Pagina 768 van 802

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 15:59
door Station Luchtbal
Met het groeiende gewicht van station Zuid (IC Direct+Eurocity Direct) én het meer kernenbeleid van de gemeente Amsterdam zou het op zijn minst opvallend zijn de hoogwaardige directe verbinding tussen station Zuid (+ indirect: Schiphol) en een hoogstedelijk centrum als het gebied rondom het Amstelstation te schrappen.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 16:12
door TffpaA
Daarom zal het ook wel niet als alternatief worden gezien, en gaat men uit van een voorkeursnetwerk zoals dit:

Afbeelding

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 16:24
door Station Luchtbal
Jep. Al kun je dan argumenteren dat je dan de directe metroverbinding schrapt tussen Zuid en die andere stedelijke kern, Bijlmer ArenA.

*Tussen deze twee gaat tuurlijk wel 6x uur een trein, direct van Schiphol ook nog eens.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 16:28
door TffpaA
De 'pijn' lijkt hem meer in het wegvallen van de directe verbinding tussen Centraal en Gaasperplas te zitten, waar de beeldvorming zelfs zover gaat als zou dat deel van de Bijlmer geheel van de buitenwereld afgesneden worden. Over het verlies van de directe verbinding tussen de Geintak en de Ringlijn zie je eigenlijk niemand op de barricaden gaan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 16:35
door Station Luchtbal
Terwijl de reis VUMC - AMC echt weleens gemaakt wordt, weet ik.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 18:05
door IIVQ
De pijn zit hem in elke vorm van niet-crossplatformoverstap (XPO - en dan bedoel ik ook tegelijkertijd).

Nu heeft (even los van de NZL) iedereen een rechtstreekse of crossplatformoverstap van overal naar overal (behalve van de Gaasperplastak naar de Geintak, maar dan is meestal de bus sneller*.

Als je een combinatie maakt van GPP-ITW, CS-GN (of die twee omgekeerd) en lijn 54 (ITW-CS) dan hou je alle rechtstreekse verbindingen die er nu zijn, eventueel met een XPO. Je zou zelfs lijn 51 kunnen inkorten tot SLW en daar één middenspoor van kunnen maken, wat aan beide buitenperrons ligt, wat een XPO zowel van Overamstel naar Amstel als van Amstel naar Overamstel betekent.

Het probleem van dit netwerk is de eventuele over- of onderbediening van takken, zowel overdag als 's avonds. Daarbij denk ik dat je de lijn 51 's avonds wel grotendeels zou kunnen schrappen (of een pendellijn Overamstel-Overamstel, moet je alleen direct ten westen van Overamstel een keerspoor/overloopwissel aanleggen), en op weekdagen overdag het door TFFPAA geschetste netwerk.

*(tenzij je in Diemen woont maar dan had je maar in gemeente 020 moeten wonen *O* )

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 19 nov 2024, 18:12
door trolly
Een pendellijn Overamstel-Overamstel lijkt me zelf zonder keerspoor nog wel haalbaar (A)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 08:46
door Meltrain
Waarom rijden er nog steeds losse M7’s rond tijdens de spitsuren? Is er onvoldoende materieel?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 10:39
door Styyx
Bijna alle 30 van de eerste bestelling zijn geleverd, volgens mij missen ze alleen de 191 en de 192 nog, dus aan het aantal M7's ligt het niet.

Ik weet wel dat er echt heel veel S3/M4 stellen in HWR Diemen stil staan die storingsgevoelig zijn met dank aan hen leeftijd.

Of het kan zijn dat het koppelen van M7's nog steeds niet lekker gaat. Er moest een jaar gestest worden voordat ze gekoppeld in dienst gingen. Of die problemen er nog zijn weet ik niet.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 14:03
door n-evo
Meltrain schreef: wo 20 nov 2024, 08:46 Waarom rijden er nog steeds losse M7’s rond tijdens de spitsuren?
Dit blijf je houden ben ik bang. :') Tegen de tijd dat alle M7's zonder "kinderziektes" rondrijden krijgen de eerste M5's last van "ouderdomskwalen". Dan kunnen de M7's weer deels opgesplitst worden in de spits om zo uitval van M5's op te vangen. (A)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 16:59
door hauptbahnhof
Ik heb het idee dat 30 metrostellen niet genoeg is. Op papier wel uiteraard maar als je defecten en onderhoud (die helemaal tijdens garantieperiode op tijd moet gebeuren) meerekent, dan kom je wagens tekort.
Een rekensommetje:
Gepland zijn er 8 koppeltjes M7 op een doordeweekse dag gepland, en 5 losse (waarvan eentje omgeruild word door M5 in de spits). Als die 5 losse ook gekoppeld gaan rijden, komen we dus uit op 26 metrostellen. Nogal krap. Aangezien ik wel vaker losse stellen op M50 zie rijden (en ze daar niet gepland zijn), ga ik ervan uit dat er dus minder beschikbaar is dan zou moeten.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 17:06
door Station Luchtbal
Spaanse fabrikant CAF levert metrostellen aan Amsterdam:
De Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam heeft opnieuw een bestelling geplaatst bij de Spaanse treinbouwer CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A). Ditmaal gaat het om dertien extra metrostellen van het type M7. Deze bestelling komt bovenop de dertig treinen die in een eerder contract uit 2018 waren overeengekomen. (meer)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 17:10
door hauptbahnhof
Is bekend, maar die zijn er nog lang niet.
Daarnaast, zijn die 13 metro's niet ter vervanging van de resterende M4-stellen? De vraag is hoeveel er nog van over zijn want op een doordeweekse dag zijn er maar 5 wagendiensten mee gepland.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 17:19
door n-evo
En ter vervanging van 1 M5 die gesloopt wordt. Vandaar dat er nu 13x M7 wordt bijbesteld ipv 11.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 18:22
door IIVQ
trolly schreef: di 19 nov 2024, 18:12 Een pendellijn Overamstel-Overamstel lijkt me zelf zonder keerspoor nog wel haalbaar (A)
Via Amstel! (A)

