Pagina 73 van 174
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 02 feb 2019, 22:47
door Daniel
OVinspecteur schreef:De dienstregeling van lijn 10 zou je doordeweeks inderdaad iets kunnen uitbreiden tot na de theater- en filmvoorstellingen.
Voor wie dan? In de telcijfers die bij het PvE zaten is de bezetting bij halte Kunstmin lager dan 1.
Op de meeste ritten daalt deze daar zelfs ten opzichte van de voorgaande halte, dus kennelijk zitten er dan omwonenden in die daar uitstappen.
Misschien dat een combi-actie voorstelling + vervoer o.i.d. voor meer vulling in de bus zorgt. Overigens kan (alternatief) de route van 316/392 na bezoektijden ASZ en sluitingstijd van de Sportboulevard verlegd worden naar Kunstmin en Energiehuis, wat dan tevens korter is. Voor bezoekers die niet uit Dordrecht komen en met het OV reizen scheelt dat algauw een dik halfuur nachtrust.
Hoe wil je zonder rare omwegen die bus via het Energiehuis laten rijden, waar je overigens waarschijnlijk lopend al sneller bent? Via Kunstmin vereist trouwens ook al een rondje busstation en de bocht Singel -> Hallinqlaan is niet echt een lekkere om met een grote bus doorheen te gaan (al hebben ze er heel veel jaren terug wel gereden).
Wat betreft de snelbus Dordrecht - Utrecht: zou de reistijd niet een stuk omlaag kunnen door het 'ommetje' via Sliedrecht uit de route te schrappen; rechtstreeks N3 - N214 dus, eventueel ook zonder halteren bij Papendrecht N3 (want 388 stopt om de hoek). Voor enkele slagen in de spits is er allicht een markt.
Dat scheelt bijna niks: er heeft een tijdje een 389 gereden die van Bleskensgraaf over de N214 naar Papendrecht N3 reed en die deed er 9 minuten over tegen 13 voor de 388 die via Sliedrecht reed. De route door Sliedrecht is natuurlijk ook niet echt een omweg en in Arriva-tijd was het alleen aantrekkelijk om de 388 vanuit Dordrecht te pakken omdat de treinaansluiting in Sliedrecht niet ideaal was. Maar dat heeft Qbuzz nu juist geoptimaliseerd.
Vergeet ook niet dat de 388 een tijd naar Sterrenburg heeft gereden om geen parallelliteit te hebben met de trein, maar ook dat trok niet echt reizigers op een verbinding die wel sneller was dan de trein.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 01:29
door nvdw
Vergeet ook niet dat Sliedrecht, los van de treinaansluiting, ook zelf heel wat reizigers voor de 388 oplevert.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 13:50
door OVinspecteur
Daniel schreef:OVinspecteur schreef:De dienstregeling van lijn 10 zou je doordeweeks inderdaad iets kunnen uitbreiden tot na de theater- en filmvoorstellingen.
Voor wie dan? In de telcijfers die bij het PvE zaten is de bezetting bij halte Kunstmin lager dan 1.
Op de meeste ritten daalt deze daar zelfs ten opzichte van de voorgaande halte, dus kennelijk zitten er dan omwonenden in die daar uitstappen.
Misschien dat een combi-actie voorstelling + vervoer o.i.d. voor meer vulling in de bus zorgt. Overigens kan (alternatief) de route van 316/392 na bezoektijden ASZ en sluitingstijd van de Sportboulevard verlegd worden naar Kunstmin en Energiehuis, wat dan tevens korter is. Voor bezoekers die niet uit Dordrecht komen en met het OV reizen scheelt dat algauw een dik halfuur nachtrust.
Hoe wil je zonder rare omwegen die bus via het Energiehuis laten rijden, waar je overigens waarschijnlijk lopend al sneller bent? Via Kunstmin vereist trouwens ook al een rondje busstation en de bocht Singel -> Hallinqlaan is niet echt een lekkere om met een grote bus doorheen te gaan (al hebben ze er heel veel jaren terug wel gereden).
Van wanneer zijn die tellingen precies die je daarover hebt? Het is pas sinds ergens in 2016 dat Energiehuis, Kinepolis, Kunstmin en de The Movies allemaal open zijn.
