Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Als ze lijn 51 van U-OV afkopen, en dan natuurlijk het lijn nummer. U-OV kan makkelijker lijnen opschuiven/hernoemen voor de huidige lijn 51 Utrecht CS naar Driebergen Zeist via Kerkenbosch en andersom
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
wouter15
Berichten: 1167
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Ik las op Facebook dat in ieder geval de volgende tijdelijke bussen voor Syntus Utrecht zijn:
- Arriva 8059-8061, 8063, 8067, 8069
- Syntus 1457

Meer exacte wagenparknummers weet ik niet. Mocht er iemand nog meer weten, plaats ze vooral in dit topic!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6011
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door isadora »

Tijdelijke bussen? Wat worden het daarna?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael 1988
Berichten: 2254
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Michael 1988 »

Exportbussen waarschijnlijk
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16058
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ODRAIL »

dnmw2705 schreef:Als ze lijn 51 van U-OV afkopen, en dan natuurlijk het lijn nummer. U-OV kan makkelijker lijnen opschuiven/hernoemen voor de huidige lijn 51 Utrecht CS naar Driebergen Zeist via Kerkenbosch en andersom
Als lijn 51 voor deze lijn als nummer gebruikt gaat worden dan krijg je in Wageningen weer een probleem. Want in de concessie Arnhem Nijmegen bestaat er ook een lijn 51. Juist om verwarring te voorkomen met lijn 50.

Bent u er nog :wink: ?
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Zoals het nu is:
Lijn 50 Utrecht CS - Wageningen (CXX)
Lijn 51 Utrecht CS - Driebergen Zeist NS via Kerkebosch (U-OV)
Lijn 81 Woudenberg - Veenendaal via Zeist (CXX)
LIjn 51 Wageningen - Arnhem (Breng)

Stel ze zouden met U-OV rond krijgen dat U-OV lijn 51 veranderd naar een ander nummer. Dan kan je zeggen: Lijn 50 blijft Utrecht CS - Wageningen, lijn 51 Utrecht - Veenendaal. Dan heb je geen last van Breng die in Wageningen met lijn 51 rijdt.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16058
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ODRAIL »

Ben het er mee eens :pos: :wink: .
sirvinniei
Berichten: 3786
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar waarom zou je voor een andere eindhalte een ander lijnnummer moeten bedenken? Ik vindt de wildgroei aan lijnnummers nu al gigantisch, ook grotendeels voor al die speciale uithof en spitslijntjes.
X80 snap ik daarnaast totaal niet: voor dat kleine stukje andere route een apart nummer.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Inderdaad een wilt groei aan lijn nummers. In het het geval van de 50 vind ik het nog vervelender.

Zoals ik het nu zie zit het als volgt:
50 Utrecht CS - Wageningen 2x/uur (en terug)
50 Utrecht CS - Veenendaal 2x/uur tot (en terug tot 19:00)
50 Utrecht CS - Doorn (2x/u in de spits)
50 Utrecht CS - Rhenen 1x (23:00 vanuit Utrecht) (Vanuit Rhenen vertrekt de eerste bus richting Utrecht niet meer)
50 Utrecht CS - Doorn (Laatste bus door Driebergen)
50 Utrecht CS - Driebergen Zeist Station 2x (laatste bussen door Zeist)

50 Veenendaal - Leersum 1x/u vanaf 20:00 (avond bus)

Ik vind het dus een rotzooitje met die lijnen. En inderdaad X80 en 80 zelfde soort verhaal.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me dan afvraag is waarom niet hiervoor gekozen is:
  • 2x/uur Wageningen - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • 2x/uur Veenendaam - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • Spits 2x/uur Doorn - Utrecht
In de randen ontkom je niet aan afkappingen op een gedeelte van de route (al denk ik dat alleen afkappen in Doorn logischer lijkt.)

Inderdaad lijkt het nu op een wildgroei van lijnen, waar ik als klant liever zo min mogelijk varianten zou willen. (Dus lijn X80 en 80 zou ik een lijn maken). Hierdoor lijkt me het netwerk namelijk ook overzichtelijker voor de klant en dus sneller een beter product.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 24 nov 2016, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13779
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wubbo »

We kunnen ook alle bussen in Nederland hetzelfde nummer geven, dan zijn we van die wildgroei af. Iedereen blij *bus*

Volgens mij gebruik je lijnnummers om je te oriënteren waar je heen wil. Dan helpt het niet erg als een groot deel van de bussen van die lijn niet naar jouw bestemming blijkt te gaan, maar net anders rijdt.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

CamilleKreemers schreef:Wat ik me dan afvraag is waarom niet hiervoor gekozen is:
  • 2x/uur Wageningen - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • 2x/uur Veenendaam - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • Spits 2x/uur Doorn - Utrecht
In de randen ontkom je niet aan afkappingen op een gedeelte van de route (al denk ik dat alleen afkappen in Doorn logischer lijkt.)

