Pagina 63 van 86
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 18:01
door webguy
Bemined schreef:Tussen Utrecht en Rotterdam heb ik nu al ten minste vier treinen kunnen vinden die in de reisplanner aangeduid worden met 'Druk', terwijl er in Rotterdam een of twee stellen klaar staan om erbij geplaatst te worden zodat de terugrit 'Gemiddeld' of zelfs 'Rustig' is volgens de drukteindicatie. Kortom de NS straft het spitsmijden keihard af.
Die drukteindicatie zegt meer over de planning dan over hoe druk het is. Meestal moet je dat ding met een korrel zout nemen.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 18:10
door Bemined
Ik kan je verzekeren dat de drukte-indicatoren het wel degelijk bij het juiste eind hebben hier ;) Het betreft o.a. hier een viertal treinen welke enkele jaren terug juist verlengd zijn vanwege de grote drukte.
Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 18:37
door IC140
Over welke treinen gaat het dan? Enkele jaren geleden verlengd vanwege de grote drukte en 'daltreinen' vind ik lastig te combineren. Het lijkt hier meer te gaan om treinen die op het maatgevende moment in de tegenspits rijden en waardoor er in die rit een stel af is gehaald door het tekort en pas na de spits weer een stel krijgt van de langste treinen die dan zijn afgetrapt.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 18:55
door Bemined
Er staat nergens daltreinen, het gaat om treinen aan de rand van de spits, dus in de periode 7:00-8:00 en 15:30-16:30. Zo vertrekt er nu om 16:14 een solo ICM4 vanuit Utrecht naar Den Haag als trein 2052, gevolgd door 6/7 bakken ICM naar Rotterdam om 16:18 als trein 552. Dat was vorig jaar respectievelijk VIRM4 en ICM9. In beide gevallen komt er nu pas bij aankomst in Den Haag of Rotterdam een extra treinstel bij, die stellen staan om 16:15 echter nog te niksen op de emplacementen. Zeker over trein 552 waren in het verleden toen deze met ICM6 reed nogal eens klachten, waarna deze verlengd werd, en dat heeft men nu ongedaan gemaakt.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 20:31
door Daniel
Ik vindt het ook wel apart dat NS als argument noemt dat reizigers hun nieuwe trein nog moeten vinden, waardoor het de eerste weken in sommige treinen drukker kan zijn. Dat speelt weliswaar op enkele trajecten, maar er zijn ook genoeg trajecten waar vrijwel niks gewijzigd is en men het reizigersaanbod toch wel zo zachtjes aan zou moeten kennen.
Zo zijn er in het verleden door diverse acties (zowel een nieuwsbrief als door het puntenaantal in MyOV) reizigers verleid om tussen Utrecht en Amersfoort met de 11759 te reizen. Dat was door de combi van 10-12 bakken IRM en het maar tot Schothorst rijden weliswaar altijd al een trein die best wat reizigers extra kon gebruiken (plek zat op zich).
In de nieuwe dienstregeling heet deze voortaan
11761 (nu dus wel in de normale nummering), maar is 'ie daarbij ook naar 7 bakken ICM gegaan. Dat is toch wel het andere uiterste in volheidsgraad. Het hardnekkig door NS voorkomen van spreiding in Utrecht helpt daarbij ook niet echt: het effect daarvan is met de wat kortere treinen zelfs nog verergert.
Net als dat het nu niet meer werkt om een trein eerder of later te adviseren: de eerdere treinen zijn net zo klein, de latere zit je juist meer mee in de spitspiek.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 21:27
door starx
Tja, eens in de zoveel tijd komt de bakbesparingsjihad weer eens huishouden bij de NS. Vaak levert dat veel te korte treinen op met bijbehorende klachten. Vervolgens gaan media en politici klagen en na een half jaar draait NS de bakbesparingen grotendeels terug. Natuurlijk vergezeld door een persbericht dat ze de treinen verlengen in het belang van de reiziger etc.
En na een jaar of twee herhaalt de hele cyclus zich..
