Pagina 70 van 92
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 16 sep 2024, 21:42
door DPDelft
Die plannen zijn er nog steeds, er ligt zelfs een speciale baan langs de weg, maar er zijn nog de nodige uitdagingen voor het werkelijkheid gaat worden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 17 sep 2024, 22:56
door Durashift
Heel_Holland_Spot schreef: ↑ma 16 sep 2024, 16:44
Dionysusnu schreef: ↑ma 16 sep 2024, 16:33
maar bij beroepschauffeurs gaat dat niet op.
Nou, ik zat laatst bij '75 jaar trolley' in een Solaris, die chauffeur kent de voorrangsregels niet eens (tot twee keer toe).
Hij kent ze misschien wel maar paste ze niet toe op dat moment.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Autonom (rijden) is een droom.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 19 sep 2024, 16:17
door Tom024
Enkele berichten afgesplitst naar een topic over autonoom rijdend OV
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 20 sep 2024, 08:10
door VIRM
Maxim schreef: ↑ma 16 sep 2024, 13:00
... en dat was nou precies het dilemma. Hoeveel schaal je af, passen de reizigers dan nog wel fatsoenlijk in de bus en wil je iedere dag 'dezelfde' reizigers benadelen, of is de uitval dusdanig beperkt dat het wel af en toe voor komt, maar niet altijd dezelfde reizigers treft?
Ik wil hiermee absoluut niet iets 'goed praten', alles wat gezegd wordt is óók waar (er is te weinig afgeschaald), maar het is wel een moeilijke puzzel die je ook nog eens ver vooruit moet leggen. Even een (goedgekeurde) dienstregeling en dienstenpakket maken kost toch al snel minimaal twee maanden, waarbij je een inschatting doet van ziekteverzuim, instroom, uitstroom en reizigersaantallen. Waarbij in een gebied als IJssel-Vecht het extra moeilijk is dat in de (ochtend)spits de bussen eigenlijk allemaal nodig zijn om de mensen weg te krijgen. En helaas pakt het resultaat in dit geval dan niet uit zoals je verwacht en hoopt.
Gelukkig komen er veel nieuwe collega's bij! Maar dat we als sector nog voorlopig krap zullen zitten in personeel, dat kun je wel aannemen. Welke sector niet momenteel...
Als vaste reiziger zie ik dat de uitval alle kanten opvliegt: de ene dag gaat het goed, de andere dag regent het uitgevallen ritten. Zelf denk ik dat er nog wat te snijden is, zoals lijn 11. En ik heb onlangs ook nog een voorstel gedaan bij de klantenservice hoe in het weekend een specifieke lijn aantrekkelijker kan worden gemaakt (aansluitingen op de treinenknoop beide kanten op) waarbij de rittijd minder wordt zonder haltes over te slaan.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 20 sep 2024, 09:03
door gkw1969
Ik weet niet hoe het bij EBS zit, maar bij Hermes Arnhem Nijmegen is het zo dat er diensten aangewezen zijn die mogen vervallen. Dit zijn voornamelijk diensten waarbij de impact van uitval zo min mogelijk is, bij voorbeeld spits verdichting lijn 33, 2 spitsomlopen lijn 352 (omdat we toch 2 Solarissen stil hebben staan) of als er een goed alternatief is. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld lijn 5: Aan de kant van Presikhaaf heb je ook lijn 6 en 62, aan de kant van Schuytgraaf kunnen passagiers met 1 en 56 mee.
Daarnaast wordt er voor gewaakt dat sowieso alle laatste ritten gereden worden, als dat betekend dat in de loop van de avond een rit uitvalt, dan is dat maar zo. Maar van alle lijnen rijden in principe alle laatste ritten (tenzij er overmacht in de avond zelf is)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 20 sep 2024, 17:10
door EWilsonAdam
Gaan de VDL Citea SLFA-181 Electric van EBS nog in deze consessies rijden? Zijn er wellicht (technische) problemen die inzetten van deze bussen tegenhoudt?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 22 sep 2024, 10:50
door flipje
Wat ik er van begreep gaat dat nog wel even duren.
De bussen zouden een revisie krijgen en daar schijnt volgend jaar pas ruimte voor te zijn (bij VDL?).
Tevens moet de laadinfrastructuur aangepast worden > lees ruimte gemaakt voor de gelede bussen op de stallingen.
Naar mijn idee kan EBS beter het geld investeren in nieuwe bussen. Mocht Ebusco het overleven, dan zou de annulering van de order uit Zweden een mogelijkheid kunnen zijn. Deze bestaat uit Ebusco 3.0 29x 12meter & 18x 18meter. Dan zijn er tenminste voldoende bussen in IJssel-Vecht

.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 22 sep 2024, 12:47
door ovVeluwe
Ondertussen wordt er in de wandelgangen gesproken over de komst van Waterland Scania's om de VDL's te vervangen, zodat EBS geen bussen meer hoeft te huren
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 22 sep 2024, 15:58
door teun
Heeft men al het flauwste idee wanneer de Ebusco's wellicht voor een structurele oplossing kunnen gaan zorgen?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 22 sep 2024, 17:16
door Daniel
ovVeluwe schreef: ↑zo 22 sep 2024, 12:47
Ondertussen wordt er in de wandelgangen gesproken over de komst van Waterland Scania's om de VDL's te vervangen, zodat EBS geen bussen meer hoeft te huren
Nouja, mits ze niet afbranden voor de Ebusco's er zijn

Ik weet niet of die compleet opgereden vloot bussen de betrouwbaarheid nou persé verbeterd.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 22 sep 2024, 21:21
door MichOV
Laat die VDL's maar lekker rijden..

op de een of andere manier moet ik bij Scania altijd aan vrachtwagens denken..

