Pagina 63 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 18 apr 2025, 16:52
door JTalsma
Er wordt trouwens op Vlieland ook een Ebusco 2.2 ingezet uit DMG, het is de 6136: https://omroepzilt.nl/nieuws/algemeen/v ... tenminste/

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 21 mei 2025, 19:38
door omaylie
Is al een keer eerder gemeld hier denk ik.

En daarbij: https://www.mobiliteit.nl/ov/2025/05/21 ... problemen/ *

Hoe zit het trouwens in Friesland? Zijn ze ook zo ontevreden over Qbuzz? Aangezien ze een MidCity van Hermes waarschijnlijk overnemen, wat betekent dat ze nu al materieeltekort hebben? Of ziet de toekomst van Qbuzz Fryslân er toch rooskleuriger uit?

*Ja ik weet, het gaat over Qbuzz ZHN, maar die ging tegelijkertijd in met Fryslân. En daarbij heeft Qbuzz ook megabestellingen gedaan waarbij beide concessies met elkaars bestelling gingen meeliften. En zo zie ik wel meer gelijkenissen tussen Fryslân en ZHN.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 22 mei 2025, 08:53
door Kampeerder
De opstart was moeizaam, maar het gaat inmiddels aardig goed. Er vallen momenteel wel een aantal diensten per dag uit omdat de planning het niet meer rond krijgt. Per 1 juni komen er 17 chauffeurs uit GD bij wat hopelijk de druk iets zal verlichten, maar aangezien er meestal van mei t/m september wel veel mensen op vakantie gaan denk ik dat we het de komende maanden nog moeilijk zullen hebben. Materieel is momenteel ook een uitdaging omdat er vooral heel veel schade wordt gereden, waardoor onderhoud ver achterloopt en men alleen het materieel rijdend probeert te houden en andere storingen onopgelost blijven. Ook KAR werkt nog niet optimaal.
Desondanks gaat de dienstuitvoering redelijk goed, met op de door personeelstekort uitgevallen diensten verder weinig andere uitval. Dus over het algemeen zijn de geluiden hier positief. We zijn zelfs een tijdje de Qbuzz concessie met het laagste percentage rituitval geweest (toen we wel voldoende chauffeurs hadden).

Waar haal jij vandaan dat Qbuzz een MidCity zou overnemen? Ik zie de meerwaarde daar niet van voor de concessie Fryslân. We rijden nu wel met 17 Altas busjes rond maar daarmee hebben we ook al capaciteitsproblemen gehad op sommige lijnen. Als je dan al met extra bussen zou komen, zouden dat toch grote bussen moeten zijn. Ook op de eilanden zijn nog veel problemen met het materieel. We hebben ook nog steeds twee gehuurde bussen van Kuiper rondrijden voornamelijk op de Qliners, namelijk een 13m Setra touringcar en de ex 3664 (15m Integro).

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 22 mei 2025, 11:56
door omaylie
Hier zag ik een opmerking dat Hermes bus 49420 (een MidCity) naar Qbuzz Fryslân zou komen. Nu weet ik niet waar diegene die info vandaan heeft, maar die zal het wel ergens in de bekende wandelgangen hebben gehoord.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 24 mei 2025, 19:59
door Vinny
Is de communicatie tussen de bussen en de bedieningscentra van beweegbare bruggen weer in orde? Dat maakt in het zomerseizoen wel heel veel uit voor de betrouwbaarheid in de dienstregeling.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 13:53
door Youri
Ebusco 6137 heeft nu ook de Friese kleurstelling
Afbeelding

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 19:22
door Lijn 45
Is de Crossway van Ameland wel tijdelijk?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 27 mei 2025, 23:05
door Lange_Dre
Afbeelding

Hadden we de BYD in de nieuwe Friese kleuren hier al langs zien komen? Die blauwe boog over het raam vind ik persoonlijk wel een gemiste kans :|

