Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Suus
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

In Karlsruhe wordt ondertussen een tunnel gebouwd omdat het aantal trams in de winkelstraat een beetje uit de hand loopt.

Zo is het in Amsterdam ook met de Noord-Zuidlijn begonnen, een tramtunnel om de Leidsestraat te ontlasten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

Best jammer dat ze destijds niet snapten dat je daar eigenlijk een Oost-Westlijn voor moet hebben (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo

Bericht door n-evo »

Hoe kom ik bij het Koningsplein/Rokin/Dam als ik die O/W-lijn uitstap en de N/Z-lijn bestaat niet?
Alargule

Bericht door Alargule »

Lope! :Y
trolly

Bericht door trolly »

Hoezo? D'r gaat toch een tram door de Leidsestraat?

________________________________________________________________________________________________
Vinny

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:*proest* En voor deze studie wordt ook echt geld uitgetrokken? Als je het aantal doorgaand etreinen telt, heb je al reden genoeg om dit af te schieten. Maar dat is niks nieuws, gelet op de discussie de afgelopen zes pagina's.
Ik verbaas me altijd een beetje dat de meest wilde plannen op dit forum gelijk worden afgeschoten en dat de officiële plannen vervolgens nog slechter uitpakken voor de reiziger en nog meer geld kosten. Maar goed, dat levert natuurlijk weer voer voor discussie. Anders wordt het forum ook zo saai om te lezen: 'oh eindelijk, geweldig' en 'ja, helemaal mee eens'...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland

Bericht door Roeland »

Zo werkt het toch altijd met officiële plannen? Zeker sinds de OV-investeringen niet meer worden gedaan door democratisch gecontroleerde instanties, maar door ondoorzichtige samenwerkingsverbanden en bestuurlijke overleggen die hun bestuurlijke agenda's en hun (H)OV-visies en hun structuurvisies hebben. En die een select groepje adviesbureaus eerst die structuurvisies laten opstellen en dan die plannen laten uitwerken.
Een bizar voorbeeld: het is natuurlijk hogelijk verbazend, dat er ineens een "busstation Schiphol Zuid" nodig wordt.
Terwijl een jaar eerder lijn 140 (die haltes bij Schiphol-zuid aandeed) werd omgetoverd naar R-net 340, die met een grote boog door niemandsland om Schiphol-zuid heendraait. De ene "investering" maakt dan de andere investering noodzakelijk...
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Voorheen had je de halte Beechavenue, dat werkte inderdaad prima.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

Jullie zijn wel erg optimistisch over de uitbreiding van het metronetwerk :wink:

Roeland

Bericht door Roeland »

Tja, wanneer de Stadsregio zelf de meest logische metro-uitbreiding (de Amstelveenlijn) degradeert tot een gewone tramlijn, hebben we weinig om optimistisch over te zijn...
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 30 mei 2017, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute van voorgaand bericht verwijderd. Probeer hier beter op te letten!
Roeland

Bericht door Roeland »

zelf zie ik nog wel een kansrijke uitbreiding:
vanaf Diemen-zuid de metro doortrekken naar IJburg I en IJburg II. Deze doortrekking kan grotendeels bovengronds gebeuren.
Vanaf Diemen-Zuid volgt die metrolijn ongeveer het tracé van de beoogde IJmeerlijn. De nieuwe metrohaltes kunnen dan worden (vanaf Diemen-zuid):
* De Sniep
* Diemen Noord
* IJburg Haveneiland
* IJburg Centrumeiland
* IJburg Middeneiland West
* IJburg Middeneiland Oost

