Pagina 7 van 15

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 09:48
door teun
Dit is nog steeds hoe het bij de NMBS werkt ja. :Y

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 10:25
door Z2N
Die taalgrenzen zitten ook in het reisinformatiesysteem ingebakken, taalgrenzen zijn daar onzichtbaar als routepunten in verwerkt waarna het hele systeem overschakelt naar de dan geldende taalregels.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 12:16
door Daniel
Yup, waarbij het opmerkelijke ook is dat hetzelfde station afhankelijk van de rijrichting in een andere taal wordt aangekondigd. Van Luik naar Hasselt komt een aankondiging van "Glons" voorbij, van Hasselt naar Luik is het Glaaien.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 12:46
door jjasloot
Is dat niet als de trein op het moment van de aankondiging nog net in het Nederlanse taalgebied is?

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 14:06
door Suus
Ja. Station Glons ligt nog geen kilometer van de taalgrens vandaan.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 15:28
door DovaModaal
Op zich is het een logische wet. Maar zoals met het toepassen van alle rechtlijnige regels kom je soms op vreemde resultaten in de randgevallen zoals Glons/Glaaien, Waremme/Borgworm.

Sowieso is de situatie nu eerlijker dan ruim een eeuw geleden, toen over het hele land alles in het Frans aangeduid werd, omdat de notabelen dat logisch vonden.
Met onverstaanbare resultaten als "Tronchiennes" voor het station Drongen waar de gewone mens helemaal geen Frans spreekt/sprak.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 20:58
door rvdborgt
IIVQ schreef: di 17 dec 2024, 09:16 Vroeger (en wellicht nu nog, maar ik maak die reis niet vaak) was er een IC Luik-Leuven-Brussel waar in Luik alles alléén in het Frans, in Leuven alléén in het Nederlands en in Brussel alles tweetalig was: omroepen, maar ook de displays in de scherm met alle volgende bestemmingen.
Dus in Luik ging de trein naar Bruxelles-Midi, en in Leuven naar Brussel-Zuid.
Dat klopt nog steeds, dat zijn de minimumvereisten. Je mag ook overal drietalig omroepen (NL/FR/DE, volgorde afhankelijk van de regio), maar dat komt niet voor. Viertalig (+EN) gebeurt soms; er is minstens 1 conducteur van standplaats Oostende die dat doet, en die die talen ook behoorlijk beheerst.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 21:03
door umbusko
Oh, dat is waarom Arriva tegenwoordig standaard eerst in het Frans omroept, ook in Nederland en Duitsland. :')

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: di 17 dec 2024, 22:32
door Vinny
Z2N schreef: di 17 dec 2024, 10:25 Die taalgrenzen zitten ook in het reisinformatiesysteem ingebakken, taalgrenzen zijn daar onzichtbaar als routepunten in verwerkt waarna het hele systeem overschakelt naar de dan geldende taalregels.
Het vervelende is dat - vooral in Wallonië - het treinpersoneel het Nederlands niet altijd machtig is. Op internationale verbindingen gaat het wel vaak goed; daar spreken conducteurs Nederlands, Engels en Frans over het algemeen.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 12:47
door Ivan
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/18 ... acht-nmbs/

Kennelijk blijft het talengeneuzel ook binnen België een lastig vraagstuk. Het is België zullen we maar denken -0-

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 13:21
door ArrivaBas
Ik snap best dat België ervoor wil zorgen dat het taalgebruik over het land gezien is wat je verwacht qua taalgebieden, maar deze situatie vind ik wel ontzettend spijkers op laag water zoeken, zeker met het tweetalige Brussel om de hoek en volgens mij is Vilvoorde zelfs een gemeente met Franse faciliteiten.

