Pagina 64 van 64

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 19:52
door ThatPCDude
Lijkt identiek aan lijn 1 te zijn, anders dan dat ie aansluit op de snelboot ipv de normale boot.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 20:08
door OVFryslân
Iemand die een verklaring heeft waarom er op dit moment zoveel bussen uitvallen? Je hoeft OV-info maar te openen op een willekeurige halte (ik merk het vooral in de omgeving van Leeuwarden) en bijna je hele scherm komen rode strepen door heen met “rijdt niet”.

Heeft dit te maken met vele schades en vakanties van chauffeurs? Dat zou dan betekenen dat de hele concessie met ducttape aan elkaar hangt als je het mij vraagt … Er hoeft maar 1 ding mis te gaan en de hele dienstregeling valt als een kaartenhuis in elkaar.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 20:32
door Milco
ThatPCDude schreef: vr 06 jun 2025, 19:52 Lijkt identiek aan lijn 1 te zijn, anders dan dat ie aansluit op de snelboot ipv de normale boot.
Ik had nog niet verder gekeken dan “hee een nieuwe lijn erbij?” Zal ‘m morgen wel even toevoegen aan de wiki in elk geval.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 20:44
door Kampeerder
OVFryslân schreef: vr 06 jun 2025, 20:08 Iemand die een verklaring heeft waarom er op dit moment zoveel bussen uitvallen? Je hoeft OV-info maar te openen op een willekeurige halte (ik merk het vooral in de omgeving van Leeuwarden) en bijna je hele scherm komen rode strepen door heen met “rijdt niet”.

Heeft dit te maken met vele schades en vakanties van chauffeurs? Dat zou dan betekenen dat de hele concessie met ducttape aan elkaar hangt als je het mij vraagt … Er hoeft maar 1 ding mis te gaan en de hele dienstregeling valt als een kaartenhuis in elkaar.
Enorm personeelstekort op dit moment. Waar Arriva na de meivakantie vaak een iets afgeschaalde dienstregeling reed, blijft Qbuzz 100% rijden, maar veel chauffeurs gaan nu al op vakantie. Plus een ziekteverzuim van ruim 10%. Er vallen momenteel dagelijks zo'n 10-20 diensten uit en ik verwacht dat dat richting de zomervakantie alleen maar erger zal worden...

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 07 jun 2025, 16:32
door The Greyhound
Daniel schreef: wo 28 mei 2025, 07:44 Die boog is wel degelijk een sticker, zit gewoon een rechte raamstijl achter. Zie bijvoorbeeld de interieurfoto's hier.
Die boog is aan de buitenkant iets wat lijkt op een kabelgoot. Ik zou hem niet weghalen….

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 13 jun 2025, 14:32
door Milco
https://qbuzz.frl/voorzomerdienstregeli ... n-per-lijn

Vanaf zondag 15 juni rijdt Qbuzz een voorzomerdienst; dat is de zomerdienst + een aantal extra ritten. Vanaf 13 juli gaat dan de zomerdienst in.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 13 jun 2025, 18:00
door Dionysusnu
Cryptische wijziging op lijn 94: De genoemde extra ritten zijn precies die ritten die normaal vervallen in de vakantiedienstregeling. Misschien dat het gaat om materieelinzet, dat het in de vakanties een kleine bus is? Maar dat lijkt het normaal toch al te zijn in de middag.

Bij lijn 380 staat dat die de vakantiedienstregeling gaat rijden, maar voor 380 lijkt de vakantiedienstregeling hetzelfde te zijn als normaal.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 14 jun 2025, 00:04
door Kampeerder
Ik vind het sowieso maar een merkwaardige dienstregeling. Lijn 350 rijdt bijvoorbeeld een uursdienst met extra ritten die onregelmatig als de pest rijden: in de ochtend extra aankomsten in Alkmaar rond 8:35 en 10:35, maar de rit met aankomst 9:35 ontbreekt, terwijl deze rit toch goed gebruikt werd de laatste keer dat ik 'm reed. 's Middags precies hetzelfde grapje, met extra ritten uit Alkmaar rond 13:50, 14:50 en 16:50, maar met een gat van twee uur tussen die extra ritten en dus geen rit om 15:50.

Op andere lijnen begrijp ik ook weinig van de verdeling van ritten. Lijn 70 rijdt normaal 2x/uur en in de spits 4x/uur, maar gaat nu een uursdienst rijden met alleen in de spits nog een paar ritten erbij. Tussen 14:00 en 15:00 gaat het aantal ritten dus terug van vier naar één. Ook veel andere lijnen zoals 20, 21, 51, 71 gaan terug naar uursdiensten met een paar extra spitsritten. Maar ondertussen wordt er wel de hele dag 3-4x/uur tussen Leeuwarden en Bolsward gereden, wat gezien de reizigersaantallen totaal onnodig is.