Inderdaad lijkt het nu op een wildgroei van lijnen, waar ik als klant liever zo min mogelijk varianten zou willen. (Dus lijn X80 en 80 zou ik een lijn maken). Hierdoor lijkt me het netwerk namelijk ook overzichtelijker voor de klant en dus sneller een beter product.
Ik denk dat Syntus ook wel dynamisch genoeg is om dit bij bijvoorbeeld de zomer dienstregeling aan te passen als het heel veel onduidelijkheid oplevert.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Wubbo schreef:We kunnen ook alle bussen in Nederland hetzelfde nummer geven, dan zijn we van die wildgroei af. Iedereen blij *bus*

Volgens mij gebruik je lijnnummers om je te oriënteren waar je heen wil. Dan helpt het niet erg als een groot deel van de bussen van die lijn niet naar jouw bestemming blijkt te gaan, maar net anders rijdt.
Wat mij trouwens ook op valt bij de dienstregeling: Syntus laat N50 gelijk aan 450 van CXX Utrecht - Amerongen. Nu komt er ook nog een N81 bij.
N81 gaat vanaf Utrecht Centraal de route richting Zeist, stopt op alle haltes in Utrecht (ook Archimedeslaan nog), daarna op Driebergen Zeist waarna het de snelweg op gaat richting Veenendaal Centrum.
N81 is een lijnnummer dat weer nergens op gebaseerd is. Want de 50 gaat naar Veenendaal, 381 van Austerlitz naar Soesterberg en CXX lijn 81 vervalt.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40692
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:X80 snap ik daarnaast totaal niet: voor dat kleine stukje andere route een apart nummer.
Ehm, twee stukjes. Zowel het in Amersfoort via de Kersenbaan rijden als het in Leusden niet via Tabaksteeg rijden. En eerlijk gezegd vindt ik het dan nog duidelijker dat X80 dus gewoon nooit via Tabaksteeg rijdt en 80 op momenten dat 'ie rijdt altijd via Tabaksteeg gaat.
N81 is een lijnnummer dat weer nergens op gebaseerd is. Want de 50 gaat naar Veenendaal, 381 van Austerlitz naar Soesterberg en CXX lijn 81 vervalt.
Dus is 't juist wel ergens op gebaseerd, namelijk op de oude 81. Er zitten wel meer van dat soort verwijzingen naar oude lijnnummers in: zou heb je buurtbus 504 die een stukje van de oude route van 104 vervangt en lijn 5 die 105 vervangt. Zeker die laatste moet een gedachte achter zitten, anders hadden ze de Woerdense stadslijnen wel 1 en 2 genoemd i.p.v. 3 en 5 :wink:
Alle nieuwe buurtbuslijnnummers zijn ook gebaseerd op het oude lijnnummer van de verbinding die ze overnemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1553
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Het is inderdaad gebaseerd op de 81 van CXX. Ik probeer aan te geven dat die lijn niet meer bestaat, overgaat in 50 en dan het nachtnummer nog wel N81 krijgt.
Laatst gewijzigd door Daniel op do 24 nov 2016, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40692
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dan heb je m'n bericht niet goed gelezen, ik schreef ook al dat er diverse verwijzigingen naar oude lijnnummers in de nieuwe zitten.

Daarnaast, wat wilde je anders? Twee lijnen N50? De route van N81 is, in tegenstelling tot de twee takken van lijn 50 waar 'ie grotendeels gelijk op is, nogal anders t.o.v. de N50.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3786
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Wat ik me dan afvraag is waarom niet hiervoor gekozen is:
  • 2x/uur Wageningen - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • 2x/uur Veenendaam - Utrecht, 's avonds 1x/uur
  • Spits 2x/uur Doorn - Utrecht
In de randen ontkom je niet aan afkappingen op een gedeelte van de route (al denk ik dat alleen afkappen in Doorn logischer lijkt.)

Inderdaad lijkt het nu op een wildgroei van lijnen, waar ik als klant liever zo min mogelijk varianten zou willen. (Dus lijn X80 en 80 zou ik een lijn maken). Hierdoor lijkt me het netwerk namelijk ook overzichtelijker voor de klant en dus sneller een beter product.
Tussen Wageningen en UH heb je ook 's avonds die 2x per uur nodig, maar om 's avonds 3 of 4 keer te rijden op UH-Utrecht is overbediening.
dnmw2705 schreef:Inderdaad een wilt groei aan lijn nummers. In het het geval van de 50 vind ik het nog vervelender.

