Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dan moeten maar alle lijnnummers (en eventueel bestemmingen) omgeroepen worden.
Maar het afschaffen van de gesproken overstapinformatie doet meer kwaad dan goed.
Trouwens: waarom zijn die nummers "irrelevant" en zijn juist de overstappen op het streekvervoer belangrijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
In lijn 25 zag ik per omloop niet alleen een bestuurder maar ook een tweede GVB-personeelslid. Zit in de achterste cabine achteruit te rijden of en de voorste cabine van het tweede voertuig wat is de toegevogde waarde van deze persoon in de exploitatie?
Dank, daar staat het allemaal wat helderder in.
De recentste volledige uitval werd kennelijk tweemaal veroorzaakt bij gedeeltelijk enkelspoor rijden [om een defecte trein heen] waarna het systeem de hele dienstregeling voor de hele dag gaat uitrekenen en daarop vastloopt. Daar komen nu patches voor, maar het geheel blijkt zo flexibel als een betonnen buis: als je probeert te buigen, breekt het.
Je zou zeggen dat die enkelspoor situatie in het PvE moet hebben gestaan.
Terugvallen op het oude systeem kan niet meer, of liever gezegd mag niet meer omdat de bevoegdheid van treindienstleiders en bestuurders na drie maanden niet gebruiken per maandag 24-1 vervalt.
Aanpassing van de dienstregeling is nodig vanwege in het systeem ingevoerde rijtijden die in de praktijk niet haalbaar zijn.
En verder natuurlijk veel begrip en compassie, but who cares.
Het onderzoek van Rekenkamer Amsterdam zou inmiddels gestart moeten zijn
robert1955 schreef: ↑wo 19 jan 2022, 10:31
Aanpassing van de dienstregeling is nodig vanwege in het systeem ingevoerde rijtijden die in de praktijk niet haalbaar zijn.
Ik vraag me wel af wat dat concreet inhoudt. Wordt er gewoon wat met de tijden geschoven zodat het allemaal beter past? Of wordt er gesneden in frequenties en mogelijk zelfs lijnen?
Ik vermoed het eerste - als het laatste het geval zou zijn geweest, had Jan-Bert natuurlijk allang een trits boze tweets uitgestuurd.
Meltrain schreef:Dan moeten maar alle lijnnummers (en eventueel bestemmingen) omgeroepen worden.
Maar het afschaffen van de gesproken overstapinformatie doet meer kwaad dan goed.
Trouwens: waarom zijn die nummers "irrelevant" en zijn juist de overstappen op het streekvervoer belangrijk?
Omdat de familie van Vinny in Kudelstaart woont.. duh!
Dit is toch wel weer zo'n gevalletje 'extreem kleine kans dát, maar áls, dan een hele hoop ellende'. En dan staat iedereen weer te roepen waarom er niet eerder wat aan gedaan is...
Laatst gewijzigd door TffpaA op ma 31 jan 2022, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA schreef: ↑wo 19 jan 2022, 10:34
Ik vraag me wel af wat dat concreet inhoudt. Wordt er gewoon wat met de tijden geschoven zodat het allemaal beter past? Of wordt er gesneden in frequenties en mogelijk zelfs lijnen?
Ik vermoed het eerste - als het laatste het geval zou zijn geweest, had Jan-Bert natuurlijk allang een trits boze tweets uitgestuurd.
De dienstregeling van alle lijnen (dus ook tram/bus) wordt gemaakt aan de hand van wat er gereden is. Blijkt een lijn een te ruime dienstregeling te hebben waardoor er te weinig tijd wordt gebruikt, dan wordt dit voor het jaar erna aangepast. Andersom ook hetzelfde. Enige verschil hier is dat het in april wordt gedaan ipv in december.
Afgelopen weekend in tram 12 de nieuwe omroepstem mogen ervaren.
Het was verfrissend om weer één stem te horen i.p.v. een veelvoud. Verder spreekt ze netjes zonder rare uithalers of ander overdreven gedoe, dus dat is mooi. Bij drukte in de tram vond ik d'r wel moeilijker verstaanbaar. De oude omroepstem overtreffen doet ze in ieder geval niet. In de 15G wordt dat ben ik bang problematisch. In mijn ervaring is de geluidskwaliteit in de nieuwe trams niet heel denderend vergeleken met de Combino en M5.
Op eindpunten wordt opeens "Einde van deze lijn" omgeroepen, wat klinkt alsof de lijn ter plekke wordt opgeheven. Waarom niet gewoon "Eindpunt van deze lijn" of "Eindpunt van deze tram"? Veranderen om het veranderen of zo en iets te letterlijk gekeken naar het Engelse "End of the line" misschien.
In de nieuwe trams staat het vaak te zacht waardoor het soms wat onduidelijk kan zijn. Het voordeel is wel dat de nieuwe trams stiller zijn en geen ramen hebben.
Overigens, bij halte Museumplein wordt er iets omgeroepen als "overstappen op de lijnen 2, 5 en streekvervoer.
Streekvervoer is dan weer de mannelijke stem.
Apart. Naar mijn idee gebruiken bedrijven (een groepstructuur) een Shared Service Center juist om gemeenschappelijk taken en diensten (financieel-administratief, facilitair) te bundelen om zodoende efficiënter te kunnen opereren.
Dat is ook de betekenis van SSC die ik ken. Hier wordt het kennelijk gebruikt voor een "gezamenlijk team van MET/GVB en Alstom dat verzoeken tot wijziging in het systeem analyseert, impactanalyses opstelt en specificaties opstelt voor nieuwe wijzigingen."
GVB heeft nu als het goed is 68 van de 72 15G-trams staan. Met een beetje nattevingerwerk zie ik op OVinfo dat er hooguit zo'n 34 nieuwe trams tegelijk actief zijn:
8 stuks op tram 5
10 stuks op tram 19
16 stuks (8x gekoppeld) op tram 25
Heeft iemand zicht op wat ze qua inzet met die overige 34 trams doen? Even los van tussen trams rouleren (3001 halverwege de dag uit dienst > 3051 in dienst), test- en instructieritten.