Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bemined

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Doordeweeks zijn het inderdaad slechts twee treinen die 's avonds in Diemen Zuid keren, op zondag keert men er wel de hele dag.
Bjarte

Bericht door Bjarte »

Toch apart dat die treinen niet verder rijden. Er is op zondagen daardoor geen intercity verbinding Duivendrecht - Almere.

Een oplossing zou kunnen zijn om [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] te laten stoppen op Duivendrecht op zondagen. Dat is ook voordelig voor de vele studenten die op zondagavond weer terug komen van het ouderlijk huis.
Laatst gewijzigd door Bjarte op di 03 jan 2017, 01:35, 2 keer totaal gewijzigd.
JWM

Bericht door JWM »

Ehm, er rijdt toch gewoon een sprinter?
Bjarte

Bericht door Bjarte »

Euhm ja, my bad.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Daar zou ik nog een tweede keer over nadenken...

En kijk eens in de Reisplanner? Ieder half uur een rechtstreekse Intercity, naast de sprinter.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Bjarte

Bericht door Bjarte »

Ik heb het over zondag, dan rijdt er toch echt geen intercity tussen Duivendrecht en Almere.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Heb je nu al in de Reisplanner gekeken?
Bjarte

Bericht door Bjarte »

Ja en ik denk te weten waar jouw verwarring vandaan komt. Jij kijkt zeker naar aankomende zondag 8 januari? Dan stopt de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] voor de verandering wél op Duivendrecht in verband met werkzaamheden. Misschien moet jij eerst eens wat beter opletten voordat je mij op een fout wijst die er niet is. :P

Als het komende zondag kan, waarom dan niet gewoon op alle zondagen? De vervoersvraag is groot, weet ik uit ervaring.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Ho, ho, jij begint met te zeggen dat er geen rechtstreekse treinen rijden op zondag tussen Duivendrecht en Almere... En dus heb ik speciaal voor jou geregeld dat er aanstaande zondag ieder half uur een 700 extra stopt, is het weer niet goed.

Zo groot is die vervoersvraag niet in het weekend, niet groot genoeg om een Intercity voor te laten rijden, dat past makkelijk in de sprinters. Aankomende zondag is het bedoeld als vervanger voor de 2400 tussen Schiphol en Duivendrecht, die dan helemaal niet rijdt.
Bjarte

Bericht door Bjarte »

Mikos schreef:Ho, ho, jij begint met te zeggen dat er geen rechtstreekse treinen rijden op zondag tussen Duivendrecht en Almere... En dus heb ik speciaal voor jou geregeld dat er aanstaande zondag ieder half uur een 700 extra stopt, is het weer niet goed.

Zo groot is die vervoersvraag niet in het weekend, niet groot genoeg om een Intercity voor te laten rijden, dat past makkelijk in de sprinters. Aankomende zondag is het bedoeld als vervanger voor de 2400 tussen Schiphol en Duivendrecht, die dan helemaal niet rijdt.
Dan ben ik je dankbaar, want ik moet toevallig komende zondag van Groningen naar Duivendrecht. :Y

Ik zal voor de gein eens voor je tellen hoeveel mensen er uitstappen.
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Bjarte schreef:Als het komende zondag kan, waarom dan niet gewoon op alle zondagen?
Omdat er komende zondag geen treinen rijden tussen Schiphol en Leiden en de 700 daardoor ook niet meer in de knoop in Leiden hoeft te vallen. Normaal moet hij dat wel en past de stop op Duivendrecht daardoor niet. Nu die in Schiphol eindigt is het geen probleem daar 2 min. later te zijn.

Overigens: in de vorige dienstregeling reed er 's avonds laat en zondags helemaal geen intercity vanaf de Zuidas naar Flevoland en v.v., dus toen kon je ook niet per IC naar Duivendrecht. :wink:
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Bjarte schreef:Dan ben ik je dankbaar, want ik moet toevallig komende zondag van Groningen naar Duivendrecht. :Y
En wederom verlaat een tevreden klant het pand! Als ze in de trein nou ook allemaal zo blij met me zouden zijn..! Ik breng je trouwens niet, ik blijf thuis.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Overigens: in de vorige dienstregeling reed er 's avonds laat en zondags helemaal geen intercity vanaf de Zuidas naar Flevoland en v.v., dus toen kon je ook niet per IC naar Duivendrecht. :wink:
Volgens mij was dat alleen 's avonds laat en op de vroege zondagochtend. Zondag overdag reden de [wiki]Treinserie 700 (2016)[/wiki] en [wiki]Treinserie 12700 (2016)[/wiki] wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De 777 was de laatste, dat is niet bepaald einde dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland

