Pagina 8 van 42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 18:34
door Speedmaster
Ik denk beide, daar waar sprake is van stadsdiensten de 7900 en op de streeklijnen 8900

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 19:10
door ovVeluwe
Bestaat er wel een elektrische 8900? Volgens mij worden het allemaal 7900 bussen (zal dan wel allemaal 2 deurs worden wellicht).

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 19:17
door Speedmaster
Inderdaad, 8900 is niet in elektrisch verkrijgbaar zo ver als ik kan zien.

https://twitter.com/robert8267/status/1 ... H_s2oKK0Fg

Staat een afbeelding van de Volvo in de nieuwe huissstijl

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 19:17
door Lijn 45
Er bestaan alleen elektrische 7900'en volgens de site van Volvo.
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 16:22
Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 15:17 Ja, de bussen gaan onder de naam RRReis rijden
En de treinen ook? Worden die ook wit en met RRReis titels of blijven die dan weer Blauwnet? Persoonlijk vind ik Blauwnet een veel sterkere naam.
De treinen worden Blauwnet.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 18 apr 2023, 19:22
door CamilleKreemers
Wat zijn die grote verbeteringen die het nieuws zegt?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 08:02
door Roeland
gkw1969 schreef: di 18 apr 2023, 12:55 Het moest allemaal aanbesteed worden zodat de kwaliteit vooruit ging (letterlijke woorden behandeling WP2000 in de 2e kamer).
De kwaliteit is er niet meer en het geld gaat naar buitenlandse staatsbedrijven en aandeelhouders.
(...)
Ik ben voor goed en gestructureerd OV, maar het moet wel logisch zijn.
Volgens mij zie je door de aanbestedingen deels wel verbeteringen, maar niet overal.
Vóór de aanbestedingen (in de jaren rond het jaar 2000) werd de dienstregeling ieder jaar een stukje minder via de kaasschaaf. Hier een lijn opgeheven, daar de frequentie verlaagd, daar de avondritten geschrapt enz. Een negatieve spiraal, leidend tot steeds minder reizigers.
Bij de eerste ronde aanbestedingen nam het aantal DRU's (voor hetzelfde subsidiebedrag) fors toe. Later is dit overigens in veel regio's weer teruggevallen naar ongeveer het oude niveau.
Wat je ziet, is dat de drukkere hoofdassen sinds de aanbestedingen (gemiddeld genomen) beter bediend worden.
Wel zijn verschillende dunnere stadslijntjes en plattelandslijnen verder uitgedund en/of geschrapt. DE vraag is, of dat zonder aanbestedingen ook niet zou zin gebeurd. Want dit komt deels door 30-km-zones en verkeersremmende maatregelen op die (oude) busroutes.
Verder (en dat vind ik een serieuzer probleem) zijn een aantal goedlopende doorgaande lijnen (die over concessiegrenzen heen reden) geknipt en verminkt tot slechtlopende niets-naar-nergens-lijntjes. In een aantal regio's ontbrak blijkbaar het vermogen om een doorgaande buslijn over de concessiegrens heen te handhaven.
Gelukkig zijn er trouwens ook voorbeelden waarbij dit wel goed is gegaan.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 08:55
door The Greyhound
Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 14:58 Op Intranet van Arriva is er vandaag aandacht besteed aan de concessie Twente, in het bericht worden 104 Volvo's genoemd en 9 bestek conforme treinen uit de eigen Arriva vloot.
Dit zullen zo'n beetje de laatste compleet door Volvo gebouwde bussen worden. In het eerste kwartaal van 2024 zal de fabriek in Polen gesloten worden.

https://www.sustainable-bus.com/news/vo ... ete-buses/

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 11:00
door Lijn 45
Komen er ook nieuwe buurtbussen of worden de huidige overgenomen?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 22 apr 2023, 10:10
door Busje4055
Dit worden ze dan, de 104 elektrische Volvo's.

Afbeelding

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 22 apr 2023, 10:41
door RTBS
Niet verkeerd lijkt me. Keer wat anders dan die rode bussen die inmiddels al roze worden.

Nog wel veel gezeur dat het Twentse Ros er weer op moet, er is zelfs al een petitie over gestart. Laat dat Ros asjeblieft achterwege, reizigers kunnen door die grote afbeeldingen op de ramen niet eens fatsoenlijk naar buiten kijken! Ik zal ze niet missen in ieder geval.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 22 apr 2023, 10:46
door April064
Ik vind die Volvo's best mooi, maar qua livrei is het gewoon een generieke RRReisbus zoals wij al kennen van IJssel-Vecht, niks heel interessants dus.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 22 apr 2023, 23:12
door dennistd
RTBS schreef: za 22 apr 2023, 10:41 Niet verkeerd lijkt me. Keer wat anders dan die rode bussen die inmiddels al roze worden.

