Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
donny2290 schreef:Zal de inzet alleen beperkt blijven tot op lijn 12 of zullen ze net als de oude DBG's ook eens verschijnen op lijn 28?.
Ik zie nogsteeds vrijwel dagelijks een of meerdere DGBs op lijn 28 rijden, ook vandaag nog. Dat lijkt dus een redelijk consequente inzet al zijn het steeds de ex-GVU'ers maar dat kan best toeval zijn (immers zijn er daar nu nog meer van)
Op de stalling aan de Europalaan staan nog altijd de vier Groningse Citaro LE's te wachten op wat komen gaat. Vanmorgen hadden ze daar tegen het hek gezelschap gekregen van twee streekgeledes maar die waren er vanmiddag weer weg. Hopelijk richting de streek gezien er inmiddels al wat nieuwe Citaro G's zijn ingestroomd uit het restant van de bestelling dat nog moest komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Etienne schreef:Vanmiddag in de bus naar Utrecht Centraal spotte ik een lijn 120 (met passagiers) op het Oudenoord. Vreemde locatie
Reed de 120 richting Utrecht of richting Amsterdam? Er is wel een omleiding ivm werkzaamheden Straatweg/Marnixlaan nu, dus misschien was de chauffeur een beetje verdwaald
Wellicht was de chauffeur in de war door de noodhalte Van Hoornekade (die wordt door U-OV voor lijn 3 gemeld). Daarmee doelt men aannemelijk op de halte van lijn 30 aan de Marnixlaan, maar als je van de Van Hoornekade af komt zie je die van lijn 6 het snelst liggen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Etienne schreef:Vanmiddag in de bus naar Utrecht Centraal spotte ik een lijn 120 (met passagiers) op het Oudenoord. Vreemde locatie
Reed de 120 richting Utrecht of richting Amsterdam? Er is wel een omleiding ivm werkzaamheden Straatweg/Marnixlaan nu, dus misschien was de chauffeur een beetje verdwaald
Hij ging overigens richting Amsterdam.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Op CS Jaarbeurszijde zijn onlangs (gistermorgen nog niet gezien) bordjes bovenop de halteborden geplaatst met in daarop in het groot de lijnnummers. Op die manier kunnen reizigers dus ook al vanaf de wachtplek met abri´s zien waar hun lijn stopt in plaats van dat ze alle bordjes langs moeten lopen.
De bordjes zijn overigens dubbelzijdig, dus ook de chauffeurs kunnen zo makkelijk de juiste halte vinden (zie vooral de streekchauffeurs nog weleens zoeken naar de halte van lijn 39)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Vooralsnog zijn het nog vaste haltes, die groepen van flexibele haltes zouden er pas komen als de werkzaamheden aan de Leidseveertunnel starten en veel lijnen op het station geknipt worden. Dan zou het immers veel drukker worden aan de Jaarbeurszijde.
Nou is wel de vraag of de Leidseveertunnel nog wel langdurig dicht gaat omdat de Bibliotheek++ die daar deels boven de busbaan zou komen niet doorgaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Is een beetje afhankelijk van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Degene die er uiteindelijk voor gezorgd dat het plan niet doorgaat (CDA, van de 4 zetels die ze hebben heeft er 1 "ineens" tegengestemd) is nu niet meer verkiesbaar gesteld in de komende verkiezingen.
Die HOV-baan moet volgend jaar (meen ik) klaar zijn, doordat de Leidsche Rijn wordt doorgetrokken naar de Catharijnesingel en boven deze T-splitsing van water een stelsel van 5 bruggen wordt gebouwd. Als die HOV-baan niet doorgaat, staat het doortrekken van de Leidsche Rijn ook op losse poten, omdat het nogal lastig wordt om bussen naar de andere kant van de Leidsche Rijn te krijgen.
(Besluit Project Vredenburgknoop is allang er doorheen, dus de bussen vanaf de Biltstaat gaan over het Smakkelaarsveld aan de andere kant van de Leidsche Rijn)
Die HOV-baan gaat wel door bij mijn weten, maar dat is iets wat naar mijn idee met veel minder hinder voor het busverkeer te realiseren valt (via een tijdelijke weg om de bouw van de nieuwe brug heen bijvoorbeeld)
De lange afsluiting van de Leidseveertunnel had vooral te maken met de bouw van een groot pand boven die HOV-baan wat uiteraard een stukje langer duurt en ook iets is waar je niet zomaar omheen kunt rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Bibliotheek++ zou over de HOV-baan gebouwd worden, waarbij het nogal lastig gaat (arbonormen neem ik aan) om over een in dienstzijnde HOV-baan met 100x per uur een bus te gaan bouwen.
Dus je kunt die baan wel aanleggen, maar als je die bieb moet gaan bouwen, dan zou die HOVbaan alsnog buiten gebruik moeten...
Dat zeg ik toch ook in m'n tweede zin? Maar met een afgesloten Bieb++ hoeven ze niks meer over die HOV-baan heen te bouwen en heb je alleen de bouw van een brug over de doorgetrokken Leidse Rijn nog over. Daar kan je stukken makkelijker omheen rijden (doen ze bij de Vredenburgknoop nu ook immers, en daar is het notabene krapper)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er vallen mij een paar dingen op aan de schermen in de Amba's:
- Versie 5 komt nu steeds vaker voor
- Ik zie versie 1 nu ook vaker. Dit hebben ze waarschijnlijk op de bussen gedaan waar het updaten mislukte. Er was namelijk 1 bus waar alleen tekst op werd getoond en 1 bus waar helemaal geen software op was geïnstalleerd.
