Pagina 74 van 99

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 22:18
door Daniel
Ben ook wel benieuwd ja, het is nog een vrij goed bewaard geheim zo te zien. De laatste 673 heeft het liefst van januari t/m december 2009 volgehouden, zou deze qua exploitatie niet heel efficiënte lijn het langer uithouden??

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 23 dec 2018, 22:48
door The Greyhound
Lijn 673 was een versterking van lijn 73 omdat die het vervoer niet aankon met taxibusjes.....
Na de "opheffing" van lijn 673 kwamen er in de ochtend weer 2 ritten en in de middag 1 met een grote bus op lijn 73. In de middag was dat regelmatig niet toereikend en is het aantal ritten met een grote bus weer uitgebreid. Dat er nog veel onduidelijk is heeft met name te maken met de snelheid waarmee nu gewerkt moet worden. Er is nog nooit zo stiekem een buslijn opgeheven en nog nooit zo snel een buslijn weer nieuw leven ingeblazen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 12:09
door Dafdriver
Vanaf 7 Januari gaat lijn 673 van start. In de ochtend 2 ritten vanaf Asperen richting Gorinchem en in de middag 2 ritten vanaf Gorinchem naar Asperen.

Bron: www.Arriva.nl

https://www.arriva.nl/gelderland/acties ... 6LSpDbHBz4

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 14:17
door Globetrotter
Ik weet niet of het in dit topic was, maar er werd ergens op dit forum geschreven dat de verbinding vooral voor leerlingen van een bepaalde school werd gebruikt. Is dat de Gomarus in Gorinchem of een andere school?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 15:09
door ArrivaBas
Je bent vermoedelijk in de war met lijn 674 uit Groot-Ammers. Die reed vooral voor een reformatorische basisschool.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 16:23
door nvdw
Lijn 673 komt langs twee scholen (Fortes en Merewade) voordat hij bij het station aankomt, en sluit daar weer aan op de stadsdienst richting de scholen op de Hoefslag. Dat deed lijn 73 daarvoor ook.

In feite kun je dezelfde reis nog steeds maken, maar dan moeten de ouders dieper in de buidel tasten ben je langer onderweg.

Hij zal ongetwijfeld maandag gaan rijden, maar in alle reisinformatie ontbreekt-ie nog.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 16:44
door The Greyhound
Globetrotter schreef:Ik weet niet of het in dit topic was, maar er werd ergens op dit forum geschreven dat de verbinding vooral voor leerlingen van een bepaalde school werd gebruikt. Is dat de Gomarus in Gorinchem of een andere school?
Die zullen er ook in zitten naar het publiek in lijn 73 was veel diverser. Met name de directeur van het Fortys Lyceum heeft zich sterk gemaakt voor herstel van deze verbinding.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 16:50
door The Greyhound
nvdw schreef:Lijn 673 komt langs twee scholen (Fortes en Merewade) voordat hij bij het station aankomt, en sluit daar weer aan op de stadsdienst richting de scholen op de Hoefslag. Dat deed lijn 73 daarvoor ook.

In feite kun je dezelfde reis nog steeds maken, maar dan moeten de ouders dieper in de buidel tasten ben je langer onderweg.

Hij zal ongetwijfeld maandag gaan rijden, maar in alle reisinformatie ontbreekt-ie nog.
Hij staat inmiddels op de website van Arriva, dus we nemen aan dat dit waar is. Nu nog wachten op een goede oplossing voor de rest van de dag.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:04
door Daniel
Voor die 0,1 reiziger per rit? Zie ik niet snel gebeuren.
Vooral voor Arriva was de concessiewissel een mooie gelegenheid om van die lijn af te komen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:29
door The Greyhound
Arriva werd volgens mij per kilometer betaald dus die zal het worst zijn geweest of er mensen in de bus zaten. Prima aanleiding om nu de rest van de dag op het hele traject Leerdam-Gorinchem met een buurtbus te rijden. Dan heb je weer dezelfde situatie als voor de invoering van lijn 73. Druk was lijn 73 niet maar overdrijven is ook een vak.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:37
door Daniel
Die 0,1 reiziger per rit overdag is niet overdreven, dat is gewoon letterlijk terug te zien in de telcijfers die bij het PvE van DAV zaten.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:40
door The Greyhound
Ga er maar vanuit dat die niet helemaal juist zijn....

