Pagina 69 van 294
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 26 nov 2016, 16:06
door Wubbo
CamilleKreemers schreef:Wellicht ga ik nu iets doms voorstellen, maar waarom laat NS de trein niet doorrijden naar Hilversum?
Dat zou een extra materieelcompostie kosten, voor een verbinding die niet door heel veel reizigers gebruikt wordt. Of het uberhaupt past in Baarn heb ik trouwens niet uitgezocht, Hilversum zou maakbaar moeten zijn.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 26 nov 2016, 22:28
door Maxim
Inderdaad wordt de overstap in Baarn 29 of 30 minuten, afhankelijk van de richting. Grote kans dat er meer mensen in Hilversum in de bus stappen, zeker omdat die bewust gaat aansluiten op de IC. :-)
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 08:30
door sirvinniei
Gaat lijn 382/383 tussen de Bergweg Veenendaal en Driebergen-Zeist rijden of tussen Veenendaal Centrum en het busstation van Zeist? Lijnfolder zegt het eerste, lijnennetkaart het tweede.
[Voor Mods: Daniël mag wel lokquotjes plaatsen en ik niet?]
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 15:18
door dnmw2705
sirvinniei schreef:Gaat lijn 382/383 tussen de Bergweg Veenendaal en Driebergen-Zeist rijden of tussen Veenendaal Centrum en het busstation van Zeist? Lijnfolder zegt het eerste, lijnennetkaart het tweede.
Daar kwam ik ook niet uit! Denk dat die rit naar Het Henschotermeer in de weekenden vanaf mei tot september ook erg rendabel zijn
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 16:56
door dnmw2705
Sorry, ik citeer altijd het hele bericht. Ben nog maar groentje op dit forum
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 17:04
door Wubbo
sirvinniei schreef:[Voor Mods: Daniël mag wel lokquotjes plaatsen en ik niet?]
Je quootte het hele vorige bericht dat niet sloeg op jouw reactie. Als je een lokquote wil plaatsen (ik vermoed dat dat niet eens nodig is), noem hem dan ook zo of reageer op iets dat er in ieder geval nog iets mee te maken heeft. Dan houden we het leesbaar.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 17:05
door sirvinniei
Ik snap het

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 22:30
door dnmw2705
Ik zat te kijken naar de tijden die bijv. lijn 50 heeft tussen haltes. Weet iemand waarop die tijden gebaseerd zijn. Lijn 50 heeft om 1:00 's nachts 4 minuten om tussen halte Oorsprongpark en Archimedeslaan, cxx rekent 2 minuten overdag en 's nachts. Zelfde lijn Utrecht in heeft bijv in de spits 7 minuten tussen Archimedeslaan en Oorsprongpark. Cxx rekent ook dan 2 minuten.
Hebben jullie met andere lijnen hetzelfde ondervonden?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 22:44
door cassie127
Zijn er dan ook stukken waar Syntus zegt sneller te zijn dan connexxion?
Klein verschil: connexxion rond de vertrektijden vaak af op hele minuten terwijl de vertrektijden bij Syntus op de seconde nauwkeurig zijn gepland
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 22:50
door dnmw2705
Ja, die zijn er zeker. En ik heb ook mijn twijfels daarbij. Bijv. binnen 4 minuten vanaf Driebergen Zeist NS naar halte Griftlaan, 4 minuten. Met de auto lukt mij het eigenlijk alleen in de nacht. Overdag is dat zelfde stukje met de auto 5 en een halve minuut.
Op de seconde rekenen is vragen om vertraging lijkt mij
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 23:00
door Milco
Zit er elders in de route, voor een busstation/treinstation, niet wat extra marge in de dienstregeling?
Op die manier is de bus niet vaak te vroeg bij een halte, maar wel weer op tijd bij een knooppunt.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 23:05
door sirvinniei
Wat stond er in het PvE over te vroeg/te laat komen? Connexxion reed structureel te vroeg op niet tijd haltes om niet het idee te wekken dat de bus te laat is (waar ik me altijd heel erg aan stoorde, liever dan krappere tijden op het bord en "te laat" rijden)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 23:30
door regenmaker
Syntus hanteert op de veluwe in ieder geval krappe rijtijden en tussen de een-na-laatste en laatste halte zit er opeens een hele hoge rijtijd om vertragingen op te vangen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 23:36
door cassie127
In Midden-Overijssel zit het weer meer tussen de plaatsen in. Bekijk maar eens in de ovinfo app een rit op lijn 166 Zwolle - Raalte dan zie je dat wel terug.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 10:24
door dnmw2705
De eind halte heeft 5 minuten. De aanloop naar de eind halte is ook redelijk ruim. Ben echt benieuwd waarom Syntus ervoor kiest om zo krap te plannen. Klanten kunnen het als zeer storend ervaren.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 10:53
door dnmw2705
sirvinniei schreef:Connexxion reed structureel te vroeg op niet tijd haltes om niet het idee te wekken dat de bus te laat is
Hoe bedoel je dit?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 11:12
door sirvinniei
Stel je vertrekt van tijdhalte 1 om 10 over naar tijdhalte 2. De rijtijd zonder vertraging is 10 en er zit 5 marge op. De aankomsttijd op tijdhalte 2 is dan 5 voor half.
