Pagina 7 van 35
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 11 jul 2023, 08:00
door Roeland
Wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Sluit je dan in Goes goed aan op de treinen?
En is Haamstede - Goes via Kamperland sneller dan via Zierikzee?
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 11 jul 2023, 18:25
door Education
Het concept beleidskader HWGO is te lezen. Qua connectie met Zeeland staat er niet veel in. Ook geen doorreismogelijkheid van de 104 naar Haamstede.
Twee aparte werelden dus...Alleen in Hoeksche Waard wordt er nog wat aangepast.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 11 jul 2023, 22:04
door ICE11
Haamstede-Goes via Kamperland kan ik me ook niet voorstellen. Bij de Banjaard is de overstap op de relatie Kamperland-Middelburg volgens mij toch voor meer mensen belangrijker dan een verbinding Kamperland-Haamstede. Dan toch misschien een 133 Middelburg-Renesse en een 1xx Renesse-Zierikzee-Rotterdam. Of zijn er zo veel doorgaande reizigers van Walcheren en West-Schouwen-Duiveland richting Oude Tonge?
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 12 jul 2023, 16:02
door ICE11
Inwoners van Burgh-Haamstede vinden het fijn dat de bus niet meer door het centrum rijdt (dat zijn dan zeker diegene die zelf de bus niet nodig hebben):
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/157 ... e-verlengd
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 12 jul 2023, 17:22
door Education
Het verbaast me wel.. De telgegevens zullen het wel uitwijzen.. in elk geval is de tijdswinst verwaarloosbaar...
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 12 jul 2023, 17:29
door Roeland
En als ze nog een extra Hub toevoegen bij de rotonde Steurweg en de rotonde Daleboutsweg, en de Hub Westenschouwen verplaatsen naar de rotonde Cauersweg? dan kan de bus wel enkele minuten sneller worden.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 12 jul 2023, 19:25
door ICE11
Education schreef: ↑wo 12 jul 2023, 17:22
Het verbaast me wel..
Mij niet, want dat schrijven wat de overheid graag wil lezen dat kan de pers hier bij ons ook heeeeel goed!

Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 17 jul 2023, 19:46
door ICE11
Volgens de gedeputeerde is het "nieuwe" OV in Zeeland voor de klanten sneller, makkelijker als vandaag en het zal ook nog meer klanten opleveren.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/157 ... n-der-maas
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 17 jul 2023, 20:02
door Milco
Ik wist niet dat "klant" Zeeuws was voor automobilist? Dan zou het wel kloppen

Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: vr 21 jul 2023, 09:21
door ICE11
Een verslaggever uit Zeeland was op Texel om de Texelhopper te testen. Ook de nadelen van het system worden behandeld:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/156 ... een-topper
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: vr 21 jul 2023, 15:51
door huibf
Ik zal me maar inhouden. Maar wie gelooft die man nu nog. Ik heb nog niet iemand zoveel onzin horen uitkramen.

Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 24 jul 2023, 01:47
door Citea
Ze kunnen het best in Zeeland wat hoofdroutes introduceren, zoals bijvoorbeeld Burgh-Haamstede - Oude Tonge - Rotterdam of Middelburg - Spijkenisse, en dan het overige OV aanvullend laten zijn op deze hoofdroutes. En dan niet met frequenties zoals 1x per 2 uur op zondag, maar met minimaal 2x per uur in de brede spits en minimaal 1x per uur daarbuiten, op sommige lijnen een hogere frequentie.
Ook zouden deze hoofdroutes zoveel mogelijk vlak langs dorpen stoppen en bij busstations in plaats van door dorpen.
Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is met het geld dat er is, maar dit lijkt mij wel wat nodig is voor aantrekkelijk OV.
Zijn die OV fietsen trouwens elektrisch? Dan kunnen ze zelfs op lange afstanden makkelijk gebruikt worden, en door meer mensen. Zelfs Borssele - Goes op de fiets is dan minder dan een uur, en je hoeft minder te trappen omdat het een elektrische fiets is. Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus, en als je van te voren moet reserveren zoals bij flexvervoer is de fiets zelfs sneller.
Voor de reizigers die niet kunnen fietsen zou er een flexbus rijden of in sommige plaatsen normaal streekvervoer. Hopelijk maken ze dat ook makkelijker.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 24 jul 2023, 13:23
door sirvinniei
Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus
uhhhhhhhm...
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 24 jul 2023, 15:27
door teun
Als je minder hoeft te stoppen concurreert dat kwa snelheid op sommige verbindingen prima hoor.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 24 jul 2023, 16:05
door Dennenboom
Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend. Dat gaat inderdaad vaak sneller met de electrische fiets.
Traditionele streekbuslijnen zijn door allerlei verkeersremmende maatregelen vaak ook langzamer dan een paar decennia geleden. Een voorbeeldje uit Friesland: lijn 20 Drachten van Knobelsdorfplein naar Leeuwarden Station duurde in 1978 ongeveer 50 minuten. Nu is daarvoor een uur of meer nodig.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: ma 24 jul 2023, 18:51
door huibf
sirvinniei schreef: ↑ma 24 jul 2023, 13:23
Een elektrische fiets kan maximaal 25 km/h gaan, dat is bijna even snel als een bus
uhhhhhhhm...
In de stad wel... maar in Zeeland tik je makkelijk 60 aan. Zeker in de nieuwe concessie. Dan rijdt een lijn over 50 km in een ruk door, met hooguit een enkele stop. Dat wil de provincie toch ?
Nog goedkoper is alle OV opheffen. Dan heb je ook geen last van rituitval en vertraging.

Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 08:15
door ICE11
Dennenboom schreef: ↑ma 24 jul 2023, 16:05
Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend.
Ja, maar de bus moet toch naar de mensen komen. En deze wonen meestal in de dorpen en niet langs de rondwegen. Dat de reistijd daadoor lager is dan met de auto is vanzelfsprekend, maar nooit op te lossen, want met het OV ben je altijd trager. Dus is het volgens mij ook verkeerd, als men de bussen per se een hoge reissnelheid wil geven, want dat heeft alleen een positief effect voor de vervoerder (omlopen) en de klanten welke van de eerste tot de laatste halte meereizen. Voor iedereen die tussendoor in- of uitstapt is daarentegen iedere extra omweg een winst.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 10:43
door Dennenboom
Mee eens, maar al die verkeersremmende maatregelen (30 km, drempels) maken het voor vervoerders steeds moeilijker om met een aantrekkelijk product te komen. Voorbeeld is ook lijn 57 Deventer - Borculo. Die lijn rijdt na veel protesten weer, maar de reistijd is nu in de middag mede door allerlei verkeersremmers 61 minuten. Dat is 7 minuten meer dan in 1939. Recenter, in 1979, deed de bus er 49 minuten over.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 14:54
door ArrivaBas
Het blijft gek dat al die snelheidsremmende maatregelen in Nederland nodig zijn, en er in Duitsland nauwelijks wat aan de hand is op dat gebied. Toch weer die Nederlandse mentaliteit in het verkeer die op deze manier de bereikbaarheid van hele dorpen om zeep helpt.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 21:46
door ICE11
Zeg dat niet, deze ontwikkeling kennen wij ook, maar ik denk dat Nederland een beetje voorsprong heeft. Bijzonder in de grote Duitse steden is inmiddels bijzonder daar waar die Grünen in de gemeenteraad sterk zijn een terugdringen van het gemotoriseerde vervoer te voelen. De maatregelen zijn veelvoudig: Tempo 30, viersporige wegen naar twee sporen verminderen of parkeerplaatsen in de berm afschaffen ten gunste van fietspaden, doorlopende straten doodlopend maken, zo genoemde "Fahrradstraßen" (dus straten waar autos alleen nog gedoogd zijn, zonder enkele parkeerplaatsen, fietsers morgen niet worden ingehaald), ...... Er zijn zelfs stemmen welke het algemene tempolimiet overal binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 willen verlagen. Dat alles dan wel helaas ten nadeel van het OV, want fietsers hebben bij deze politiek absolute prioriteit en er komen massaal nieuwe fietspaden maar amper busbanen en de bussen moeten dus samen met de autos op de versmalde wegen aanschuiven.

Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 22:04
door Dionysusnu
Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen. In Tilburg waren de rijtijden zelfs sneller op 30-wegen dan bij 50. Dus om nou te zeggen dat "al die verkeersremmende maatregelen" (met name het algemene overal-30) de hele bereikbaarheid om zeep helpen klopt niet.
Ik heb het onderzoek zelf even niet paraat, ik zal even zoeken, maar de cijfers van rijsnelheid waren in ieder geval:
Breda: 30=>26km/h, 50=>27km/h
Tilburg: 30=>28km/h, 50=>25km/h
Den Bosch: 30=>24km/h, 50=>28km/h
Hierbij is alleen de rijtijd, niet de halteringstijd, meegerekend. Daarbij gaat het voor de duidelijkheid over de daadwerkelijk behaalde tijd, niet de geplande rijtijd.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: di 25 jul 2023, 22:18
door Daniel
Dionysusnu schreef: ↑di 25 jul 2023, 22:04
Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen.
Het ligt inderdaad heel erg aan de specifieke weg. Er zijn genoeg straten in het land waar de bussen weliswaar 50 zouden mogen rijden, maar in de praktijk de 30 nooit halen door weginrichting of verkeer. Daar maakt het weinig verschil inderdaad.
Hooguit op doorgaande ontsluitingswegen zou het wat uitmaken, maar daar is vaak geen sprake van 30 km/u zones.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 26 jul 2023, 06:59
door sirvinniei
ICE11 schreef: ↑di 25 jul 2023, 21:46
Zeg dat niet, deze ontwikkeling kennen wij ook, maar ik denk dat Nederland een beetje voorsprong heeft. Bijzonder in de grote Duitse steden is inmiddels bijzonder daar waar die Grünen in de gemeenteraad sterk zijn een terugdringen van het gemotoriseerde vervoer te voelen. De maatregelen zijn veelvoudig: Tempo 30, viersporige wegen naar twee sporen verminderen of parkeerplaatsen in de berm afschaffen ten gunste van fietspaden, doorlopende straten doodlopend maken, zo genoemde "Fahrradstraßen" (dus straten waar autos alleen nog gedoogd zijn, zonder enkele parkeerplaatsen, fietsers morgen niet worden ingehaald), ...... Er zijn zelfs stemmen welke het algemene tempolimiet overal binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 willen verlagen. Dat alles dan wel helaas ten nadeel van het OV, want fietsers hebben bij deze politiek absolute prioriteit en er komen massaal nieuwe fietspaden maar amper busbanen en de bussen moeten dus samen met de autos op de versmalde wegen aanschuiven.
En dat terwijl die Grünen landelijk de autolobby op elke mogelijke manier de handen boven het hoofd houdt.
Enfin, ander onderwerp
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 26 jul 2023, 07:53
door huibf
ICE11 schreef: ↑di 25 jul 2023, 08:15
Dennenboom schreef: ↑ma 24 jul 2023, 16:05
Niet gestrekte buslijnen die in de dorpen door 30 kilometerzones rijden halen vaak niet een hoge reissnelheid. Ken genoeg verbindingen tussen plaatsen die over de weg 10 km van elkaar af liggen waar de bus er zo'n 25 minuten over doet. Dat is een reissnelheid van 24 km per uur. Dan is de wachttijd en de weg naar de halte nog niet eens meegerekend.
Ja, maar de bus moet toch naar de mensen komen. En deze wonen meestal in de dorpen en niet langs de rondwegen. Dat de reistijd daadoor lager is dan met de auto is vanzelfsprekend, maar nooit op te lossen, want met het OV ben je altijd trager. Dus is het volgens mij ook verkeerd, als men de bussen per se een hoge reissnelheid wil geven, want dat heeft alleen een positief effect voor de vervoerder (omlopen) en de klanten welke van de eerste tot de laatste halte meereizen. Voor iedereen die tussendoor in- of uitstapt is daarentegen iedere extra omweg een winst.
Eindelijk iemand die het ook snapt. Bussen moet je niet strekken en de haltedichtheid niet verlagen. In bebouwing is 500 meter onderling toch wel de max.
Srekken kan als er minimaal een lijn blijft rijden, gelijkwaardig in frequentie dan de snelle gestrekte lijn.
Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: wo 26 jul 2023, 09:28
door ArrivaBas
Dionysusnu schreef: ↑di 25 jul 2023, 22:04
Er is in de concessies Oost- en West-Brabant onderzoek gedaan naar de doorstroming van 30 tegenover 50. Dat concludeerde dat het eigenlijk weinig uitmaakt voor bussen. In Tilburg waren de rijtijden zelfs sneller op 30-wegen dan bij 50. Dus om nou te zeggen dat "al die verkeersremmende maatregelen" (met name het algemene overal-30) de hele bereikbaarheid om zeep helpen klopt niet.
Ik heb het onderzoek zelf even niet paraat, ik zal even zoeken, maar de cijfers van rijsnelheid waren in ieder geval:
Breda: 30=>26km/h, 50=>27km/h
Tilburg: 30=>28km/h, 50=>25km/h
Den Bosch: 30=>24km/h, 50=>28km/h
Hierbij is alleen de rijtijd, niet de halteringstijd, meegerekend. Daarbij gaat het voor de duidelijkheid over de daadwerkelijk behaalde tijd, niet de geplande rijtijd.
Met de snelheidsremmende maatregelen doel ik niet op de verlaagde maximumsnelheid binnen een dorp, maar op de aanleg van wegversmallingen of drempels om die 30 te handhaven. Een automobilist kan die in de meeste gevallen gewoon met 30 (of 60 buiten de bebouwde kom) nemen, maar met een bus moet dat veel langzamer omdat de chauffeur het comfort van zijn reizigers in de gaten moet houden. En in sommige gevallen is de vertraging die dan op de route ontstaat het verschil tussen nette aansluitingen op andere buslijnen onderweg, of dat de bus bij elk knooppunt net weg is. Nergens op kunnen overstappen betekent verlies van reizigers, en in het landelijk gebied is dat al meer dan eens de doodsteek voor bepaalde lijnen geweest.