Pagina 61 van 173

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 08 mar 2022, 17:20
door Daniel
Ja, nu rijdt namelijk de 3100 niet en de 3200 wel. Per 21 maart wordt dat omgedraaid, dus 3100 wel en 3200 niet.
De frequentie tussen Utrecht en Arnhem blijft dus inderdaad 4x/uur, maar de tijden veranderen wel.

Ik als reiziger die de series kent haal dat impliciet wel uit het nieuwsbericht (zoals in m'n vorige bericht beschreven) maar het staat er voor de normale reizigers niet echt helder in.
Dit is ook het enige traject waarop zo'n wisseling plaatsvindt, dus dat even er in een regeltje bij zetten was wellicht handig geweest.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 08 mar 2022, 17:22
door Jultar
Ah op die manier. Ja, dat is inderdaad wel vreemd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 08 mar 2022, 20:57
door DingeZ
Ik mis in de lijst de 7400 op Db - Vndc in de spits.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 00:42
door TLP
Waarom wordt er in het overzicht een traject Haarlem – Alkmaar – Den Helder genoemd? Gaat de 3400 per 21 maart soms doorrijden naar Den Helder?

Aan de andere kant wordt er gesproken over opschaling op aparte trajecten Schiphol Airport - Arnhem Centraal en Schiphol Airport - Rotterdam Centraal, terwijl beide trajecten bij mijn weten ongewijzigd door de doorgaande intercity 3200 geboden gaan worden (voor de 2400 daarentegen wordt een apart traject Lelystad Centrum – Schiphol – Rotterdam Centraal – Dordrecht in het overzicht genoemd).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 01:13
door henrivanderweijden
DingeZ schreef: di 08 mar 2022, 20:57 Ik mis in de lijst de 7400 op Db - Vndc in de spits.
Die gaat als t goed is per 21 maart weer rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 09:35
door verfmeer
TLP schreef: wo 09 mar 2022, 00:42 Aan de andere kant wordt er gesproken over opschaling op aparte trajecten Schiphol Airport - Arnhem Centraal en Schiphol Airport - Rotterdam Centraal, terwijl beide trajecten bij mijn weten ongewijzigd door de doorgaande intercity 3200 geboden gaan worden (voor de 2400 daarentegen wordt een apart traject Lelystad Centrum – Schiphol – Rotterdam Centraal – Dordrecht in het overzicht genoemd).
De 3200 wordt vervangen door de 3700 naar Venlo.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 10:11
door Meltrain
Dat is alleen 's avonds en op zondag. Overdag rijdt de 2400 (en 3500).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 10:11
door Suus
Nu wordt het even verwarrend. De 3200 (Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Arnhem Centraal) en 3500 (Schiphol Airport - Venlo) rijden dus vanaf 21 maart niet meer, maar de 3100 (Schiphol Airport - Nijmegen) en 3700 (Dordrecht - Schiphol Airport - Venlo) wel? En de 3700 rijdt dan de gehele dag in plaats van overdag de 2400 (Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum) en 3500?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 10:28
door teun
En die 3700 rijdt op 21 maart zelfs naar Gvc in plaats van Ddr, dat wordt leuk in Eindhoven, overstappen op hetzelfde perron van de 3700 naar Gvc naar de 1100 naar Gvc. *O*

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 10:30
door reisthijs
De 2400 3100 3500 en 3700 gaan vanaf 23 maart gewoon weer volgens de normale dienstregeling rijden. (Vanaf 23 maart omdat de dagen daarvoor er werkzaamheden zijn rond Schiphol, met een afwijkende dienstregeling). Alleen de 3200 rijdt dan tijdelijk niet meer, tot april.
TLP schreef: wo 09 mar 2022, 00:42Waarom wordt er in het overzicht een traject Haarlem – Alkmaar – Den Helder :| genoemd? Gaat de 3400 per 21 maart soms doorrijden naar Den Helder?
Voor het overzicht zou ik denken, ze noemen niet elke serie apart. Dit gaat gewoon over de 3400 Haarlem - Alkmaar en de 800 die weer naar Den Helder gaat rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 10:38
door Meltrain
Het is blijkbaar alleen nog niet bekend wanneer de 1000 weer gaat rijden.
Overigens is het voor mij persoonlijk gunstiger wanneer de 3200 rijdt in plaats van de 2400, aangezien de 3200 aansluit op de (rijdende) 5000 en de 2400 aansluit op de (niet-rijdende) 5200.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 14:17
door Lijn 45
De OV-bedrijven beginnen in de problemen te komen door de stijgende brandstofprijzen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 14:20
door en-es
Tariefverhogingen?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 15:03
door DDietzen
Zoals benoemd in het artikel: daar willen de vervoerders (of in ieder geval de GVB) niet aan, want "Als je mensen terug het OV in wil, is het niet echt een visitekaartje als je nu de prijs omhoog gooit."

