Pagina 61 van 65
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 21:08
door ov'tje
Gisteren in Groningen een BYD K9A van Schier in Friese Qbuzz-kleuren op een dieplader voorbij zien komen.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 07 feb 2025, 13:04
door Lijn 45
En die is vandaag al in dienst.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: za 08 feb 2025, 21:49
door omaylie
De 1931, het busje voor lijn 103, is vanavond tegen een boom gebotst. Wel zonde voor zo'n gloednieuwe bus:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... oon-gewond
Weet niet hoe snel die bus hersteld wordt, maar er is vast nog een ex-Syntus Utrecht busje die ze voorlopig kunnen gebruiken.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 08:33
door miron
Als de concessie in Utrecht afloopt is er een kans dat deze bussen naar frysland of zhz komen als aan vulling of zijn deze bussen te slecht?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 08:45
door omaylie
Ik had het eigenlijk over een van de busjes uit de serie 1921-1924, die al bij Qbuzz in dienst zijn, maar voorheen bij Pouw/Syntus Utrecht reden (als 134-137). Dat bedoelde ik met een ex-Syntus Utrecht busje.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 11:08
door Fris44
Ik gok dat miron Utrecht Binnen bedoelt, aangezien Qbuzz die kwijtraakt
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 11:48
door omaylie
Eigenlijk gaat het daar niet eens om. Ja Qbuzz heeft wel 8-persoonsbusjes van Pouw Vervoer, maar ik heb het idee dat mijn bericht verkeerd wordt begrepen.
Voor alle duidelijkheid: in Fryslân heeft Qbuzz elf 8-persoonsbusjes (Volkswagen Crafter/Tribus Civitas). Zeven daarvan (1925-1931) zijn nieuw aangeschaft (bouwjaar 2024). De andere vier (1921-1924), met bouwjaar 2019, reden eerst bij Syntus Utrecht (als 134-137). Wat ik de hele tijd probeer te zeggen is dat ze, aangezien ze wel erg veel 8-persoonsbusjes hebben voor slechts 5 buurtbuslijnen, genoeg reserves hebben. Ja, de busjes worden ook op rustige ritten van niet-buurtbuslijnen ingezet, maar toch.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 13:03
door miron
Klopt ik bedoelde Utrecht binnen
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 13:08
door Kampeerder
omaylie schreef: ↑zo 09 feb 2025, 11:48
Eigenlijk gaat het daar niet eens om. Ja Qbuzz heeft wel 8-persoonsbusjes van Pouw Vervoer, maar ik heb het idee dat mijn bericht verkeerd wordt begrepen.
Voor alle duidelijkheid: in Fryslân heeft Qbuzz elf 8-persoonsbusjes (Volkswagen Crafter/Tribus Civitas). Zeven daarvan (1925-1931) zijn nieuw aangeschaft (bouwjaar 2024). De andere vier (1921-1924), met bouwjaar 2019, reden eerst bij Syntus Utrecht (als 134-137). Wat ik de hele tijd probeer te zeggen is dat ze, aangezien ze wel erg veel 8-persoonsbusjes hebben voor slechts 5 buurtbuslijnen, genoeg reserves hebben. Ja, de busjes worden ook op rustige ritten van niet-buurtbuslijnen ingezet, maar toch.
Ik denk dat het met die reserves best meevalt, want er zijn ook een aantal scholierenlijntjes die met deze busjes worden gereden. Bij Arriva waren dit lijntaxi's (en daarvoor zelfs nog belbussen) die werden uitbesteed aan de lokale taxiboer, Qbuzz rijdt deze lijntjes zelf met B-chauffeurs die via een uitzendbureau worden ingehuurd. Dit gaat om de lijnen 38 en 39 (vanuit Bolsward) en lijn 61 (vanuit Dokkum). Ook flexbuzz 217 wordt vanuit Heerenveen gereden met deze busjes en op zondag wordt lijn 55 met een 8p busje gereden. Dat zijn dus 4 busjes, naast 5 buurtbussen. Hou je nog 2 reserve over.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 13:39
door sirvinniei
Kan dat met alleen een b rijbewijs? Heb je niet nog een taxi bevoegdheid nodig of iets dergelijks?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: zo 09 feb 2025, 15:07
door ovVeluwe
Nee B rijbewijs is voldoende om OV te rijden. Het is dan aan de vervoerder of je nog eventueel een VOG nodig hebt, maar wettelijk is dat niet verplicht.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:45
door miron
Er staat een U-OV gelde bus op de stalling in heereveen
Weet iemand wat hij in frysland doet
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:46
door nv_busfreak
Is een instructiebus voor nieuwe instromers voor Qbuzz Noord(GD/FRL)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: di 11 feb 2025, 17:48
door miron
Oh bedankt goed om te weten
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: wo 12 feb 2025, 17:54
door Jonkervoort
Kampeerder schreef: ↑zo 09 feb 2025, 13:08
Ik denk dat het met die reserves best meevalt, want er zijn ook een aantal scholierenlijntjes die met deze busjes worden gereden. Bij Arriva waren dit lijntaxi's (en daarvoor zelfs nog belbussen) die werden uitbesteed aan de lokale taxiboer, Qbuzz rijdt deze lijntjes zelf met B-chauffeurs die via een uitzendbureau worden ingehuurd. Dit gaat om de lijnen 38 en 39 (vanuit Bolsward) en lijn 61 (vanuit Dokkum). Ook flexbuzz 217 wordt vanuit Heerenveen gereden met deze busjes en op zondag wordt lijn 55 met een 8p busje gereden. Dat zijn dus 4 busjes, naast 5 buurtbussen. Hou je nog 2 reserve over.
