Pagina 717 van 801
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 00:47
door hauptbahnhof
Toevallig heb je bij Ferdinand Bolstraat, de Albert Cuypstraat. De tram die richting Vijzelgracht gaat, kan achteruit, tegen de richting in de Albert Cuypstraat in. Dan kan de tram die richting Ceintuurbaan gaat voorbij, en kan de andere tram weer zijn weg vervolgen.
Dat is ook de enige plek waar dit nodig is want Utrechtsestraat heeft idd passeersporen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 08:33
door Meltrain
Is al bekend wanneer de M7 eindelijk eens met gekoppelde stellen gaan rijden?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 08:36
door TffpaA
Waarom?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 08:41
door IIVQ
hauptbahnhof schreef: ↑do 28 sep 2023, 23:43
Dionysusnu schreef: ↑do 28 sep 2023, 07:03
Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
Je weet dat als je helemaal door het wissel bent gereden, je gewoon met de gehele tram ook terug (tegen de richting) kunt steken?
In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 13:29
door Hensepens
TffpaA schreef: ↑vr 29 sep 2023, 08:36Waarom?
Mede omdat ik eersgisyeren en in de spits in een overvolle M7 zat gepropt waarvan men zei dat de enkele stellen alleen in de rustige tijden zouden rijden.
Dus niet.
Op Duivendrecht Japanse toestanden om zoveel mogelijk in de NU te krijgen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 13:38
door trolly
NU = typo voor M7, als ik mijn toetsenbord goed lees?
En natuurlijk gaan ze die dingen niet aan- en afkoppelen. Dat is namelijk gedoe.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 15:44
door hauptbahnhof
IIVQ schreef: ↑vr 29 sep 2023, 08:41
In het geval van de Ferdinand Bolstraat kan je met een 45m tram, áls er een tram uit de Albert Cuypstraat komt, niet genoeg vooruit om het wissel vrij te maken. En de klapwissels zorgen er ook voor dat de tram uit de Albert Cuypstraat niet terug kan steken. Een vrij theoretische situatie, en misschien is met keggen tussen de klapwissels nog wat te doen.
Albert Cuypstraat wordt alleen gebruikt door buiten diensttrams. Dus die kans is sowieso klein.
Het gaat er in ieder geval om dat als er 2 trams tegelijkertijd het enkelspoor zijn opgereden vanaf beide kanten, de tram richting Marie Heinekenplein achteruit moet, de Albert Cuypstraat in (of juist rechtdoor, als de andere tram juist de Albert Cuypstraat in moet). Zo kan de weg vrij worden gemaakt en de achteruitgereden tram weer zijn weg vervolgen.
Daarnaast vraag ik me af of er geen 3 trams daar passen. Het lijkt mij een stuk van toch iets meer dan 100 meter. En als dat echt niet lukt dan kan er altijd flink gerangeerd worden om het Weteringcircuit, ook tegen de richting in. Zal altijd onder begeleiding zijn lijkt mij.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:22
door IIVQ
Nee. Ik bedoel: er komt een 45m-tram vanuit de Albert Cuypstaat linksaf de FeBo in, en tegelijkertijd komt er een 45m-tram vanuit het enkelspoor naar het zuiden en die wil rechtdoor de in de FeBo blijven. Die klemmen elkaar af.
En stel dat er een omleiding is, dat is typisch zo'n situatie die zelden voorkomt en waardoor men minder op dit soort zaken bedacht is.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:31
door hauptbahnhof
Tram in zn geheel enkelspoor op, dan achteruit de Albert Cuypstraat in en dan kan de tram richting Ceintuurbaan zn weg vervolgen.
Er is altijd wel een oplossing. Die trams zullen heus niet daar blijven staan.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:40
door hauptbahnhof
Hensepens schreef: ↑vr 29 sep 2023, 13:29
Mede omdat ik eersgisyeren en in de spits in een overvolle M7 zat gepropt waarvan men zei dat de enkele stellen alleen in de rustige tijden zouden rijden.
Dus niet.
Op Duivendrecht Japanse toestanden om zoveel mogelijk in de NU te krijgen.
Zou bijna denken dat het om een technisch probleem gaat.
Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:47
door Meltrain
Ja, maar de andere korte metro’s komen sinds de introductie van M7 nauwelijks meer voor.
Het is allang geleden dat ik een S1/S2 of S3/M4 heb gezien die uit twee stellen bestaat.
Als ik met de Oostlijn aankom op CS en naar de IJzijde of spoor 13/14/15 moet, loop ik eigenlijk altijd via het perron van lijn 52. Hierdoor kon ik vandaag nog twee verdwaalde toeristen helpen, die (onafhankelijk van elkaar) naar de andere kant van het station moesten. Ik heb ze allebei via het perron van lijn 52 gestuurd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 01 okt 2023, 16:36
door IIVQ
M7 mág nog niet gekoppeld rijden, heb ik begrepen. Hoe en waarom weet ik niet.
Ik zie trouwens regelmatig nog zowel tweetjes als drietjes BN of oude CAF rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 15:20
door n-evo
hauptbahnhof schreef: ↑vr 29 sep 2023, 16:40Ze hebben gelukkig wel meer capaciteit dan de andere korte metro’s.
Dat hangt er van af. Een enkele M7 (480 passagiers) biedt meer capaciteit dan een duo S1/S2 (466 passagiers), maar minder dan een duo M4/S3 (500 passagiers) als de info op Wikipedia klopt.
Ik ga ervan uit dat je met “andere korte metro’s” 2x S1/S2/S3/M4 bedoelt omdat een losse daarvan bijna niet voorkomt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 19:46
door hauptbahnhof
En daar twijfel ik dus aan, of de info op Wikipedia wel klopt. Het is voor mij moeilijk te geloven dat een bredere M7 minder capaciteit heeft dan 2xM4 (waar 2 cabines in het midden zitten incl koppeling. Daarnaast overal langsbanken, meer deuren (ook rond de deuren meer (staan)plaatsen.
Het is dus altijd de vraag hoe ze dat berekenen per voertuig.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 02 okt 2023, 22:32
door reisthijs
Wat M7 betreft komen de getallen van het GVB, 78 zitplaatsen en 402 staanplaatsen uitgaande van 4 personen/m².
Ik was benieuwd wat ze in Spanje hadden berekend:
Volgens CAF heeft een M7 een totale capaciteit van 694 passagiers uitgaande van 6 personen/m².
CAF: AMSTERDAM METRO. Omgerekend 410 staanplaatsen bij 4p/m²
In een S3/M4 passen volgens CAF 246 passagiers, dus 492 per twee stellen.
CAF: AMSTERDAM ARTICULATED UNIT Helaas staat het aantal personen/m² daar niet bij.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 03 okt 2023, 12:50
door n-evo
Als ik een beetje rondkijk lijkt er een verschil te zitten in de hoeveelheid passagiers per m2 die voorheen hoger lag en later naar beneden is bijgesteld.
Op over.gvb.nl lees je de huidige berekeningen terug, terwijl in bepaalde voertuigen nog de oude aantallen op de stickers staan.
11G: 128 passagiers, voorheen 160
14G: 151 passagiers, voorheen 181
15G: 175 passagiers
De capaciteit van de 13G (Combino) is ook fors naar beneden bijgesteld: van ~180 passagiers naar slechts 131.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 03 okt 2023, 19:51
door IIVQ
Vroeger (Zilvermeeuw en BN) gebruikte men 6 personen/m², tegenwoordig 4. Oude CAF zit er tussen maar ik weet niet welke waarde daar gebruikt is (ik dacht 4.5 of 5.5).
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 03 okt 2023, 23:02
door MarkNL
Suus schreef: ↑do 28 sep 2023, 10:17
De dubbele draad in het midden is volgens mij de voeding, zodat op specifieke plekken in het netwerk de rijdraad van stroom kan worden voorzien.
Klopt als een bus, eh tram