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 06:36
door huibf
Die boog is onderdeel vd constructie en dus niet alleen maar een sticker.
Maar ziet er prima uit. Ieder zijn ding.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 07:44
door Daniel
Die boog is wel degelijk een sticker, zit gewoon een rechte raamstijl achter. Zie bijvoorbeeld de interieurfoto's hier.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 10:12
door Lange_Dre
Klopt, maar de keuze om dat stukje ook een blauwe kleur te geven vind ik wel een gemiste kans. Dat heeft EBS mooie opgelost.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 11:25
door Jonkervoort
Kampeerder schreef: do 22 mei 2025, 08:53 Materieel is momenteel ook een uitdaging omdat er vooral heel veel schade wordt gereden, waardoor onderhoud ver achterloopt en men alleen het materieel rijdend probeert te houden en andere storingen onopgelost blijven.
Opvallend dat ook hier de hoeveelheid schades veel hoger is dan verwacht. Dat speelde in Zaanstreek-Waterland eerder dit jaar ook een grote rol (daarna hebben ze extra oude bussen over laten komen).

Natuurlijk zal de instroom aan onervaren chauffeurs een rol spelen, maar ik vraag me af of dat misschien ook geldt voor de spiegelcamera's. Ik had net als iedereen waarschijnlijk gedacht dat het beter zou zijn voor het voorkomen van schades, maar ik zat te denken: die spiegels werken wel als een soort "buffer" voor de rest van de bus. Als je rekening houdt met de spiegels en je maakt een inschattingsfout, rij je de spiegel eraf. Als je nu een inschattingsfout maakt raak je gelijk de bus zelf.

Eigenlijk een gemiste kans gezien de grote uniforme vloot dat Qbuzz het niet 50/50 heeft gedaan. Dan had je perfect kunnen zien wat in de praktijk beter werkt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 12:12
door Gartlin9
Veel bussen hebben rond gereden met fysieke spiegels dus denk wel dat ze wel wat data er over hebben.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 12:49
door ThatPCDude
Aan de andere kant zorgen cameraspiegels er ook weer voor dat je bepaalde bochten makkelijker kunt nemen juist omdat je geen spiegels hebt en ineens een stuk meer ruimte hebt links en rechts.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 28 mei 2025, 15:21
door ArrivaBas
Zeker bij een Iveco steekt de spiegel rechts een heel eind voor de bus uit. Al hebben ze er in DMG al een bushokje mee naar de gallemiezen gereden zonder dat de spiegelarm gebroken is.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 29 mei 2025, 01:06
door Kampeerder
We hebben in het begin tijdelijke spiegels op alle Iveco's gehad en de rechter spiegel steekt best een eind voor de bus uit. Dit is zeker in bochten best iets om rekening mee te houden, en bijvoorbeeld rotondes waar lantaarnpalen in de buitenbocht best dicht erop staan. Er zijn in de eerste maanden dan ook behoorlijk veel schades aan die spiegels gereden.

Nu heeft Jonkervoort wel een punt wat betreft de "buffer", maar ik weet niet of dit nu echt tot meer schades leidt. Ik kan natuurlijk moeilijk zeggen hoe collega's hiermee omgaan en zelf heb ik er gelukkig nog nooit een spiegel af gereden (klop klop). Maar zelf vind ik, hoewel ik de kwaliteit van de camera's beroerd vind, het rijden zonder spiegels wel een stuk makkelijker op sommige wegen. Bijvoorbeeld lijn 20 Beetsterzwaag-Gorredijk, lijn 13 Drachten-Houtigehage en nu ook lijn 14/84 Wijnjewoude-Bakkeveen zijn allemaal niet al te brede wegen met bomen erg dicht op de weg. Hier moet je met spiegels altijd oppassen dat je die niet tegen een boom jaagt, en met camera's zijn deze wegen naar mijn mening veel beter te berijden en hoef ik niet meer voor iedere tegenligger op de rem.