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 09 mar 2022, 15:15
door PHS
Tja, als de overheid slim zou zijn, dan zouden ze automobilisten er met reclamecampagnes op kunnen wijzen dat het OV relatief goedkoper is geworden. Misschien zou de overheid in plaats van subsidies op brandstof (niet gezegd dat er gaan komen, maar er wordt over vormen van compensatie gesproken) kunnen gaan investeren in het OV?
en-es schreef: wo 09 mar 2022, 14:20 Tariefverhogingen?
Die komen vanzelf: de concessies staan het doorgaans toe om de prijzen met de inflatie plus een vaste voet te verhogen. De inflatie is zoals bekend torenhoog op dit moment vanwege de gestegen brandstofprijzen, dus de prijzen van de vervoersbewijzen kunnen en zullen flink omhoog gaan volgend jaar.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 06:26
door regenmaker
Of misschien versneld elektrische bussen laten aanrukken? Stroom is relatief gezien een stuk goedkoper. Dat zal alleen niet op korte termijn de pijn wegnemen, maar investeringen vooruit halen kan geen kwaad.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 07:46
door Daniel
Waar moet je die dan zo snel vandaan halen? De halve autoindustrie ligt al plat doordat de kabelbomen uit Oekraïne kwamen, zou me niks verbazen als de busproductie daar ook nog last van krijgt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 09:18
door Dennenboom
Het vervangen van minder goed bezette ritten van grote bussen door kleinere busjes lijkt me wel te realiseren. Dat gebeurt nu ook al, maar daar is zeker potentie voor wat meer verschuiving. Vooral in de tijd dat het OV weer moet gaan herstellen na corona. Dan moet je niet gaan snijden in ritten, want het lijkt me dat juist nu het OV mede een antwoord kan zijn op de problemen van de huidige crisis.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 12:06
door TimoD
regenmaker schreef: do 10 mar 2022, 06:26 Of misschien versneld elektrische bussen laten aanrukken? Stroom is relatief gezien een stuk goedkoper. Dat zal alleen niet op korte termijn de pijn wegnemen, maar investeringen vooruit halen kan geen kwaad.
Ik hoorde dat in Engeland vorige maand dieseltreinen werden ingezet op elektrische trajecten, omdat stroom duurder was dan diesel. Geen idee hoe dat in het licht van de laatste ontwikkelingen ligt, maar de stroomprijs stijgt volgens mij vrolijk mee. Qua TCO kan elektrisch rijden wel goedkoper zijn door minder onderhoud, maar ik betwijfel of met de huidige prijzen het per kilometer veel verschil gaat maken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 14:19
door Dennenboom
Op dit moment is de spotprijs stroom het laagst in de landen met relatief veel opwekking via wind en zon. De UK en Nederland horen daar niet bij.
https://www.epexspot.com/en/market-data ... ap&period=
https://longreads.cbs.nl/europese-meetl ... e-energie/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 17:31
door DDietzen
Terugbladerend op OVPro kwam ik een interessant artikel van vorige maand tegen. (Let op: 1 gratis artikel per maand, anders paywall)
OVPro schreef:Nederland en België maken afspraken over veiligheid op IC Brussel

Naar aanleiding van de drukte in de intercity tussen Amsterdam en Brussel in de afgelopen kerstvakantie hebben Nederland en België hebben afspraken gemaakt over de inzet extra materieel en beveiliging op dat traject. Ook zijn ze het eens geworden over extra communicatie door de NS en de Nederlandse overheid aan reizigers om niet naar Antwerpen te reizen bij grote drukte.
Over het "extra materieel" zelf wordt vervolgens niet gerept in het artikel. Zou het 'gewoon' gaan om de structureel toegevoegde snelle Benelux die rond 2025 moet gaan rijden? Of liggen er nu daadwerkelijk plannen om de huidige 9200 bij incidentele grote drukte te kunnen versterken met bijv. een extra treinstam of rijtuig?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 17:34
door Lijn 45
Gatt dat niet over de HLE 17 die ook in Nederland toegelaten gaat worden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 10 mar 2022, 19:29
door PHS
PHS schreef: wo 09 mar 2022, 15:15 Tja, als de overheid slim zou zijn, dan zouden ze automobilisten er met reclamecampagnes op kunnen wijzen dat het OV relatief goedkoper is geworden. Misschien zou de overheid in plaats van subsidies op brandstof (niet gezegd dat er gaan komen, maar er wordt over vormen van compensatie gesproken) kunnen gaan investeren in het OV?
Helaas blijkt de overheid inderdaad voornemens te zijn om de accijnzen op brandstof te verlagen: NOS.

Gemiste kans voor het OV, als je het mij vraagt. Voor de miljarden die nu in de auto worden gestoken, had je bijvoorbeeld ook het OV een stuk goedkoper kunnen maken om de automobilist te overtuigen om de auto te laten staan en in plaats daarvan de trein of bus te pakken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 11 mar 2022, 03:34
door dennistd
Voor veel mensen is het OV gewoon geen optie doordat de reis 3x zo lang duurt, of dat er zelfs helemaal geen OV rijdt op hun werktijden.

Beter hadden ze die 2,3 miljard gewoon over alle 18+'ers verspreid: alle 14,2 miljoen ieder €162. Of alle 11,5 miljoen 18+'ers met een inkomen <50.000 ieder €200. Dan is het tenminste niet zo dat de grootste brandstofverbruikers er het meeste voordeel van hebben. Kies je voor het OV dan kun je dat geld zelfs zo in je zak steken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 11 mar 2022, 09:17
door sirvinniei
Wat mij vooral stoort is hoe, zelfs de VVD, erg speelt op het moment dat elektrische auto's goedkoper worden dan benzineauto's. Is er een gunstige ontwikkeling, wordt die afgevlakt. Zowel links als rechts zou niet moeten ingrijpen. Links omdat je uitstoot beperkt door niet in te grijpen en recht doordat je direct in de markt gaat ingrijpen omdat je een bepaalde ontwikkeling tegenstaat.