Pagina 7 van 23

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 okt 2011, 19:30
door Etienne
In Hoogvliet rijden de lijnen 78 en 79 grotendeels nog maar in één richting. Overal in Hoogvliet kom je op die manier nog bushokjes, tegels en voormalige haltepalen tegen. :P

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 15 okt 2011, 23:28
door Suus
Naast het feit dat sommige tramhaltes in Amsterdam nog zijn uitgerust met vertrekborden met nooit gebruikte bestemmingen of bestemmingen die tegenwoordig een andere naam hebben zoals de nooit gebouwde tramremise in het westelijk havengebied of de bestemming Havens Oost (nu bekend als Azartplein) zijn er ook nog diverse plekken waar ooit een trambaan gepland was, waar ook zichtbaar rekening mee gehouden was maar waar de trambaan nooit is aangelegd.

Voorbeelden hiervan zijn de middenberm van de Henk Sneevlietweg, daar had ooit lijn 16 moeten gaan rijden.
De Burgemeester De Vlugtlaan tussen Haarlemmerweg en Plein '40-'45 had/heeft ook een brede middenberm, hier had het verbindingsspoor naar de tramremise aan de Noordzeeweg moeten komen (deze remise is er nooit gekomen, de centrale werkplaats is in de jaren 90 naar Diemen verhuisd)

De Valutaboulevard in Osdorp De Aker heeft ook een ruimtereservering voor een trambaan, oorspronkelijk zou lijn 2 de Aker gaan bedienen vanaf Nieuw Sloten, protesten over het poldertje de Vrije geer hebben dit tegengehouden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 okt 2011, 13:12
door midnet
dus heel precies genomen is dat geen vergane glorie. Toch zie je dan maar hoe goed er vaak toch wel vooruitgekeken wordt in planologenland.
Uit een ander land: zo'n 2 jaar terug liep ik ong. 2 km vanaf een laatste CZ/CD superklein stationnetje DE in (ex DDR), eerst een haag met Vietnamese verkopers, dan de verlaten grenskontrollstelle. Bij de DE-bushalte (Kraftverkehr Dresden of zoiets) stond een mooi houten huisje, vol met spinnewebben. Daarvoor de normale DE-stil Haltestelle met het fahrplan etc. IN het huisje zat nog een stencil (weten jullie nog wat dat is/ooit was?) met het fahrplan van VEB Kraftverkehr voor die lijn -dus dat was van voor de wende-die pas 20 Jahre herdacht werd. en dat was nog prima leesbaar, niet bekrast, het huisje was ook al niet gevandaliseerd. Immer klagen das ja alles schlimmer wird was ook al niet toepasbaar: in DDR-tijden reden er beduidend minder diensten als toen (maar ja-het zal wel grenz-sperr-gebiet geweest zijn, denk ik, dus verboden voor iedereen die daar niet echt woonde/werkte)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 okt 2011, 21:44
door Suus
De grens van de DDR met die van Tsjechië was veel minder dicht dan die van de BRD natuurlijk, Tsjechoslowakije was ook behoorlijk communistisch in die tijd.

Maarre, bedoel je Schöna‎ ten oosten van Dresden? Daar rijdt tegenwoordig de OVPS (Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna-Sebnitz.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 29 okt 2011, 13:52
door Mark
Op het busstation van Vijfsluizen in Schiedam hangt een haltevertrekstaat van Connexxion van lijn 89 naar Schiedam Centrum.
Volgens rijdt Connexxion hier al een aantal jaar niet meer... ;)
Sowieso is Vijfsluizen een beetje oversized voor het aanbod: het busstation telt 5 perrons terwijl er slechts één stadslijn en één streeklijn stopt.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 29 okt 2011, 23:58
door Geert
Haha, ik wou al zeggen: dat is toch geen busstation. Een metrostation in een ongure omgeving met een bushalte, dat is het :)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 00:09
door fogeltje
In de Nijmeegse wijk Malvert liggen in de 51e straat nog steeds de tegels van twee voormalige haltes van lijn 6 welke op 29 mei 1994 zijn vervallen.

vergane glorie

Geplaatst: za 31 dec 2011, 14:14
door huibf
Hermes rijdt al jaaaaren niet meer in limburg.
Toch duiken Hermes her en der nog op en blijven steevast prijken op gebouwen.