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 21:43
door Bemined
Tja, volgens mij was het inderdaad twee jaar geleden (dienstregeling 2015) toen men in de 500/12500 in de brede spits met drie stellen ging rijden. Eind 2014 was men ook al zo massaal aan het bakkilometersbesparen dat men om 7:55 de laatste spitstrein in Rotterdam combineerde tot drie stellen, om vervolgens om 8:25 al weer beginnen om af te trappen tot twee stellen ICM. En nu lijkt de geschiedenis zich weer te gaan herhalen.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 22:01
door Daniel
In veel gevallen, maar soms ook weer niet. Zo reed de keer dat ik 'm had deze week de
1718 bv. wel weer met 3 stellen ICM (net als voor er IRM instroomde en dat was idd ook precies goed).
Voor de
11720 bleek de inkorting op woensdagmorgen wat minder handig uit te pakken, maar da's op zich niet gek want als de trein op de drukkere maandagmorgen wel met 12 bakken ICM rijdt (veel meer kan ook niet) en dan al propvol zit dan zou je op rustiger dagen eerder dezelfde lengte verwachten die dan wat minder vol zit i.p.v. maar 8 bakken die net zo propvol zitten.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: wo 14 dec 2016, 22:37
door Geert
Tussen Den Haag en Utrecht rijdt nu ICM ipv VIRM en daar lijken de nieuwe treinlengtes ook nog aan de krappe kant. De trein die ik het vaakst 's ochtends neem was VIRM6, was maandag 2 stellen ICM (en dat was erg krap, zeker staanplaatsen vanaf Gouda) maar vanmorgen 3 stellen gezien. Hopelijk zijn de drie stellen structureel, dat was een stuk beter te doen dan maandag :)
Ik had een tijdje nauwelijks met ICM gereisd maar het valt me wel op hoe smerig ICM tegenwoordig is. Zelfs de stoelen met de oncomfortabele "nieuwe" bekleding zijn al weer net zo smerig als voorheen en de meeste tafeltjes en prullenbakken zien er ook smerig uit. Waarom heeft uitgerekend ICM daar zoveel last van?
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 00:56
door JWM
Daniel schreef:
Zo zijn er in het verleden door diverse acties (zowel een nieuwsbrief als door het puntenaantal in MyOV) reizigers verleid om tussen Utrecht en Amersfoort met de 11759 te reizen. Dat was door de combi van 10-12 bakken IRM en het maar tot Schothorst rijden weliswaar altijd al een trein die best wat reizigers extra kon gebruiken (plek zat op zich).
In de nieuwe dienstregeling heet deze voortaan
11761 (nu dus wel in de normale nummering),
11759 was niet de normale nummering maar 11761 wel? Hier heb ik even wat meer uitleg bij nodig.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 01:28
door dennistd
De [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] was afwijkend genummerd van
Gvc naar
Amfs. In principe wordt bij elke treinserie elk half uur het treinnummer met twee verhoogd. Nou rijden de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] beide 1x per uur, dus heb je de
1636 en
1640. Daar precies tussenin rijdt op
Es-
Amf de
1738: wel zo logisch genummerd.
Op Amfs-
Gvc reed ook netjes de
11736,
1738 en
11740. In de andere richting waren dit echter de
1735,
11735 en
1739. In plaats van de
11735 zou je de
11737 verwachten, dat zou logischer zijn wat nummering betreft. En dat is precies wat nu aangepast is: de oneven treinnummers van de [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] zijn met twee verhoogd.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 21:47
door Globetrotter
Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 21:51
door Suus
Hoe bedoel je?
Er vertrekken om 6:47 (800), 7:04 (3000); 7:17 (800) en 7:34 (3000) treinen uit Den Helder naar Amsterdam. Er rijden dus gewoon vier intercity's per uur vanaf Alkmaar naar Amsterdam en andersom.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 22:00
door VIRM
Tsja. Je kunt qua materieelinzet ook weer het andere uiterste doen: ik had vandaag de [serie=Stoptrein|2017|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van Leiden naar Zaandam van 18:23 met SLT10. Je hoort mij niet klagen, maar gelet op het aantal passagiers reed die wel heel erg ruim. :)
Overigens heeft NH een berichtje over klachten dat de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] Den Helder niet altijd bereikt:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/197188/inter ... in-gegooid
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 22:02
door Chrysa
VIRM schreef:
Overigens heeft NH een berichtje over klachten dat de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] Den Helder niet altijd bereikt
Weten we hier natuurlijk al lang. 
