Pagina 77 van 174

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 mar 2019, 17:46
door Bretgrenz
Meltrain schreef:
Bretgrenz schreef:De 4370 zit op het moment op een omloop in lijn 5. Tot nu toe was het rustig maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de "hoge" ochtendspits gaat.
Welke lijn 5 bedoel je? In Dordrecht of in Gorinchem?
Zoals hierboven beschreven ging het inderdaad over de lijn 5 in Dordrecht. Ondanks de soms rare keuzes (zoals een rit op 192 die wordt gereden door een R-NET Iveco, terwijl de 488 dan wordt gereden door een StadsBuzz MAN) moet ik wel zeggen dat Qbuzz het op materieelgebied best goed voor elkaar heeft. Veel ritten rijden gewoon, en natuurlijk zie je verschuivingen in mat maar je ziet dat Qbuzz echt serieus probeert zoveel mogelijk ritten "gewoon" te rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 mar 2019, 21:59
door ArrivaBas
https://www.hetkontakt.nl/regio/alblass ... -bij-qbuzz
GroenLinks wil graag langskomen op het hoofdkantoor om over het wel en wee van het OV in deze regio te praten. De manier waarop de berichtgeving klinkt lijkt in mijn ogen op (weer) een laatste waarschuwing.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 00:07
door ovforens
Zijn er binnenkort toevallig verkiezingen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 00:40
door DrechtBlub
De Provinciale verkiezingen zijn op 20 maart, partijen doen dit soort rompslomp in de velden die voor hun belangrijk zijn op een lokaal level de afgelopen tijd extra hard and extra publiek.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 01:34
door Z2N
Nou moet ik wel zeggen dat ze met de rolstoeltoegangkelijkheid wel een punt hebben. Welke malloot heeft bedacht dat hogevloersbussen anno 2019 nog een goede aanschaf zijn... :X

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 01:44
door Suus
De buschauffeurs in Dordrecht schijnen de elektrische rolstoelplank van de tijdelijke MAN's niet te willen gebruiken uit angst te laat te komen op de rest van de rit met boze reizigers tot gevolg. Dat heeft echter ook geleid tot verdrietige reizigers in een rolstoel die de bussen niet meer inkomen. Daarover is inmiddels een heel feuilleton in het AD over geschreven.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 01:58
door Z2N
Oh boi. Dat lijkt me een grove overtreding van de regels van de vervoersconcessie, en het is dat de concessieregio's in Nederland te groot zijn, want anders was het een no-brainer: intrekken die concessie. :evil:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 02:00
door Stefan
Ik moet eerlijk bekennen, de keren dat ik met een MAN rij, wil ik wel eens 'voor de lol' een rolstoelplank proberen... Maar 9 van de 10 keer werkt 'ie sowieso al niet. :') Doe mij toch maar gewoon een handmatige plank, die werkt tenminste altijd.....