Zoals ik het nu zie zit het als volgt:
50 Utrecht CS - Wageningen 2x/uur (en terug)
50 Utrecht CS - Veenendaal 2x/uur tot (en terug tot 19:00)
50 Utrecht CS - Doorn (2x/u in de spits)
50 Utrecht CS - Rhenen 1x (23:00 vanuit Utrecht) (Vanuit Rhenen vertrekt de eerste bus richting Utrecht niet meer)
50 Utrecht CS - Doorn (Laatste bus door Driebergen)
50 Utrecht CS - Driebergen Zeist Station 2x (laatste bussen door Zeist)

50 Veenendaal - Leersum 1x/u vanaf 20:00 (avond bus)

Ik vind het dus een rotzooitje met die lijnen. En inderdaad X80 en 80 zelfde soort verhaal.
Daarvan gaan alle lijnen naar UH. Als ik bijv. in Amerongen zou wonen zou ik het fijn vinden om te weten dat ik altijd lijn 50 moet nemen om thuis te komen ipv dat ik het ene nummer moet nemen vanaf Klp, het andere nummer moet nemen vanaf Busstation Wageningen en afhankelijk van de vertrektijd een van de 2 vanuit Ut en Drb. In het laatste geval moet je 2 dienstregelingen erop na slaan ipv 1 om te zien welke eerder vertrekt.
Daniel schreef:Daarnaast, wat wilde je anders? Twee lijnen N50? De route van N81 is, in tegenstelling tot de twee takken van lijn 50 waar 'ie grotendeels gelijk op is, nogal anders t.o.v. de N50.
Stiekem hoop ik er nog steeds op dat alle lijnnummers omgegooid worden zoals in Limburg en deze weer logisch en geografisch worden ipv verwijzend naar oude vergane glorie.
Ik heb geen onderschrift
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2324
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Gekko123 »

Ik had persoonlijk ook veel liever een ander lijnnummer gehad voor de tak naar Veenendaal van lijn 50. Voor het gezamenlijke deel onthouden mensen echt wel dat ze de lijnen 50 en 54 kunnen pakken, zeker de dagelijkse forensen (dan geef ik voor het gemak even de tak naar Veenendaal het nummer 54). En als mijn geheugen me niet in de steek laat staan er volgens mij DRIS-panelen bij Driebergen-Zeist. Dan kun je daarop kijken wanneer de eerstvolgende bus gaat.

Verder zou Syntus er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om in ieder geval voor de richting Utrecht op de haltevertrekstaten van het gemeenschappelijke deel de vertrektijden van beide lijnen op dezelfde vertrekstaat te zetten.
sirvinniei
Berichten: 3786
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Laat nou net nieuwe reizigers (liefst automobilisten) degene zijn die je de bus in wilt krijgen ;). DRIS panelen kijk ik vaker wel dan niet op omdat ze regelmatig niet werken en als ze wel werken missen er vaak lijnen en kloppen de vertrektijden niet.

Overigens bieden Wageningen en De Klomp bijna dezelfde verbindingen: de ene bied een trein naar Arnhem en Ede en de ander een Bus naar Arnhem en Ede. Alleen reizigers naar specifiek Wageningen of Veenendaal hebben baat bij een apart lijnnummer.

Ik heb ook een tijd in Zeist gewoond en heb dat altijd een hele rare verwarrende situatie gevonden met tig verschillende lijnnummers die allemaal naar Utrecht gingen.

Op de vertrekstaat kan je trouwens ook een letter zetten om een andere eindhalte aan te duiden. Desnoods kan je deze ook weergeven op het busdisplay (50a en 50b) om verschil in te leggen maar het lijnnummer te behouden. Syntus voert toch al de X in, kan een a of b er ook wel bij.

De avondritten leersum-veenendaal zijn overigens een apart geval omdat die maar zo'n klein deel van de route aandoen.
Ik heb geen onderschrift
flipje
Berichten: 1310
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door flipje »

In de stalling van Syntus in Zwolle staat nu ook een ex-qbuzz MB Sprinter (met dubbele achteras), ook voor Utrecht?
waldo79
Berichten: 8509
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door waldo79 »

Laat nou net nieuwe reizigers (liefst automobilisten) degene zijn die je de bus in wilt krijgen
Voor zover ik weet zijn automobilisten geen potentiële doelgroep voor een bus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9531
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Op sommige assen heeft de overheid wel degelijk voor ogen om automobilisten de bus in te krijgen, zoals Arnhem - Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3786
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

waldo79 schreef:
Laat nou net nieuwe reizigers (liefst automobilisten) degene zijn die je de bus in wilt krijgen
Voor zover ik weet zijn automobilisten geen potentiële doelgroep voor een bus.
Bij Syntus wel, anders hadden ze geen enquette gehouden via de flitsmeister app.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40692
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

flipje schreef:In de stalling van Syntus in Zwolle staat nu ook een ex-qbuzz MB Sprinter (met dubbele achteras), ook voor Utrecht?
Zou kunnen. Wellicht de "wat grotere bus" die op lijn 19 zou gaan rijden (is nu 8-persoonsbusje).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3786
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: "wat grotere bus" die op lijn 19 zou gaan rijden (is nu 8-persoonsbusje).
bron?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MightyMike, mp623, Rafa070, teun en 18 gasten