Pagina 8 van 42
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 16:59
door Milco
Ach, de kans dat er in de aanstaande concessie Ambassadors gaan rijden lijkt mij heel klein. ;)
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 17:56
door dylanwild94
Lijn 45 schreef:bys1 schreef:Rijdt Connexxion niet ook veel met Citea's en Amba's net als Arriva?
:Y
Als ik kijk naar de concessies van connexxion en dochters is het meeste nieuw diesel materieel 50%
Vdl en 50% iveco. Ijsselmond, aml en Zeeland rijden veel iveco's terwijl in zuidoost Brabant, Noord Holland Noord, Haarlem-ijmond en hwgo veel
Vdl rijdt.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 18:00
door Lijn 45
Gooi en Vechtstreek en Zaanstreek zijn ook hoofdzakelijk VDL.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 18:55
door bys1
Milco schreef:Ach, de kans dat er in de aanstaande concessie Ambassadors gaan rijden lijkt mij heel klein. ;)
Beetje tweedehands busjes (A)
Ben benieuwd wat er straks op de Qliners gaat rijden nu Mercedes geen 15 meter Integro's meer produceert. Welke bussen moeten er naast de dubbeldekkers door de nieuwe vervoerder worden overgenomen?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 19:17
door Suus
Heeft Volvo geen 15-meter 8900 meer in hun assortiment?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 20:04
door Nicketick
Wat er overgenomen moet worden volgens PVE:
- 9x CapaCity 20,5m (Oranje), uitstroom 2027
- 4x CapaCity 21m (Blauw), uitstroom 2023
- 15x Citaro 18m (Paars), uitstroom 2023
- 26x Integro 15m, uitstroom 2020
- 2x Van Hool A330 FC LE (moet op Q-link ingezet worden volgens PVE, lijkt mij raar), uitstroom einde concessie, tot 2024 volgens pilot
- 2x Ebusco, uitstroom einde concessie
- 10x Citea SLFA-180 (Groen), uitstroom einde concessie
- 5x Van Hool Dubbeldekker, uitstroom 2025
- 2x Midi, uitstroom 2022
Daarnaast moeten er 18 waterstofbussen extra bij komen, en mag de vervoerder 28 C2’s overnemen die dan in 2020 uit moeten stromen. Er staat bij inzet op Q-link Oranje maar dat lijkt mij heel sterk.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 20:24
door nv_busfreak
De uitstroomdata die in het bestek staan zijn data niet eerder dan (genoemde datum)De winnaar van de concessie mag ze gerust langer inzetten. Zolang ze dan wel voldoen aan de eisen op gebied van millieu classificatie en leeftijd.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 20:41
door JP13357
JP13357 schreef:Mercedes levert geen integro's meer alleen nog maar intouro's van maximaal 13 meter. Er moeten per see 15 meter bussen komen op Qliners. Het liefst volgens mij lagevloers, dan zijn de kans hebbers de Volvo 8900 BRLE, de Setra S418 LE, VDL citea XLE 145 of hoge vloers de S419 UL of de Scania interlink LD die komen het dichtstbij in de buurt van de Integro L die op dit moment rondrijdt op de 312,309 en de 300. Touringcars zijn niet handig vanwege de versnellingsbakken. We moeten maar afwachten wat er op de markt komt in 2019
Hier staan de mogelijke kanshebbers voor 15 meter qliners.
Ik vind het opmerkelijk dat t/m 2027 de capacity's nog rond moeten rijden op lijn 15. Ze hebben al z'n zwaar leven en dan nog t/m 2027 door te gaan rijden.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 20:52
door bys1
CapaCity's op lijn 15? Het stadsvervoer moest toch volledig elektrisch in Groningen, Assen en Emmen?
Ik hoop op een paar Setra's. Maar is het niet handiger gezien stoelindelingen etc om hogevloers te nemen? De qliners moeten toch 100 km/h rijden? Of willen ze die op 80 zetten om staanplaatsen te krijgen? Lijkt me niet erg handig voor een Qliner.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:22
door julsteren
De Qliners van GD zijn nu al op 80 begrensd (alleen die 15m wagens, van de oude wagens en de astromini weet ik het niet).
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:26
door Stadsbus
JP13357 schreef:JP13357 schreef:Mercedes levert geen integro's meer alleen nog maar intouro's van maximaal 13 meter. Er moeten per see 15 meter bussen komen op Qliners. Het liefst volgens mij lagevloers, dan zijn de kans hebbers de Volvo 8900 BRLE, de Setra S418 LE, VDL citea XLE 145 of hoge vloers de S419 UL of de Scania interlink LD die komen het dichtstbij in de buurt van de Integro L die op dit moment rondrijdt op de 312,309 en de 300. Touringcars zijn niet handig vanwege de versnellingsbakken. We moeten maar afwachten wat er op de markt komt in 2019
Hier staan de mogelijke kanshebbers voor 15 meter qliners.
