat als ze hun overstap (met treinbinding) missen, ze een groot probleem hebben. Die denken dat ze nieuwe kaartjes moeten kopen als hun trein uitvalt en dan hun oorspronkelijke kaartjes zelf annuleren waardoor ze minder geld terugkrijgen. Zo blijft internationaal treinreizen iets exotisch: daar valt nog een wereld te winnen.
En dan: parkeren in Bad Bentheim omdat kaartjes vanaf Hengelo substantieel duurder zijn. Je kaartje moeten splitsen in Visé voor een reis Maastricht-Brussel, ondanks dat er NMBS-kaartautomaten in Maastricht staan, omdat je daar alleen dure kaartjes uit kunt krijgen (we leven in 2024 mensen...

). Geen rechten hebben als je je overstap op een langeafstandstrein mist, wanneer je het eerste stuk met het Deutschlandticket hebt gereisd. Dat soort onzin, daar moeten we echt vanaf.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 09:53
door en-es
En hoe zit het als je Rotterdam-Luxemburg gedeeltelijk met Eurostar doet. Terug mis je de Eurostar vanwege vertraging. Heb je wel een probleem?
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 11:53
door rvdborgt
AJC is van toepassing. Je mag de volgende beschikbare Eurostar gebruiken. In de praktijk worden zulke reizigers volgens mij ook wel eens met de IC gestuurd.
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 13:13
door waldo79
Wat is AJC?