Pagina 8 van 56

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 15:21
door Suus
In Karlsruhe wordt ondertussen een tunnel gebouwd omdat het aantal trams in de winkelstraat een beetje uit de hand loopt.

Zo is het in Amsterdam ook met de Noord-Zuidlijn begonnen, een tramtunnel om de Leidsestraat te ontlasten.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 00:48
door trolly
Best jammer dat ze destijds niet snapten dat je daar eigenlijk een Oost-Westlijn voor moet hebben (A)

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 13:02
door n-evo
Hoe kom ik bij het Koningsplein/Rokin/Dam als ik die O/W-lijn uitstap en de N/Z-lijn bestaat niet?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 13:40
door Alargule
Lope! :Y

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 17:51
door trolly
Hoezo? D'r gaat toch een tram door de Leidsestraat?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 19:36
door Vinny
VIRM schreef:*proest* En voor deze studie wordt ook echt geld uitgetrokken? Als je het aantal doorgaand etreinen telt, heb je al reden genoeg om dit af te schieten. Maar dat is niks nieuws, gelet op de discussie de afgelopen zes pagina's.
Ik verbaas me altijd een beetje dat de meest wilde plannen op dit forum gelijk worden afgeschoten en dat de officiële plannen vervolgens nog slechter uitpakken voor de reiziger en nog meer geld kosten. Maar goed, dat levert natuurlijk weer voer voor discussie. Anders wordt het forum ook zo saai om te lezen: 'oh eindelijk, geweldig' en 'ja, helemaal mee eens'...

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 30 mei 2017, 07:50
door Roeland
Zo werkt het toch altijd met officiële plannen? Zeker sinds de OV-investeringen niet meer worden gedaan door democratisch gecontroleerde instanties, maar door ondoorzichtige samenwerkingsverbanden en bestuurlijke overleggen die hun bestuurlijke agenda's en hun (H)OV-visies en hun structuurvisies hebben. En die een select groepje adviesbureaus eerst die structuurvisies laten opstellen en dan die plannen laten uitwerken.
Een bizar voorbeeld: het is natuurlijk hogelijk verbazend, dat er ineens een "busstation Schiphol Zuid" nodig wordt.
Terwijl een jaar eerder lijn 140 (die haltes bij Schiphol-zuid aandeed) werd omgetoverd naar R-net 340, die met een grote boog door niemandsland om Schiphol-zuid heendraait. De ene "investering" maakt dan de andere investering noodzakelijk...

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 30 mei 2017, 08:00
door Suus
Voorheen had je de halte Beechavenue, dat werkte inderdaad prima.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 30 mei 2017, 12:24
door trolly
Jullie zijn wel erg optimistisch over de uitbreiding van het metronetwerk :wink:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 30 mei 2017, 14:18
door Roeland
Tja, wanneer de Stadsregio zelf de meest logische metro-uitbreiding (de Amstelveenlijn) degradeert tot een gewone tramlijn, hebben we weinig om optimistisch over te zijn...

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 30 mei 2017, 14:25
door Roeland
zelf zie ik nog wel een kansrijke uitbreiding:
vanaf Diemen-zuid de metro doortrekken naar IJburg I en IJburg II. Deze doortrekking kan grotendeels bovengronds gebeuren.
Vanaf Diemen-Zuid volgt die metrolijn ongeveer het tracé van de beoogde IJmeerlijn. De nieuwe metrohaltes kunnen dan worden (vanaf Diemen-zuid):
* De Sniep
* Diemen Noord
* IJburg Haveneiland
* IJburg Centrumeiland
* IJburg Middeneiland West
* IJburg Middeneiland Oost

De lijnvoering kan dan bijvoorbeeld worden:
* M52 Noord - CS - Zuid (12x/uur)
* M54 CS - Gein (12-15x/uur)
* M50 Isolatorweg - Zuid - IJburg (6x/uur)
* M53 Isolatorweg - Zuid - Gaasperplas (6x/uur)
* M51 Zuid - Amstel (alleen op werkdagen overdag 4-6x/uur)

