Pagina 713 van 801

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 19:20
door trolly
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Het klinkt als een fantastisch concept, waar ik 100% voorstander van zou zijn — maar op de een of andere manier lukt het me niet om van de angstaanvallen over een volledig stilstaand Amsterdams metronet af te raken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 20:08
door hauptbahnhof
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 08:28
door IIVQ
De actuele reisinformatie van alle bussen lijkt weggevallen op ovinfo. Een van de metro's (M7) waar ik in zat had ook geen reisinfo, maar riep na Venserpolder ineens om "Venserpolder".

Op Van der Madeweg lijken nu alle drie de lijnen naar Gein/Gaasperplas van het buitenspoor te gaan, waar volgende week 50 van het binnenspoor en 53/54 van het buitenspoor ging.
Normaal is het 53 van binnen en 50/54 van buiten, maar er wordt gewerkt aan de wissels aan de zuidkant van het opstelterreij dus je kan van Spaklerweg niet op het binnenspoor komen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 08:31
door IIVQ
hauptbahnhof schreef: wo 06 sep 2023, 20:08
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.
Wat er af en toe plat ligt is het beveiligingssysteem. Daarbij maakt het niet uit of treinen automatisch of handmatig rijden, als dat stuk is rijden de treinen niet.

Dus laat dat niemand weerhouden om de treinen automatisch te laten rijden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 08:41
door TffpaA
Ik snap inderdaad ook niet waarom systeemstoringen je ervan zouden moeten weerhouden te automatiseren. Die storingen leggen het systeem immers nu ook al plat - je boekt dus alleen maar vooruitgang als je voortaan niet cq minder afhankelijk bent van fluctuaties in je personeelsbestand bij de planning van je dienstregeling.

En dan wordt volautomatisch hoogfrequent rijden met enkele M7's misschien opeens een heel interessante optie...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 12:31
door hauptbahnhof
Hey ik ben voor hoor. Die provinciefrequenties zijn bloedirritant. Maar, als een storing optreedt terwijl de metro's onderweg zijn tussen twee stations... Staan ze dan direct stil?

Een bestuurder zou ze nog "op zicht" naar het eerstvolgende station kunnen rijden en dan daar ontruimen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 12:52
door April064
Ik weet niet hoe het in dat geval zal gaan, maar aangezien veel andere steden op de wereld al automatische metro's hebben, denk ik dat het wel snor zit met de beveiliging. Het grootste obstakel is denk ik de politieke wil.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 13:27
door VIRM
En het kostenplaatje?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 13:49
door trolly
Duur *O*

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 16:20
door IIVQ
Wat denk je dat personeel kost? Zeker in deze tijden met grote personeelskosten krijg je ook nog met boetes te maken.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 17:18
door The Greyhound
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 17:45
door IIVQ
Dan rijdt je Amstel-CS met personeel.

Maar een beveiliger/"servicehost" is een stuk goedkper dan een metrobestuurder.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 17:51
door Suus
In Parijs (en Lille, Lyon, Toulouse en Rennes) rijden metro's zonder personeel aan boord door tunnels. Daar staan de metro's en de stations met camera's onder toezicht van de verkeerscentrale. Nu is de schaal van Parijs wel een stukje groter dan Amsterdam, maar in Nürnberg hebben ze de metro ook geautomatiseerd, dus het kan wel.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 18:01
door nvdw
De Noord-Zuidlijn is al grotendeels geautomatiseerd, toch Amsterdammers?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 19:21
door Selivio
The Greyhound schreef: do 07 sep 2023, 17:18
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.
Was dat niet een NS-regel intern?

Voor volledig geautomatiseerd rijden moeten de perrons sowieso ook voorzien worden van deuren, en daar ga je een uitdaging krijgen omdat niet al het materieel dezelfde afstand heeft tussen alle deuren (M6/M7 is er onderling bij bestelling wel op voorbereid, maar de rest vziw niet)...

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 19:27
door Suus
Nee hoor, voor een geautomatiseerde metro zijn perrondeuren handig maar niet verplicht. Nürnberg en Lyon hebben het niet bijvoorbeeld.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 19:36
door Anderzam
En de Docklands Light Railway in Londen ook, voor zover je dat een metro kan noemen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 19:46
door trolly
IIVQ schreef: do 07 sep 2023, 16:20 Wat denk je dat personeel kost?
Duur *O*

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 07 sep 2023, 23:35
door hauptbahnhof
nvdw schreef: do 07 sep 2023, 18:01 De Noord-Zuidlijn is al grotendeels geautomatiseerd, toch Amsterdammers?
Is dat zo?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 00:17
door Natorious
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... atisering/

Uit dit artikel van 2021 blijkt dat de Noord-Zuidlijn soms op GoA-2 rijdt. In principe rijdt dan de computer en de bestuurder bedient de deuren en het vertreksignaal. Maarja, soms?

Daarnaast vind ik met name dat de NZ-lijn volautomatisch mag gaan rijden. Het geambieerde visgraatnetwerk van het GVB kan eigenlijk niet uit de voeten met een frequentie van elke 8 minuten op de stamlijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 01:47
door hauptbahnhof
In principe wordt er gewoon op GoA-1 gereden. GoA-2 is wel mogelijk, op het hele metronet. Alleen de oudste metro's, de S1/S2 kunnen dat niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 22:05
door IIVQ
De alleroudste metro's, M2/3, de zilvermeeuwen, konden het wel. Onder het oude beveiligingssysteem. Heeft er tot laat in de jaren 2010 ingezeten en werd soms door bestuurders gebruikt.

Kortom, het kan al bijna 46 jaar.

Dat was niet bestuurderloos trouwens, de bestuurder bleef verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 07:48
door IIVQ
Gisterochtend lichte paniek oponder Nieuwmarkt: De metro stopte netjes, de lampen naast de deuren van de M7 werden wit en alle deur-open-knopjes groen... Maar wat iedereen ook drukte: de deuren gingen niet open.
Vervolgens vertrok de metro weer en ging naar CS, veel boze passagiers achterlatend op perron en meenemend in de trein.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:47
door hauptbahnhof
Euh, lampjes aan de deuren werden wit? Die zijn dat toch als de metro het station al binnenrijdt? Zolang die niet groen zijn zijn de deuren niet open als het goed is. En stopknopjes, in de metro?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 10 sep 2023, 12:48
door TffpaA
Daar zocht Cruijff tijdens zijn eerste ritje met de metro ook al vergeefs naar.