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 22:22
door Wubbo
Ezra schreef:Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Die twee startende treinen zijn pas later toegevoegd omdat ze in eerste instantie vergeten waren. Zie ook
hier.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 22:39
door groningen
Geen Den Helder Zuid - Den Helder en v.v. om:
12/12/2016: 8.52, 9.52, 10.52, 19.08 (Nijmegen)
13/12/2016: 8.22, 10.22, 14.52, 15.52
14/12/2016: 19.22, 21.38 (Nijmegen)
15/12/2016: 9.22, 10.52
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: do 15 dec 2016, 23:54
door RobertT
Meltrain schreef:En vergeet het aantal reizigers niet dat in Venlo nog een Duits treinkaartje moet halen.
Nu is de overstap soms zelfs maar net te halen vanwege de rij bij de kaartautomaat.... :X
Vandaag de proef op de som genomen met een ritje Tilburg-Keulen.Vertrek in de ochtendspits(751),drukke trein,in Eindhoven aansluiting makkelijk gehaald.Sterker nog,de IC naar Venlo had +3.Dit bleef onderweg zo.Ik zag de bui dan ook al hangen in Venlo.Gelukkig is Horst-Blerick-Venlo ruim bemeten,dus alsnog op tijd in Venlo.In de hal bij de duitse automaat een tagesticket gekocht,er stond gelukkig geen rij,en hop naar spoor 1a voor de trein naar
Hamm,die nu maar iedere 2 uur rijdt.Ik had bij instappen nog ruim 2 minuten over.Conclusie:het is dus mogelijk,maar dan moet er niks tegen zitten,geen vertraging en geen langdurige reizigers voor de automaat,die de werking niet snappen.
Terugweg vond ik het toch wel beetje stressen,met de overstaptijden.Vooral Eindhoven(2 min)is dan krap.vooral als de trein uit venlo en uit heerlen beiden met zesjes rijden zoals vandaag.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 00:20
door Globetrotter
Wubbo schreef:Ezra schreef:Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Die twee startende treinen zijn pas later toegevoegd omdat ze in eerste instantie vergeten waren. Zie ook
hier.
Dankje. In de reisplanner is het inmiddels ook niet meer terug te vinden dat er 2x/uur tussen
Amr en
Ut wordt gereden.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 14:01
door JothamvW
Volgens de NOS gaat NS weer een reservetrein in Den Helder neerzetten en weer lang keren!
http://nos.nl/artikel/2148667-ns-gaat-t ... ossen.html
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 14:05
door Mikos
Er staat nergens dat er weer lang gekeerd gaat worden, alleen dat er een treinstel in Den Helder op reserve gezet gaat worden. Hoe men dat precies wil gaan doen is me niet helemaal duidelijk, want er is in Den Helder geen reservepersoneel gesteld. Dat zal dan voortaan wel extra ingezet moeten gaan worden.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 14:47
door reisthijs
Wat handig dat deze discussie in twee topics tegelijk wordt gevoerd :pos:
Uit het reiservaringentopic:
Suus schreef:Boven Schagen zijn de tijden hooguit met een minuut verschoven inderdaad. Maar in Den Helder keerde de inkomende treinen nooit op de eerstvolgende vertrekkende trein, maar werd er meer dan een half uur gekeerd. Een reservetrein had men dus niet persé, er werd in geval van nood gewoon kort gekeerd.
De makkelijkste oplossing lijkt om het gewoon weer op die manier te gaan doen.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 15:47
door JothamvW
Daar had ik het dus gewoon over ja.
Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: vr 16 dec 2016, 21:43
door Durashift
Mikos schreef:Er staat nergens dat er weer lang gekeerd gaat worden, alleen dat er een treinstel in Den Helder op reserve gezet gaat worden. Hoe men dat precies wil gaan doen is me niet helemaal duidelijk, want er is in Den Helder geen reservepersoneel gesteld. Dat zal dan voortaan wel extra ingezet moeten gaan worden.
Heb je ook wel de tijd voor.. als men in Utrecht al weet dat de trein Den Helder niet gaat halen.
ff een taxi van Alkmaar naar Den Helder laten rijden.. is met een uurtje gepiept.

Re: Dienstregeling 2017
Geplaatst: za 17 dec 2016, 14:42
door regenmaker
Weet iemand wanneer de FLIRTs instromen? Elke dag zit ik nog in zo'n afgezaagde DDAR tussen Arnhem en Nijmegen. En dat terwijl een aantal FLIRTs niets staat te doen in Nijmegen.