Maar spiegels/camera's zijn lang niet altijd de oorzaak van schades. Er worden allerlei soorten schades gereden, zoals ramen/achterdeuren in de binnenbocht, uitzwaaischade en heel veel krassen/deukjes. Veel 15 meters rijden rond met dikke krasschade/uitzwaaischade of missende bumperhoeken achter. En er zijn veel Iveco's met schade op de onderkant rechtsvoor, waarschijnlijk door met de hoek op een halte/perron te klappen. Nu zie je dat laatste niet altijd aankomen, want de Iveco's lijken net iets lager te zijn en er zijn een aantal nare haltes bij waar je door verzakkingen in de weg of een drempel vlak voor de halte al gauw erop klapt als je er met je vooroverbouw overheen wilt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 10:11
door Michael
Kampeerder schreef: do 29 mei 2025, 01:06 En er zijn veel Iveco's met schade op de onderkant rechtsvoor, waarschijnlijk door met de hoek op een halte/perron te klappen. Nu zie je dat laatste niet altijd aankomen, want de Iveco's lijken net iets lager te zijn en er zijn een aantal nare haltes bij waar je door verzakkingen in de weg of een drempel vlak voor de halte al gauw erop klapt als je er met je vooroverbouw overheen wilt.
Hebben die Iveco's geen ijzeren blokken rechts en linksvoor achter de bumperhoek zitten? VDL's en Volvo's hebben dat namelijk wel waardoor die blokken juist op de stoep/straat klappen in dat soort gevallen en de bumper dus geen schade oploopt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 10:23
door ThatPCDude
De bumper loopt door onder het voertuig, dus is die als eerste de pineut als je over een verzakte halte rijdt. Daarnaast moet ik bekennen dat ik het gevoel heb dat de elektrische iveco's in tegenstelling tot de citea's lager liggen, want er worden ineens op veel meer plekken perronranden geraakt...

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 12:55
door nvdw
Alleen: voor schuren over de perronband hoeven die bussen niet aan de kant.

---

EDET: ik zie net dat de interne tamtam er ook al een berichtje over heeft gemaakt.

Overigens is dat perronverhaal overal hetzelfde, hoor. Los van de wagenhoogte kan het (in)veergedrag het nodige uitmaken. Een gemiddelde Citaro duikt behoorlijk bij het aanremmen. Volgens mij hebben de uitgeleende U-OV-wagens in Gouda en omstreken bij sommige haltes hun sporen nagelaten.

