Pagina 7 van 17

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 08:06
door Roeland
MetroRET schreef: vr 08 sep 2023, 12:59 Wauw... je zou maar 5 hele minuten langer moeten wachten op je bus.
Ik snap wel dat iemand met "RET" in z'n naam niet zo goed begrijpt waarom buiten Rotterdam mensen wel graag willen dat treinen en bussen goed op elkaar aansluiten. RET, dat is toch dat bedrijf waar ze een stadslijn met een 20'-frequentie laten "aansluiten" op een treinstation met 15'-frequentie?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 16:29
door tjoektjoek
Hopelijk kunnen er bij het proefbedrijf ook al mensen mee, zodat er halverwege volgend jaar al extra capaciteit is op de route naar Brussel.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 08:21
door Bemined
MetroRET schreef: vr 08 sep 2023, 11:45 De 4600 zie ik elke dag tot 20:30 ingelegd tussen Asd en Almo, ook in het weekend (en dus ook buiten de spits).
De 4626 t/n 4648 en 4633 t/m 4656 worden in het wijzigingsblad van december alsnog opgeheven tussen Almo en Asd. Wordt dan zo te zien aan de 5800 doorgekoppeld net een stop van 22 minuten in Asd.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 09:16
door Meltrain
Worden de treinstellen dan fysiek gekoppeld aan de treinstellen van de 5800 of wordt de 5800 dan ingekort tot Asd - Avat?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 10:00
door MetroRET
De 5800 rijdt toch ook buiten de spits al niet meer Hfd-Asd.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 10:24
door Meltrain
Ik was oprecht even vergeten dat die treinserie nu (soms) ingekort is, maar wordt dit dan niet hersteld in 2024?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 10:32
door MetroRET
Uit de data van Hafas blijkt dat niet, enkel de momenten waarop de 4600 al was ingekort tot Gvc-Asd (elke avond na 21:30).

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 19:09
door VIRM
Provincie en gemeenten boos over nieuw spoorboekje NS, brief naar vervoerder
19 gemeenten uit Noord-Holland Noord en de provincie zijn boos over de voorgestelde dienstregeling van de NS, die op 10 december 2023 in moet gaan. Er gaan een stuk minder treinen rijden en dat is volgens de briefschrijvers onacceptabel. Met een brief aan de NS uiten ze hun onvrede.

Bron en meer: NH Nieuws

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 20:25
door waldo79
^^ is men niet wat laat met de kritiek?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 20:40
door Bemined
De NS was ook redelijk laat met de aankondiging, de adviesaanvraag kwam kort voor het begin van de zomervakantie, dus ik vind het niet gek dat zo'n gezamenlijk protest pas na de zomervakantie verschijnt. Overigens kan de NS nog tot begin oktober aanpassingen aanbrengen, dan wordt het wijzigingsblad afgesloten.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 22:15
door Meltrain
Het (tijdelijk) opheffen van de 3400 is niet zo erg, mits de 4800 maar verlengd wordt.
De rest is wel een slechte zaak.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 12 sep 2023, 22:21
door Bemined
De irritatie zal vooral gaan om de extra opheffingen van treinen die dit jaar nog wel rijden. Het is lastig te verkopen dat men hier juist minder treinen laat rijden terwijl de algemene boodschap van de nieuwe dienstregeling is dat men weer vaker gaat rijden. En die extra afschaling is dus redelijk laat bekend gemaakt door de NS waardoor er weinig tijd was om in overleg te treden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 13 sep 2023, 08:09
door VIRM
Meltrain schreef: di 12 sep 2023, 22:15 Het (tijdelijk) opheffen van de 3400 is niet zo erg, mits de 4800 maar verlengd wordt.
De rest is wel een slechte zaak.
Toen de 3400 voor het eerst werd geschrapt, zag ik op internet voorbij komen dat de 4800 ook met buitengewoon karige samenstellingen reed...