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 15:18
door Chrysa
De 6111 (ebusco) staat vandaag bij de laadpaal bij Amstelwijck te laden. Rijdt deze al op dienst?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 16:18
door ArrivaBas
Ik zie op OVzoeker nu geen 6111 rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 18:37
door DrechtBlub
Chrysa schreef:De 6111 (ebusco) staat vandaag bij de laadpaal bij Amstelwijck te laden. Rijdt deze al op dienst?
Later in Maart pas, dit zijn testritten en opleidingsritten voor chauffeurs voor zo ver ik weet.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 mar 2019, 18:45
door Gerben
De 6126 (Ebusco) is helemaal in Assen bij de presentatie van de elektrische bussen voor de nieuwe concessie Groningen-Drenthe vanaf 2019 (die Qbuzz als huidige vervoerder heeft gewonnen). Hij wordt gebruikt als voorbeeld voor de bussen die Qbuzz besteld voor die nieuwe concessie (Qbuzz heeft maar liefst 164 elektrische bussen besteld waaronder voor een deel Ebusco's, vandaar dat ze dus de 6126 als voorbeeld gebruikten). Hij (de 6126) is te zien in deze reportage:
.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 20:21
door Globetrotter
Z2N schreef:Nou moet ik wel zeggen dat ze met de rolstoeltoegangkelijkheid wel een punt hebben. Welke malloot heeft bedacht dat hogevloersbussen anno 2019 nog een goede aanschaf zijn... :X
Hogevloerbussen zijn voor lange afstanden natuurlijk wel comfortabeler dan lagevloerbussen. Als de hogevloerbussen zijn voorzien van een rolstoellift/ plank, hoeft het geen probleem te zijn. Zijn de Scania's voorzien van rolstoelliften/planken?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 20:58
door nvdw
Ja, en dat moet ook. Maar een bus met lage vloer is niet alleen voor rolstoelers prettig. Iemand met een kinderwagen, rollator of krukken heeft er ook plezier van, net als iemand die zonder hulpstukken wat minder vlot ter been is. Sowieso is iedereen veel sneller in- en uitgestapt in een lagevloers- of low-entry-bus.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:20
door JP13357
Als het betreft gaat om hogevloers bussen ik heb liever een Mercedes dan die Chinese Higer. Ik ben zeer goed te been en heb al moeite om uit die Chinese scania's te stappen. De treden zijn veelste smal en de vloer te hoog. In de mercedes heb je 3 mooie brede treden. Ik vind ze qua comfortabelheid minder dan een setra of een citaro LE Ú dat heeft ook geen voorsprong.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:26
door Globetrotter
nvdw schreef:Ja, en dat moet ook. Maar een bus met lage vloer is niet alleen voor rolstoelers prettig. Iemand met een kinderwagen, rollator of krukken heeft er ook plezier van, net als iemand die zonder hulpstukken wat minder vlot ter been is. Sowieso is iedereen veel sneller in- en uitgestapt in een lagevloers- of low-entry-bus.
Dat ben ik natuurlijk met je eens, maar dat staat in principe los van het comfort dat een hogevloerbus op de langere afstand bied t.o.v. een lagevloerbus. De keuze voor hogevloerbussen is in dat opzicht wel te verklaren.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 00:28
door Suus
Voordat de SnelBuzz kwam reden op de Qliner-diensten bussen van Volvo en die waren echt meer dan prima op de snelweg. Ik snap niet waarom het provinciebestuur de verandering naar hogevloersbussen heeft toegestaan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 07:30
door Meltrain
Ik denk niet dat het een kwestie van "toestaan" is. De provincie heeft een pakket van eisen opgesteld waar het materieel aan moet voldoen en blijkbaar voldoet dit materieel aan die eisen.
Overigens vind ik die Scania's wel mooi en comfortabel. :)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 09:01
door The Greyhound
Suus schreef:Voordat de SnelBuzz kwam reden op de Qliner-diensten bussen van Volvo en die waren echt meer dan prima op de snelweg. Ik snap niet waarom het provinciebestuur de verandering naar hogevloersbussen heeft toegestaan.
Helaas heeft de provincie Zuid-Holland in tegenstelling tot het Noorden nagelaten goed te omschrijven wat ze bedoelde met een semi-tourwagen. Daardoor zag QBUZZ z'n kans schoon op de Snellbuzz goedkope Chinese touringcars in te zetten en komen er in het Noorden tempo 100 Setra's op de Qliner die een stuk beter toegangkelijk zijn. Nog beter was het geweest als er op de Snelbuzz lijnen ook lagevloerbussen waren geeist. Voor de relatief korte ritten in Zuid-Holland zijn er bussen van dit type die qua comfort en beleving ruim voldoende scoren of zelfs niet onderdoen voor de Scania's.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:22
door Daan76
Stefan schreef:Ik moet eerlijk bekennen, de keren dat ik met een MAN rij, wil ik wel eens 'voor de lol' een rolstoelplank proberen... Maar 9 van de 10 keer werkt 'ie sowieso al niet. :') Doe mij toch maar gewoon een handmatige plank, die werkt tenminste altijd.....
Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik weet niet wat jij dan zo fantastisch vindt aan een handbediende plank maar geef mij de elektrische maar. Als je die per bus minimaal 1x per week een keer uit- en weer inschuift heb je er al minder storingen mee dan als je wacht tot zich een rolstoeler meldt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:27
door dylanwild94
volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:29
door Michael
Daan76 schreef:Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik pak die hendel sowieso al nooit met de hand vast. Daar hebben we een speciale haak voor.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:33
door Daan76
Michael schreef:
Daan76 schreef:Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik pak die hendel sowieso al nooit met de hand vast. Daar hebben we een speciale haak voor.
Die haak heb ik in mijn Brabantse periode ook mogen ontvangen. Werkt alleen als de hendel niet vastgekoekt zit. En in geval van hondenpoep moet je die hendel toch weer schoonvegen en dat poetsdoekje (als je dat hebt) dan ook ergens BUITEN de bus weer kwijt kunnen. Nee, geef mij de elektrische plank maar.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:34
door Daan76
dylanwild94 schreef:volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')
Wat ik volgens mij zojuist weerlegt heb..... Wat is je punt?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 07 mar 2019, 12:42
door Z2N
Stefan legt heel duidelijk uit wat zijn praktijk is met de elektrische plank, dat betekent niet dat een verhaal beter is dan het andere, er zijn gewoon twee verhalen.

Als iemand die maanden met een rolstoel heeft gereisd in de bus kan ik trouwens wel zeggen dat hygiëne niet zo'n groot probleem is, maar het is voor de chauffeur makkelijker als deze in de stoel kan blijven. Dan kan een elektrische plank werken, tenzij de halte niet verhoogd is (of zoals het in het noorden van Zuid-Holland behoort: verzakt), dan moet alsnog iemand helpen.