(Waar ligt Onderamstel?)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 18:36
door Selivio
n-evo schreef: wo 20 nov 2024, 17:19 En ter vervanging van 1 M5 die gesloopt wordt. Vandaar dat er nu 13x M7 wordt bijbesteld ipv 11.
Is dat toevallig de M5 die in Nijkerk op het terrein van bomecon staat (onder de graffiti)? Zag deze toevallig vanmiddag staan vanaf de A28 toen ik daaroverheen reed (tenminste, ik zag 2 van de 6 bakken, maar ik vermoed dat de rest er ook staat).

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 19:29
door n-evo
Ik dacht dat die M5 (wat eigenlijk de helften van 2 M5's zijn) op de Waalhaven stond. Maar zou kunnen dat ze (deels) verplaatst zijn.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 19:33
door trolly
IIVQ schreef: wo 20 nov 2024, 18:22 (Waar ligt Onderamstel?)
Onder Bovenamstel. Maar het heeft geen metrostation -0-

Zie ook: Grote Gartmanplatsoen, East Verginia, Westpool.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 19:35
door TffpaA
Rokuit?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 20:11
door IIVQ
OP JE HOOFD!

IIVQ waardeert bovenstaande opmerking van TFFPAA.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 nov 2024, 07:35
door VIRM
Lift-ellende bij metro's steeds groter: op ruim een derde van de stations doet-ie het niet
Op ruim een derde van alle metrostations in de stad doet de lift het niet. Het gaat om 14, van de 38 metrostations in totaal. Tien van de veertien metrostations zijn zelfs voor mindervaliden helemaal onbereikbaar; zo hebben negen stations maar één lift en de twee liften op station Lelylaan doen het beide niet.

Bron en meer:

AT5

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 nov 2024, 07:35
door VIRM
n-evo schreef: wo 20 nov 2024, 17:19 En ter vervanging van 1 M5 die gesloopt wordt. Vandaar dat er nu 13x M7 wordt bijbesteld ipv 11.
Wat is er dan met die M5 gebeurd?

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 nov 2024, 08:12
door trolly
Dat is toch die M5 die op zichzelf gebotst is?

Nou ja, bij wijze van spreken dan. Na een aanrijding tussen twee M5-en hebben ze de helften die nog heel waren aan elkaar gezet, waarna er een kaduuke M5 achterbleef, waarvan lang onduidelijk was of ie opgeknapt zou worden, of gesloopt.
De treinstellen rijden is een vaste combinatie van opeenvolgend wagennummer. In 2023 werd echter het stel 115+157 samengesteld in verband met zware schade aan de stellen 116 en 158 waarbij het niet beschadigde stel 157 werd vernummerd in 116.
Aldus Wikipedia.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 nov 2024, 19:31
door IIVQ
VIRM schreef: do 21 nov 2024, 07:35 Lift-ellende bij metro's steeds groter: op ruim een derde van de stations doet-ie het niet
Op Station Ganzenhoef is het al maanden pet. De diagonale lift daar doet het vaker wel dan niet dan wel en van de drie roltrappen zijn er regelmatig 2 in storing.

Ik kan je vertellen dat met een gebroken teen een stilstaande roltrap van 11m hoog aflopen niet fijn is. Op het ergst van mijn teen heb ik 15mn gewacht op een volgende metro naar Kraaiennest, en 10 minuten op een 41 weer terug. Terwijl 's morgens de roltrappen het nog deden.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 21 nov 2024, 19:36
door TffpaA
IIVQ schreef: do 21 nov 2024, 19:31 Op Station Ganzenhoef is het al maanden pet. De diagonale lift daar doet het vaker wel dan niet [...]
Een lift die het wel doet lijkt me in Amsterdam inderdaad reden tot klagen (A)