Pagina 61 van 62

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 19:49
door Gamma
Dat gebeurt zelden tot nooit, volgens mij heeft dat met de treinlengtes te maken.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 20:14
door iamthedutchdude
Dat wordt inderdaad passen en meten om dat te laten passen langs spoor 2: de NS-trein mag dan namelijk niet te lang zijn (langer dan ICM3+3 is in zo'n geval sowieso een probleem). De Keolis-trein zal over het algemeen het probleem niet zijn: FLIRT III+IV past namelijk nog net op de kortste perronfase.

Alleen als de Keolis-trein met FLIRT IV+IV rijdt heb je weer een probleem (tenzij de NS-trein dan weer met ICM4 of korter rijdt).

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 20:23
door Daniel
Gamma schreef: ma 30 sep 2024, 19:49 Dat gebeurt zelden tot nooit, volgens mij heeft dat met de treinlengtes te maken.
Ik denk eerder met de 40 km/u wissels waardoor je maar beperkt tijd wint. Maar zowaar zijn die wissels tenminste nog blijven liggen (sporenplan.nl is al geüpdatet met de nieuwe situatie)
iamthedutchdude schreef: ma 30 sep 2024, 20:14 Dat wordt inderdaad passen en meten om dat te laten passen langs spoor 2: de NS-trein mag dan namelijk niet te lang zijn (langer dan ICM3+3 is in zo'n geval sowieso een probleem).
Zo lang zijn die treinen in Twente doorgaans toch niet? (Even onafhankelijk van wat wenselijk zou zijn hoor)

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 20:44
door iamthedutchdude
ICM3+4 is eerder regel dan uitzondering, als ik Treinposities (Hgl, 17 sept. jl.) mag geloven. In de spits komt zelfs ICM4+3+4 voorbij...

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 05 okt 2024, 00:15
door Dionysusnu
Heeft iemand wellicht het Programma van Eisen (en andere relevante documenten) van de aanbesteding? Ik kan ze na flink zoeken niet vinden, en eerdere links naar TenderNed geven nu een 404.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 05 okt 2024, 07:16
door cassie127
De aanbesteding voor ZwEnZwoKa is nog niet begonnen. Die voor de Vechtdallijnen is wel bezig en meer daarover kun je in dat topic vinden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 05 okt 2024, 08:10
door Dionysusnu
Ik bedoel de aanbesteding uit 2015. Die Keolis / Syntus heeft gewonnen, en nu uitvoert.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 05 okt 2024, 23:24
door jjasloot
Ze stonden eerder op https://www.ovconcessiedatabase.nl/ maar die website heeft wat problemen..

Ik heb 'm hier even gestald: https://www.mediafire.com/file/42cxvoxz ... A.zip/file

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: za 05 okt 2024, 23:32
door Dionysusnu
Ja, daar kwam ik ook achter. En de pagina erover op de site van CROW is ook een 404 geworden. :(
Dankjewel voor de link!

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 11:27
door VIRM
Keolis krijgt boete van 1,6 miljoen euro voor haperend treinvervoer in Overijssel
Keolis heeft een boete van ruim 1,6 miljoen euro gekregen vanwege het 'haperende' treinverkeer tussen Zwolle en Enschede, en Zwolle en Kampen. De boete gaat over het jaar 2022, maar is nu door de provincie opgelegd. Keolis krijgt de boete vanwege het onvoldoende nakomen van de concessieverplichtingen, zoals het op tijd laten rijden van de treinen of voorkomen dat treinen helemaal uitvallen.
Keolis krijgt jaarlijk miljoenen euro's subsidie van de provincie voor de treinverbindingen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Daar zijn wel zogenoemde concessievoorwaarden aan verbonden, die de vervoerder dus onvoldoende is nagekomen.