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:44
door Post
En waarom moeten wij daar vanuit gaan?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:46
door Daniel
@The Greyhound: Dan moet je bij Arriva klagen dat ze foutieve telcijfers hebben aangeleverd en niet over Zuid-Holland die niet wil meebetalen aan vervoer dat volledig Gelderland bediend.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:59
door nvdw
Als die 0,1 reiziger niet klopt, dan waren het er 'in werkelijkheid' ook geen 7.

Ik heb genoeg op en neer gehobbeld op de 73 op allerlei momenten van de dag en hoe vervelend ook: de bus was buiten de scholierenspits altijd vrijwel leeg. En de mensen die ik dan buiten de spits in de bus had, hadden vaak toen al een alternatief en hebben dat nu nog steeds.

In Gorinchem pikte ik voornamelijk klanten af van de stadsdienst en tussen Leerdam en Asperen die van buurtbus 260, waarmee we op dat traject vrijwel gelijktijdig reden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 18:01
door The Greyhound
Daniel schreef:@The Greyhound: Dan moet je bij Arriva klagen dat ze foutieve telcijfers hebben aangeleverd en niet over Zuid-Holland die niet wil meebetalen aan vervoer dat volledig Gelderland bediend.
Wat mij betreft een zinloze herhaling van een eerdere discussie. Zoals je hebt kunnen lezen heeft Zuid-Holland eieren voor z’n geld gekozen en betaalt Zuid-Holland inmiddels weer mee aan de verbinding.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 18:09
door waldo79
Ik geloof dat je in deze ook belang moet hechten aan de woorden van nvdw...die verbinding Gorinchem - Leerdam heeft afgezien van de samenloop met andere buslijnen weinig vervoerspotentie.

Dan kun je in een ander topic niet met droge ogen beweren dat reizigers weggepest zijn met de nieuwe concessie. Het geld kan beter geïnvesteerd worden in wel levensvatbare lijnen, anders kun je het OV-budget net zo goed ritueel verbranden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 18:27
door The Greyhound
Buiten de spits is de verbinding zeker niet druk genoeg voor een reguliere buslijn, maar wel een goed alternatief. In de spits is een bus van belang voor een groot aantal scholieren en dus een zinvolle besteding van OV-Budget.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 18:50
door Daniel
Groot moet je daar wel in perspectief zien, want het is vooral een groot aantal reizigers voor een midibusje. De rit die door de eerste rit van 673 vervangen werd had bijvoorbeeld een piek van 20 passagiers, de overige ritten waar nu een 673 voor in de plaats komt hadden er maximaal 9.
Daarmee heb je de grootste drukte ook wel gehad, want nu ik de cijfers er weer even bij gepakt heb zie ik dat die ritten met gemiddeld minder dan 1 reiziger zelfs spitsritten zijn: ze stammen uit een dienstregelingjaar waarin de 73 alleen in de spits met een (midi)bus reed.
Dat klopt dus wel heel erg met de waarneming van nvdw als chauffeur.

Op die enorme scholierenpiek in de spits na was de 73 trouwens zelfs de slechtst bezette lijn van alle ritten met (midi)bus op de 7x-lijnen in de oude DAV-concessie. De rest had ook niet veel passagiers, maar zat vrijwel altijd nog wel op minimaal 1 reiziger.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 18:54
door waldo79
Arriva heeft erkend dat er wat vervoersvraag is door op de drukste momenten alsnog een bus in te zetten.