De lijnvoering kan dan bijvoorbeeld worden:
* M52 Noord - CS - Zuid (12x/uur)
* M54 CS - Gein (12-15x/uur)
* M50 Isolatorweg - Zuid - IJburg (6x/uur)
* M53 Isolatorweg - Zuid - Gaasperplas (6x/uur)
* M51 Zuid - Amstel (alleen op werkdagen overdag 4-6x/uur)
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Als we nou afspreken dat Duivendrecht een IC-stop blijft en Amstelveen op een bepaalde manier een vlotte route krijgt met Weesperplein en Amstel dan is die M51 volledig overbodig. Dan hou je een heel strak netwerk over.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ik zie ook nog wel een kansrijke uitbreiding: trek de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid door naar Amstelveen. Dan houd je pas een strak netwerk over:
  • M1: Noord-Amstelveen
  • M2: CS-Gein
  • M3: Isolatorweg-Gaasperplas
*O*
Hainje

Bericht door Hainje »

Wow, dat daar nog nooit iemand op is gekomen!! :shock:
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Alargule

Bericht door Alargule »

Tja, ambtenaren he. Niet uitgeselecteerd op vindingrijkheid.
trolly

Bericht door trolly »

Wel fijn dat er hier zoveel snuggere types zijn :Y

Alargule

Bericht door Alargule »

[miskendgenie]Ja maar luisteren doen ze toch niet daar in Den Haag[/miskendgenie]
trolly

Bericht door trolly »

Hé, dat is grappig! En blijven codes staan bij jouw tekst. Kijk, zo:
Alargule schreef:[miskendgenie]

Meestal vallen die automatisch weg bij zo'n tekst, of je wordt direct doorgestuurd naar petities.nl.

Alargule

Bericht door Alargule »

Nee, daar kom je alleen op uit als je van oost naar west schrijft.
Vinny

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Ik zie ook nog wel een kansrijke uitbreiding: trek de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid door naar Amstelveen. Dan houd je pas een strak netwerk over:
  • M1: Noord-Amstelveen
  • M2: CS-Gein
  • M3: Isolatorweg-Gaasperplas
*O*
Isolatorweg-Gein en Centraal-Gaasperplas lijkt me nog altijd beter, omdat de belangrijkste stations aan de Geinlijn ook bediend worden door sprinters van en naar Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400

Bericht door Jef400 »

Lijkt mij niet dat iedereen naar centraal moet vanuit Gein natuurlijk. Ik weet niet of er cijfers van zijn. Maar volgens mij zonder je dan een hele drukke lijn af van onder andere de UvA en de campus van de HvA. Dat gaat om duizenden mensen die je dan dupeert.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het zou ook in tegenspraak zijn met de te verwachten aantallen doorgaande reizigers: de reizigersstroom tussen Spaklerweg en Strandvliet is een stuk groter dan tussen Spaklerweg en Venserpolder.

Afbeelding
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Gaat dat figuur uit van een bestaande Noord-Zuidlijn? Ik vind de 21 van Overamstel naar Spaklerweg nog relatief hoog. Die 7 van Overamstel naar Vensperpolder is ook wel interessant. Eigenlijk komt het er op neer dat de verbinding met Gein vanuit zowel Isolatorweg als vanuit CS interessanter is dan een verbinding met Gaasperplas.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het is zo te zien gebaseerd op een analyse uit 2012/13. Indertijd zaten we nog midden in de crisis, waren de contouren voor Holland Park nog vaag en moesten ontwikkelingen als een exploderende huizenmarkt, bevolkingsgroei en toeristenstroom nog op gang komen. Dus waarschijnlijk dat deze cijfers achterhaald zijn, waarbij het me niet eens zozeer om de aantallen te doen is (die waarschijnlijk in alle gevallen hoger zullen zijn dan hier staat) maar vooral om de verhoudingen.

Maar ja, wel een figuur waarop besluitvorming wordt gebaseerd die op zijn vroegst pas begin 2019 effectief wordt. Zes tot zeven jaar nadat deze cijfers dus zijn gepubliceerd...
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Ja, ik snap dat het vooral gaat om de verhoudingen. Maar ik denk dat de reizigersstroom Spaklerweg - Overamstel relatief gezien heel anders uit zou kunnen vallen als het effect van de Noord-Zuidlijn wel/niet meegenomen was in die analyse.
Plaats reactie