- Toen ik in de bus zat veranderde het scherm van versie 5 naar versie 4. Ineens waren alle icoontjes weg, was de kleur weg en waren er weer witte balken boven en onder te zien. Vaag...
Bumzle schreef:- Versie 5 komt nu steeds vaker voor
Op de streekbussen kom ik 'm anders nog relatief weinig tegen. Opvallend genoeg allemaal op lage 4400'en.
- Toen ik in de bus zat veranderde het scherm van versie 5 naar versie 4. Ineens waren alle icoontjes weg, was de kleur weg en waren er weer witte balken boven en onder te zien. Vaag...
Dat heb ik ook al diverse keren gezien, maar steeds op een eindpunt in de tijd tussen het verspringen van het lijnnummer naar de volgende rit en het verspringen van de bestemming. Op doorgaande verbindingen verandert de kleur zonder die tussenstap, zo heb ik op de 74 en 77 al diverse keren de overgang van rood naar paars zien plaatsvinden terwijl de bus bij de uitstaphalte van CS Centrumzijde staat.
Kwam trouwens deze week ook bovengemiddeld veel bussen tegen met "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar" op het scherm.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
donny2290 schreef:Zal de inzet alleen beperkt blijven tot op lijn 12 of zullen ze net als de oude DBG's ook eens verschijnen op lijn 28?.
Ik zie nogsteeds vrijwel dagelijks een of meerdere DGBs op lijn 28 rijden, ook vandaag nog. Dat lijkt dus een redelijk consequente inzet al zijn het steeds de ex-GVU'ers maar dat kan best toeval zijn (immers zijn er daar nu nog meer van)
Op de stalling aan de Europalaan staan nog altijd de vier Groningse Citaro LE's te wachten op wat komen gaat. Vanmorgen hadden ze daar tegen het hek gezelschap gekregen van twee streekgeledes maar die waren er vanmiddag weer weg. Hopelijk richting de streek gezien er inmiddels al wat nieuwe Citaro G's zijn ingestroomd uit het restant van de bestelling dat nog moest komen.
Er komen uiteindelijk minder nieuwe AGG's dan oude, Qbuzz heeft er namelijk 20 overgenomen van het GVU, maar er zijn maar 17 nieuwe besteld, ik denk dus dat ze er nog wat overhebben, en dat ze ze daarom nu soms ook inzetten op lijn 28.
En inmiddels hebben we een versie 5b op de schermen in de bussen... Ziet er nagenoeg exact hetzelfde uit maar nu zijn niet langer overal de plaatsnamen verwijderd: bij de eerste halte in een plaats staat deze er weer achter.
Oftewel iets als dit (situatie op lijn 65):
- P+R Westraven
- Remiseweg (Nieuwegein)
- Blauwe Brug
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De U-OV-bus die ik vanmiddag had gaf maarliefst twee pagina's aan tramaansluitingen bij Utrecht Centraal (lijn 60 en 61 stonden dus iets van zes keer vermeld). Met drie regels had je ook wel kunnen volstaan voor de diverse verschillende richtingen. Zover er überhaupt al iemand vanuit lijn 65 op Utrecht Centraal op de tram overstapt trouwens, stuk efficiënter om dat al bij Kanaleneiland Zuid of Westraven te doen onafhankelijk van je bestemming.
Opmerkelijk is trouwens ook dat de aansluitingen alleen getoond worden als er nog een halte voor het overstappunt is. Oftewel: na het Anne Frankplein zijn de aansluitingen niet meer te zien, terwijl je ze dan juist zou willen zien
En eenmaal op het busstation schakelen de schermen nog altijd terug naar versie 4 zolang alleen het lijnnummer is aangepast, naar 39 in dit specifieke geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Versie 4 is hetzelfde als versie 5 maar dan volledig in grijstinten en zonder symbooltjes bij knooppunthaltes. Daarnaast is die versie ook niet aangepast aan de smallere beeldschermen in de streekbussen, waardoor er boven en onder een witte balk staat. Ook staat in versie 4 nog achter elke halte een plaatsnaam, waar dat in versie 5 alleen bij de eerste halte nadat de bus een gemeentegrens passeert het geval is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Als ik de laatste nieuwsbrief van U-OV mag geloven dan is dit wel zo'n beetje de laatste versie. Al is er dus alweer een aanpassing geweest want eerst stonden nergens plaatsnamen meer behalve bij de eindhalte.
En ik verwacht nog wel een aanpassing qua afkorten van haltenamen. Zo had m'n bus vanmiddag bovenaan staan "naar Utrecht CS Jaarbeursz", bij de volgende haltes "Utrecht CS Jaarbeurszi" en als eindpunt "Utrecht CS Jaarbeurs"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:De U-OV-bus die ik vanmiddag had gaf maarliefst twee pagina's aan tramaansluitingen bij Utrecht Centraal (lijn 60 en 61 stonden dus iets van zes keer vermeld).
Lijn 260 niet?
Hebben de trams eigenlijk ook schermen en zo ja, welke versie staat daarop?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
De trams hebben geen schermen. Bestuur Regio Utrecht heeft het er wel over gehad in een vergadering over de renovatie aan de tramstellen. Er zouden tijdens fase 1 (aanpassing van de kleurstelling en interieur) eventueel schermen ingebouwd kunnen worden. Waarom ze het toch niet hebben gedaan hebben ze eigenlijk nooit uitgelegd. Mogelijk vanwege vandalisme o.i.d.