Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8796
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door webguy »

Maar er werd gezegd storingen. Een storing is niet een melding.

Maar goed, we dwalen een beetje af van treinkaartjes zo :)
Dionysusnu
Berichten: 2277
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: ma 21 jul 2025, 10:08
webguy schreef: ma 21 jul 2025, 09:41 Dat kan allemaal geanonimiseerd zonder te meten op de man mocht dat heikel zijn.
Dat heeft alleen niets met meten op de man (werknemer) te maken, maar meten op de reiziger. En dan loop je al gauw tegen de AVG aan.
Als je niet de specifieke kaartdata opslaat, zal dat niet tot een persoon te herleiden zijn en dus niet onder de AVG vallen. Daarnaast komt preventie van zwartrijden prima in aanmerking voor een gerechtvaardigd belang.
Jultar
Berichten: 678
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door Jultar »

webguy schreef: ma 21 jul 2025, 12:44 Maar er werd gezegd storingen. Een storing is niet een melding.

Maar goed, we dwalen een beetje af van treinkaartjes zo :)
Het is inderdaad offtopic, excuses daarvoor, maar een trein genereert natuurlijk geen 'softwarestoringen per uur'. Dat zou namelijk betekenen dat een trein zelfmuterende software aan boord heeft die constant wijzigt, wat natuurlijk onzin is.

Dertig meldingen per uur kan wel uiteraard prima (in de volksmond storingen of storingsmeldingen genoemd, vandaar dat ik het over meldingen had in mijn bericht), maar daar hangt het dus af van de aard van de storing of het überhaupt relevant is.

Er kunnen natuurlijk bugs in software of firmware zitten van componenten of de aansturing daarvan, of kan er fysiek iets stuk gaan. Als er een bug in de software/firmware zit, dan heeft elke trein met datzelfde component en softwareversie in dezelfde omstandigheden daar last van. Ook dan worden er geen 'softwarestoringen per uur' gegenereerd, maar is er simpelweg sprake van een bug die een specifieke melding laat ontstaan in de logging. Of dat nu 1x per seconde is, 1x per jaar of 30x per uur is, is niet relevant en of het impact heeft hangt volledig af van wat de melding precies is.

Het is mijns inziens daarom op geen enkele manier relevant of iets aan het topic toevoegend om te melden dat een SNG wel '30 softwarestoringen per uur' (lees: meldingen) heeft en te insinueren dat daardoor SNG een slechte trein is. Vandaar mijn vorige bericht.
Als er bijvoorbeeld had gestaan: 'een SNG treinstel had vannacht een storing aan component X, waardoor treinrit Y opgeheven werd', dan had het wellicht in een ander topic wel relevant kunnen zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8796
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door webguy »

Meestal meet je dit soort dingen met de inzetbaarheid als % (hoeveel staat ie aan de kant)
Jultar
Berichten: 678
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door Jultar »

Er zijn uiteraard meerdere manieren om te meten of een trein betrouwbaar is. Dat is er één van, een andere manier is bijvoorbeeld het aantal vertragingsminuten dat een treinstel of treinserie veroorzaakt door problemen met het treinstel in de dienst per miljoen bakkilometers. Daarmee kan je dan ook de negatieve impact van de inzet van dat treinstel of treintype meten voor de reizigers. NS heeft een complete afdeling die dat soort dataanalyse doet.
Je kan met dat soort metingen ook gerichter onderhoud plegen, en als er specifieke problemen zijn die voor relatief veel vertraging zorgen, dan kan je kijken of het financieel aantrekkelijk is om een constructiewijziging of softwarewijziging door te (laten) voeren om de impact te verkleinen.
Daarnaast is er uiteraard een soort 'baseline' waar een treinstel of treintype aan moet voldoen qua inzetbaarheid en vertragingsminuten en bij uitschieters kan er dan ook gericht gestuurd worden naar mogelijke oplossingen.
Dat soort dataanalyse levert hele interessante en soms ook verrassende uitkomsten op.
Genoeg meldingen die het rijdend personeel dagelijks tegenkomt (bij welk treintype dan ook) die in de praktijk eigenlijk geen impact op de inzetbaarheid hebben, terwijl dingen die niet zoveel voorkomen relatief meer impact kunnen hebben omdat ze bijvoorbeeld resulteren in opgeheven of sterk vertraagde treinen.

Om het maar iets meer relevant te maken voor dit topic: ook met dit soort analyses zorgt NS (en ongetwijfeld doen andere vervoerders soortgelijke analyses) er dan ook voor dat geld op de plek met de meeste impact besteed wordt, ook al is dat misschien (helaas) niet altijd de plek waar het rijdend personeel op hoopt die dagelijks dezelfde meldingen tegenkomt.
Dat is altijd weer een lastige afweging en soms ook lastig uit te leggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Alessandro, jjasloot, Sorry_geen_dienst, teun, West en 4 gasten