Bericht door Roeland »

Wubbo schreef:Het niet doorkoppelen zal ook wel met luchtvervoer te maken hebben. De [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] moet namelijk met dubbele stellen rijden ivm het splitsen in Eindhoven, de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] heeft dat alleen niet nodig.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om in die uren (tenslotte alleen 's avonds en op zondag) dat de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] tot Schiphol rijdt, de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] alleen Schiphol - Venlo te laten rijden. Op die tijdstippen is 4 bakken voldoende tussen Shl en Ehv. En dan Ehv - Heerlen los laten rijden, of helemaal niet laten rijden.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

De [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt 's avonds al enkel naar Venlo. Waarom er niet voor gekozen is de series te koppelen, is mij niet bekend.
JWM

Bericht door JWM »

Dat is tot halverwege de avond het geval, na een uur of 22u rijden ze niet verder dan Utrecht. Overigens heb ik al een aantal keer gezien dat de trein dan alsnog met dubbel stel rijdt, waarbij het achterste deel niet verder gaat dan Eindhoven. Dat zal dan wel vooral om de omloop kloppend te krijgen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

's Avonds zou die constructie wel kunnen denk ik (heb je hoogstens met de laatsten richting Dordrecht een probleem), maar op zondag overdag is de situatie toch anders. Dan standaard overstappen in Eindhoven (niet cross-platform want cross-platform wil je al Tilburg - Venlo bieden) lijkt me ook niet handig.

Overigens is het probleem al minder groot dan we dachten doordat er gekeerd wordt op Diemen Zuid, dat is niet zo veel kilometers leeg rijden vanaf Duivendrecht.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Ik heb het nog even opgezocht en het klopt inderdaad.. Ik weet even niet waar ik ook vandaan haalde dat die overkruistijd te kort is. Dat is niet het geval. Dan zullen de paden voor kerende treinen in Almere Centrum waarschijnlijk minder vaak gebruikt worden dan ik dacht.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ik heb inmiddels aan de hand van de DVS feed en de data van de NS app (welke tegenwoordig naast actuele ook geplande materieelinzet kan tonen) met redelijke nauwkeurigheid de materieelinzet van dienstregeling 2017 kunnen achterhalen. Voorlopig heb ik alleen ICM uitgewerkt aangezien dat de naar mijn mening meest interessante treinseries zijn (meeste mogelijke materieelsamenstellingen), bij deze dus het grote ICM treinlengte overzicht: http://nsdr.bemined.nl/ICM-2017-1.txt (alles uiteraard onder voorbehoud van typefouten)

Meest opvallende is gelijk de enorme verschillen per dag van de week in diverse treinseries. Vooral de noordoost intercity's via Zwolle en Deventer kennen sterke schommelingen, een dinsdag en een woensdag wil nog wel eens 3 bakken verschillen. Nu waren er al langer wat schommelingen op deze lijnen, maar zo erg als nu kan ik me niet herinneren. Ik heb overigens nog niet geprobeerd te tellen hoeveel stellen er per dag ingezet worden, mogelijk ontstaan deze schommelingen doordat men het onderhoud deels op de minst drukke dagen van de week gepland heeft.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Als je de lijst zo ziet is het ook gelijk wel duidelijk waarom de (1)1700 een van de meest gemelde series in de druktemelder is. Een vrijdagmiddag in de kerstvakantie leverde bijvoorbeeld al een goed gevulde 1759 op (wel 1 bakje minder dan op de lijst), dat wordt nog wat vanaf komende week.
Op de vrijdagochtend rijden er ook wel van die korte zesbaks spitstreintjes, maar dan kan het juist weer makkelijk door de lagere reizigersvraag in de vrijdagochtendspits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined

Bericht door Bemined »

Vrijdag is er altijd al een aparte materieelinzet. De NS lijkt dit jaar zichzelf overtroffen te hebben wat betreft korte treinen op vrijdagochtend, ik heb nog nooit zoveel solo ICM in de spits ingepland gezien. In de vrijdagmiddag zijn traditioneel de treinen uit Groningen versterkt, terwijl vrijwel de rest van het land iets kortere treinen heeft. Terwijl mijn eigen ervaring is dat vrijdagmiddag om 16:00 ook in Rotterdam altijd aanzienlijk drukker is dan op de andere dagen rond dat tijdstip.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Treinen richting Zeeland zijn op vrijdagmiddag vaak ook langer, 12 bakken VIRM is niet ongewoon.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Dat is knap, te bedenken dat op de Zeeuwse lijn niet langer dan VIRM6 past.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Ik zeg toch richting Zeeland, toch niet dat die allemaal tot het eindpunt rijden.
Plaats reactie