Maar aan de andere kant vind ik het ook onprettig als de reisinformatie op de taalgrens van taal verspringt en niet tweetalig is op ritten die zowel in Vlaanderen als Wallonië komen. De HSL2 steekt bijvoorbeeld acht keer de taalgrens over tussen Leuven en Liège.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 13:28
door umbusko
artikel schreef:In de Brusselse stations is de voertaal overigens netjes verdeeld. In Brussel-Noord somt de aankondigingsstem eerst in het Nederlands op welke trein er aankomt, gevolgd door het Frans. In Brussel-Zuid is het omgekeerd. En in Brussel-Centraal is een creatieve taalkundige oplossing gevonden. Is het een even jaartal, dan begint de stem de aankondigingen in het Nederlands, tijdens oneven jaren is dat in het Frans.
Heeft men in Brussel-Centraal dan ook voertaalschrikkeldagen, om te verdisconteren dat schrikkeldagen altijd in een even jaar vallen en de verdeling dus steeds meer afwijkt? (A) En hoe zit het voor de andere stations in het Brussels Gewest? Nu ben ik wel benieuwd.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 13:44
door trolly
ArrivaBas schreef: wo 18 dec 2024, 13:21 De HSL2 steekt bijvoorbeeld acht keer de taalgrens over tussen Leuven en Liège.
En hoe vaak tussen Luik en Louvain? Ik vraag dit voor een vriend die niet zo'n talenknobbel heeft.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 13:52
door Suus
Vilvoorde is absoluut en volstrekt geen gemeente met taalfaciliteiten!

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 13:58
door umbusko
ArrivaBas schreef: wo 18 dec 2024, 13:21 De HSL2 steekt bijvoorbeeld acht keer de taalgrens over tussen Leuven en Liège.
Dat lijkt me onmogelijk. Om op het einde in een ander taalgebied te zijn, zal dat toch een oneven aantal keer moeten zijn.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 14:06
door cassie127
ArrivaBas schreef: wo 18 dec 2024, 13:21 De HSL2 steekt bijvoorbeeld acht keer de taalgrens over tussen Leuven en Liège.
Daar tonen de schermen de informatie zowel in het Nederlands als in het Frans, juist omdat het daar anders teveel wisselt, daar heb ik laatst op gelet toen ik in een M7 zat op dat traject vanaf de eerste grens die je tussen Leuven en Luik passeert tot de laatste is alles tweetalig op de schermen

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 16:25
door ArrivaBas
umbusko schreef: wo 18 dec 2024, 13:58
ArrivaBas schreef: wo 18 dec 2024, 13:21 De HSL2 steekt bijvoorbeeld acht keer de taalgrens over tussen Leuven en Liège.
Dat lijkt me onmogelijk. Om op het einde in een ander taalgebied te zijn, zal dat toch een oneven aantal keer moeten zijn.
Het zou best kunnen dat ik er een gemist heb. Met name iets ten Zuiden van Landen ligt de HSL2 letterlijk op de taalgrens en wisselt die een stuk of vier à vijf keer van kant. (A)
Suus schreef: wo 18 dec 2024, 13:52 Vilvoorde is absoluut en volstrekt geen gemeente met taalfaciliteiten!
Foutje van mijn kant. Ik ging er ten onrechte van uit dat alle gemeenten die aan een ander taalgebied grenzen faciliteiten moeten hebben.

Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 17:17
door Suus
HSL2 en de naastgelegen E40 steken vijf keer de taalgrens over. Maar ik geloof dat de gewesten je niet bij elke oversteek welkom heten. De maximumsnelheid van 120 km/h op snelwegen is toevallig ook de enige snelheid die in heel België gelijk is.

(In Brussel is de snelheid bibeko 30 ipv 50 en in Wallonië is de snelheid bubeko 90 ipv 70)

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 17:20
door April064
cassie127 schreef: wo 18 dec 2024, 14:06 Daar tonen de schermen de informatie zowel in het Nederlands als in het Frans, juist omdat het daar anders teveel wisselt, daar heb ik laatst op gelet toen ik in een M7 zat op dat traject vanaf de eerste grens die je tussen Leuven en Luik passeert tot de laatste is alles tweetalig op de schermen
Dat is niet de ervaring die ik op dat traject had in een M6. Daarin wisselde de taal elke keer als wij een taalgrens kruisden. Het zelfde geldt voor de borden langs de E40 trouwens.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 17:33
door cassie127
Een M6 heeft dan ook lichtkranten ipv de schermen die een M7 kent.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 22:15
door IIVQ
Die taaldiscussie is echt een ding in België. In 2004-2006 had het mij serieus niet verbaasd als er een burgeroorlog was uitgebroken over zoiets futiels als de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.