Nog wel veel gezeur dat het Twentse Ros er weer op moet, er is zelfs al een petitie over gestart. Laat dat Ros asjeblieft achterwege, reizigers kunnen door die grote afbeeldingen op de ramen niet eens fatsoenlijk naar buiten kijken! Ik zal ze niet missen in ieder geval.
De bussen die roze worden zijn vooral de bussen die stilgestaan hebben in het begin van de coronatijd.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 07:55
door umbusko
Dat ros staat er inderdaad nogal ongelukkig op zie ik, in het midden van de bus. Dat heeft Arriva met de Limburgse leeuw ietsje handiger aangepakt, die staat redelijk vooraan zodat de rest van de bus er geen last van heeft. Maar er is vast ook een manier te verzinnen om een ros af te beelden zonder de ramen onbruikbaar te maken. Een lokaal tintje vind ik persoonlijk altijd wel leuk; het geeft zo'n bus toch karakter en als reiziger heb je toch het idee dat je ergens bent.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 11:27
door Lange_Dre
Lijn 45 schreef: di 18 apr 2023, 19:17
De treinen worden Blauwnet.
Opmerkelijk aangezien de valleilijn wel overgaat op Rrreis uitstraling.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 11:29
door marvinkok
De eis is dat evt nieuw materieel in RRReis-uitstraling moet, bestaand materieel mag nog in Blauwnet.
Al is dit wel een moment om alvast deels om te gaan naar RRReis, zwenzwoka loopt nog 2032, dus daar moet toch tussentijds wat gebeuren.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 12:49
door teun
Je kunt natuurlijk ook mooi tot 2027 (of 2028 zal het wel gaan worden) wachten om in één klap de Twentekanaallijn en de Vechtdallijnen van Blauwnet naar RRReis te laten gaan. Wellicht kun je dan ook nog wel tegelijk ZwEnZwoKa omstickeren, maar 2032 is dan ook niet meer zo héél erg lang.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 13:35
door Meltrain
marvinkok schreef: zo 23 apr 2023, 11:29 De eis is dat evt nieuw materieel in RRReis-uitstraling moet, bestaand materieel mag nog in Blauwnet.
Maar als Arriva de treinen toch al moet beschilderen, hadden ze toch ook voor RRReis kunnen kiezen?

Wat ik. Me wel afvraag: moet je straks in Zutphen uit- en weer inchecken bij een overstap tussen Arriva (Achterhoek) en Arriva (ZHO)?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 13:40
door Tom024
Uiteraard, dat ia een overstap tussrn Blauwnet en Arriva. Zal wel vaak fout gaan.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 14:15
door jelmerrr
Meltrain schreef: zo 23 apr 2023, 13:35
marvinkok schreef: zo 23 apr 2023, 11:29 De eis is dat evt nieuw materieel in RRReis-uitstraling moet, bestaand materieel mag nog in Blauwnet.
Maar als Arriva de treinen toch al moet beschilderen, hadden ze toch ook voor RRReis kunnen kiezen?

Wat ik. Me wel afvraag: moet je straks in Zutphen uit- en weer inchecken bij een overstap tussen Arriva (Achterhoek) en Arriva (ZHO)?
De Arriva treinen zijn al blauw. En ja dat zal moeten

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 15:24
door Daniel
jelmerrr schreef: zo 23 apr 2023, 14:15 De Arriva treinen zijn al blauw. En ja dat zal moeten
Welke diesels van Arriva zijn blauw dan? Met die drie stellen van Almelo - Hardenberg gaan ze het niet redden lijkt me ;)
En de diesel GTWs en Linten uit Limburg hebben de verkeerde kleur blauw :p

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 15:48
door jelmerrr
Toch gaan ze met de 7 linten uit Limburg rijden. Alleen er gaat een logotje opkomen. Althans, volgens de kantinepraat van Arriva

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:12
door marvinkok
Alleen met 7 Linten ga je geen 8 omlopen kunnen bezetten, en het bestek is heel duidelijk over de huisstijl.
Ben ook erg benieuwd of het Arriva gaat lukken om (zoals ze hebben geboden...) 100% elektrisch te rijden op alle buslijnen...

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:28
door JothamvW
En met welke treinen gaat Arriva op de Maaslijn rijden dan? Er is niet genoeg D-GTW voor 4x per uur Nijmegen-Venray als ik het goed heb onthouden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:33
door PHS
marvinkok schreef: zo 23 apr 2023, 16:12 en het bestek is heel duidelijk over de huisstijl.
Sinds wanneer trekt Arriva zich iets aan van een PvE? :')

Dat is waarschijnlijk ook de clou wat betreft de Maaslijn, die gaat dan gewoon terug naar 2x/u. Net als Heerlen-Maastricht :')

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 16:34
door umbusko
JothamvW schreef: zo 23 apr 2023, 16:28 En met welke treinen gaat Arriva op de Maaslijn rijden dan? Er is niet genoeg D-GTW voor 4x per uur Nijmegen-Venray als ik het goed heb onthouden.
Er zijn 10 drietjes en 6 tweetjes. Roermond-Nijmegen zijn 6 omlopen, Venray-Nijmegen zijn 3 omlopen. Dan kom je in de spits inderdaad wel wat stellen tekort: twee stellen zijn toch wel minimaal nodig voor de treinen van/naar Roermond, sommige treinen rijden met drie.