Pagina 77 van 92

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 07 dec 2024, 17:14
door ovVeluwe
Reserve buurtbus omdat EBS er niet genoeg heeft. Rijden nu al een jaartje mee. Hebben ook geen bestickering.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 07 dec 2024, 18:53
door forestfire
De tijdelijke buslijn voor 3FM Serious Request in Zwolle krijgt lijnnummer 24, en rijdt als pendelbus tussen Zwolle Station en Katwolderplein/Centrum: https://reisinfo.rrreis.nl/nl/rrreis/lijnen/4799

Er zal tussen 10:00 en 22:00 uur met een frequentie van 4x/uur gereden worden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: za 07 dec 2024, 20:36
door NintendoC
flipje schreef: za 07 dec 2024, 15:43
ovVeluwe schreef: vr 22 nov 2024, 17:18 Hoogstwaarschijnlijk extra. Die 3 geledes zijn in elk geval voor Nagele. Over 12m Scania's is nog geen informatie vrijgegeven.
Er komen 15 Scania's naar IJssel-Vecht, waarvan 3 gelede wagens voor lijn 141 (stalling Nagele). De overige 12x 12m Scania's gaan waarschijnlijk vanuit Harderwijk rijden. De kleine BYD K7U gaan grotendeels aan de kant, een klein deel blijft actief in Lelystad.
Maar technisch gezien betekent dit dat het materieel van deze concessie alleen maar verder achteruit gaat? Er komen weer 15 dieselbussen extra bij terwijl weer een deel van de elektrische vloot op een zijspoor wordt gezet. Ik begrijp er helemaal niets van dat de provincies dit allemaal met alleen boetes willen afdoen.

Personeels problemen liggen deels buiten EBS, maar de materieelinzet is echt aan EBS te wijten. Ebusco's die, misschien/mogelijk/als het mooi weer is geleverd gaan worden, tot die tijd komen we aan met afgereden 13 jaar oude bussen. Tekort aan reservebuurtbussen lossen we eerst op met een paar taxibusjes, nu komen ze wederom aanzetten met 13(!) jaar oude afgereden busjes.

Waar eindigt dit? Ik dacht dat de 35 dieselbussen vanuit Twente echt een noodgreep waren, maar inmiddels stromen er alleen maar oudere bussen in en neemt de hoeveelheid elektrisch materieel alleen nog maar af.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 11:23
door Stan_Bronstring
Ik vind dit ook wel een erg bijzondere gang van zaken. De levering van die Ebusco’s wordt keer op keer uitgesteld. Hier kan EBS ook niet zo heel veel aan doen, al hoewel het wel gek blijft dat bijvoorbeeld de NIAG die ongeveer op hetzelfde moment een order heeft gedaan een deel van zijn vloot al wel heeft.

Wellicht dat het komt vanwege het feit dat het EBS de 13,5 meter variant heeft besteld en dat zij tot nu toe nog de enige zijn die dat gedaan heeft, maar dat rechtvaardigt vervolgens niet dat er 13 jaar oude afgetrapte diesels naar IJssel-vecht worden gehaald. Want afgetrapt zijn ze volgens mij echt wel. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het nu vrij lastig is om a la minute aan extra elektrische bussen te komen, maar EBS spant zich voor mijn gevoel hier niet bepaald maximaal voor in. Waarom ook niet gewoon wat bij Yutong bestellen? Ja, het is chinees, maar de levering voor Qbuzz ZHN heeft wel aangetoond dat zij echt snel nieuwe elektrische bussen kunnen leveren. En als ze dan extra diesels hierheen hadden willen halen, waarom is er dan niet gekeken of er tijdelijk wat Euro6 diesels van Arriva Friesland gehuurd kunnen worden?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 11:28
door Milco
Je hebt best kans dat de Citea's van Arriva al een bestemming hebben en niet zomaar elders ingezet kunnen worden. Wellicht geldt hetzelfde voor de ex-Syntus Citea's die EBS nu heeft waardoor er Scania's overkomen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 11:47
door gkw1969
De Arriva Citea's gaan voor een groot deel naar buitenlandse commerciële activiteiten van Arriva in Oost- en Zuid Europa, net als de Wrights en Mercedessen in het verleden.
Ook Iveco heeft aangetoond redelijk tijdig te kunnen leveren gezien de hoeveelheden die Qbuzz inmiddels al klaar heeft staan in zowel ZHN als Friesland. Na een vertraging rollen er nu ook steeds meer VDL's van de band.
Maar volgens mij heeft EBS niet meegelift op de rechtszaak van Qbuzz mbt het annuleren van de opdracht. Om nu te switchen is bedrijfseconomisch is het slechtste wat ze kunnen doen. Ze zijn immers de aanbetaling kwijt en krijgen die niet meer terug en moeten een nieuwe bestelling plaatsen elders. Wat inderdaad wel opvallend is, is dat ze voor het buitenland wel redelijk vlot leveren.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 12:16
door Selivio
Het heeft inderdaad denk ik ook met kosten te maken. Andere bussen kopen/leasen kost best wel veel geld, terwijl de Scania's al van EBS zijn en waarschijnlijk economisch inmiddels vrijwel afgeschreven zijn, maar technisch nog enige tijd door kunnen. En blijkbaar is de concessieverlener daar ook niet op tegen dat er oudere bussen komen te rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 14:50
door MichOV
Stan_Bronstring schreef: zo 08 dec 2024, 11:23 Ik vind dit ook wel een erg bijzondere gang van zaken. De levering van die Ebusco’s wordt keer op keer uitgesteld. Hier kan EBS ook niet zo heel veel aan doen, al hoewel het wel gek blijft dat bijvoorbeeld de NIAG die ongeveer op hetzelfde moment een order heeft gedaan een deel van zijn vloot al wel heeft.

Wellicht dat het komt vanwege het feit dat het EBS de 13,5 meter variant heeft besteld en dat zij tot nu toe nog de enige zijn die dat gedaan heeft, maar dat rechtvaardigt vervolgens niet dat er 13 jaar oude afgetrapte diesels naar IJssel-vecht worden gehaald. Want afgetrapt zijn ze volgens mij echt wel. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het nu vrij lastig is om a la minute aan extra elektrische bussen te komen, maar EBS spant zich voor mijn gevoel hier niet bepaald maximaal voor in. Waarom ook niet gewoon wat bij Yutong bestellen? Ja, het is chinees, maar de levering voor Qbuzz ZHN heeft wel aangetoond dat zij echt snel nieuwe elektrische bussen kunnen leveren. En als ze dan extra diesels hierheen hadden willen halen, waarom is er dan niet gekeken of er tijdelijk wat Euro6 diesels van Arriva Friesland gehuurd kunnen worden?
Volgens mij gaan die Citea's van Arriva Zuid-Holland(Alphen a/d Rijn, Krimpen aan een IJssel en Gouda) binnenkort ook weg toch of is dat nog niet het geval? En zo ja waarom haalt men die tijdelijk dan niet of gaan die al elders naartoe?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 08 dec 2024, 14:55
door Milco
gkw1969 schreef: zo 08 dec 2024, 11:47 De Arriva Citea's gaan voor een groot deel naar buitenlandse commerciële activiteiten van Arriva in Oost- en Zuid Europa, net als de Wrights en Mercedessen in het verleden.
;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 dec 2024, 08:26
door MichOV
Geen idee of dit onder de juiste concessiedraadje valt maar weet iemand hoe dat zit met lijn 160 Bathmen vanaf station Deventer? Deze vertrekt in de ochtendspits dagelijks standaard 5 minuten te laat vanaf station terwijl die bus gewoon op tijd kan vertrekken omdat die gewoon op de halte staat. Een keer kan gebeuren lijkt mij maar maar structureel?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 dec 2024, 09:10
door gkw1969
Staat hij op de halte met chauffeur of moet de chauffeur nog komen?
Als de chauffeur er nog niet in zit kan het zijn dat de vorige rit van de chauffeur structureel te laat binnenkomt en hij, terecht, van zijn pauze geniet.