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 12:42
door Klaasje
Als we nou afspreken dat Duivendrecht een IC-stop blijft en Amstelveen op een bepaalde manier een vlotte route krijgt met Weesperplein en Amstel dan is die M51 volledig overbodig. Dan hou je een heel strak netwerk over.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 12:54
door Alargule
Ik zie ook nog wel een kansrijke uitbreiding: trek de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid door naar Amstelveen. Dan houd je pas een strak netwerk over:
  • M1: Noord-Amstelveen
  • M2: CS-Gein
  • M3: Isolatorweg-Gaasperplas
*O*

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 13:14
door Hainje
Wow, dat daar nog nooit iemand op is gekomen!! :shock:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 13:35
door Alargule
Tja, ambtenaren he. Niet uitgeselecteerd op vindingrijkheid.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 14:31
door trolly
Wel fijn dat er hier zoveel snuggere types zijn :Y

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 14:37
door Alargule
[miskendgenie]Ja maar luisteren doen ze toch niet daar in Den Haag[/miskendgenie]

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 14:45
door trolly
Hé, dat is grappig! En blijven codes staan bij jouw tekst. Kijk, zo:
Alargule schreef:[miskendgenie]

Meestal vallen die automatisch weg bij zo'n tekst, of je wordt direct doorgestuurd naar petities.nl.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 15:25
door Alargule
Nee, daar kom je alleen op uit als je van oost naar west schrijft.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 20:51
door Vinny
Alargule schreef:Ik zie ook nog wel een kansrijke uitbreiding: trek de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid door naar Amstelveen. Dan houd je pas een strak netwerk over:
  • M1: Noord-Amstelveen
  • M2: CS-Gein
  • M3: Isolatorweg-Gaasperplas
*O*
Isolatorweg-Gein en Centraal-Gaasperplas lijkt me nog altijd beter, omdat de belangrijkste stations aan de Geinlijn ook bediend worden door sprinters van en naar Amsterdam Centraal.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 01 jun 2017, 10:47
door Jef400
Lijkt mij niet dat iedereen naar centraal moet vanuit Gein natuurlijk. Ik weet niet of er cijfers van zijn. Maar volgens mij zonder je dan een hele drukke lijn af van onder andere de UvA en de campus van de HvA. Dat gaat om duizenden mensen die je dan dupeert.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 01 jun 2017, 10:53
door Alargule
Het zou ook in tegenspraak zijn met de te verwachten aantallen doorgaande reizigers: de reizigersstroom tussen Spaklerweg en Strandvliet is een stuk groter dan tussen Spaklerweg en Venserpolder.

Afbeelding

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 01 jun 2017, 11:19
door Yanaike
Gaat dat figuur uit van een bestaande Noord-Zuidlijn? Ik vind de 21 van Overamstel naar Spaklerweg nog relatief hoog. Die 7 van Overamstel naar Vensperpolder is ook wel interessant. Eigenlijk komt het er op neer dat de verbinding met Gein vanuit zowel Isolatorweg als vanuit CS interessanter is dan een verbinding met Gaasperplas.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 01 jun 2017, 11:30
door Alargule
Het is zo te zien gebaseerd op een analyse uit 2012/13. Indertijd zaten we nog midden in de crisis, waren de contouren voor Holland Park nog vaag en moesten ontwikkelingen als een exploderende huizenmarkt, bevolkingsgroei en toeristenstroom nog op gang komen. Dus waarschijnlijk dat deze cijfers achterhaald zijn, waarbij het me niet eens zozeer om de aantallen te doen is (die waarschijnlijk in alle gevallen hoger zullen zijn dan hier staat) maar vooral om de verhoudingen.

Maar ja, wel een figuur waarop besluitvorming wordt gebaseerd die op zijn vroegst pas begin 2019 effectief wordt. Zes tot zeven jaar nadat deze cijfers dus zijn gepubliceerd...

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 01 jun 2017, 11:49
door Yanaike
Ja, ik snap dat het vooral gaat om de verhoudingen. Maar ik denk dat de reizigersstroom Spaklerweg - Overamstel relatief gezien heel anders uit zou kunnen vallen als het effect van de Noord-Zuidlijn wel/niet meegenomen was in die analyse.