Op niet tijd haltes wordt niet gewacht dus de tijd wijkt vaak af doordat rijtijden wisselen. Dan kan je 2 dingen doen: een vroege tijd noteren waarbij de bus vaak "te laat" vertrekt. Of een late tid noteren waar de bus vaak "te vroeg" vertrekt.
Connexxion doet het tweede met de motivatie dat reizigers anders het gevoel hebben dat de bus te laat is. Persoonlijk vind ik dit onzin en zie ik veel liever het eerste zodat ik weet hoe laat ik op de bushalte moet staan. Zolang ik maar mijn aansluitingen haal maakt het mij niks uit dat de bus "te laat" is
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 11:23
door dnmw2705
Ah zo, bedankt voor de uitleg. Ben persoonlijk ook met je eens dat het allemaal prima is zolang je maar op tijd op de halte staat en je je aansluiting haalt.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 11:30
door Suus
Eh, in Amersfoort rijden de stadsbussen van Connexxion in principe altijd te laat en komen ze meestal toch nog op tijd aan op het station, omdat er 4 tot 5 minuten tussen Snouckaertlaan en het station zit. Een nadeel is dat InfoXX dan ook denkt dat die vijf minuten de echte rijtijd is, waardoor de aankomsttijd op het station ook later wordt getoond. Je krijgt daardoor het idee dat je de trein gaat missen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 11:37
door sirvinniei
Doen ze het geen eens consequent xD
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 12:48
door Michael 1988
sirvinniei schreef:Stel je vertrekt van tijdhalte 1 om 10 over naar tijdhalte 2. De rijtijd zonder vertraging is 10 en er zit 5 marge op. De aankomsttijd op tijdhalte 2 is dan 5 voor half.
Op niet tijd haltes wordt niet gewacht dus de tijd wijkt vaak af doordat rijtijden wisselen. Dan kan je 2 dingen doen: een vroege tijd noteren waarbij de bus vaak "te laat" vertrekt. Of een late tid noteren waar de bus vaak "te vroeg" vertrekt.
Connexxion doet het tweede met de motivatie dat reizigers anders het gevoel hebben dat de bus te laat is. Persoonlijk vind ik dit onzin en zie ik veel liever het eerste zodat ik weet hoe laat ik op de bushalte moet staan. Zolang ik maar mijn aansluitingen haal maakt het mij niks uit dat de bus "te laat" is
Gewoon een kwestie van eerder uit je nest komen en minimaal 5 minuten voor de aangegeven tijd op de halte gaan staan.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 12:53
door sirvinniei
Wie zegt dat 5 minuten genoeg is? Dat weet je niet en dat is nou net mijn probleem met dit systeem: je kan beter noteren hoe laat een bus op zijn vroegst vertrekt dan hoe laat deze op zijn laatst vertrekt. Mensen kijken met bussen normaal naar aankomsttijden op tijdhaltes. Dat een bus 5-10 minuten later dan de vertrekstaat vertrekt boeit niemand een hol als aansluitingen worden gehaald. Dat een bus 5-10 minuten eerder vertrekt is daarentegen wel heel storend omdat mensen een bus van 20-25 minuten later moeten nemen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 13:01
door Somoht
Opdrachtgevers zijn er ook niet blij mee, CROW-NDOV bijlage geeft op dit moment aan dat rijtijden opgegeven moeten worden in seconden en niet de maximum snelheden mag overtreden.
Almere heeft bijvoorbeeld ook dit opgenomen in het programma van eisen, kan niet zo snel vinden voor Utrecht.
Artikel 22. Rijtijden
a. De dienstregeling is gebaseerd op realistische rijtijden.
b. Rijtijden worden als realistisch aangemerkt wanneer per dienstregelingperiode ten minste 90% van de ritten een werkelijke rijtijd heeft die niet meer dan 1 minuut of 5% afwijkt van de rijtijd volgens dienstregeling.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 13:27
door dnmw2705
Er zat op dit forum ook iemand van Syntus die mee leest en dingen kan aanpassen? Kan hij hier uitleg over geven misschien?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 28 nov 2016, 15:10
door Maxim
Kan :)
Het is altijd een spanningsveld, tussen iets vertraagd rijden en genoeg tijd aan het eind of bij een knooppunt (zodat niemand de bus mist maar aansluitingen wel worden gehaald) en realistische rijtijden over het hele traject (met als risico dat je vaak iets te vroeg langs een halte komt).
Ideaal is een heel klein beetje te laat rijden, met genoeg tijd aan het eind. Maar ook weer niet te veel, want dan zie je misschien wel de vorige trein wegrijden.
Tijdens de aanbesteding hebben we een deel van de rijtijden gewijzigd, bijvoorbeeld omdat we ze niet haalbaar of realistisch vonden. In de komende jaren zullen we dat ongetwijfeld verder verfijnen.