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 21:38
door VIRM
Even een vraagje over de verdeling in Zwolle: gaat de 9000 tussen Leeuwarden en Lelystad buiten de knoop vallen? Als dat het geval is, zou je in theorie dan de 5600 kunnen verplaatsen naar 1b en de 8500 naar 1a?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 21:48
door cassie127
Theoretisch gezien zou dat mogelijk kunnen zijn. De doorgaande stop van de 9000 kan in Zwolle makkelijk over 3/5 en 6/7 afgehandeld kunnen worden, als je deze op 1a zou afhandelen en de 5600 op 1B kan dat conflicterende rijwegen veroorzaken.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 05 okt 2023, 21:24
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 05 okt 2023, 21:28
door sneltram
Leuk ook in dat linkje is de bijlage met 'kleine verbeteringen' waaronder:
-Knoop Wp versneld (ik denk kortere haltering 4300) in de vroege ochtend en late avond
-Veel treinen in het weekend in de ochtend een uur of halfuur eerder dan huidig

En op nieuwsjaarnacht:
-Haarlem krijgt een nachtnet *O*

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 05 okt 2023, 22:27
door ITF
Toevoeging op de extra stop van de sprinter Leiden - Utrecht - Den Bosch op Utrecht Leidsche Rijn, er wordt alleen gehalteerd op maandag t/m donderdag overdag. Er is dus ruimte in de dienstregeling voor de haltering doordeweeks, ik vermoed kortere stop op Utrecht Centraal, waarom niet ook 's avonds, op vrijdag en in het weekend? Het lijkt mij dat dat geen extra personeel kost en/of budget.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 05 okt 2023, 22:30
door sneltram
De stop in Ut wordt in de avond en op vrijdag t/m zondag heel erg kort, omdat je dan andere doorkoppelingen krijgt (8800 naar Tiel, 6900 naar Den Bosch) in combinatie met versnelling bij Geldermalsen. Volgens mij blijft er maar 2 minuten haltering in Utrecht over.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: do 05 okt 2023, 23:09
door ITF
Inderdaad ja, de nieuwe koppelingen in het weekend was ik vergeten. Dat verklaart dat de extra stop in Leidsche Rijn alleen op maandag t/m donderdag kan, helder :pos:.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 00:28
door Dionysusnu
PHS schreef: do 05 okt 2023, 21:24 Met uitzondering van de Zuidoost-Brabantse trajecten Eindhoven Centraal - Weert en Eindhoven Centraal - Deurne op zondag, daar blijft de NS sowieso een uursdienst rijden vanwege de beperkte vervoersvraag.
Dat is overigens conform HRN-concessie vanaf 2025, die ziet zelfs in het eindbeeld nog steeds uursdiensten daar op zondag. Wel raar qua reizigersaantallen, die zijn zondag slechts 25% lager dan zaterdag. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre die 25% verspreid is over sprinterstations vs IC-stations. Ik kan helaas geen bronnen voor "reizigers per weekdag" per station vinden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 08:09
door MetroRET
Ehv-Wt en Ehv-Dn was toch pré-corona toch ook gewoon een uursdienst op zondagen in de avonduren, waarom wordt hier nu ineens zoveel woord aan gespendeerd :| .

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 08:24
door Dionysusnu
Met die logica kan je ook ETMET, of iedere andere frequentieverhoging dooddoen. Want ja, vroeger was dat toch niet zo? Ik vond de redenering (het gestelde gebrek aan reizigers) gewoon opvallend, dus ik maakte er een opmerking over.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 08:47
door Suus
Als er frequenties verhoogd kunnen worden dan heeft het herstel van eerder verlaagde frequenties voor mij wel voorrang op de introductie van nieuwe frequentieverhogingen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 11:04
door Mdk
Waarom? Even los van de situatie in dit geval, reispatronen kunnen veranderen. Als een hypothetisch traject flink groeit en er behoefte is aan een frequentieverhoging lijkt het me toch logisch dat dat eerder gerealiseerd wordt dan een ander hypothetisch traject waar de frequentie verlaagd is, en de capaciteit nog voldoet? Uiteindelijk lijkt het me in het algemeen belang dat de vervoerders hun schaarse middelen (geld, personeel, materieel) zo efficiënt mogelijk inzetten.