Waar het natuurlijk om gaat is dat een combinatie van lage frequenties in de avond, lange loopafstanden en/of moeten overstappen er toe bijdraagt dat mensen niet het OV gebruiken om een voorstelling te bezoeken. Vooral 's avonds als je het niet ten koste wilt laten gaan van het aantal uren slaap. En daardoor wordt de drempel voor mensen die minder goed ter been zijn groter en ontvangen de theaters minder bezoekers. Daar kan Qbuzz door een beetje meedenken wat aan doen. En dat hoeft niet altijd ten koste te gaan van de opbrengsten. Wat dat betreft zou het al helpen als ze 316/392 na 22.00u over de Oranjelaan sturen. Natuurlijk moet de gemeente ook wakker blijven en de locatiekeuze voor een overblijvende halte als Parklaan bij de reconstructie onlangs lijkt me dan ook niet goed doordacht.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 14:08
door OVinspecteur
Daniel schreef:OVinspecteur schreef:Wat betreft de snelbus Dordrecht - Utrecht: zou de reistijd niet een stuk omlaag kunnen door het 'ommetje' via Sliedrecht uit de route te schrappen; rechtstreeks N3 - N214 dus, eventueel ook zonder halteren bij Papendrecht N3 (want 388 stopt om de hoek). Voor enkele slagen in de spits is er allicht een markt.
Dat scheelt bijna niks: er heeft een tijdje een 389 gereden die van Bleskensgraaf over de N214 naar Papendrecht N3 reed en die deed er 9 minuten over tegen 13 voor de 388 die via Sliedrecht reed. De route door Sliedrecht is natuurlijk ook niet echt een omweg en in Arriva-tijd was het alleen aantrekkelijk om de 388 vanuit Dordrecht te pakken omdat de treinaansluiting in Sliedrecht niet ideaal was. Maar dat heeft Qbuzz nu juist geoptimaliseerd.
Vergeet ook niet dat de 388 een tijd naar Sterrenburg heeft gereden om geen parallelliteit te hebben met de trein, maar ook dat trok niet echt reizigers op een verbinding die wel sneller was dan de trein.
Wanneer de rijtijd van een bus tussen Dordrecht en Utrecht niet tot onder de 60 minuten kan worden teruggebracht dan heeft het waarschijnlijk geen nut inderdaad. Doorsnee zullen mensen ongeveer 45 minuten enkele reis over hun woon-werkverkeer willen doen, anders gaan ze een auto gebruiken, verhuizen of een andere baan zoeken. Voor woon-studieverkeer zal de lat net wat hoger liggen misschien.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: ma 04 feb 2019, 16:25
door ArrivaBas
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: ma 04 feb 2019, 17:30
door Daniel
Ach, dat valt nog mee: Arriva had in 2007 al na twee weken rijden een boete te pakken.
Die CO2 uitstoot in 2019 waarover het artikel schrijft zullen ze wel halen. Immers gaan ze met veel meer elektrische bussen rijden dan in de concessie geëist voor het eerste jaar.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: ma 04 feb 2019, 19:03
door Suus
Het was pas echt slecht geweest als de opdrachtgever de vervoerder zonder boete had laten wegkomen na die opstartchaos.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 05 feb 2019, 08:44
door ArrivaBas
Gezien alle opstartproblemen en de klachtenregen is de boete deels terecht. Het niet met elektrische bussen rijden kan de vervoerder niet worden aangerekend, omdat zij niet over de laadvoorzieningen gaan die nodig zijn om met de Ebusco's te kunnen rijden. Hier laten de provincie en de gemeentes enorme steken vallen.
Over laadvoorzieningen gesproken: Er is eindelijk een begin gemaakt met de nieuwe stalling. Het oerwoud is gekapt en ze zijn deze week gestart met bodemreiniging:
Bron
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 05 feb 2019, 09:27
door PHS
En terecht me dunkt. Alleen nu wel hopen dat die boete weer in het openbaar vervoer geherinvesteerd gaat worden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 07:06
door StefanRijnhoutjes
Nu is het Snelle Vliet busje in Gorinchem beland
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 07:24
door T-hijs
PHS schreef:
En terecht me dunkt. Alleen nu wel hopen dat die boete weer in het openbaar vervoer geherinvesteerd gaat worden.