Geen idee of ze nu nog bestaan, maar MAN heeft nog de Lion's Regio en Neoplan de Trendlinder.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:40
door JP13357
Z´n 15 meter scania misstaat het wagen park van Groningen Drenthe ook niet. Liever een hogevloers bus, die zijn ervoor gemaakt en ligt prettiger op de weg bij 100Km/h. Bij die volvo's die nu ook 100km/h rijden, liggen niet goed op de weg en gaan heen en weer bij een beetje wind, dus veel onrust.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:55
door bys1
Scania maakt heel degelijke bussen. Erg comfortabel en lijkt me niet slecht voor GD, alleen moeten ze dan niet zo stom zijn om die op 80 te begrenzen. Een Qliner hoort 100 km/h te rijden, 80 slaat echt nergens op.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:56
door bartjemestrom
In het bestek stond toch dat Qliners T100 moesten rijden?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 21:56
door nv_busfreak
julsteren schreef:De Qliners van GD zijn nu al op 80 begrensd (alleen die 15m wagens, van de oude wagens en de astromini weet ik het niet).
Per nieuwe concessie worden alle Qliner ritten T100 bussen. Dat is een eis, dus word 100 km per uur.Dus ook de Integro's zullen dan moeten worden omgebouwd naar 100 KM bussen. Al als je het volgt op TenderNed:
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... gen/134214 zie je dat Integro's overgenomen moeten worden maar niet dat het verplicht is ze in te zetten in de GD concessie.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 22:07
door bys1
Dus de Astromega's worden ook aangepast?
Wat is de stoelindeling van die dingen? Komen er dan meer stoelen bij nu er geen staanplaatsen meer zijn?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: zo 24 jun 2018, 22:23
door julsteren
De stoelindelingen van zowel de Astromega als de Integro is op de rolstoelplek na al volledig volgestouwd met stoelen, dus alleen de lusjes verwijderen voldoet.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 01:10
door Pim-AllianceB95
JP13357 schreef:JP13357 schreef:Mercedes levert geen integro's meer alleen nog maar intouro's van maximaal 13 meter. Er moeten per see 15 meter bussen komen op Qliners. Het liefst volgens mij lagevloers, dan zijn de kans hebbers de Volvo 8900 BRLE, de Setra S418 LE, VDL citea XLE 145 of hoge vloers de S419 UL of de Scania interlink LD die komen het dichtstbij in de buurt van de Integro L die op dit moment rondrijdt op de 312,309 en de 300. Touringcars zijn niet handig vanwege de versnellingsbakken. We moeten maar afwachten wat er op de markt komt in 2019
Hier staan de mogelijke kanshebbers voor 15 meter qliners.
Ik vind het opmerkelijk dat t/m 2027 de capacity's nog rond moeten rijden op lijn 15. Ze hebben al z'n zwaar leven en dan nog t/m 2027 door te gaan rijden.
Je schreef in je vorige bericht 'het liefst lagevloers', maar als ik me niet vergis schrijft het PvE juist semi-lagevloers voor. Dus geen lage vloer, maar ook niet zo hoog als die van een touringcar.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 07:15
door Lijn 45
Bedoelen ze daarmee niet LE-bussen?
Stadsbus schreef:
Geen idee of ze nu nog bestaan, maar MAN heeft nog de Lion's Regio en Neoplan de Trendlinder.
De Lion's Regio bestaat nog. Geen idee of de Trendlinder nog wordt gebouwd.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 08:13
door bys1
LE op een Qliner rijdt nu niet bepaald comfortabel lijkt me. Tenzij het Setra S 418 LE Business wordt, die rijdt wel lekker.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 10:39
door Hainje
dylanwild94 schreef:Alleen maar door jou onzin bericht hoop ik dat het Arriva wordt.
bys1 schreef:Je doet maar. Vooral lekker arrogant blijven doen.
Naar welke concessie gaat lijn 324? Die hoort nu blijkbaar bij zowel NZWF als HOV GD.
Ja jongens, waar blijft die bitchfight nou??? -o-
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 11:09
door dylanwild94
Ik ben te arrogant om daar op in te gaan. :Y
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 12:22
door Lange_Dre
Lijn 45 schreef:Bedoelen ze daarmee niet LE-bussen?
Helaas niet, he ov bureau wil hoogvloersbussen zodat niet iedereen mee kan met de bus. Mensen in een rolstoel komen namelijk haast niet in die hoogvloersbussen. Dit komt daardoor de lift welke in de bus zit het haast nooit doet. Maar ook weigeren chauffeurs vaak uit de bus te stappen om de lift te bedienen. In de tijd dat ik in een rolstoel zat (tot ongeveer een jaar geleden) heb ik dit zo vaak mee gemaakt waardoor ik niet meer met een hoge qliner durf te reizen.
Anno 2018 moet dat toch niet kunnen? :N
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 13:02
door bys1
Belachelijk om zo te redeneren. Dus om die drie mensen per dag die in een rolstoel mee willen moeten er dus alleen maar oncomfortabele lagevloersbussen worden ingezet?
Op een Qliner mag je een beetje comfort verwachten en dat krijg je echt niet van een LE-bus. Als de lift niet werkt is dat jammer, maar dat is iets wat de vervoerder en busbouwer op moeten lossen. Als een chauffeur niet uit wil stappen om de lift te bedienen, zal hij dat bij een lagevloersbus ook niet doen. Ook dit is iets waarop de vervoerder de chauffeurs moet aanspreken.
Ik reis al vele jaren met de bus, zes dagen per week, twee tot drie ritten per dag. In al die jaren heb ik nog maar één keer iemand in een rolstoel mee zien rijden. Moeten dan voor die ene persoon duizenden andere reizigers in een oncomfortabele rammelbus gaan rijden?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 25 jun 2018, 13:28
door zone2000
Dit komt daardoor de lift welke in de bus zit het haast nooit doet.
Of weet de chauffeur niet hoe de lift werkt?