. Een zogenaamde "versterkingsleiding".
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 04 okt 2023, 17:33
door n-evo
IIVQ schreef: ↑di 03 okt 2023, 19:51
Vroeger (Zilvermeeuw en BN) gebruikte men 6 personen/m², tegenwoordig 4. Oude CAF zit er tussen maar ik weet niet welke waarde daar gebruikt is (ik dacht 4.5 of 5.5).
Ben ik toch benieuwd hoeveel mensen er in de praktijk in zo'n Combino gaan als ie echt helemaal vol zit.

131 lijkt niet echt veel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 04 okt 2023, 23:51
door Ardan
6 mensen per vierkante meter? Probeer maar eens 6 mensen in je net zo grote douchecel te proppen, dat past toch never nooit

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 05 okt 2023, 07:15
door IIVQ
Een douchecel is meestal 90x90 (buitenmaat), van binnen 82x82=0,67m². Daar passen makkelijk de equivalente 4,03pers/m² in.
En in een trein passen tassen en ellebogen nog in de ruimte van de buurman.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 05 okt 2023, 08:01
door Roeland
Aanpassingen vanmorgen: Metro 53 en 54 rijden vanaf Van der Madeweg via het andere spoor naar Wibautstraat. En metro 51 rijdt niet tussen Spaklerweg en CS.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 05 okt 2023, 16:59
door TffpaA
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 05 okt 2023, 17:16
door ITF

Ontvlochten netwerk

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 05 okt 2023, 17:25
door hauptbahnhof
Nee wat het is de 51.