Wat heeft zo'n boete voor zin? Wordt het openbaar vervoer daar beter van? Wordt Qbuzz daar beter van? Wordt überhaupt iemand daar beter van? Veel belangrijker is het in mijn ogen dat problemen worden opgelost. Daar helpt geen boete bij, want van die boete hadden ook bussen kunnen worden gekocht of chauffeurs betaald. Echt compleet verwerpelijk.
Kijk, als het nou maanden achter elkaar mis gaat kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar Qbuzz is al vanaf het begin druk geweest om problemen op te lossen. Kijk naar het bijhuren/-kopen van die MAN-bussen en hybride Volvo's en ga zo maar door. Wat heeft het dan voor zin om die boete op te leggen?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 07:47
door ArrivaBas
Van drie ton kan misschien net één bus aangeschaft worden. Het geschetste doel van met boetes dreigen is ervoor zorgen dat de vervoerder echt zijn best doet de problemen te verhelpen. Laat dat nou net zijn waar Qbuzz ook zonder die boete nagenoeg non-stop mee bezig is buiten de rompslomp om de elektrische bussen. Er rijden niet voor niets Citaro's en ander klein grut uit Utrecht rond.
Toch schetsen de kranten gedeputeerde Floor Vermeulen ook als wel erg veeleisend. Ik denk dat we blij mogen zijn dat binnenkort de Provinciale Statenverkiezing is. :X
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 08:00
door Suus
Volgens mij heeft Zuid-Holland juist goed openbaar vervoer omdat er een gedeputeerde zit die er hard aan trekt en hoge eisen stelt. Zeker als ik kijk naar hoe een aantal andere provincies het er de afgelopen vier jaar vanaf hebben gebracht.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 08:03
door regenmaker
Volgens mij weet ik precies welke provincies Suus bedoelt en daar ben ik het volledig mee eens. Om het maar niet over provincies te hebben die net over een bepaalde rivier liggen, bijna in zee zijn verdwenen of die een groot bosrijk gebied hebben in het noorden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 08:14
door cassie127
regenmaker schreef:Volgens mij weet ik precies welke provincies Suus bedoelt en daar ben ik het volledig mee eens. Om het maar niet over provincies te hebben die net over een bepaalde rivier liggen, bijna in zee zijn verdwenen of die een groot bosrijk gebied hebben in het noorden.

Die een nieuwe aanbesteding uitschrijven maar steeds verder uitstellen, waar de vervoerders zelf uiteindelijk last van zullen krijgen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 07:31
door ArrivaBas
https://www.ad.nl/dossier-qbuzz/vakbond ... ~a314b664/
De sjoofs zijn aldus de vakbond zwaar gedemotiveerd. :X Ze ergeren zich vooral aan de niet werkende apparatuur en te krappe rijtijden, maar voorlopig zal er niet gestaakt worden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 11:20
door The Greyhound
Bollenstad schreef:
Wat heeft zo'n boete voor zin? Wordt het openbaar vervoer daar beter van? Wordt Qbuzz daar beter van? Wordt überhaupt iemand daar beter van? Veel belangrijker is het in mijn ogen dat problemen worden opgelost. Daar helpt geen boete bij, want van die boete hadden ook bussen kunnen worden gekocht of chauffeurs betaald. Echt compleet verwerpelijk.
Kijk, als het nou maanden achter elkaar mis gaat kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar Qbuzz is al vanaf het begin druk geweest om problemen op te lossen. Kijk naar het bijhuren/-kopen van die MAN-bussen en hybride Volvo's en ga zo maar door. Wat heeft het dan voor zin om die boete op te leggen?
Dit is een signaal vanuit de provincie richting de eigenaar van Qbuzz (de Italiaanse staat), dat je geacht wordt leveren wat je beloofd hebt. Qbuzz heeft op een aantal lijnen de rijtijden verkeerd ingeschat, en moet daarom nu investeren in extra bussen en personeel en daarvoor de lasten dragen.