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 sep 2024, 13:20
door Stan_Bronstring
flipje schreef: ↑zo 22 sep 2024, 10:50
Naar mijn idee kan EBS beter het geld investeren in nieuwe bussen. Mocht Ebusco het overleven, dan zou de annulering van de order uit Zweden een mogelijkheid kunnen zijn. Deze bestaat uit Ebusco 3.0 29x 12meter & 18x 18meter. Dan zijn er tenminste voldoende bussen in IJssel-Vecht

.
Leuk idee, maar kan EBS wel zomaar zo'n order overnemen? Die Zweedse klant heeft niet voor niets geannuleerd, dus het is uberhaupt de vraag of Ebusco die 47 bussen kan leveren. En sowieso: EBS heeft zelf ook nog een order lopen.
Het is verder inderdaad maar de vraag of het nog loont om die ex-Waterland Citea's te reviseren, de techniek van die bussen lijkt mij enigszins verouderd. Is de range bijvoorbeeld wel voldoende voor dit wat meer uitgestrekte gebied (tenzij ze voor de stadslijnen gebruikt gaan worden)?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 sep 2024, 13:32
door Meltrain
Zijn die bussen (zowel Citea's als Scania's) überhaupt niet bedoeld als tijdelijke oplossing totdat de Ebusco's geleverd worden?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 sep 2024, 14:11
door Milco
Tot de komst van de 31 Ebusco's rijden er nu 40 ex-Syntus VDL's in IJssel-Vecht. Dat zijn dut 9 bussen meer dan de Ebusco's, dus er zouden ergens nog circa 9 bussen bij kunnen komen. Met de gelede VDL's uit Waterland zou dat moeten kloppen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:19
door The Greyhound
Leuk idee, maar kan EBS wel zomaar zo'n order overnemen? Die Zweedse klant heeft niet voor niets geannuleerd, dus het is uberhaupt de vraag of Ebusco die 47 bussen kan leveren. En sowieso: EBS heeft zelf ook nog een order lopen.
Het is verder inderdaad maar de vraag of het nog loont om die ex-Waterland Citea's te reviseren, de techniek van die bussen lijkt mij enigszins verouderd. Is de range bijvoorbeeld wel voldoende voor dit wat meer uitgestrekte gebied (tenzij ze voor de stadslijnen gebruikt gaan worden)?
Als je de citea’s van een nieuw accupakket voorziet kunnen ze weer een hele tijd mee. Anders zijn ze nog prima te gebruiken ter vervanging van de capacities.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 sep 2024, 08:01
door gkw1969
Als de order geannuleerd is en de onderdelen zijn nog niet gemaakt/besteld dan wordt dat ook niet meer gedaan en wordt de levertijd voor latere orders korter.
Als de bussen al in aanbouw zijn kan het voor een vervoerder interessant zijn de order over te nemen, en in deze tijd juist tegen een hoger bedrag omdat de levertijden zo lang zijn. Ik zou er dan rustig wat meer voor betalen om die levertijd te verkorten.
Dus de vraag is: was de Zweedse bestelling al in aanbouw of niet.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 14:30
door flipje
Vanmiddag even gepolst bij een collega wat de plannen zijn mbt het materiaal vanaf december.
- Het plan met de elektrische gelede Citea's gaat niet door.
- Er komen +/- 15 Scania's naar IJssel-Vecht of dit 12m/18m of een mix wordt is nog niet duidelijk.
- Zolang de Ebusco's er nog niet zijn blijven de diesel Citea's in dienst.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 17:42
door Stan_Bronstring
Wat een vreemde beslissing om die Scania's daar naartoe te halen, even aangenomen dat dat inderdaad klopt. Die bussen zijn meer dan op, dus ik mag hopen dat die echt voor de reserve zijn en slechts af en toe ingezet worden, en dat EBS zo snel mogelijk op zoek gaat naar een aantal goede bussen om het tekort op te vullen, bij voorkeur natuurlijk elektrisch. Trouwens: waarvoor zouden die Scania's dan gebruikt gaan worden?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 17:49
door Lijn 45
Er zijn nog 11 ex Keolis BYD's over (en de serie van NHN).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 20:31
door MichOV
Nog meer goedkope BYD rommel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 21:17
door Stan_Bronstring
Nou liever dat dan zo’n afgetrapte Scania die elk moment in brand kan vliegen
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 01 okt 2024, 22:56
door flipje
Die Scania's zullen tijdelijk zijn.
De 11 ex Keolis BYD's worden momenteel als plukbus gebruikt..
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 21:31
door Milco
Omroep Flevoland heeft enkele plannen van EBS in dienstregeling 2025 toegelicht:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... oerder-ebs
Het gehele vervoerplan is ook online te vinden:
https://lelystad.bestuurlijkeinformatie ... 6f000bce8c
Zitten een aantal goede veranderingen in, zoals het rijden van lijn 215 naar Kampen Zuid en in de daluren, het wijzigen van de routes van de lijnen 11 in Zwolle (verlenging naar station) en 199 (in Zwolle naar Isala) en het verlengen in de spits van lijn 101 naar Amersfoort Centraal.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 23:01
door ovVeluwe
De 304 breidt in de avonduren weer uit tot volledige ritten richting Apeldoorn. In de richting van Zwolle verandert er jammer genoeg juist niks. Toch een gemiste kans om enkele bussen door te laten rijden tot minstens Heerde.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 03 okt 2024, 23:24
door CamilleKreemers
Wordt de 217 per routevariant ook anders genummerd?