Pagina 7 van 12
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 25 dec 2013, 00:24
door fogeltje
waldo79 schreef:Eh ja, Erno: Wat heeft het omzetten van de bussen rond Dieren te maken met dit topic

Laat een buslijn van Wijchen via Arnhem naar Dieren lopen en het is weer on-topic ;)
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 25 dec 2013, 10:22
door Nitein-Repart
Omdat jullie over de rol van station Dieren hadden, vond ik het nodig om daar over uit te wijden.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 29 jan 2014, 19:54
door Frank
Men is inmiddels bezig bij de fietsenstallingen/parkeerplaatsen aan de oostkant van de spoorlijn te Elst. Het lijkt er dus op dat men toch begonnen is aan het aanleggen van het keerspoor.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 29 jan 2014, 20:45
door Tochjo
Dat keerspoor kwam toch ten westen van de huidige sporen? Als het aan de oostkant komt, moet er toch gekruist worden?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 29 jan 2014, 21:05
door reisthijs
Volgens
http://www.elstzuidoost.nl/Planning/ bouwen ze een tijdelijke fietsenstalling. Als dat aan de oostkant is, kunnen ze daarmee ruimte vrijmaken aan de westkant om dat derde spoor aan te leggen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: wo 29 jan 2014, 21:48
door Frank
Tochjo schreef:Dat keerspoor kwam toch ten westen van de huidige sporen? Als het aan de oostkant komt, moet er toch gekruist worden?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde ook westkant :D .
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 01 feb 2014, 12:02
door Frank
reisthijs schreef:Volgens
http://www.elstzuidoost.nl/Planning/ bouwen ze een tijdelijke fietsenstalling. Als dat aan de oostkant is, kunnen ze daarmee ruimte vrijmaken aan de westkant om dat derde spoor aan te leggen.
En (zelfs) dit komt al voor de rechter:
http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.4199969
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 01 feb 2014, 12:11
door fogeltje
Waarom maakt die club stampij? Omdat het kan?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 01 feb 2014, 13:09
door Frank
Nee, om een nieuw gemeentehuis bij het station tegen te houden (en dat op zich vind ik niet eens geheel onterecht). En aangezien dat vast zit aan alle andere projecten rondom het station, wordt nu vrijwel alles tegengehouden. Het is een beetje een smerig politiek spelletje geworden, van beide kanten trouwens. Het eerste doel van de organisatie die nu de rechtszaak begint is waarschijnlijk alle werkzaamheden over de komende gemeenteraadsverkiezingen heen te tillen en te hopen op een betere politieke wind.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: di 04 feb 2014, 18:44
door Wubbo
Berichten over versnelling van treinen rond Nijmegen en de consequenties daarvan afgesplitst
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: di 18 feb 2014, 10:18
door Meltrain
Toch 4 treinen per uur tussen Nijmegen en Wijchen
Geplaatst op: dinsdag 18 februari 2014 10:16
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 februari 2014 10:17
Vanaf december rijden er tussen de stations van Nijmegen en Wijchen in de ‘brede spits’ 4 stoptreinen per uur, heen en terug. De treinen stoppen ook op het toekomstige station Goffert.
Daarmee krijgen de gemeenten Wijchen en Nijmegen alsnog deels hun zin. Die reageerden eind vorig jaar kwaad toen de NS liet weten dat de beloofde start van de zogenoemde kwartiersdienst tot 2017 moest worden uitgesteld.