Voordeel: als je ziet dat een perronband al door je voorganger geel gesausd is, weet je dat je kalm aan moet doen ;)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 00:16
door Kampeerder
En natuurlijk speelt de infrastructuur zelf een rol. Op station Leeuwarden is het beton naast perron O kennelijk dusdanig verzakt dat je met de voorkant gewoon vast komt te zitten op het perron als je er vanaf de zijkant op aan wil rijden en mag je dus achteruit er weer af. Daar zijn ook al veel bussen overheen geschuurd of op geklapt... Niet alleen lijnbussen, maar ook touringcars die om wat voor reden dan ook iets op het busstation moesten.
Bij Hallum Provincialeweg ga je richting Leeuwarden even van de weg af over een apart busbaantje tussen de provinciale weg en de parallelweg in, waar ze tussen de busbaan en parallelweg van die fijne betonblokken hebben liggen. Daar kon (en moest) je altijd wel overheen om de bocht goed te kunnen nemen, maar met een beetje hard remmen zat je daar ook al op en dat was te zien. Arriva waarschuwde de chauffeurs er al voor. Inmiddels hebben ze er andere blokken in gelegd die lager zijn.
En zo zijn er nog veel verraderlijke plekken waar je al gauw over het perron schuurt. Balk Meineszleane na een bocht met drempel en rare gaten in de weg, Koudum Chr Scholengemeenschap na een wegversmalling+drempel, Gorredijk Busstation met een drempel waar je dus vooral niet met de vooroverbouw boven het perron moet komen. En in Haskerdijken ligt een drempel die zo hoog is dat je daar al bovenop klapt als je te hard remt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 17:37
door Jonkervoort
Kampeerder schreef: do 29 mei 2025, 01:06 Maar spiegels/camera's zijn lang niet altijd de oorzaak van schades. Er worden allerlei soorten schades gereden, zoals ramen/achterdeuren in de binnenbocht, uitzwaaischade en heel veel krassen/deukjes. Veel 15 meters rijden rond met dikke krasschade/uitzwaaischade of missende bumperhoeken achter. En er zijn veel Iveco's met schade op de onderkant rechtsvoor, waarschijnlijk door met de hoek op een halte/perron te klappen. Nu zie je dat laatste niet altijd aankomen, want de Iveco's lijken net iets lager te zijn en er zijn een aantal nare haltes bij waar je door verzakkingen in de weg of een drempel vlak voor de halte al gauw erop klapt als je er met je vooroverbouw overheen wilt.
Nouja, dat was dus juist een beetje mijn theorie: dat de spiegels de schade wellicht weghouden bij de bus zelf. Uitzwaaischade en bumperschade verklaar je daar natuurlijk niet mee. Het 'goede' nieuws is: die bumperschade wordt waarschijnlijk op den duur vanzelf minder. Deels raak je als chauffeur wel gewend aan welke haltes je op moet letten. En voor als je het toch vergeet, vormen zich vanzelf sporen op de haltes zelf die je daaraan herinneren :lol:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 03 jun 2025, 22:04
door san1999der1
Klopt wel dat camera spiegels minder diepte geven en ook eerlijk soms verkeerd staan+ beeld is onscherp in donker en loopt soms zelfs beetje in vertraging+ idd je houd minder ruimte aan zijkant
Kampeerder schreef: do 22 mei 2025, 08:53 De opstart was moeizaam, maar het gaat inmiddels aardig goed. Er vallen momenteel wel een aantal diensten per dag uit omdat de planning het niet meer rond krijgt. Per 1 juni komen er 17 chauffeurs uit GD bij wat hopelijk de druk iets zal verlichten, maar aangezien er meestal van mei t/m september wel veel mensen op vakantie gaan denk ik dat we het de komende maanden nog moeilijk zullen hebben.
....
Als je dan al met extra bussen zou komen, zouden dat toch grote bussen moeten zijn. Ook op de eilanden zijn nog veel problemen met het materieel. We hebben ook nog steeds twee gehuurde bussen van Kuiper rondrijden voornamelijk op de Qliners, namelijk een 13m Setra touringcar en de ex 3664 (15m Integro).

Ook gaan veel airco snaren kapot in Ivecos en hangen panelen wel eens los boven je hoofd als je rijd 😅

Meeste lijnen zitten amper mensen in dus genoeg lijnen waar kleine bussen op kunnen al helemaal buiten spits en blijf het erg vinden dat qbuzz Leeuwarden teveel bussen heeft rijden nu en sommige streeklijnen minder /niet meer laat rijden
Soms vraag ik me af hoe ze ov gekregen hebben want er valt gewoon inmiddels weer veel uit en materieel is hierbij ook oorzaak+ vele wissels tussen chauffeurs en bussen.
Vinny schreef: za 24 mei 2025, 19:59 Is de communicatie tussen de bussen en de bedieningscentra van beweegbare bruggen weer in orde? Dat maakt in het zomerseizoen wel heel veel uit voor de betrouwbaarheid in de dienstregeling.
Buswachters sommige letten op bussen maar niet allemaal meer

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 18:55
door Milco
Schiermonnikoog kende toch altijd 5 buslijnen? Ik kom nu ook een buslijn 6 aldaar tegen in de reisinformatie. Volgens mij bestond die aan het begin van de concessie nog niet…

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 19:06
door Dionysusnu
4 toch maar zelfs?
Edit: Ik keek te snel, er gaan weliswaar 4 lijnen naar de Veerdam, maar er is ook lijn 5 die alleen naar het centrum rijdt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 19:13
door Milco
5 dus. En nu dus zelfs 6. ;)