De pijn zit heel diep, en gaat terug op de onderdrukking van arme Vlamingen door de Franstalige upper class (in heel het land) en vanaf de jaren '60 de gestage omkering van die situatie, waarbij Wallonië steeds armer en Vlaanderen steeds rijker werd.

In 2006 was er een fictieve live-reportage van de RTBF (Franstalige omroep) waarin Vlaanderen de onafhankelijkheid uitriep. Het héle land was in rep en roer, op een niveau dat in Nederland volkomen onvoorstelbaar lijkt, toen dacht ik écht dat België zich zou opsplitsen.

Overigens maakt het de gemiddelde Belg niet uit, zolang die in z'n eigen omgeving maar in z'n eigen taal geholpen wordt. Het zijn de politieke hardliners, een deel van de media en de rest van het politiek discours waarvoor dit een politiek brandpunt is.

België heeft volgens een onderzoeksgroep laatst de op 1 na strengste taalwetgeving ter wereld, na Iran, maar vóór Canada (waar de KFC in Quebeq PFK, van Poulet Frit Kentucky, heet).

Als buitenlander kan je naar dit soort incidenten kijken en denken "waar maak je je druk om, dit gaat nergens over" en dan heb je volkomen gelijk. Maar voor Belgen (en Canadezen) is dit écht serious business.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: do 19 dec 2024, 17:31
door gpvos
umbusko schreef: wo 18 dec 2024, 13:28
artikel schreef:En in Brussel-Centraal is een creatieve taalkundige oplossing gevonden. Is het een even jaartal, dan begint de stem de aankondigingen in het Nederlands, tijdens oneven jaren is dat in het Frans.
Heeft men in Brussel-Centraal dan ook voertaalschrikkeldagen, om te verdisconteren dat schrikkeldagen altijd in een even jaar vallen en de verdeling dus steeds meer afwijkt?
Dat ze het specifiek in Brussel-Centraal doen is misschien een keus van de SNMCBS, maar er is in elk geval landelijke wetgeving omtrent de taalvolgorde in even en oneven jaren in bepaalde tweetalige faciliteiten, zo las ik onlangs in de colofon van een concertprogramma van Bozar (een concertgebouw in Brussel).

En misschien gebruiken ze Duits op 29 februari? (A)

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: do 19 dec 2024, 18:11
door Willem
In de EC Direct wordt informatie ook in het Duits getoond.

Hoewel de lijn niet eens in de buurt komt doet dit recht aan de Duitstalige gemeenschap.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: do 19 dec 2024, 18:24
door gpvos
Ik vraag me af of dit in de IC Brussel altijd op de juiste manier is gedaan, zeker als er een Nederlander achter de microfoon stond, maar een tijdje geleden viel het me tijdens een rit op dat er in Nederland zowel in het Nederlands als Frans werd aangekondigd, en in België niet meer, en dit verklaart dat wel.

Belgische logica is misschien niet ondoorgrondelijk, maar wel bizar.

Re: Eurocity Direct

Geplaatst: do 19 dec 2024, 18:30
door rvdborgt
Willem schreef: do 19 dec 2024, 18:11 In de EC Direct wordt informatie ook in het Duits getoond.

Hoewel de lijn niet eens in de buurt komt doet dit recht aan de Duitstalige gemeenschap.
Zoals al eerder gezegd: je moet in België alle nationale talen hebben gebruikt voordat je een andere taal (zoals Engels) mag gebruiken.