Lees verder
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: di 18 feb 2014, 19:48
door Frank
Ik neem aan dat dit gaat om een pendeltrein Nijmegen - Wijchen of eventueel het in de spits doortrekken van de Sprinter Zutphen - Nijmegen. Dat betekent dus dat er voorlopig (tot 2017) geen toegevoegde Sprinters komen tussen Arnhem en Nijmegen en dus dat in theorie de huidige dienstregeling bereden kan worden, ook voor de stoptrein tussen Arnhem en Tiel. Dus waarom zou men dan nog een keerspoor aanleggen te Elst; daar heb je dan hoogstens wat aan in het geval van verstoringen. Ik neem tenminste aan dat het een keerspoor wordt; of wordt het meteen een volledig derde spoor? Dat zou denk ik veel logischer zijn en daar heeft iedereen ook wat aan. Iemand die meer duidelijkheid kan geven?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:05
door Wubbo
In Elst wordt inderdaad het keerspoor aangelegd, en niet gebruikt.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 10:01
door reisthijs
...maar in 2017 dus wel, als er dan meer treinen gaan rijden tussen Arnhem en Nijmegen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 11:24
door Frank
Wubbo schreef:In Elst wordt inderdaad het keerspoor aangelegd, en niet gebruikt.
Zonde, kun je beter meteen een volledig derde spoor aanleggen. Dat is toch uiteindelijk de bedoeling?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 11:49
door reisthijs
Waarom is dat zonde? Dan ligt het alvast klaar, beter te vroeg dan te laat. Verlengen aan de noordzijde kan altijd nog.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 14:07
door Freek
Frank schreef:Wubbo schreef:In Elst wordt inderdaad het keerspoor aangelegd, en niet gebruikt.
Zonde, kun je beter meteen een volledig derde spoor aanleggen. Dat is toch uiteindelijk de bedoeling?
Nee, dat is het niet. Althans, op dit moment niet.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 22 feb 2014, 00:28
door dennistd
Ik vraag me wel af waar deze extra trein gaat keren. Op Wijchen kun je volgens mij niet keren, dat zou dan al op Ravenstein moeten worden of zo
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 22 feb 2014, 08:08
door BrengMe
In Wijchen wordt een keerspoor aangelegd (
bron).
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 22 feb 2014, 08:22
door Aking
Het perron wordt bereikbaar met een overpad over het spoor.
Opmerkelijk... Ik dacht dat onze grote debesteoverwegisgeenoverwegvrienden juist van elke mogelijke overweg af wilden? :')
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: za 22 feb 2014, 08:27
door BrengMe
Volgens mij wilde men eerst een tunnel onder het spoor door. Geen idee waarom dat veranderd is.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: zo 23 feb 2014, 11:12
door Frans F
Het gaat alleen om een handjevol spitsuurtreinen en daar ga je geen tunnel voor aanleggen. Buiten de spits blijft het gewoon bij de halfuurdienst c.q. uurdienst Deurne-Nijmegen.
De hele zin van deze operatie blijf ik overigens toch niet echt snappen, afgezien van het voordeel van een overstapvrije verbinding Wijchen-Arnhem in de spits. De sprinters Den Bosch-Nijmegen kun je namelijk met deze extra treinen niet inkorten aangezien het gedeelte Oss-Den Bosch drukker is dan Wijchen-Nijmegen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 22:29
door busburger
Dit komt op mij over als een sterk politiek gestuurde uitbreiding van de treindienst. Betaalt de Stadsregio Arnhem Nijmegen misschien mee aan de extra treinen? In de hoop, hiermee nu ook een voet tussen de deur te krijgen op de spoorlijnen in de regio die tot het HoofdRailNet behoren?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 23:10
door Meltrain
Ik weet niet wat jij precies bedoelt met "een voet tussen de deur krijgen", maar het komt wel vaker voor dat regionale overheden (mee)betalen omdat ze een treindienst willen.
En bekend voorbeeld is [wiki]Treinserie 2900 (2012)[/wiki]. Deze reed tot Wolvega, aangezien de provincie Fryslân de trein meebetaalde en Wolvega het laatste station in Fryslân is.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Geplaatst: di 25 feb 2014, 08:59
door Freek
Er wordt niet mee betaald aan deze trein door de Stadsregio. Een 15' dienst is bovendien niet gek gezien de reizigersaantallen, dus wat is het probleem.