Maar zoals Daniel al aangeeft geven de tellingen aan dat er absoluut onvoldoende reizigers zijn om een volwaardige buslijn te rechtvaardigen. En de suggestie die je opwerpt dat er gerommeld zou zijn met tellingen zou suggereren dat de vervoerders bewust de autoriteiten een valse voorstelling van zaken zouden geven. Dat is niet in het belang van een vervoerder.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 19:19
door The Greyhound
0,1 betekend dat er in 1 op de tien ritten een passagier zou zitten. Dat getal lijkt mij op basis van eigen waarnemingen te laag. In andere discussies over lijn 73 werden bezettingsgraad en instappers wel eens door elkaar gehaald......Spijk zou weinig instappers hebben. Dat kan zo zijn maar dat zegt niets over de bezettingsgraad van de bus in Spijk. Neemt niet weg dat het logisch is dat de reguliere uurdienst verdwenen is, maar net zo logisch is dat de ‘schoolbussen’ weer gaan rijden, hoewel er aan het begin van de middag eigenlijk nog een rit mist. Op de school ritten kon je de laatste maanden in de ochtend irisbusjes met staanplaatsen zien rijden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 20:01
door Daniel
The Greyhound schreef:0,1 betekend dat er in 1 op de tien ritten een passagier zou zitten. Dat getal lijkt mij op basis van eigen waarnemingen te laag. In andere discussies over lijn 73 werden bezettingsgraad en instappers wel eens door elkaar gehaald
De telcijfers geven bezettingsgraden weer, de instappers staan er nog apart bij vermeld. Er zijn ook de nodige ritten die meer instappers hebben dan de maximale bezetting, daar zitten al die instappers dus niet gelijktijdig in de bus.
Spijk zou weinig instappers hebben. Dat kan zo zijn maar dat zegt niets over de bezettingsgraad van de bus in Spijk. Neemt niet weg dat het logisch is dat de reguliere uurdienst verdwenen is, maar net zo logisch is dat de ‘schoolbussen’ weer gaan rijden, hoewel er aan het begin van de middag eigenlijk nog een rit mist. Op de school ritten kon je de laatste maanden in de ochtend irisbusjes met staanplaatsen zien rijden.
De bezettingsgraad in Spijk is inderdaad op de spitsritten nog best aardig voor een midibuslijntje, maar ook opvallend constant. Op de drukste rit zaten er bijvoorbeeld bij de laatste halte in Heukelum 19 personen in de bus, en bij de laatste halte in Spijk 20. Naar mijn idee kan je dan toch wel stellen dat er weinig instappers in Spijk zijn, want anders zou de bezetting niet zo constant blijven (de enige manier die tot veel instappers zou leiden is dat alle reizigers uit Heukelum in Spijk uitstappen en er dan weer 20 personen instappen, maar dat lijkt niet heel aannemelijk want waar zouden al die reizigers dan heen gaan?)

Wat je ook ziet is dat veel instappers die in Heukelum in de bus zaten er pas bij station Gorinchem uit stappen, daarvoor neemt de bezetting slechts licht af bij het Fortes Lyceum. Andersom zie je dat ook: de meeste reizigers naar Heukelum zaten al op station Gorinchem in de bus, daarna neemt de bezetting nog maar licht toe. Op zich wordt de reismogelijkheid voor die reizigers dus ook prima geboden met lijn 141 en de trein, wat wel een beter inzet van schaarse middelen is omdat je niet met een bus hoeft te rijden waar weinig mensen instappen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 21:26
door StefanRijnhoutjes
Maar rijdt die 673 niet een veel kortere route dan eerst de 73, want hij stopt maar bijv in Spijk maar bij 1 halte waarbij dit er eerst 7 waren

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 21:34
door Daniel
Een kortere route gaat bijna niet, er ligt maar één dijk langs de Linge en ook maar één weg van Spijk naar Gorinchem.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: za 05 jan 2019, 23:32
door StefanRijnhoutjes
Nee drm vroeg ik me af wrm die dan maar bij zo weinig haltes stopt