Daniel schreef:
Voor abonnementhouders snap ik 'm ja, daar zou hooguit een beperkte toeslag gerekend moeten worden. Net als ze feitelijk voor de bestelBuzz doen die immers een vaste ritprijs kent (maar daarvoor kan je in principe ook van Streefkerk naar Arkel reizen). Maar met een overstap op ander OV erbij is de bestelBuzz maar 20 cent duurder dan de normale bus als ik Arkel - Gorinchem en dan met OV verder als voorbeeld pak.
Zitten strikte afstandslimieten aan, Zo strikt in feite dat de prijs bijna altijd hoger is dan rechtstreeks rijden, en zo'n ritje met de bestelbuzz is helemaal vaak niet snel omdat die andere reizigers vaan ook nog moet oppikken elders niet direct aan jouw route. Als je bedenkt dat een dagelijkse gebruiker van het bestelbuzz systeem al snel op 50-100€ kosten per maand zou zitten bovenop z'n abbonoment is dat supplement (Die er dus niet is voor reizigers met een OV studentenkaart, alleen voor mensen met een Qbuzz abbonoment :') ) van 30€ nogsteeds een leuke 360€ extra per jaar die uit de zak van de passagier moet komen om dit allemaal te financieren, op z'n positiefst is dat dan nog.
Je zit hier appels met peren te vergelijken. Dat het in Helmond niet werkt kon je al zien aan de bezettingscijfers van de stadsdienst voor het flexOV er kwam, daarnaast is het daar al helemaal duur ten opzichte van het tarief voor een gemiddeld stadsritje.
Zelf ben ik ook geen voorstander van flexibel OV zoals Connexxion en dochters dat implementeren, als complete vervanging van reguliere lijnen op verbindingen waar in de spits best nog wat vraag was en waarbij niet bedacht wordt waarom een lijn onrendabel was.
Echter bij vervoerders die daadwerkelijk nagedacht hebben over een netwerk en dan het flexibele vervoer inzetten om de gaten te vullen op rustige tijden ben ik een stuk positiever. En precies dat heeft Qbuzz gedaan met een HOV-lijn dwars door de Alblasserwaard (388) met daarop aantakkende lijnen (78) of flexvervoer (bestelBuzz). Waarbij zelfs is gedacht aan de snelste reisroutes: Molenaarsgraaf heeft, voor de reizigers die niet in staat zijn te fietsen naar de N214, bijvoorbeeld een flexlijn naar Bleskensgraaf (snelste manier om met overstap naar Sliedrecht te komen), maar reizigers hoeven naar Knooppunt A27 niet om te reizen omdat ze dan een flexlijn de andere kant uit kunnen pakken.
Op zo'n manier aansluitingen bieden krijg je met vaste belbuslijnen amper voor elkaar, naast dat je dan de relatief trage slingerroute door de dorpen moet afleggen in plaats van zoals nu direct naar een HOV-halte kunt reizen wat sneller is.
Belbussen zijn relatief net zo duur als een flexbus, immers moet daar ook een bus voor klaar staan ergens voor het theoretische geval dat er zich voor elke lijn tegelijk een reiziger aandient.
Een enorm verschil met andere flexsystemen is juist dat de bestelBuzz vooralsnog vooral lijnen vervangt die toch al belbus waren. Dan is het verschil voor de reiziger veel minder groot, die moest immers altijd al bellen. En als voordeel heeft hij er nu nog eens bij dat dat bellen tot 20 minuten voor vertrek kan waar dat bij de belbussen minstens 60 minuten van tevoren moest. En hij wordt dan ook nog direct naar een halte met OV gebracht in plaats van de standaard slingerroute van de belbus af te moeten leggen. Ik zie daarmee toch echt meer voor- dan nadelen aan de manier waarop het in DMG geregeld is.
De bezettingcijfers van de stadsdienst Helmond was circa 340 reizigers per dag over de 4 lijnen die opgeheven zijn samen. Dat is gedaalt naar rond de 80 reizigers per dag op de bestelbuzz, waar de meeste mensen die met een systeem-enquete aangeven eerder de stadslijnen te hebben gebruikt het systeem niet vaker dan één of twee keer hebben gebruikt omdat ze het als duur en onhandig ervaren, zelfs tegenover een 1*Uur rijdende stadsbus.
Op z'n niveau aansluitingen bieden krijg je minder voor elkaar met belbussen en/of een vaste bus, maar die vaste bus is wat mensen willen, niet een systeem dat als duur en onhandig word ervaren door reizigers. Maar daar valt het kostenplaatje ineens, waar er 8 busjes nodig waren op het ergste moment, staan er nu 20! Bestelbuzzen paraat om dat zelfde aantal reizigers te vervoeren (A). Ik wil niet heel ingewikkeld doen hoor, maar op het moment dat die bestelbuzz gebeld word voor 2 reizigers aan de tegengenstelde eindpunten van de route rijden er 2 bestelbuzzjes, en dat probleem hebben we ook gezien op andere plekken waar dit soort FlexOV systemen zijn ingevoerd, het is alleen bijna nooit een probleem omdat het in alle regios waar het is ingevoerd ten alle tijden veel minder gebruikt word dan verwacht was (texelhopper uitgezonderd, zoals ik al zei). Zoek de documenten van de pilot met FlexOV rond Oss maar eens op (Het eerste project van zijn soort, uit 1997 als ik het me niet vergis), de telcijfers van NhN het FlexOV, ook van voor dat Connexxion lijnen eruit ging halen die in de spits echt druk waren, die hebben in het begin ook al een paar spits en belbuslijntjes opgeheven en vervangen met FlexOV, de Cijfers in Helmond Stad. Het systeem Rond Oss is toen opgeheven na het feit dat het aantal ritten dat met de belbussen die het verving 70 ritten per dag in 13 ritjes per dag waren veranderd (Terwijl het systeem daar zelfs gratis was en dezelfde vooraf-beltijd had als de belbus), Het systeem in NhN vervoert nu dagelijks enkele passagiers in de hele regio, de buslijnen die het verving ook in het eerdere gebied hadden samen rond de 200 reizigers (in de eerste set schrappingen, dan heb ik het nog niet eens over wat er nu allemaal uit is geknipt aan redelijk drukke spitslijnen) en voor helmond heb ik de cijfers al gegeven. (Texelhopper uitgezonderd).