En op lijn 51 krijg je straks de situatie dat in de spits lijn 151 vaker rijdt dan lijn 51, omdat lijn 51 op een paar spitsritten na teruggaat naar 1x/uur. Dus krijg je 's middags tussen 13:00 en 16:00 een 15/15/30 interval met 2x/uur lijn 151 en 1x/uur lijn 51. Deze dienstregeling is echt zo snel als mogelijk was in elkaar geflanst zonder ergens over na te denken.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 21 jun 2025, 22:20
door ov'tje
Lijn 45 schreef: di 27 mei 2025, 19:22 Is de Crossway van Ameland wel tijdelijk?
Deze rijdt nog steeds op Ameland rond. Op de achterzijde zag ik het wagenparknummer 70 staan

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 21 jun 2025, 22:27
door Youri
Die ‘70’ staat voor de maximale snelheid die de bus mocht rijden in Frankrijk, waar deze volgensmij vandaan komt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 26 jun 2025, 00:33
door omaylie
Kampeerder schreef: do 22 mei 2025, 08:53 Waar haal jij vandaan dat Qbuzz een MidCity zou overnemen? Ik zie de meerwaarde daar niet van voor de concessie Fryslân. We rijden nu wel met 17 Altas busjes rond maar daarmee hebben we ook al capaciteitsproblemen gehad op sommige lijnen. Als je dan al met extra bussen zou komen, zouden dat toch grote bussen moeten zijn. Ook op de eilanden zijn nog veel problemen met het materieel. We hebben ook nog steeds twee gehuurde bussen van Kuiper rondrijden voornamelijk op de Qliners, namelijk een 13m Setra touringcar en de ex 3664 (15m Integro).
Qbuzz heeft inderdaad een busje van Hermes overgenomen. Het is echter een Tribus Civitas geworden die bij Connexxion en Hermes reed als 7484. Bij Qbuzz heeft dit busje het nummer 3930 gekregen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 26 jun 2025, 12:51
door Gartlin9
Het wagenpark nummer zou zeggen gd, maarja

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 28 jun 2025, 18:55
door miron
Ik zie dat er op de 380 in bijde richtingen gelede bussen zitten weet iemand hier de rede van

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 28 jun 2025, 18:56
door Milco
Dat zal ongetwijfeld met de TT Assen te maken hebben. Diverse lijnen rondom Assen rijden vaker en hebben nachtritten, waaronder lijn 380 van Qbuzz FRL.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 28 jun 2025, 18:59
door miron
Rijd de 84 ook vaker en langer ov weet je dat niet

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 28 jun 2025, 19:01
door Milco
Ik heb eens de dienstregeling van lijn 84 opgezocht en zie vanavond laat (begin nacht) diverse ritten tussen Assen en Haulerwijk. Ook op lijn 84 rijdt een Citaro G mee om te zorgen voor extra capaciteit.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 28 jun 2025, 21:48
door JeroenSpock
Waren afgelopen nachten maar weinig 12 meter bussen in Assen te vinden. Het is vooral geleed wat er rijdt, 18, 19½ en 21 meter.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 21:49
door miron
is er al nieuws over de toekomstige elektrische bussen in frysland aangezien alles is 2030 elektrisch moest zijn en hoe zit het met het energie net

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 00:08
door Kampeerder
Er zijn voor de TT Assen inderdaad tijdelijk twee gelede Citaro's uit Leeuwarden overgebracht naar de stalling Oosterwolde, die op zowel lijn 84 als 380 zijn ingezet. Ook op de GD-lijnen in Assen werd voornamelijk geleed gereden inclusief inzet van CapaCity, al waren er ook een aantal 12m Citaro's onderweg.

In ander nieuws: komende zomer houdt Qbuzz een zomeractie in Fryslân, waarbij de prijs van de Dal Dagkaart gehalveerd wordt. Op de Qliners geldt dus geen actie, maar de dal-dagkaart voor de streeklijnen kost deze zomer €6,45 in plaats van €12,90.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 08 jul 2025, 10:34
door miron
Ik heb tijdens de tt op lijn 84 geen geleed zien rijden

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 08 jul 2025, 17:16
door zone2000
Provincie legt Qbuzz boete van één miljoen euro op: afspraken niet nagekomen

De provincie Fryslân legt vervoerder Qbuzz een boete van één miljoen euro op. Qbuzz heeft zich volgens het college van Gedeputeerde Staten niet gehouden aan de gemaakte prestatieafspraken.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -nagekomen