Dit keer in Venray. Van het 'busstation' is niet veel meer over dan een bushalte.
Dus perronbordjes A t/m H (niet zichtbaar op de foto) hangen ook nog mooi aan het gebouw.
Is het pand van Hermes, De gemeente Venray ?
Afbeelding

Ik weet nog lang geleden dat er ook zon smerig gebouwtje stond in Gennep... weet iemand daar de status van ?

Re: vergane glorie

Geplaatst: za 31 dec 2011, 16:26
door fogeltje
Leuke foto huib. In Venray was men altijd wat langzaam in verwijderen van oude zaken. In 2005 plakte er op het haltebord van station Venray nog een Zuidooster sticker onder een van de lijnen (39 volgens mij?).

Re: vergane glorie

Geplaatst: za 31 dec 2011, 17:37
door Michael 1988
Misschien wil de gemeente laten zien van, "Kijk, toen waren het nog goede tijden" :P.

Re: vergane glorie

Geplaatst: za 31 dec 2011, 18:32
door huibf
Michael 1988 schreef:Misschien wil de gemeente laten zien van, "Kijk, toen waren het nog goede tijden" :P.
wellicht is het weer actueel in 2016 ... Wie weet

Re: vergane glorie

Geplaatst: za 31 dec 2011, 19:10
door MdJ
Mag ik jullie ook dit topic even tippen: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f ... lit=glorie, voordat er twee reeksen naast elkaar gaan bestaan? :oops:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 17:38
door Geert
Topic zijn samengevoegd.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 17:41
door Jef400
De NZH bushokjes in Volendam staan er ook nog steeds.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 17:45
door Vinny
CN bushokjes op het busstation van Huizen :')

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 13:24
door Milco
Bee schreef:Naast het feit dat sommige tramhaltes in Amsterdam nog zijn uitgerust met vertrekborden met nooit gebruikte bestemmingen of bestemmingen die tegenwoordig een andere naam hebben zoals de nooit gebouwde tramremise in het westelijk havengebied of de bestemming Havens Oost (nu bekend als Azartplein) zijn er ook nog diverse plekken waar ooit een trambaan gepland was, waar ook zichtbaar rekening mee gehouden was maar waar de trambaan nooit is aangelegd.

Voorbeelden hiervan zijn de middenberm van de Henk Sneevlietweg, daar had ooit lijn 16 moeten gaan rijden.
De Burgemeester De Vlugtlaan tussen Haarlemmerweg en Plein '40-'45 had/heeft ook een brede middenberm, hier had het verbindingsspoor naar de tramremise aan de Noordzeeweg moeten komen (deze remise is er nooit gekomen, de centrale werkplaats is in de jaren 90 naar Diemen verhuisd)

De Valutaboulevard in Osdorp De Aker heeft ook een ruimtereservering voor een trambaan, oorspronkelijk zou lijn 2 de Aker gaan bedienen vanaf Nieuw Sloten, protesten over het poldertje de Vrije geer hebben dit tegengehouden.
Beetje late reactie, maar wat dacht je van de Haarlemmer Houttuinen? Daar liggen juist tramsporen die niet worden gebruikt. Overigens kunnen ze ook niet gebruikt worden omdat de sporen vlak voor het Haarlemmerplein (waar tram 3 rijdt) ophouden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 13:30
door Vinny
Je kunt het tracé ook prima gebruiken om de ringmetro eens door te trekken naar Amsterdam Centraal. Je hoeft alleen maar een paar gebouwen te slopen die toch lelijk zijn en weinig toegevoegde waarde hebben. De Haarlemmerhouttuinen zelf kunnen worden teruggebracht tot 2x1 rijstrook.

Overigens is het geen vergane glorie, er heeft nooit een tram gereden. De rails zijn alleen aangelegd zodat de gemeente subsidie kreeg voor de aanleg van de weg... :X

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 17:00
door Etienne
De bushalten Oranjeplein, Europalaan, Groen van Prinstererlaan in Pijnacker en Ridderspoor en Duizendschoon in Nootdorp zijn ondertussen al vergane glorie. Lijn 61 is al sinds 11 december vervallen, de halteborden en vertrekstaten zijn nog steeds aanwezig. :roll:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 17:46
door Stefan
Vinny schreef:Overigens is het geen vergane glorie, er heeft nooit een tram gereden. De rails zijn alleen aangelegd zodat de gemeente subsidie kreeg voor de aanleg van de weg... :X
Opzich wel een mooie oplossing, het was óf met de bus in de file óf dit. :mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 21:54
door iljitsch
Ik had vandaag tussen 10 en 15 u niks te doen dus ik besloot een tochtje te maken langs wat stations van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Dit was eerder een trein dan een tram die in de eeste helft van de vorige eeuw door het westland reed. Maar ondertussen zijn alle rails netjes opgeruimd, er zijn alleen nog wat stationsgebouwtjes en een spoorbrug omgebouwd tot fietsbrug over.