Je houd een systeem over wat qua kostendekking als het net zo goed gebruikt word als wat het vervangt véél duurder is, behalve als je reizigersaantallen heb zoals op lijn 72 van leerdam naar bazelbrug, niet gewild is door reizigers (ook al is het in theorie qua aansluitingen beter) en verschrikkelijk duur is (Zowel voor reizigers als vervoerder). Als reizigers liever 1*Uur een belbus hebben dan FlexOV zeg ik, geef ze 1*Uur een belbus en laat dat FlexOV primeur plaatje lekker in de garage staan.
En de belbussen reden hier vaak al geen slingerroutes, die reden dezelfde routes als het vaste OV in de regio, en die zijn toch zelf al aardig gestrekt.
Er ontstaan nog meer problemen als je je gaat bedenken dat mensen vanuit bleskensgraaf (kijkend naar de oudere cijfers) eigenlijk altijd naar winklerplein gaan in sliedrecht. Heel leuk, als je nu naar winklerplein wil komen vanaf bleskensgraaf op zaterdag (Wanneer er wél vast gereden werd voor nu) zondag en/of in de avond moet je met FlexOV vanuit je dorp naar de 388 die dan 1*Uur rijd (
Op zondag) of 2*Uur rijd (Zaterdag/ma-zat avond) en vervolgens en tweede keer FlexOV pakken van Sliedrecht station NS naar winklerplein omdat er niks tussen die twee haltes rijd op die tijden. Dan is je reis ineens 2 keer zo duur, zijn er 2 overstappen bijgekomen, en moeten er 2 busjes voor je klaar staan in plaats van één. En dit is precies waar dit soort systemen op vast lopen, als je kijkt naar de data uit andere Flex-OV gebieden.
En om mezelf nog eens te herhalen:
Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.
Ik wil het nog even heel duidelijk maken dat Qbuzz al lang aan heeft gegeven naar iedereen in hun publieke promotievideos dat ze hier op den duur de landelijke lijntjes grotendeels tot compleet willen opheffen en vervangen door Bestelbuzz, en dan is de chaos wel echt compleet als die reizigers blijven.
bestelBuzz rijdt nieteens in de Drechtsteden, dus ook als je er wel de concessiegrens mee over had gekund zou er nogsteeds geen bus van Heerjansdam naar Barendrecht in de avonduren en op zondagen rijden.
Bestelbuzz rijd niet in de drechtsteden? Klopt, want er zijn 2 Flex-systemen hier in de regio, de 2e waar bijna niet over gesproken word is de deur-halte Taxi, die rijd in de hele regio met het zelfde tarief rijd als de Bestelbuzz maar weer niet in de abbonomenten word meegerekend. Reizigers in de avond/zondag vanaf heerjansdam naar zwijndrecht moetem hier mee naar zwijndrecht munnikendevel op lijn 2/22 en dan vanaf daar verder, en van/naar barendrecht is er niks over en zelfs via die andere route zijn ze nu door het ipv direct kunnen reizen 2 overstappen inclusief een treinritje en een totale reistijd die snel richting de +30-50 minuten gaat (Omdat de trein in de avond richting Dordrecht niet bepaald goed aansluit aansluit op lijn 22).
Maar wie weet uberhaupt van die deur-halte taxi af? Qbuzz zwijgt er bijna compleet over en je kan 'm alleen bellen via de klantenservice... Die niet meer open is in de avond, dus voor belbus 517 is het nu nóg duurder, veel langere reistijden en uren van te voren je rit bestellen als je later in de avond moet reizen. Hier word ik nou super enthousiast van, en ik neem aan de reizigers die dit nu aan het ontdekken zijn die er wel waren ook niet. -o-
Feit is: De Provincie wil Bestelbuzz, de vervoerder kan ik niet peilen en kwijnt nu al onder de kosten en moet de kosten op de reizigers afspelen en een deel van hun beloofde systeem eigenlijk gewoon bijna compleet niet publiceren, en de reizigers zijn er niet blij mee ten opzichte van wat er hier voor was, laat staan als Qbuzz hun plan gaat doorvoeren om de landelijke lijntjes deels verder te gaan schrappen over de komende jaren. Dit gaat de goede kant op zo, hier krijg je écht mensen het Ov mee in en behoud je de huidige reizigers.
Edit: oh boy, ik ben een beetje slaapdronken geloof ik, excuses voor de spelfouten.