Bron en meer:

RTV Oost

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 15:56
door VIRM
Speciale Keolis-kersttrein geplunderd en vernield: "Er is zoveel moeite ingestopt"
Afgelopen weekend werd 'ie met veel enthousiasme aangekondigd: de Keolis Blauwnet-kersttrein. Op de trajecten Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede stapten reizigers in een trein vol gezellige lampjes, cadeautjes en kerstbomen. Een initiatief van een groepje collega's dat er in totaal veertig uur mee bezig is geweest. Maar nog geen week later rijdt de sfeervolle kersttrein niet meer. Vandalen hebben de versiering grotendeels vernield en geplunderd. Keolis-medewerkers zijn teleurgesteld.
Tijdens het winterse evenement Kerst in Oud Kampen bracht het Kamperlijntje kerstliefhebbers naar de historische Hanzestad. "Jullie zijn het cadeautje van afgelopen weekend. Zoveel blije verraste reizigers", liet de organisatie weten aan Keolis in een reactie op Facebook. Een paar dagen later ging het al mis. Enkele reizigers konden zich blijkbaar niet gedragen en er werden wat snoeren doorgeknipt. Die konden snel gerepareerd worden en medewerkers gingen vol goede moed verder met het initiatief. Tot gisteravond.

Bron en meer: RTV Oost

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 23:38
door Ivan
Het is ook te sneu voor woorden eigenlijk :N :cry:

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 06 mar 2025, 12:43
door Gamma
https://www.oost.nl/nieuws/3459535/meta ... tijdswinst

Rijdt de Intercity daar echt stapvoets?

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 06 mar 2025, 13:27
door cassie127
In Heino mag de trein wegens het smalle perron maximaal met 40 km/u het station passeren. De rails ligt bij zowel station Raalte als Heino nog op houten dwarsliggers die er inmiddels behoorlijk verrot uit zien, en bij beide stations liggen momenteel wissels die slechts met 40km/u bereden mogen worden.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: do 06 mar 2025, 17:38
door marvinkok
De wissels zijn gewoon 60, de uitrijseinen kunnen echter slechts groen-knipper tonen en dat zal ook zo in beveiling met de overwegen zitten die erachter liggen. Zou je de aankondigingen daarvan aanpassen zou je in principe wel met 60 door kunnen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 20:41
door TdR
Nu de nieuwe dienstregeling voor Zwolle Almelo in de app staat ben ik eens gaan kijken. Hoewel ze de ic nu met 3 minuten versnellen lijkt de dienstregeling voor de sprinters identiek. Die sprinter staat in de toekomst nog steeds vaker stil dan dat hij aan het rijden is. Is het niet mogelijk om ee snellere dienstregeling in te leggen?

Met wat puzzelen kan je al heel veel tijd winnen
Spoiler: show

Spr Ic Spr Spr Ic Spr
Zwolle 23 43 53 9 18 39
Heino 30/31 50 0/1 59/0 11 29/30
Raalte 35 53 5/8 53/54 7/8 24
Nijverdal 42/45 0/1 15 45 59/0 15/16
Wierden 51 5 21 39/40 54 9/10
Almelo 55 9 25 34 50 4
En zelfs met het passend maken met de NS treinen op Almelo lijkt er wat te winnen
Spoiler: show
Spr Ic Spr Spr Ic Spr
Zwolle 23 43 53 9 18 39
Heino 30/31 50 0/1 59/0 11 29/30
Raalte 35 53 5/8 53/54 7/8 24
Nijverdal 42/48 0/1 15/18 45 59/0 15/16
Wierden 54 5 24 37/40 54 7/10
Almelo 58 9 28 32 50 2
Ik snap dat de overstap op Hengelo ook bestaat, maar zou je dan niet liever op Almelo stil willen staan dan op Nijverdal?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 20:56
door Milco
Welke nieuwe dienstregeling precies? Die van 2026 is volgens mij nog nergens te zien, of ik moet iets niet weten...

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 21:15
door MetroRET
Vermoedelijk deze:
https://treinposities.nl/treinseries/17900/2025-05-26

Alles behalve drgl 2026.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 23:24
door waldo79
:?: off-topic dan toch

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 20 mei 2025, 11:30
door cassie127
TdR schreef: ma 19 mei 2025, 20:41 Nu de nieuwe dienstregeling voor Zwolle Almelo in de app staat ben ik eens gaan kijken. Hoewel ze de ic nu met 3 minuten versnellen lijkt de dienstregeling voor de sprinters identiek. Die sprinter staat in de toekomst nog steeds vaker stil dan dat hij aan het rijden is. Is het niet mogelijk om ee snellere dienstregeling in te leggen?