Worden die busjes ook nog elders ingezet overdag?
Op lijn 55 en 217 dus s avonds/in het weekend, maar overdag? Een heel apart busje voor zowel lijn 38 als lijn 39 voelt toch wat inefficiënt
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 12:23
door ThatPCDude
Zojuist gezien dat er op zijn minst één Ebusco uit Dordrecht naar Ameland is verkast. Eén van meerdere?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 13:54
door ArrivaBas
Volgens Busposities gaan er twee tijdelijk op Ameland rijden, de 6110 en 6136.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:32
door JeroenSpock
Begint toch wel op Arriva te lijken zo. Overal bussen vandaan halen en ze ergens anders laten rijden.
Zo hadden we 'vroeger' ook al bussen uit andere consessies in het noorden (en andersom) rijden. Heeft toch wel wat.
Begin 2010 reed in GD en ZOF alleen lokaal materiaal, uitgezonderd die paar gele Alliances, witte Citaro's en die paar TCR Integro's. Daarna was alles strak in rood/grijs of ZOF Qbuzz kleur. Ik miste dat rommelige van Arriva in het begin wel wat hoor. Maar dat komt weer mooi terug haha.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:47
door miron
Ik zie hier en daar op de streeklijnen 84 14 en 104 nog halte borden staan worden deze nog aan gepast of is het vernieuwen op een lager putje gezet
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 20:04
door JeroenSpock
ArrivaBas schreef: ↑vr 14 feb 2025, 13:54
Volgens Busposities gaan er twee tijdelijk op Ameland rijden, de 6110 en 6136.
Er zijn volgens zeggen nu 2 penaionado's onderweg met beide een Huiliez naar Ameland, Ebusco's gaan weer mee naar vast land.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 20:46
door Maurice Hooikammer
De provincie heeft inderdaad een stokje gestoken voor de inzet van DMG-materiaal (er staan ook twee van de drie DMG-BYD's in Leeuwarden die beoogd waren voor Ameland)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 20:50
door Milco
En waarom zou een bus uit GD wel 'mogen' en een bus uit DMG niet?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 21:18
door ovforens
Maurice Hooikammer schreef: ↑vr 14 feb 2025, 20:46
De provincie heeft inderdaad een stokje gestoken voor de inzet van DMG-materiaal (er staan ook twee van de drie DMG-BYD's in Leeuwarden die beoogd waren voor Ameland)
Welke? Friesland of ZH?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 21:36
door Nicketick
JeroenSpock schreef: ↑vr 14 feb 2025, 20:04
ArrivaBas schreef: ↑vr 14 feb 2025, 13:54
Volgens Busposities gaan er twee tijdelijk op Ameland rijden, de 6110 en 6136.
Er zijn volgens zeggen nu 2 penaionado's onderweg met beide een Huiliez naar Ameland, Ebusco's gaan weer mee naar vast land.
Hoe kunnen ze in GD 2 missen als er volgens Busposities 6 al een tijdje langs de kant staan en er nu al elke keer dieselbussen nodig zijn op de Q-link lijnen (die verplicht ZE zijn)? Zijn er zoveel minder nodig in de kleine vakantiedienstregeling?
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 14 feb 2025, 21:38
door Maurice Hooikammer
Milco schreef: ↑vr 14 feb 2025, 20:50
En waarom zou een bus uit GD wel 'mogen' en een bus uit DMG niet?
Ik zou zeggen, vraag het de provincies. Geen idee bij welke je moet zijn, maar 'de provincie' zou het hebben afgekeurd in ieder geval.