Voor mijn gevoel blijft het wel vreemd dat de treinen vanuit Schiphol de treinen Alkmaar - Eindhoven daarmee eigenlijk twee keer kruisen

Achja, de cijfers zeggen het he..Vinny schreef:Doekje voor het bloeden![]()
De relatie Haarlem-Weesp (-Amersfoort) is quasi-non existent. Vroeger had Haarlem een goede verbinding met Amsterdam Amstel en Utrecht. Daar was wel vraag naar...
Dan heb je een veel ingewikkeldere sporenstraat nodig, want dan moet je vanaf Weesp zowel kruisingsvrij richting Zaandam (sprinters) als Haarlem (IC's) kunnen en vanuit Breukelen ook zowel naar Zaandam (IC's) als naar Haarlem (sprinters). Als dan de middelste sporen voor de kerende treinen uit Schiphol moeten zijn, dan heb je behoorlijke wat fly-overs/dive-unders nodig om dat voor elkaar te krijgen.Yanaike schreef:Of waarom niet Weesp - Uitgeest? Als zowel SAAL/Gooilijn als Alkmaar - Utrecht ETMET hebben lijkt me dat een logischere bestemming dan Haarlem. Bovendien verbind je dan ook twee voorsteden met elkaar Almere - Zaandam. Lijkt me een interessante verbinding en technisch gezien niet onmogelijk?
even een lesje Prorail:Yanaike schreef:Is vanuit Weesp gezien het volgende mogelijk met bestaande sporen-layout bij Weesp, hooguit met kleinere blokken en kleinere afstand tussen seinen:
Minuut 0-10:
- IC Groningen/Leeuwarden - Almere - Schiphol etc.
- Pendel-IC Almere - Amsterdam (en evt naar Enkhuizen): met in Almere cross-platform overstap op IC Groningen. Deze volgt zo dicht mogelijk op de vorige IC.
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Schiphol + SPR Amersfoort - Weesp - Amsterdam, in Weesp cross-platform overstap op elkaar en worden ingehaald door de volgende twee ICs
Minuut 10-20:
- IC Amersfoort - Schiphol
- IC Zwolle - Kampen Zuid - Dronten - Lelystad - Almere - Amsterdam (volgt zo kort mogelijk op de vorige IC).
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Schiphol + SPR Amersfoort - Weesp - Amsterdam, in Weesp cross-platform overstap op elkaar en worden ingehaald door de volgende twee ICs
Minuut 20-30:
- ICD Almere - Schiphol - Rotterdam (- Breda), kan op termijn eventueel uitgebreid worden naar Zwolle bij voldoende vraag.
- IC Amersfoort - Amsterdam (volgt zo kort mogelijk op de vorige IC)
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Schiphol + SPR Amersfoort - Weesp - Amsterdam, in Weesp cross-platform overstap op elkaar en worden ingehaald door de eerste twee ICs
Je hebt dan een scheve kwartiersdienst tussen Almere - Amsterdam én een scheve kwartiersdienst tussen Almere - Schiphol die met ICs uit Amersfoort wordt aangevuld tot een perfecte tien minuten dienst. De treinen naar Amsterdam volgen zo dicht mogelijk op de treinen naar Schiphol en halen daarbij tegelijkertijd de cross-platform sprinters in (maar 6 sporen nodig) (haltetijd sprinters 4 à 5 minuten).
Verder moet de knoop in Zwolle behouden blijven. De slomere IC en de ICD kunnen eventueel deel uit gaan maken van een nieuwe knoop in Zwolle op de kwartieren.
Je weet dat je voor jouw plannen de Dijksgracht (gedeeltelijk) moet dempen en tussen het Lozingskanaal en emplacement Watergraafsmeer behoorlijk wat gebouwen mag slopen? Er liggen nu tussen CS en de splitsing bij Muiderpoort maar 6 sporen en in jouw plan moeten dat er 10 en gedeeltelijk 11 zijn. Dat is een behoorlijke uitbreiding. En tussen Muiderpoort en Muiderpoort en Watergraafsmeer breidt je uit van 4 naar 6 sporen. Tegelijk mag je stations Science Park en Diemen slopen en resp. 100 en 300 meter noordelijker herbouwen. Dat is nogal een zeer ingrijpende verbouwing.Yanaike schreef:Of zoiets dan als je Schiphol per se in het midden wil en met 2 sporen richting Weesp aan beide kanten van Watergraafsmeer:
Ik weet er even de naam niet voor, maar er zou met PHS toch ook een nieuw soort beveiligingssysteem komen waardoor kortere volgtijden mogelijk zijn? Dan zou mijn idee dus wel haalbaar zijn?CamilleKreemers schreef:even een lesje Prorail:Yanaike schreef:Je hebt dan een scheve kwartiersdienst tussen Almere - Amsterdam én een scheve kwartiersdienst tussen Almere - Schiphol die met ICs uit Amersfoort wordt aangevuld tot een perfecte tien minuten dienst. De treinen naar Amsterdam volgen zo dicht mogelijk op de treinen naar Schiphol en halen daarbij tegelijkertijd de cross-platform sprinters in (maar 6 sporen nodig) (haltetijd sprinters 4 à 5 minuten).
Verder moet de knoop in Zwolle behouden blijven. De slomere IC en de ICD kunnen eventueel deel uit gaan maken van een nieuwe knoop in Zwolle op de kwartieren.
Elke trein kent minimaal 2 minuten tussen de treinen, maar planmatig vaak 3 minuten verplicht. Dit is overigens afhankelijk van de blokken, maar in Weesp zit ie volgens mij op ongeveer 2,5 minuut. Je krijgt dan met twee IC's in de knoop dat je dus dit krijgt:
t=0: stoptrein komt aan
t=2 à 3: IC 1 raast langs
t=5: IC 2 raast langs
t=7 à 8: stoptrein mag weg
t=10: volgende stoptrein komt aan.
Je krijgt dan standaard stoppende series en geen speling. Hierdoor wordt ie dus vertragingsgevoelig.
Het was puur een vlug geschetst idee. Je kunt bestemmingen Weesp en Wategraafsmeer eventueel combineren? Of mijn idee met Schiphol - Watergraafsmeer op de hoge sporen en dan maar twee sporen richting Weesp. Genoeg mogelijkheden, zonder Amsterdam te slopen! ;)SuperGhost schreef:Je weet dat je dan een deel van Amsterdam moet slopen om die 2 extra sporen aan te kunnen leggen? Er gaan immers maar 4 sporen die richting op en jij wil daar 6 van maken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten