webguy schreef: ↑ma 21 jul 2025, 12:44
Maar er werd gezegd storingen. Een storing is niet een melding.
Maar goed, we dwalen een beetje af van treinkaartjes zo
Het is inderdaad offtopic, excuses daarvoor, maar een trein genereert natuurlijk geen 'softwarestoringen per uur'. Dat zou namelijk betekenen dat een trein zelfmuterende software aan boord heeft die constant wijzigt, wat natuurlijk onzin is.
Dertig meldingen per uur kan wel uiteraard prima (in de volksmond storingen of storingsmeldingen genoemd, vandaar dat ik het over meldingen had in mijn bericht), maar daar hangt het dus af van de aard van de storing of het überhaupt relevant is.
Er kunnen natuurlijk bugs in software of firmware zitten van componenten of de aansturing daarvan, of kan er fysiek iets stuk gaan. Als er een bug in de software/firmware zit, dan heeft elke trein met datzelfde component en softwareversie in dezelfde omstandigheden daar last van. Ook dan worden er geen 'softwarestoringen per uur' gegenereerd, maar is er simpelweg sprake van een bug die een specifieke melding laat ontstaan in de logging. Of dat nu 1x per seconde is, 1x per jaar of 30x per uur is, is niet relevant en of het impact heeft hangt volledig af van wat de melding precies is.
Het is mijns inziens daarom op geen enkele manier relevant of iets aan het topic toevoegend om te melden dat een SNG wel '30 softwarestoringen per uur' (lees: meldingen) heeft en te insinueren dat daardoor SNG een slechte trein is. Vandaar mijn vorige bericht.
Als er bijvoorbeeld had gestaan: 'een SNG treinstel had vannacht een storing aan component X, waardoor treinrit Y opgeheven werd', dan had het wellicht in een ander topic wel relevant kunnen zijn.