Het geld van de boete kan besteed worden aan extra investeringen in het OV bijvoorbeeld in het oosten van de concessie waar het kwaliteit van het ov er met de vertragingsgevoelige "knoop van Meerkerk" zeker niet op vooruit is gegaan.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 11:24
door T-hijs
Dat Qbuzz extra investeert om de problemen op te lossen is fijn en noodzakelijk. Ik zie alleen niet het nut in van een boete, op het moment dat Qbuzz zelf inziet dat het niet goed genoeg is. Als ze nou bij herhaling de boel laten versloffen, oké, dan is een flinke boete op z'n plaats, maar in mijn ogen niet als ze een (forse) inschattingsfout hebben gemaakt en meteen al alles op alles zetten om het op te lossen...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:33
door Daniel
De situatie is niet heel anders dan in 2007 met Arriva, die kregen ook al na een maand een boete terwijl ze al wel bezig waren met oplossingen. Al deden ze er toen wel twee keer zo lang als Qbuzz over om met een noodpakket te komen, maar dat vereiste toen zelfs een hele nieuwe dienstregeling dus wat dat betreft valt het nog mee nu.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 17:30
door Daniel
De provincie laat hier toch ook wel steken vallen: we zitten inmiddels in begin februari en nog altijd is er geen spoor van laadpalen op het Dudokplein bij station Stadspolders. Er ligt zelfs nog maar aan één kant een haltekom, al is dat nog een zandbak. Voor het Palet zijn ze nog niet eens met de halte begonnen en zit alleen de fundering voor de laadpaal er nog maar in.
Hoe kan je dan van een vervoerder verwachten dat ze al elektrisch rijden om de CO
2-reductie die de concessie voorschrijft te halen
Qbuzz heeft in de tussentijd dan wel weer een nieuw woord uitgevonden: de DRIP bij halte Wega geeft aan dat hier de routerichting is omgedraaid, wat een routerichting dan ook mag zijn

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 17:43
door Suus
Heb vandaag ook eens een ritje gemaakt, en wel met lijn 488 van Dordrecht naar Rotterdam.
Volgende observaties:
- Mijn rit reed met een R-NET-bus, maar ben ook Streekbuzz tegengekomen. Aardige bus, maar geen idee hoe de leeslampjes aan gaan.
- Na twee maanden zijn er nog steeds veel haltes waar de halteborden niet zijn vervangen maar amateuristisch zijn beplakt.
- De helft van de info-panelen langs de route zijn ook stuk.
- OV-info en de info-panelen toverden een spookvertraging op de borden, terwijl de bus nooit meer dan 2 minuten te laat was (zie screenshot)
- Op lijn 2 in HIA zag ik een U-OV Citaro.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 17:59
door Daniel
Die spookvertragingen heb ik ook wel vaker in DMG gezien. Lijkt alsof de GPS nog niet altijd helemaal lekker werkt. Zo zat ik vanmiddag in een stadsBuzz op lijn 5 die de volgende halte al omriep als hij de halte in de tegenrichting passeerde, vaak te vroeg dus. Opvallend genoeg liep het chipkaart systeem dan weer niet voor, want dat stond bij mijn uitstaphalte op de juiste halte terwijl de omroep de volgende al had aangekondigd.
Wat die U-OV Citaro betreft: die zijn nog hard nodig. Vandaag zaten beide gele Citaro's en ook nog zeker drie Volvo's op de stadsdienst, maar nog reden er drie omlopen in zijn geheel niet. Werden wel tijdig aangekondigd: zag de uitval op lijn 2 bijvoorbeeld al een uur van tevoren als tekstregel op de DRIP staan.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 18:13
door ArrivaBas
En dan te bedenken dat er nog zes of zeven Volvo's in de stal staan tezamen met een behoorlijk aantal MAN's.
Gisteren hadden zowel de D6114 als Juijns 6604 pech en moesten afgesleept worden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 20:12
door Daniel
Wellicht dat er dan personele problemen waren, er stond ook nog een MAN op het station stil en zag op lijn 3 de merkwaardige melding "Rijdt niet verder dan Oranjepark" bij een rit richting Crabbehof.
Overigens, dit is zo ook lekker informatief maar niet heus...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: za 09 feb 2019, 20:58
door maarten83
Bij halte leerpark worden de bussen van hwgo richting Dordrecht aan de verkeerde zijde op de drip vertoond dus aan de klimhal zijde.