Met wat puzzelen kan je al heel veel tijd winnen
Spoiler: show

Spr Ic Spr Spr Ic Spr
Zwolle 23 43 53 9 18 39
Heino 30/31 50 0/1 59/0 11 29/30
Raalte 35 53 5/8 53/54 7/8 24
Nijverdal 42/45 0/1 15 45 59/0 15/16
Wierden 51 5 21 39/40 54 9/10
Almelo 55 9 25 34 50 4
En zelfs met het passend maken met de NS treinen op Almelo lijkt er wat te winnen
Spoiler: show
Spr Ic Spr Spr Ic Spr
Zwolle 23 43 53 9 18 39
Heino 30/31 50 0/1 59/0 11 29/30
Raalte 35 53 5/8 53/54 7/8 24
Nijverdal 42/48 0/1 15/18 45 59/0 15/16
Wierden 54 5 24 37/40 54 7/10
Almelo 58 9 28 32 50 2
Ik snap dat de overstap op Hengelo ook bestaat, maar zou je dan niet liever op Almelo stil willen staan dan op Nijverdal?
Bij een stop met de Sprinter in Heino heb je echter een rijtijd nodig van 7,5 minuten vanuit Zwolle. De IC rijdt vanuit Zwolle na 6,5 minuten door Heino en is na 10,5 minuten in Raalte. De Sprinter kan dat pas na minimaal 12 minuten rijtijd in Raalte zijn. Bij alle rijtijden hier boven is rekening gehouden met een kleine rijtijdspeling die nu ook al standaard (net zoals bij de rest van de reizigerstreinen in Nederland) in de planning zit.

Als je met de Sprinter naar Enschede 1 minuut later vertrekt uit Zwolle kun je uit Heino op de huidige vertrektijd weg en vanuit Raalte 0,5 minuten eerder maar in Nijverdal moet je dan weer langer wachten omdat je anders de IC Berlijn naar Amsterdam en de 1700 naar Enschede in de weg zit. Over spoor 3 kan niet omdat je dan linkerspoor moet tot Almelo en zelfs als het kon zat je dan al de 7000 naar Deventer in de weg.

Het knelpunt is dan ook vooral Wierden.

Wel zou de Sprinter zover ik kan zien met de versnelling van de Intercity ieder half uur in praktisch hetzelfde patroon kunnen rijden, al maakt dat een domino effect bij vertragingen wel groter.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 20 mei 2025, 11:57
door Gamma
Het is ook wel treurig dat Wierden - Almelo niet viersporig is inclusief ongelijkvloerse kruising. Dan had de dienstregeling er in Twente veel beter en betrouwbaarder uit kunnen zien.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 20 mei 2025, 12:01
door Wubbo
Wierden is, met zijn 3 overstekende treinen per uur, niet het knelpunt voor de dienstregeling in Twente, dat is Hengelo met zijn overstapknoop en meer overstekende treinen (7 treinen Enschede - Hengelo kruisen met 3,5 reizigerstreinen Hengelo - Oldenzaal + goederen; en nog 2x oversteken van Hengelo - Delden met veel treinen uit Almelo).

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 20 mei 2025, 12:20
door cassie127
Klopt rond Hengelo ligt het ook allemaal heel krap, kort en dicht op elkaar met veel kruisende bewegingen met treinverkeer uit andere richtingen. Maar ook Almelo - Hengelo zit zeker in de spits erg vol waardoor er maar weinig ruimte is om te schuiven met de dienstregeling zonder andere treinen ook aan te passen. Maar voor het versnellen van de 7900 is Wierden wel een knelpunt waardoor je niet kunt versnellen.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: di 20 mei 2025, 12:51
door Gamma
Naast Wierden - Almelo zou je dan eigenlijk Hengelo willen verbouwen. Maarja, dat kost denk ik teveel geld.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Geplaatst: wo 21 mei 2025, 19:07
door waldo79
Diesel onder de draad gebeurt wel op meerdere plaatsen.