Dus ondanks het koude weer dit alles per fiets gedaan. (Vreemd genoeg kreeg ik het pas echt koud toen ik weer binnen was.) Dit is het station in 's-Gravenzande:

Afbeelding

Ik had koud m'n camera gericht of de bewoner kwam met zijn zoon (neem ik aan) naar buiten om mij € 2 in rekening te brengen. Dat was een grapje maar ik heb het jochie toch die twee euro gegeven. Hij vond het niet erg dat mensen foto's maakten, wat regelmatig gebeurde, want hij was toch best trots op het verleden van zijn huis. Het is ook een tijd lang een zaadhandel geweest wat nog te zien is aan het glas in lood in de ramen.

De tram/trein reed voor het station langs waar nu de straat is.

In Naaldwijk is de situatie nogal anders, hier is het oude stationsgebouw geheel vrijstaand:

Afbeelding

Toen werd het toch weer tijd om richting Den Haag te gaan voor mijn tandartsafspraak. Toen ik langs het spoor richting HS fietste zag ik nog een oud stuk spoor door de 1e van der Kunstraat lopen:

Afbeelding

Het spoor steekt de Waldorpstraat (die parallel aan het huidige spoor loopt) over maar houdt dan op. Het gaat hier blijkbaar om oud treinspoor richting het laakhavengebied, niet om tramspoor.

Afbeelding

En de brug over de Bontekoekade net voorbij HS mag dan nog druk gebruikt worden, de glorie is toch wel wat vervaagd. Ik vraag me af hoe oud die brug is.

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 21:58
door Geert
Was er in Schipluiden ook niet zo'n stationnetje? Volgens mij ben ik daar wel eens geweest, maar heel precies weet ik het niet meer.

Die laatste foto is wel bekend, ik rijd wel eens aan de overkant van het water met de auto :P

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 16 jan 2012, 22:01
door iljitsch
Ja, inderdaad. Ik had alleen geen tijd meer om daarheen te fietsen. Ik heb wel ooit die oude spoorbrug gefotografeerd zonder te weten dat dit een oude spoorbrug was.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 17 jan 2012, 12:53
door Anne
Geert schreef:Was er in Schipluiden ook niet zo'n stationnetje?
Tramstation Schipluiden is nu een museum.
http://www.tramstationschipluiden.nl/on ... et-gebouw/

Van de WSM zijn er ook nog het hoofdkantoor in Loosduinen en daar tegenover het oude tramstation van Loosduinen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 17 jan 2012, 12:59
door Anne
iljitsch schreef:Toen ik langs het spoor richting HS fietste zag ik nog een oud stuk spoor door de 1e van der Kunstraat lopen:

Afbeelding

Het spoor steekt de Waldorpstraat (die parallel aan het huidige spoor loopt) over maar houdt dan op. Het gaat hier blijkbaar om oud treinspoor richting het laakhavengebied, niet om tramspoor.
In diverse straten in het Laakhavengebied liepen goederensporen.
Groot aantal bedrijven had daardoor de spooraansluiting voor de deur liggen.
Op http://www.sporenplan.nl/index.html Is de situatie in 1965 terug te vinden.

De beeldbank van het Haags Gemeentearchief heeft ook een aantal foto's; o.a.
http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/we ... 0Van%20der

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 17 jan 2012, 13:10
door Vinny
Sinds 1 januari in Amsterdam:

Bij de veerpont Hembrug staat nog een abri met een poster van het GVB dat de halte wordt opgeheven. Prima natuurlijk, alleen wordt verwezen naar de website van het GVB, niet dat de busdienst is overgenomen door een private vervoerder waar sprake van zou zijn. Anders zullen die werknemers niet heel erg blij zijn: station Sloterdijk is 4 kilometer lopen :o

Ook de tramlus bij PTA is mooie vergane glorie. Op het DRIP schermpje staat nu: Neem lijn 26.