Of..... de DR tijd klopt niet met de tijd die de chauffeur in zijn dienst heeft staan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 dec 2024, 12:30
door MichOV
Dan zal de DR tijd wel niet kloppen nu je het zegt want het is erg toevallig dat dit namelijk dagelijks het geval is. Het viel mij heel erg op vandaar dat ik de vraag stelde. Ter info die 160 staat bijna altijd op de 'buffer' te wachten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 dec 2024, 17:21
door regenmaker
Vaak vertrekt in Uden ook de chauffeur standaard 5 minuten later, vooral de eerste ritten vanuit de garage en de ritten in het weekend. Ik heb het idee dat ze de wachttijd in Veghel incalculeren zodat ze op tijd aankomen in Eindhoven of Den Bosch.

Kan zijn dat de 160 in Bathmen ruim in de tijd zit en de chauffeur geen zin heeft om lang te wachten, kan je beter 5 min in de kantine zitten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 dec 2024, 22:51
door BasGeluk
Beter zou de rijtujd dan aangepast worden. Nu is de klant de dupe én zijn de punctualiteitscijfers slechter

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 05:51
door cassie127
Dat is ook echt niet elke rit. De rit van 07:20 is bijvoorbeeld vrijwel altijd op tijd (en komt van lijn 165 af)

Volgens mij heb je het heel specifiek over de rit van 08:20... Omdat nou de hele ochtendspits te noemen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 08:09
door Roeland
Komt die 160 van 8.20 uur ook 5 min. te laat in Bathmen? Of haalt-ie die tijd tijdens de rit weer in?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 08:32
door MichOV
Het gaat om het principe is er een chauffeur beschikbaar dan hoor je op tijd te vertrekken in dit geval de 8.20 uur ja. Snap best dat een chauffeur goed van zijn pauze wil genieten waar hij recht op heeft. Er reizen veel scholieren mee met die bus die vaak net te laat aankomen voor hun les doordat die 5 minuten te laat vertrekt en kom je soms daar ook nog eens in die file te staan met de bus en ja ik weet scholieren moeten dan maar eens eerder van huis gaan maar maak ze dat maar eens wijs want zo waren wij vroeger ook op het laatste moment van huis vertrekken. _O-

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 09:33
door Gartlin9
Eerder weg is niet echt realistisch voor veel, want dan moet je al vaak een half uur eerder en dat is gewoon niet aantrekkelijk. Ik zou persoonlijk met liefde een kwartier eerder weg gaan maar dat is geen mogelijkheid dus dan maar net aan op tijd

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 15:00
door flipje
Scania 1010 staat inmiddels met een wit jasje aan in Nagele op de stalling. Tevens staan er 2 ex-Connexxion BYD's op de Mindenstraat in Zwolle. M'n vermoeden is dat ze voor lijn 87 67 in ZAWA gaan zijn?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 15:17
door omaylie
Bedoel je lijn 87 in Voorne-Putten en Rozenburg of lijn 67 in Zaanstreek-Waterland?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 15:30
door flipje
Lijn 67

Edit: ze schijnen voor Qbuzz te zijn voor inzet op de Waddeneilanden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 12:19
door BasGeluk
EBS verbaasd na Statenvragen onveilige bussen: ‘Onjuist beeld’

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/12/17 ... uist-beeld/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 11:57
door VIRM
Dat artikel zit achter een betaalmuur. ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 20:27
door Lange_Dre
Is het inmiddels al bekend wanneer de nieuwe electrische bussen geleverd gaan worden, zodat de oude diesel bussen eruit kunnen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 20:29
door Herjanuitoverijssel
Ergens in 2050 ofzo, nee wel ergens in 2025 als het goed is